Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS:Bussikuski jätti 9-vuotiaan tytön pysäkille, koska käteinen ei kelpaa – äiti löysi tyttärensä tuntia myöhemmin itkuisena ja peloissaan

Vierailija
18.06.2020 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006546189.html

Miksi äiti ei varmistanut että kelpaako käteinen bussiin?

Kommentit (342)

Vierailija
201/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tarinassa on monta kummallista sattumaa ja yksityiskohtaa, niinkuin näissä tarinoissa yleensäkin.

Ja kyseessä ei ole enää mikään pieni lapsi, vaan 9-vuotias. Toki lapsia on erilaisia, mutta silti.

Vierailija
202/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että jotkut syyttävät äitiä, mutta tyttöäkin?

MIten olisitte muka itse toimineet 9-vuotiaana? Olisitteko ajatelleet kaikessa rauhassa, että neuvottelen tästä aikuisen bussikuskin kanssa ja lupaan että äiti hakiessaan maksaa matkan kortilla? Tai että odotan toista bussia, jonka kuski voi olla eri mieltä?

Ei tuon ikäinen osaa mitään varasuunnitelmaa keksiä, vaan pelästyy pahasti kun vieras aikuinen ihminen sanoo että nyt et pääse bussiin. Minä ainakin olisin mennyt ihan paniikkiin 9-vuotiaana ja varmasti suurin osa teistäkin olisi.

Eikä kaikki aikuisetkaan tässä ketjussa ole tienneet, ettei käteinen kelpaa tällä hetkellä koronan takia.

Varmasti bussi olisi voinut tehdä poikkeuksen, jos olisi halunnut. Monet kuskit ovat lisäksi tylyjä tyyppejä ja olen ainakin itse saanut huonoa palvelua Nyssen bussikuskeilta. Ei ole sanottu että on ollut ystävällinen lasta kohtaan.

Olisin kävelyt kotiin. Aikaa menisi 40 minuuttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta ei jätetä heitteille yllättävässä tilanteessa. Ei bussikuski, eikä kukaan muukaan tilanteessa oleva aikuinen! Luulisi tämän olevan itsestäänselvää! Aikuisen tehtävä on suojella ja huolehtia lapsista. Tarpeen tullen muistakin kuin omistaan. Oli asema tai ammatti mikä hyvänsä! Minäkään en olisi tiennyt ettei käteinen kelpaa. Ei varmaan sellainen vaihtoehto käynyt äidillä mielessäkään. Mitä liikkuu kuljettajan päässä joka jättää lapsen pysäkille!? Ei hän yrittänyt matkustaa pummilla! Hän ja hänen äitinsä eivät tienneet ettei rahalla voi maksaa!!! Kertokaa nyt sitten missä kaikissa muissa paikoissa ei käteinen kelpaa? Kun ei voi olla varma onko jokin tällainen asia mennyt ohi. Entä mitä muuta yllättävää pitää osata huomioida? Miten voi olettaa että kun jokin yleinen asia muuttuu, koko kansan kuuluu automaattisesti se tietää? Varmaan ihan jokaisella on paljon asioita joita ei tiedä, vaikka yleinen mielipide olisi että ”kaikkihan nyt tuon tietää”.

Taidat olla tuo äiti, kun olet noin tyhmä. 

En ole tuo äiti, mutta ilmeisen tyhmä sitten kyllä. Mistä oikeasti tietää jokaikisen Koronan myötä muuttuneen säännön? Kyllä minäkin tiesin ettei ole suositeltavaa käyttää käteistä yhtään missään maksuvälineenä, mutta sitä en tiennyt että se jossain on yksiselitteisesti KIELLETTY! Eli uudestaan: missä muualla kuin busseissa ei saa käyttää käteistä, ja mitä muita yksittäisiä normaalista poikkeavia ohjeita ”pitäisi” tietää?

Lue ja kuuntele uutisia. Sillä tavalla meille muillekin tuli selväksi, että bussikuskit ei ota käteistä korona-aikaan. Ihan oikeasti, aikuisillakin on nykyään se älypuhelin kourassa joka hetki, mutta edes varttia päivästä ei uhrata uutisten seuraamiseen. Jos vaikka Venäjä hyökkäisi suomeen ja tulisi sota ja mitä kauheaa muuta vielä, ei nämä sitä tiedä, kun ei seurata yhtään mitä edes omassa kaupungissa tapahtuu. 

Mä en tiedä missä muualla ei käteinen käy, mutta jos olen menossa jonnekin uuteen paikkaan tai tilaisuuteen, OTAN ETUKÄTEEN SELVÄÄ. Ja varsinkin jos lapsi lähtee yksin jonnekin, otan selvää miten toimitaan, jos en sitä varmasti etukäteen tiedä. 

Vierailija
204/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti laittaa lapsen seuraavaksi junaan ja antaa vain käteistä mukaan.

Vierailija
205/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tarinassa ihmetyttää millainen äiti lähettää nälkiintyneen lapsen kylään? Miksi äiti ei ole huolehtinyt eväistä?

Vierailija
206/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustanaamakuskia suojellaan salaamalla

Vierailija
207/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö olis juossu kotiin ja harmitellu kun oli väärät kengät ;-)

Vierailija
208/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse matkustin bussilla toukokuussa täällä oman kaupungin sisällä (ei siis Helsingissä) ja ihan normaalisti käteisellä maksoin, ei kuski edes maininnut, että vain korttimaksu olisi käynyt. Ennemmin huolehdin, että varaan sen käteisen, kun ei täälläpäin ole kaikissa busseissa mitään maksupäätteitä. En välttämättä olisi tajunnut mitään appia ladata, jos Helsinkiin olisin jostain syystä mennyt ja siellä bussilla joutunut matkustamaan. Ehkä nämä asiat on itsestäänselviä joka päivä julkisia käyttäville helsinkiläisille, mutta ei välttämättä muille.

Vierailija
209/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on laitettu lasten mukaan varavirtalähde hätätilanteita varten. Ei jää kotiin soitto ainakaan siitä kiinni, että akku sammui.

Vierailija
210/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse matkustin bussilla toukokuussa täällä oman kaupungin sisällä (ei siis Helsingissä) ja ihan normaalisti käteisellä maksoin, ei kuski edes maininnut, että vain korttimaksu olisi käynyt. Ennemmin huolehdin, että varaan sen käteisen, kun ei täälläpäin ole kaikissa busseissa mitään maksupäätteitä. En välttämättä olisi tajunnut mitään appia ladata, jos Helsinkiin olisin jostain syystä mennyt ja siellä bussilla joutunut matkustamaan. Ehkä nämä asiat on itsestäänselviä joka päivä julkisia käyttäville helsinkiläisille, mutta ei välttämättä muille.

No nämä oli helsinkiläisiä. On todella outoa jos helsinkiläinen ei tiedä, miten julkisessa liikenteessä toimitaan. Ja oletan, että kun tulet joskus Helsinkiin, varmaan vähän tutkit netistä miten pääset julkisilla liikkumaan. Kyllä minäkin viime kesänä Tampereella käydessä, tutkin tietyn bussireitin etukäteen ja ostin lipunkin etukäteen, en kyllä muista mistä ostin. 

Vierailija
211/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle selvisi vasta nyt ettei käteinen käy? Mistä lähtien? Kyllä se aina aiemmin on käynyt! Ei olisi itselleni tullut mieleenkään että nyt yhtäkkiä ei kävisi!

Minäkin sain tietää vasta tänään, kun korttimaksu ei toiminut ja käteistä ei huolittu. Miksei tästä ole puhuttu enemmän? 

Vierailija
212/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks sillä naisella kesti tunnin kantsusta kuninkaantammeen? Autolla ehkä korkeintaan 10 minuuttia.

Vierailija
213/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti busseissa käy käteinen. Jos ei bussia usein käytä, ei varmaan tule mieleenkään ettei nyt kävisi. Itse olen koko korona-ajan käyttänyt bussia pk-seudulla melkein joka päivä, mutta koska käytän bussikorttia, en tiennyt ennen kuin nyt tämän uutisen luettuani, ettei käteinen käykään.

Toki lapsen äiti olisi voinut ottaa selvää käykö se käteinen vaiko ei, mutta ei se välttämättä tule mieleen etteikö kävisi. Sen kyllä voisi varmistaa, ettei lähetä lasta lähes tyhjällä puhelimen akulla minnekään. Toisaalta kuskiltakin olisi voinut odottaa joustoa ja maalaisjärjen käyttämistä. Kyseessä oli kuitenkin lapsi, jolla olisi ollut varaa matkansa maksaa. Ei hän ilmaiseksi yrittänyt matkustaa.

Vierailija
214/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä uusavuttomuuden määrää. Joka paikassa on kerrottu poikkeustilan tuomista muutoksista ja kehotettu ihmisiä itseään esim. julkisen liikenteen osalta tarkistamaan nettisivuiltaan poikkeustilojen tuomat muutokset. Ja sitten vauvapalstalle on pesiytynyt kaikki ne, jotka ihan suu auki ihmettelevät, että täh, siis mitä missä milloin, miksei mulle kerrottu.  Ottakaa rutiineihinne katsoa tai kuunnella edes yksi uutislähetys päivässä, niin voitte ehkä myös onnistua sivistämään itseänne.

Vierailija
215/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lasta vaivaa jos ei osaa tuossa tilanteessa vaikka soittaa vanhemmalle tai mennä takaisin sinne kaverille? Jotenkin pitää olla erityinen.

Nykyajan lapset eivät joudu pitämään itsestään huolta, vanhemmat hoitaa kaiken aikuiseksi asti.

Vierailija
216/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menen vieraaseen kaupunkiin Suomessa tai ulkomailla, tutkin etukäteen, miten julkinen liikenne siellä toimii, mistä saan liput jne.

Vierailija
217/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä katon, että tuossa pääsyyllinen on vanhempi. Ei tunne lastaan ja sen kykyä pärjätä tilanteissa.

Ei noin nuorta vielä laiteta kulkemaan julkiseen liikenteeseen, jos lapsi ei pärjää ongelmatilanteissa.

Miksei mennyt kaverin luo takas ja soittanut sieltä?

No et kulkee tuossa iässä julkisilla kouluun. Se ettei bussissa käy käteinen, on uusi asia. Sitä ei välttämättä tiedä. Lapsi ei yrittänyt mennä pummilla. Kuski olisi voinut päästää lapsen ihan hyvin. Kuski ei olisi joutunut minkäänlaisiin ongelmiin siitä, koska lapsi oli noin nuori.

Arvaan kyllä bussikuskin taustan.

Vierailija
218/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä on laitettu lasten mukaan varavirtalähde hätätilanteita varten. Ei jää kotiin soitto ainakaan siitä kiinni, että akku sammui.

Kiva juttu, saapahan katsella enemmän videoita tai pelata. Ettekai oikeasti usko siihen että näiltä lapsosilta pääsisi akku tyhjenemään ilman 100% myötävaikutusta?

Vierailija
219/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äiti ei huolehdi että lapsella on LIPPU. Tietenkin kuskin olisi pitänyt rahastaa eikä heittää tyttöä ulos. Missä oli kännykkä? Akku tyhjä vai???? Äidissä oli vikaa. 

Vierailija
220/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menen vieraaseen kaupunkiin Suomessa tai ulkomailla, tutkin etukäteen, miten julkinen liikenne siellä toimii, mistä saan liput jne.

Ei se käteinen ole ollut ehdoton kielto. Kyllä jotkut kuskit myy lippuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä