Alle kouluikäisten merkkivaatteet
Olen pistänyt merkille, että nykyään ihan pienetkin lapset puetaan merkkivaatteisiin. Nelivuotiaalla saattaa olla Vansin lippis, Addun oloasu ja Niken lenkkarit. Kertokaa, miksi puette/tiedätte muiden pukevan pienet lapset näihin kalliisiin vaatteisiin, joiden päälle tuskin itse ymmärtävät mitään?
Meillä lapsille alettiin kouluiässä hankkia pikkuhiljaa näitä vaatteita, mutta edelleen on paljon ihan normivaatettakin. Pääasia että vaatteet miellyttää niiden pitäjää. Muistan, että pieninä halusivat itse Ryhmä Hauta, Spidermania ja My Little Ponya, ja näitä saivat.
Mielestäni melko turhaa pukea taaperot satasia maksaviin rytkyihin, itse he varmaankin valitsisivat jotain kissoja ja autoja. En keksi muuta syytä, kuin vanhempien halu näyttää tiettyä status-tasoa ja lasten pukeminen vanhemman silmää miellyttämään. Valistakaa, jos oon väärässä.
Kommentit (14)
Käy joskus lasten vaatteita käsittelevissä sivuilla, esim. facebookista löytyy. Monet lapset ei saa valita omia vaatteitaan. Ei vaikka kuinka haluaisivat niitä kissa- ja autopaikkoja. Kato kun äiti ei halua. Ne on niin rumia ja kirjavia jne.
Nuo luettelemasi merkit ei kyllä ole mitään satasen vaatteita, lapsen Niket tai Vansit saa parilla kympillä, Adidakset ei paljon sen enempää maksa. Miksi ostaa lapselle rumia vaatteita jos hienojakin on tarjolla? Oikeasti lasten merkkivaatteet on jotain ihan muuta kuin nuo mainitsemasi merkit, niitä usein ostetaan esim. ekologisuuden ja eettisyyden takia, kun ei haluta tukea kiinalaista halpatuotantoa.
kuules itse ostan paljon kirpikselttä ja alesta näitä vaatteita sen nyt olen todennut, että niken kengät kestävät paremmin kun jotkut prisman lenkkarit. samoin itseäni miellyttäää silmään nämä vaatteet koska en kaikkialle halua lapseni menevän missä saattuu vaatteissa vain siisteissä. oletko noin kateellinen kun omilla muksullasi ei ole niitä merkki vaatteita :D
Ei aina tiedä kuka vaatteita lapselle ostaa. En muista omasta lapsuudestani kuin yhden kerran, jolloin sain itse valita vaatteen. Monet vaatteet tulivat sukulaisten kautta, ja on jäänyt sellainen kuva, että pienelle lapselle usein ostetaan sitä kaikkein söpöintä tai hienointa. Itsekin sorruin ulkomailta ostamaan tosi söpöt pienet adidas lenkkarit eikä silloin ollut vielä lapsista tietoakaan :D
Mä en ainakaan osta noita ylikansallisten riistifirmojen rytkyjä.
n27
Mun lapset on saanut itse vaikuttaa vaatteisiinsa alle 2-vuotiaasta asti. Löytyy Ryhmä Hau ja Frozen-vaatteitakin, mutta 5v haluaa mieluummin pukea kauniin kukkamekon. Merkkivaatteiden ostaminen ja myyminen kirppiksiltä on helpompaa kuin markettivaatteiden, esim. ne Niken lenkkarit voi helposti myydä eteenpäin, jotkut merkittömät ei tahdo kelvata edes ilmaiseksi. Tosin en kyllä mitään Nikejä osta vaan kalliimpia laadukkaita ja kasvavalle jalalle terveellisiä paljasjalkakenkiä. Ulkovaatteissa ne merkkivaatteet on usein laadukkaampia ja ominaisuuksiltaan parempia, siksi suosin niitä.
Olen aidosti utelias kuulemaan syyn. Meillä kyllä on/oli varaa ostaa niitä vaatteita mitä mieli tekee, mutta en ole nähnyt siihen syytä. Esim. Kenkinä meillä on aina olleet lapsilla Vikingit. Totesin että niissä lesti on sopiva, ne pitävät vettä ja ovat käytännölliset ja lämpimät. Ei ne mitään halpakenkiä mielestäni ole. Ja kyllä laadukkaita kivakuosisia, lasta miellyttäviä lasten vaatteita on vaikka ja kuinka, kotimaisia ja hyvälaatuisia. Kyllä meillä ennemmin niitä valitsisivat/valitsivat kuin kolmea raitaa. Vaikka ei pukeutuisi kansainväliseen urheilumerkkiin, eihän se tarkoita että pukeutuisi huonoihin vaatteisiin.
Viitsiskö joku vastata asiallisesti ja perustella, miksi valitsee näitä urheilumerkkien vaatteita pienille. Mua kiinnostaa aidosti tämä asia, tarkoitus ei ole v*ttuilla tai mitään.
Ap
Kiertys, lapselta toiselle eli maapallo säästyy. Vaateteollisuus pahin saastuttaja!
No. En minä kyllä ymmärrä yhtään sen enempää vanhempienkaan tarvetta ostaa itselleen vaatteita tai yhään mitään muutakaan The merkki -edellä ja päällimmäsienaä mielessä.
Asutaan maalla ja 90-luvulla, kun lapset olivat pieniä, niin ihan prismavaatteilla menivät. Kolusivat ojanpohjat ja metsät jne. Minkähän näköiset olisivat Vansit ja Dieselit olleet sen jälkeen? Tosin tänä päivänä lapsia ei oikein tahdo nähdä leikeissä talojen pihoilla, jos näkee, niin istuvat puhelin kourassa..surullista.
Vierailija kirjoitti:
kuules itse ostan paljon kirpikselttä ja alesta näitä vaatteita sen nyt olen todennut, että niken kengät kestävät paremmin kun jotkut prisman lenkkarit. samoin itseäni miellyttäää silmään nämä vaatteet koska en kaikkialle halua lapseni menevän missä saattuu vaatteissa vain siisteissä. oletko noin kateellinen kun omilla muksullasi ei ole niitä merkki vaatteita :D
Kyllä prismasta saa Nikejäkin.
Kalliita?
Miksi muidenkin pitäisi pukeutua hinnat alkaen vaatteisiin, vain koska muut ovat sinulle kalliita?