Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut lapset kiljui ja karjuu kurkku suorana?

Vierailija
17.06.2020 |

Tässä ”rauhallista” kesäiltaa istuessani en voi kuin taas ihmetellä, että miksi osa lapsista ”puhuu” kiljumalla ja karjumalla? Naapurin kersat nyt toista tuntia huutaneet omalla pihallaan. Jos en tietäisi, niin voisi kuvitella, että siellä jotakin vähintään pahoinpidellään. Käsittämätön huuto ja kiljunta. Vaikka se sisarus on ihan vieressä, niin huudetaan kuin viimeistä päivää. Eikä nää ole edes mitään pikkuisia, alakoululaisia jo. Tiedän tämän jatkuvan vielä pari tuntia. Niin kuin joka ilta.

Toisessa naapurissa lapset osaavat ihan ihmisiksi leikkiä ja olla. Ei ole yhtä huutamista niiden touhut.

Ja joku sanoisi, että kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Mutta liika on liikaa sitäkin. Ja näille herrantertuille ei saa sanoa. Kirkuvat vastaan ”et sä mua voi määrätä, et oo mun äiti”. Ja äidille ei voi mitään sanoa, kun aina luikkii pakoon eikä avaa edes ovea. Kerran yritin käydä ovella, et oisin pyytänyt hieman rauhaa jo iltaan, näkyi luikkivan sisälle eikä tullut avaamaan 😂

Huutaako teillä muksut yömyöhälle ulkona? Ja miksi joistakin tenavista tulee niitä karjujia? Ei osata puhua ollenkaan, äänikin kuulostaa tuolla toisella ainakin olevan kohta rikki (onneksi) kun ihan hysteerisenä kailottaa.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin että vanhemmat alkavat kasvattaa lapsia vasta kun riskinä on se, että ulkopuoliset kasvattavat niin että lapsi ja vanhempi saa traumoja ja pahaa mieltä? Taidan oikeasti seuraavan kerran kun joudun kuuntelemaan jatkuvaa kirkumista antaa palautetta niin että sekä vanhempi että lapsi havaitsevat että huono käytös on myös riskialtista.

Vierailija
42/44 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvattajat eivät osaa kieltää. Vanhemmat huutavat itsekin ja huudattavat musaa tai TV:tä.

Olisi ihan hyvä opettaa lasta empatiaan eli sanoo, ettei muista ihmisistä ole kivaa kuunnella tuollaista kiljuntaa ja huutoa.

Aika usein on unohdettu se muiden näkökulma, minkä olen töissäni lasten kanssa todennut. Lapset (ja aikuiset) ovat minä-mulle-minun-minua- mulla on oikeus -ihmisiä, muista viis. Moukkamaista!

Joo mutta esim. lasten aivot eivät aika usein ole kehittynyt sille tasolle, että he osaisivat jatkuvasti ajatella toisia. Ja sen takia heitä yksiselitteisesti kielletään ja sen sijaan että joka asiassa vedotaan tunteisiin, niin toiset asiat ovat kiellettyjä ja aikuisen ei tarvitsekaan aina selittää sitä. Tämä yli selittely lapselle on myös johtanut siihen, että näitä pikkuvanhoja aikuisten komentelijoita saa jatkuvasti ihmetellä.

Älytöntä. Lapsi on lapsi ja aikuista tulee kunnioittaa. Hänestäkin kasvaa aikuinen, eikö hän sitten kunnioita itseään enää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 45-vuotias ja lapsuudessani oli itsestään selvää, ettei sisällä kerrostalossa huudeta, juosta tai pomputeta palloa. Vanhempani eivät olleet tiukkiksia mutta oli olemassa säännöt. Pihalla leikittiin mutta silloinkin lähinnä satunnaisesti kiljahdeltiin. Nykyään on ihan eri meininki. Lapset eivät pahemmin enää pelaa mitään, lähinnä hyppivät trampalla, juoksevat levottomana ympäriinsä tai saattavat vain seistä ja kirkua ilman mitään syytä. 😨

Vierailija
44/44 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhdellä lapsista on sellainen taipumus, että innostuessaan puhe muuttuu rääkymiseksi. Käsken häntä aina niissä tilanteissa rauhoittumaan ja puhumaan hiljaisemmalla äänellä. 

Joskus kuulen hänen rääkymisensä ulkoa, lähipuistosa. Olen aina niissä tilanteissa kertonut, että hänen huutonsa kuului sisälle asti, ja koska se kuului meille, se kuului vielä selvemmin niihin taloihin, jotka ovat siinä lähempänä. Ja kyllä, todellakin tunnistan lapseni äänen, kun hän alkaa rääkymään. Muut lapseni eivät sillä tavalla rääy. Hän ei itse tunnu ollenkaan hallitsevan äänenkäyttöään, eikä tajua, kuinka kova ja kantava ääni hänellä on. Usein on tilanteita, että vain tämän yhden lapsen ääni kuuluu, mutta hän väittää, että pikkuveli huutaa. Olen niissä tilanteissa kertonut, että minä kuulin vain hänen äänensä. Ikää nyt 10v, joten vielä on aikaa oppia äänenkäytön hallintaa.

Mutta onhan aikuisissa ihmisissäkin "kailottajia", joilla ei ole mitään käsitystä oman äänensä voimakkuudesta ja kantavuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä