Miksi jotkut lapset kiljui ja karjuu kurkku suorana?
Tässä ”rauhallista” kesäiltaa istuessani en voi kuin taas ihmetellä, että miksi osa lapsista ”puhuu” kiljumalla ja karjumalla? Naapurin kersat nyt toista tuntia huutaneet omalla pihallaan. Jos en tietäisi, niin voisi kuvitella, että siellä jotakin vähintään pahoinpidellään. Käsittämätön huuto ja kiljunta. Vaikka se sisarus on ihan vieressä, niin huudetaan kuin viimeistä päivää. Eikä nää ole edes mitään pikkuisia, alakoululaisia jo. Tiedän tämän jatkuvan vielä pari tuntia. Niin kuin joka ilta.
Toisessa naapurissa lapset osaavat ihan ihmisiksi leikkiä ja olla. Ei ole yhtä huutamista niiden touhut.
Ja joku sanoisi, että kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Mutta liika on liikaa sitäkin. Ja näille herrantertuille ei saa sanoa. Kirkuvat vastaan ”et sä mua voi määrätä, et oo mun äiti”. Ja äidille ei voi mitään sanoa, kun aina luikkii pakoon eikä avaa edes ovea. Kerran yritin käydä ovella, et oisin pyytänyt hieman rauhaa jo iltaan, näkyi luikkivan sisälle eikä tullut avaamaan 😂
Huutaako teillä muksut yömyöhälle ulkona? Ja miksi joistakin tenavista tulee niitä karjujia? Ei osata puhua ollenkaan, äänikin kuulostaa tuolla toisella ainakin olevan kohta rikki (onneksi) kun ihan hysteerisenä kailottaa.
Kommentit (44)
Osalla apinoista on tapana ilmaista ja toteuttaa itseään ja herättää huomiota ölisemällä kuin hullu.
Tätä olen ihmetellyt myös meidän kerrostalon pihalla. Lapset rääkyvät ulkona joka päivä tunteja. En ymmärrä mikä juttu tuo oikeen on. Ei se tuollaista omasta mielestäni ole aiemmin ollut. Omasta mielestä tuntuu aika uudelta ilmiöltä.
Olen epäillyt sen olevan kasvatuksen puutetta, mutta en tiedä, kun ei ole kokemusta tarkemmin. Siis jos lapsia ei opeteta tavoille, niin eihän lapset koskaan opi käytöstapoja.
Samaa ihmettelen. Teimme virheen, kun rakensimme uudelle asuinalueelle.
Pihalla ei voi olla ilman melusuojia ollenkaan. Lapsemme stressaantunut naapurillaan huudosta ja mekastuksesta.
Juu, huonot vanhemmat. Lasu paikalle.
Olen ollut vasta 2-vuotta äiti joten en tiedä millaista on kasvattaa vanhempaa lasta mutta meidän naapurustossa on samaa ongelmaa. Muutama lapsi tätä kiljumista harrastaa ja se on todella ärsyttävää.
Oma lapseni otti sitten tästä mallia ja aloitti kamalan kiljumisen (toki näitä vaiheita tulee ilman malliakin kun lapsi testaa ääntään). Sanoin lapselleni tiukasti (mutta kevyellä äänellä, en huutanut tai edes korottanut ääntäni) että ei saa tuolla lailla kiljua.
Noh, arvatkaa olenko nyt näiden kiljujien äitien mielestä ankara ja julma ja minua nyt mulkoillaan leikkikentän laidalta...
Tuli näköjään pieni avautuminen :D
Hei, mun lapset huutaa hirveästi ulkona isoon ääneen (ei ehkä kilju ja karju) yritän kovasti että osaisivat olla hiljempaa niin, että naapurustossa joku muukin voisi olla pihalla samaan aikaan. Itse tykkäisin jos joku naapuri tulisi lapsille sanomaan, että pitää olla hiljempaa, että älyäisivät että äiti ei vain huvikseen käske vaan se oikeasti häiritsee. Mutta ei varmaan tämä toimi kaikille.
Oisko jotain hyviä vinkkejä millä lapset saa olemaan hiljempaa? Sekin on inhottavaa jos täytyy koko ajan komentaa, kun tuntuu että sekin kuuluu naapuriin ja on ärsyttävän kuulosta. Joo ja meillä on poikia, joilla on naapurin poikien kanssa vauhdikkaan leikit.
Toi on just kun eihän näille kukaan voi mennä sanomaan.
Poikkeuksellisen fiksut vanhemmat ymmärtävät tän kasvatuspuolen, muut tosiaan loukkaantuvat ja leimaavat.
Pitää nauhoittaa tuota s.......nallista karjuntaa (nytkin, vuorossa vähän isommat lapset) - ja laitetaan tähän ketjuun.😁😁
Tai blogi "tunnista kakarasi".
Kyllä avioerot lisääntyvät nyt ja siltä v..ttu se kuulostaa juuri... 😲😫
Hullujen tekemiä kakaroita,
Jos pidät ovea auki niin jatkuva karjunta...
Kuuma kesä, moni tuulettaa illalla mielellään.
tekisi mieli ....................... ne. 😁😁😉😲😲🙅
Poistetut kommentit eivät nykyään enää näy tyyliin 9/8
- Ovelaa -
Mun toinen lapsi (7v) ei jostain syystä hallitse äänen käyttöään. Ei kilju, mutta varsinkin innostuessaan huutaa. Tästä on keskusteltu lapsen kanssa, kysytty miksi huutaa ja tietysti kerrottu perusteluineen, miksi ei ole suotavaa huutaa koko aikaa. Tuloksia odotellessa... Toinen lapsi (5v) ei huuda ja mekkaloi ollenkaan samalla lailla.
Jotkut aikuiset tekevät samaa, sisällä.
Voisiko tuo johtua siitä, kun ryhmäkoot päiväkodeissa ja kouluissa on kuulemma kasvaneet, jolloin metelikin luonnollisesti lisääntyy? Nythän on ollut näitä oppimistoreja sun muita. Muutenkin kouluissa on ilmeisesti melu ja häiriökäyttäytyminen lisääntyneet.
Siinä metelissä on sitten pakko huutaa, että tulee kuulluksi ja se jää päälle.
Näin olen ajatellut. Itselläni ei ole lapsia, mutta olen myös ihmetellyt tuota huutamista, joka on tuntunut olevan lidääntymään päin.
Vierailija kirjoitti:
Osalla apinoista on tapana ilmaista ja toteuttaa itseään ja herättää huomiota ölisemällä kuin hullu.
Apinoiden lapsiksi on itselläni tapana kutsua näitä aina.
Ei tavallaan ole lasten vika vaan.... Niin?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, apinat tekevät apinoita.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuo johtua siitä, kun ryhmäkoot päiväkodeissa ja kouluissa on kuulemma kasvaneet, jolloin metelikin luonnollisesti lisääntyy? Nythän on ollut näitä oppimistoreja sun muita. Muutenkin kouluissa on ilmeisesti melu ja häiriökäyttäytyminen lisääntyneet.
Näin olen ajatellut. Itselläni ei ole lapsia, mutta olen myös ihmetellyt tuota huutamista, joka on tuntunut olevan lidääntymään päin.
Ei kouluissa ole varsinaisesti meteliä paitsi jos on kyseessä häirikkösakki. Se, mikä häiritsee, on avoimien tilojen jatkuva taustahäly ja liikehdintä. Huomio kiinnittyy aina johonkin, joka liikkuu näkökentässä.
Meluaminen on kasvatuskysymys, niin päiväkodissa kuin kotonakin. Jos kakaroiden annetaan huutaa ja itsekin huudetaan heille, niin totta kai ne karjuvat koko ajan. Joissakin päiväkotiryhmissä on osaavat hoitajat, jotka puhuvat lapsille normaaliin äänensävyyn ja menevät lapsen vierelle sanomaan asiansa eivätkä kuuntele lasta ennen kuin tämä hiljenee ja alkaa puhua hiljempaa. Toisissa ryhmissä sitten hoitajatkin käyttävät ääntä kuin megafonit.
Vanhemmissa sama juttu. Jos ei rauhoita lasta ja käske tämän puhua hiljempaa, niin tietenkin se mukula into piukalla mesoaa kuin mielipuoli. Lapselle on uskallettava suuttua, ei tarvitse aina inistä kuin hyttynen, että älä nyt maikkikulta viitsi huutaa. Ihan hyvin voi sanoa vihaisesti, että nyt suu kiinni, naapurit nukkuvat jo.
Ihan kasvatuskysymys, en ymmärrä miten vanhempien omat korvat tuollaista melua kestää! Hyi, hitto.
Kyllä päiväkodissa on kutunmoinen meteli...
Melutaso nostaa melutasoa, se on automatic.
Olen ihmetellyt aivan samaa! Naapurin poika kirkuu ja karjuu seinän takana pelatessaan tuntikausia. Aivan vertahyytävää kirkumista.
Olen muutaman kerran vieraillut uudehkossa kaupunginosassa ja joka ikinen kerta talojen pihalla on tyttöjä joista joku kirkuu. Viime viikolla lähtiessäni ihmettelin kun kirkuminen yhä kuuluu, vaikka pihalla ei ole ketään. Ääni kuuluikin kerrostalon avoimesta ikkunasta.
Siis hyvä luoja sentään, pitääkö ihmisten sietää nykyisin mitä tahansa?
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin koulussa luokallani oli 40 oppilasta ja vain yksi opettaja. Nykyisin tuollaiselle porukalle taitaa olla kaksi opettajaa ja avustaja.
Kotikasvatuksen puutetta, sanon minä.
Eivät huuda yömyöhään, ovat nytkin juuri käyneet nukkumaan, mutta kyllä, kyllä huutavat ja kiljuvat. Se on todella ärsyttävää, eikä auta, kun pyytää tai käskee olemaan hiljempaa. Muistavat sen ehkä viisi minuuttia ja taas joku kiljuu tai rääkyy. Naapurin lapset samassa leikissä eivät kilju ja karju. Tosin nuo meidän muksut ovat hiljaa, rauhallisesti ja fiksusti sisätiloissa, myös koulussa ja julkisilla paikoilla. Ulkoilma ja -tila saa kaikki estot poistumaan. Täytyy olla tyytyväinen edes tästä, toiset kun eivät osaa olla hiljaa sisälläkään.