En kestä enää tätä sotkua! Eroan sottapyttykumppanistani
Muutin miehen luokse ennen koronaa ja koska mies täyspäiväisessä työssä ja minut lomautettiin sovittiin että minä teen siivouksen. Normaalisisti olettaisin, että kummatkin siivoa 50/50, mutta koska mulla on tällä hetkellä paljon enemmän vapaa-aikaa on tää mun mielestä ihan ok. Mutta (ja tämä on iso mutta!)en oikeasti enää jaksa tätä sotkua. Jos mies kokkaa ei viitsi siivota jälkiään ja koko keittiö on tahroja täynnä, perunankuoria ja kastiketta lennellyt lattialle, jääkaapissa tahraisia peittämättömiä astioita. Vaatteet heitetään lattialle eikä siihen pyykkikoriin joka on vieressä, lavuaari täynnä hammastahnaroiskeista, kusitahroja pöntönreunuksilla ja jopa lattialla. Astioita ei laiteta sinne tiskikoneeseen ja kaikki sotkut jätetään miten sattuu. Siis kuinka ei aikuinen mies osaa pitää kodista tuon vertaa huolta, mun mielestä todella epäkunnioittaavaa tuollainen asenne, että olettaa, että juoksisin kuin pikkulapsen perässä siivoaamassa kaiken hänen perässään. Ennen on siis mies asunut kämppisten kanssa ja nyt on ensimmäinen oma asunto, olen tuonut asian esille, mutta ei minkäänlaista yritystä tsempata ja mies vaan vetoaa siihen että hän on päivät töissä ja haluaa levätä iltaisin. Ihan aikuisia ihmisiä kuitenkin ollaan. Nyt on kyllä tullut mitta täyteen ja minä lähden.
Kommentit (22)
Hyvä päätös. Muuten joudut siivoamaan koko ajan yksin tai elämään sotkussa. Aikuisen pitää tehdä omassa kodissaan oma osuutensa kotitöistä asuipa yksin tai yhdessä.
Good for you. Ehkä sinun kannattaa kuitenkin ilmoittaa päätöksestäsi hänelle eikä julistaa sitä täällä.
Vierailija kirjoitti:
No kauanko tuon siivoamiseen menee keskimäärin aikaa päivässä? Alle tunti?
Vaikea sanoa.
Jos kyseinen kusiainen ei siivoa jälkiään, niin vaikea on pakottaa aikuinen mies käyttäytymään fiksusti.
Vierailija kirjoitti:
10 minsaa korkeintaan. Ap on laiska prinsessa.
Siivoa kerran päivässä. Jos se ei käy miehelle, sano että sinulla on työaika samaan aikaan kuin hänelläkin.
Tuossa suurin ongelma on nimenomaan se kunnioituksen puutos ja se, että mies on jäänyt lapsen tasolle. Vaikka sinulla olisikin enemmän aikaa siivota ei se tarkoita, että miehellä olisi oikeus tuottaa enemmän vaivaa sinulle. Kyllä aikuisen ihmisen on osattava laittaa vaatteet pyykkikoriin ja pyyhkimällä tahrat jos niitä pääsee syntymään.
Kahden aikuisen taloudessa siivous on helppoa, eikä vie paljoakaan aikaa.
Sinua vain v*tuttaa tuo tilanne. Et haluaisi siivota toisen aikuisen jälkiä, mikä on täysin ymmärrettävää.
Voisitteko siivota ja laittaa ruokaa yhdessä? Mukavaahan se on kumppamin kanssa touhuta.
Sitten, kun aloittajan lomautus loppuu ja hänellä alkaa taas työt, hän joutuu edelleen siivoamaan kaiken yksin ja mies jatkaa sotkemistaan. Yleensä tuo muutos tulee siinä vaiheessa, kun nainen palaa äitiyslomalta takaisin töihin, mutta sinun onneksi asia selvisi noin varhaisessa vaiheessa. Teet itsellesi palveluksen, kun muutat nyt pois.
Ei ole normaalia aikuisen käytöstä tuollainen. Minä olen meistä sotkuisempi, mutta en todellakaan porsastele ympäriinsä ja siivoan ilman muuta heti jos tulee roiskeita yms. Sotkuisuuteni on enemmänkin kirjojen ja käsityötarvikkeiden kasaantumista pöydänkulmalle ja pyykkihuollon lykkääminen kunnes pitää pestä pari koneellista putkeen. Mutta ei todellakaan ripotella esineitä lattialle ja muuta vastaavaa.
Nyt mies järjestykseen tai vaihtoon!
Vierailija kirjoitti:
Sinua vain v*tuttaa tuo tilanne. Et haluaisi siivota toisen aikuisen jälkiä, mikä on täysin ymmärrettävää.
Voisitteko siivota ja laittaa ruokaa yhdessä? Mukavaahan se on kumppamin kanssa touhuta.
Ap muutti kaverin luo ehdolla, että siivoaa, kun ei käy työssä. Eikö sopimus pidä.
Tuntuu fantasialta, että nainen muuttaisi kahden kuukauden jälkeen pois, koska mies sikailee.
Niin tietysti pitäisi tehdä, mutta kuka oikeasti tekee? Epäuskottavaa. Yleensä naiset sallii miehelle megaluokan tahallista kuspäisyyttä ainakin sen ekat kaksi vuotta. Ylikiltit rassut.
Tässä lisää esimerkkejä
Mies keittää pastaa, sanon että käytä isompaa kattilaa koska kiehuu yli tuosta pienestä. Mies ei usko. Pasta kiehuu yli. Mies olettaa minun putsaavan. Meillä on vielä keraaminen taso, joka on vaikea putsata kun kaikki tarttuu kiinni. Keittää pastaa uudelleen seuraavana päivänä, pasta kiehuuu jälleen yllätys, yllätys ylitse. Tällä kertaa nostin metelin ja pakotin miehen putsaamaan itse. Koko ajan mies sitten valitti kovaan ääneen kuinka hänen ei kuuluisi siivota kun työkin stressaa.
Mies halusi granaattiomenaa, sanoin että ottaa siemenet irti veden alla niin sottaa vähemmän. Ei uskonut. Keittiö oli miehen jäljiltä kuin murhascreeni ja punaisia tahroja oli lähes katossa asti.
Lisäksi kaikki minunkin keittokirjat on nyt ruokatahroja täynnä kun mies ei yhtään viitsi varoa ja tarttuu niihin likaisilla käsillä tai kaatelee jotain koko ajan päälle. Ymmärrän kyllä, että vahinkoja sattuu, mutta miehen suhteen on ihan täyttä välinpitämättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap muutti kaverin luo ehdolla, että siivoaa, kun ei käy työssä. Eikö sopimus pidä.
Sopimuksessa ei ilmeisesti ollut kohtaa, jonka mukaan miehen ei tarvitse omia roiskeitaan pyyhkiä tuoreeltaan pois. Tuntuu, kuin mies tahallaan järjestäisi lisää sotkua vain kiusalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samat työt on pienessäkin taloudessa.
Minä en tykkää että mies tekee ruokaa. Nimenomaan siksi , että siitä syntyy järjetön sotku ja kaaos keittiöön. Minun siivottavaksi aina jää. Helpompi tehdä ruoka itse.
Vierailija kirjoitti:
Odotat miehen tekevän yksin kaiken
Tyttöystäväni on ihana ihminen ja upea rakastaja mutta aivan toivottoman sotkuinen. Tämän vuoksi emme tule koskaan muuttamaan yhteen. Minulle on tärkeää, että kotini on siisti, hyvässä järjestyksessä ja minimalistinen. Asumme onneksi sen verran lähekkäin, ettei tämä aiheuta ongelmia.
Ei kaksi lapsetonta aikuista voi saada niin paljon sotkua aikaan, että siitä saisi riidan aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaksi lapsetonta aikuista voi saada niin paljon sotkua aikaan, että siitä saisi riidan aikaiseksi.
Voi, kun aktiivisesti yrittää. Onnistuu näköjään ainakin ap:n tulevalta eksältä.