Lääkäri ei ota uusia oireita huomioon koska aikaisemmillekaan ei ole löydetty syytä
Ymmärrän hyvin että tilanne on hankala lääkärillekin. Oireeni on kuitenkin ihan objektiivisesti todettavissa, mikään mittari jota tähän mennessä on käytetty ei ole vain värähtänyt. Se ei kuitenkaan poista oireitani. Miten ihmeessä lääkäri voi esim. olla ottamatta huomioon toisen käden nivelten turpoamista? Käyn töissä, en pyydä mitään kipulääkkeitä... ihan kafkahommaa!
Kommentit (56)
Mulla ei samanlaista kuin ap:llä, mutta siis neuroloisissa testeissä ihan selviä poikkeavuuksia ja lihasvoimien katoamista, näitä jaksoja on ollut usemapi. Mitään ei löytynyt, tutkittu on tosi paljon. Oon luovuttanut, joku varmaan on, mutta ei tuolle mitään voi. Silloin kun pystyn toimimaan hyvä niin, silloin kun en, ei mahda mitään.. Lääkäriin en enää mene.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei samanlaista kuin ap:llä, mutta siis neuroloisissa testeissä ihan selviä poikkeavuuksia ja lihasvoimien katoamista, näitä jaksoja on ollut usemapi. Mitään ei löytynyt, tutkittu on tosi paljon. Oon luovuttanut, joku varmaan on, mutta ei tuolle mitään voi. Silloin kun pystyn toimimaan hyvä niin, silloin kun en, ei mahda mitään.. Lääkäriin en enää mene.
Samalta alkaa tuntua. Pitäkää tunkkinne, ilmeisesti kutsumusammatti oli olla aivoton kumileimasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut tarkkaan oireitasi, mutta useamman sormen nivelten turvotus ei kuulosta hyvältä. Onko muita oireita: punoitusta, kuumuutta, kuumetta, kipua?
Milloin oire alkoi ja miten edennyt?
Pahimmassa tapauksessa kyseessä on alkava reumatauti, jolloin hoitoon pitäisi päästä nopeasti. Terveysasemalääkärinkin pitäisi tietää että reuma alkaa usein käden tai jalkojen nivelten oireilulla.
Mitä kokeita on otettu? Mitkä tulokset?
Olen oireillut jo vuoden, ei alkanut tällä. Reumakokeet otettu (tai reumafaktori) sukurasitteen vuoksi. Sormet on aika makkaramaiset, ihan ylin nivel punoittaa hieman. Nopea vihlova kipu vaeltaa kyynerpään ja sormien välillä. Alkuun luulin (noin kk) että pihatöissä tulleet pienet haavat aina viikonloppuisin sai jonkun pienen tulehduksen aikaan kädessä ja siitä oireet. Nyt viimeisimmän kk ajan tajunnut, että onkin jotain muuta. Ei tämä oireena ole mahdoton, ihan buranalla pärjää. Mutta kun kaikki muu alkaa jo vähän painaa ja lisääntyvä oireisto ei oikein anna toivoa, että seuraavakaan hyvä jakso ei loppuisi johonkin epämiellyttävään. Aika pitkään itsekin vaan uskoin että kyllä tämä tästä...
Olivatko reumakokeet siis negatiiviset? Otettiinko muita tulehdusarvoja? Milloin kokeet otettiin?
Onko sulla psoriaasia tai onko suvussa? Onko käden lihasvoima heikentynyt oireiden seurauksena? Oletko työssä tai harrastuksessa, jossa käytät ko. käsivartta ja kättä erityisesti?
Miten paljon Buranaa olet ottanut ja miten pitkän kuurin?
Vuoden aikana useampaan otteeseen otettu. Mikään ei ole ollut vialla. Ei psoria. Minulla on ollut toisella puolella kroppaa lihasvoimien heikentymistä ja kömpleyyttä ja sellaista että lihas menee kivuttomasti ihan kovaksi, spastisuus tms. Olen oikeastaan ihan iloinen tästä oireesta koska se osoittaa 100% pois aika monesta lihastaudista yms, niissä ei ole mitään tuntemuksia tai turvotuksia, lisäksi oireet on siirtyneet nyt toiselle puolelle kroppaa myös.
Ei se silti oloon auta, ei ole voimia tehdä normaaleja asioita (pitkänmatkan pyöräily ja maastopyöräily, kädet ja jalat tärisee monta päivää jos jotain yrittää) mutta kaikkea muuta kivaa olen keksinyt. Piha on nyt kunnossa :) Töitä pitää jaksaa tehdä niin rasitus pitää suhteuttaa siihen. Ja mä olen ihminen joka on koko elämänsä saanut energiaa rasituksesta...
Okei, ymmärrän että terveysaseman lääkärille mennyt yli hilseen.
Mutta oireesi eivät kuulosta hyvältä, joten kyllä kannattaisi pyytää terveysasemalääkäriä konsultoimaan erikoislääkäriä (ehkä lähinnä neurologia), ettei kyseessä ole esim. MS-tauti tms.
Lisäksi pitäisihän oireitakin hoitaa, vaikkei diagnoosia olisikaan. Toimintakyvyn heikkeneminen vuodessa ilman selitettävää syytä ei kuulosta hyvältä.
MS tautiin ei taida kuulua tuo nivelturvotus, joten tässä olen oman itseni koekappale, katsotaan mikä on lopputulos, nyt uskon ettei ms. Toimintakyvyn romahdus on ehkä lähempänä, harmittaa että pistin liikunnat minimiin silloin kun oli vielä pidempiä hyviä kausia, koska yksi epäilys oli liiallinen liikunta. Jos en olisi liikkunut, niin olisi varmaan syy ollut se, ettei liiku. Minä olen se rikollinen, rikos pitää sitten keksiä :D Mutta niin, voi olla että olisin säilyttänyt kunnon pidempään jos en olisi kuunnellut, mutta oireet olivat tosi rankkoja niin ajattelin että parempi niin.
Mutta oletko varma että juuri nivelet ovat turvonneet eikä esim. jänteet? Tai kysehän saattaa olla nesteturvotuksesta kuten käyttämäsi ilmaus makkaramaiset sormet viittaa. Nivelen turvotuksessa usein nivel on selvästi paksuuntunut vain keskeltä ja yleensä vain joidenkin sormien yksi nivel on turvonnut. Makkaramaiset sormet kuvaavat vähän eri tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut tarkkaan oireitasi, mutta useamman sormen nivelten turvotus ei kuulosta hyvältä. Onko muita oireita: punoitusta, kuumuutta, kuumetta, kipua?
Pahimmassa tapauksessa kyseessä on alkava reumatauti, jolloin hoitoon pitäisi päästä nopeasti. Terveysasemalääkärinkin pitäisi tietää että reuma alkaa usein käden tai jalkojen nivelten oireilulla.
Olen oireillut jo vuoden, ei alkanut tällä. Reumakokeet otettu (tai reumafaktori) sukurasitteen vuoksi. Sormet on aika makkaramaiset, ihan ylin nivel punoittaa hieman. Nopea vihlova kipu vaeltaa kyynerpään ja sormien välillä. Alkuun luulin (noin kk) että pihatöissä tulleet pienet haavat aina viikonloppuisin sai jonkun pienen tulehduksen aikaan kädessä ja siitä oireet. Nyt viimeisimmän kk ajan tajunnut, että onkin jotain muuta. Ei tämä oireena ole mahdoton, ihan buranalla pärjää. Mutta kun kaikki muu alkaa jo vähän painaa ja lisääntyvä oireisto ei oikein anna toivoa, että seuraavakaan hyvä jakso ei loppuisi johonkin epämiellyttävään. Aika pitkään itsekin vaan uskoin että kyllä tämä tästä...
Olivatko reumakokeet siis negatiiviset? Otettiinko muita tulehdusarvoja? Milloin kokeet otettiin?
Onko sulla psoriaasia tai onko suvussa? Onko käden lihasvoima heikentynyt oireiden seurauksena? Oletko työssä tai harrastuksessa, jossa käytät ko. käsivartta ja kättä erityisesti?
Vuoden aikana useampaan otteeseen otettu. Mikään ei ole ollut vialla. Ei psoria. Minulla on ollut toisella puolella kroppaa lihasvoimien heikentymistä ja kömpleyyttä ja sellaista että lihas menee kivuttomasti ihan kovaksi, spastisuus tms. Olen oikeastaan ihan iloinen tästä oireesta koska se osoittaa 100% pois aika monesta lihastaudista yms, niissä ei ole mitään tuntemuksia tai turvotuksia, lisäksi oireet on siirtyneet nyt toiselle puolelle kroppaa myös.
Ei se silti oloon auta, ei ole voimia tehdä normaaleja asioita (pitkänmatkan pyöräily ja maastopyöräily, kädet ja jalat tärisee monta päivää jos jotain yrittää) mutta kaikkea muuta kivaa olen keksinyt. Piha on nyt kunnossa :) Töitä pitää jaksaa tehdä niin rasitus pitää suhteuttaa siihen. Ja mä olen ihminen joka on koko elämänsä saanut energiaa rasituksesta...
Mutta oireesi eivät kuulosta hyvältä, joten kyllä kannattaisi pyytää terveysasemalääkäriä konsultoimaan erikoislääkäriä (ehkä lähinnä neurologia), ettei kyseessä ole esim. MS-tauti tms.
Lisäksi pitäisihän oireitakin hoitaa, vaikkei diagnoosia olisikaan. Toimintakyvyn heikkeneminen vuodessa ilman selitettävää syytä ei kuulosta hyvältä.
MS tautiin ei taida kuulua tuo nivelturvotus, joten tässä olen oman itseni koekappale, katsotaan mikä on lopputulos, nyt uskon ettei ms. Toimintakyvyn romahdus on ehkä lähempänä, harmittaa että pistin liikunnat minimiin silloin kun oli vielä pidempiä hyviä kausia, koska yksi epäilys oli liiallinen liikunta. Jos en olisi liikkunut, niin olisi varmaan syy ollut se, ettei liiku. Minä olen se rikollinen, rikos pitää sitten keksiä :D Mutta niin, voi olla että olisin säilyttänyt kunnon pidempään jos en olisi kuunnellut, mutta oireet olivat tosi rankkoja niin ajattelin että parempi niin.
Mutta oletko varma että juuri nivelet ovat turvonneet eikä esim. jänteet? Tai kysehän saattaa olla nesteturvotuksesta kuten käyttämäsi ilmaus makkaramaiset sormet viittaa. Nivelen turvotuksessa usein nivel on selvästi paksuuntunut vain keskeltä ja yleensä vain joidenkin sormien yksi nivel on turvonnut. Makkaramaiset sormet kuvaavat vähän eri tilannetta.
Varmaan ihan hyvä kysymys, tietysti se olisi kiva jos lääkäri sen katsoisi.. ainakin sormien päät viimeisestä nivelestä loppuun ovat pinkeät, iho ihan kiiltää kynsien alla, siinä missä toisen käden kynnen alla oleva iho ei, normaaleja pikku ryppyjä näkyy, ei turvotusta. Seuraava isohko kohta on on sitten siinä sormen keskimmäisen nivelen kohdalla. Peukkua lukuunottamatta jokainen sormi on ihan selkeästi turvonnut. Ja samanlaista kipua tosiaan kuin hampaiden vihlonta kulkee luissa. Mutta ei tämä mitenkään elämää pysäytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan hyvä kysymys, tietysti se olisi kiva jos lääkäri sen katsoisi.. ainakin sormien päät viimeisestä nivelestä loppuun ovat pinkeät, iho ihan kiiltää kynsien alla, siinä missä toisen käden kynnen alla oleva iho ei, normaaleja pikku ryppyjä näkyy, ei turvotusta. Seuraava isohko kohta on on sitten siinä sormen keskimmäisen nivelen kohdalla. Peukkua lukuunottamatta jokainen sormi on ihan selkeästi turvonnut. Ja samanlaista kipua tosiaan kuin hampaiden vihlonta kulkee luissa. Mutta ei tämä mitenkään elämää pysäytä.
Kyllä olisi hyvä että reumatologi katsoisi tuon käden. Varmistaisi onko kyse reumaattisesta oireesta tai ei. Kumpikin vastaus auttaisi eteenpäin.
Systeeminen skleroosi?
Toivottavasti ei:(
Tällä hetkellä ei ole rahaa käydä edes astrologilla saati että lääkäri laittaisi lähetettä muualle kuin ulos ovesta. Seuraavan keskustelun aihe tulee olemaan henkinen hyvinvointini, ja luulen että se pysyy korkeammalla sillä että en mene. Kiitokset keskusteluun osallistuneista, on mukava (?) tietää että on muitakin ja että jota kuta vielä kiinnostaa toisten hyvinvointi. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon 10, joo mullekin sanottiin että oisko sun päässä tää ongelma.
Joo aivojen voimalla mun kynnet liuskottuu yms muita FYYSISIÄ oireita.
Jepjep
Kynsien liuskoittuminen ei taida olla mikään maailmanloppu.
Sori, se oli esimerkkinä siinä
-kuukautiskierto yli 50pv
-en hikoile edes saunassa
-hb 178
-muisti kuin dementikolla
-niveliin koskee ja kolottaa
-lihaksia koskee, pistelee ja puutuilee
-ainainen päänsärky
-pahoinvointia päivittäin
Yms
Ja oon 20v ja en oo raskaana
Ihan kuule ajatuksen voimalla nää oireet on tulleet!
Ap voisko olla reaktiivinen niveltulehdus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lääkärin ne pitäisi huomioida?
Varmaan konsultoida muuta lääkäriä tai lähettää erikoislääkärille. Silloin olisi todennäköistä, että jotain mitä ei ole ajateltu voisi tulla ajateltua. Mihinkään lisäkokeisiin kokeiden vuoksi en ole innokas, mutta kun kaikkia oireita ei ole edes kirjattu niin miten ne voisi ottaa huomioon? Asenne on se, että ei ole mitään, niin puuttuu se halu auttaa.
Eihän lääkäri aina kerro sitä onko hän konsultoinut jotakin muuta lääkäriä asiasta. Lähetteen tekemisestä yleensä potilaalle kerrotaan mutta ei ne automaattisesti mihinkään johda. Erikoislääkäriltä tulee vain vastaus "ei tarvetta vastaanotolle, perusterveyden vastaa hoidosta.
Mä googlaisin oireeni itse tossa vaiheessa ja kyselisin reumapalstoilta tms. Kunhan vaan muistaa, että googlesta sitten löytyy ihan kaikennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lääkärin ne pitäisi huomioida?
Varmaan konsultoida muuta lääkäriä tai lähettää erikoislääkärille. Silloin olisi todennäköistä, että jotain mitä ei ole ajateltu voisi tulla ajateltua. Mihinkään lisäkokeisiin kokeiden vuoksi en ole innokas, mutta kun kaikkia oireita ei ole edes kirjattu niin miten ne voisi ottaa huomioon? Asenne on se, että ei ole mitään, niin puuttuu se halu auttaa.
Eihän lääkäri aina kerro sitä onko hän konsultoinut jotakin muuta lääkäriä asiasta. Lähetteen tekemisestä yleensä potilaalle kerrotaan mutta ei ne automaattisesti mihinkään johda. Erikoislääkäriltä tulee vain vastaus "ei tarvetta vastaanotolle, perusterveyden vastaa hoidosta.
Nämä näkyisivät omakannasta. Jälkikäteen muuten lääkäri voisi tarinoida mitä haluaa konsultoinneista yms välttääkseen hoitovirhesyytökset. Eipä ole konsultoitu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä googlaisin oireeni itse tossa vaiheessa ja kyselisin reumapalstoilta tms. Kunhan vaan muistaa, että googlesta sitten löytyy ihan kaikennäköistä.
Ei se auta, vaikka tietäisin mikä mua vaivaa kun lääkäri ei suostu hoitamaan ja rahaa yksityiselle ei nyt ole.
Varaa eri lääkäri, älä luovuta.
Äitini joutui kestämään kipuja 10 vuotta, ennen kuin eräs vastavalmistunut tajusi mistä on kyse.
10v kaikki lääkärit hoki, että sul on vaan migreeni, silti ne lääkkeet ei auttaneet.
Sitten tapahtui ihme, lääkäri muisti joltain luennolta tän sairauden.
Nyt on toimivat lääkkeet!
Vierailija kirjoitti:
26 jatkaa, 29, en ymmärrä miten sinun tilanteesi liittyy mitenkään kirjoitukseeni? Jos on selvästi uusia vakavia oireita, tottakai ne pitää tutkia.
30, tuo viiden sekunnin heitto on todella loukkaavaa. En ole tk-lääkäri mutta luen vuodessa yli 2000 ihmisen sairaskertomustekstit ja käsitykseni perusterveydenhuollon potilaista on varmasti moninkertaisesti parempi kuin keskivertolääkärillä. Tuohon potilasjoukkoon mahtuu niitä joiden oikea dg on hukkunut sinne epäoleellisten asioiden ja päivystys- ja sairaalareissujen ja väärintulkittujen löydösten massaan ja vasta kymmenien tekstisivujen ja eri erikoisalojen kahlaamisella hahmottuu se todellinen dg, jota hoitamalla seuraavat pari vuotta meneekin ilman sairaalareissuja. Eli en todellakaan hyppää vilkaisulla johtopäätöksiin. Ne, joilla on todellinen sairaus väsymisen, lihomisen, todellisten havaittavien turvotusten, nivelkipujen, päänsärkyjen ym taustalla, löytyvät kyllä. Sitten on niitä itsensä googlediagnosoijia, jotka tutkituttavat kaiken mahdollisen yksityispuolella, kun julkisella ei katsota lääketieteellisten tutkimusindikaatioiden täyttyvän. Joistain tulee 10 vuoden sisällä jo kolmas lähete samasta asiasta, kun potilas on vakuuttunut jo yksityisellä tai useilla eri erikoisaloilla tehdyistä tutkimuksista huolimatta että jokin sairaus on kyseessä ja ei vain ole vielä näkynyt.
Alkaa mennä tämä jo liikaa työksi. Pääasia että omat potilaat ja kollegat arvostavat ja vuosien mittaan on jo aika monta henkeä tullut pelastettua.
Kehtaatkin sanoa että kommenttini oli loukkaava. Loukkaava on se, etteivät lääkärit suostu tutkimaan hyvin sairaita ja käytännössä täysin työkyvyttömiä potilaita perusverenkuvia laajemmin. Loukkaava on se, että todella vain vilkaisevat potilasta hätäisesti parisen minuuttia, kuuntelevat ehkä keuhkot ja painelevat fibromyalgiapisteet, minkä jälkeen laiskasti toteavat ettei mikään ole vialla ja laittavat lähetettä mielenterveystutkimuksiin. Toimivat näin vuodesta toiseen siitä huolimatta, että yksityisillä otetuissa useissakin veriarvoissa vakavia muutoksia, joihin eivät kuitenkaan ota koskaan kantaa, saati että antaisivat lähetteen sellaiselle erikoislääkärille, jolle tuon tyyppiset sairaudet kuuluvat.
Oletko ikinä miettinyt, että ne sinun mielestäsi luulotautiset googlepotilaat ovat ehkä juuri siksi niin vakuuttuneita omasta sairaudestaan, kun se on jo yksityislääkärillä todettu tai ainakin suositeltu vahvasti poissuljettavaksi? Itseltäsi todella ylimielistä ja harhaanjohtavaa sanoa, että ne joilla todellinen sairaus väsymisen ym. takana kyllä löydetään ja hoidetaan. Ei pidä lainkaan paikkaansa, eikä yllätä, että julkisen puolen terveydenhuollon työntekijä sanoo noin. Lopeta selittely ja katso peiliin. Joku päivä myös sinun läheisesi tai sinä itse voit sairastua vakavasti, joten pidähän sormia ristissä.