Olen yksin toimistolla ja olen huomennakin yksin toimistolla. Täydet työpäivät. Ei mitään tekemistä.
Tämä on niin typerää. Olen jo tehnyt koko vuoden työt, saanut kaikki asiat hoidettua, siivottua työhuoneeni, siivonnut myös tekemisen puutteessa yhteisiä tiloja. Nuppineulatkin alkaa olla jo väreittäin järjestyksessä.
Töissä pitää silti olla, koska ..? Niin, no, loma alkaa vasta maanantaina. Jotenkin tämä on niin typerää, että vaikka töitä ei ole, niin työhuoneessa on istuttava.
Kommentit (80)
Ota luettavaa mukaan, opiskele uusi kieli jne
Ap mitä teet työssäsi? Ja miten tuollaiseen työhön pääsee?
T. Alanvaihto edessä
Siis pari hiljaista päivää ja sä kuolet. Anna mun kaikki kestää. Ilmeisesti on todennäköistä että joku voi soittaa niin täytyy jonkun päivystää vai miten esimiehesti perusteli ettet voi olla vapaalla?
Vierailija kirjoitti:
Ap mitä teet työssäsi? Ja miten tuollaiseen työhön pääsee?
T. Alanvaihto edessä
Perustoimistotöitä, asiakaspalvelua. Postitan, arkistoin, vastaan puhelimeen ja sähköpostiin ja neuvon toimistolle tulevia. En päätä itse yhtään mistään, eikä virheitä voi näin ”aivottomassa” työssä oikein tehdä. Kyllä niitä töitä riittää ajoittain ihan mukavasti, mutta välillä on tosi hiljaista. Onneksi on kivat työkaverit, joiden kanssa olla ja jutella. Mulla isoin huone, joten mulle kaikki tulee viettämään aikaa.
Olen filosofian maisteri, pääaine viestintä. Kai tämä nyt jollain lailla liippaa sitä, mitä olen opiskellut, muttei kuitenkaan. Päivitän nettisivuja (joiden sisällön tuottaa joku muu) ja lähetän tiedotteita (joiden sisällön kirjoittaa joku muu).
Saisin ihan varmasti paremmin palkattua ja koulutusta paremmin vastaavaa työtä jostain, mutta esim. 4000 euron kuukausiansioilla ei tällaista luppoaikaa ja stressittömyyttä ole. Ja nykyiseen tulotasoon nettoaisin alle 500€ lisää. Onko se sen väärti, en tiedä.
ap
Mä kävisin läpi tallettamani linkit (selaimen kirjanmerkit, sosiaalisessa mediassa talletetut jne) ja järjestäisin ne niin, että syksyllä oleelliset asiat olisivat helpommin löydettävissä. Kävisin läpi kevään muistikirjan, kalenterimerkinnät ja post-it-laput, siirtäisin oleelliset tiedot uuteen muistikirjaan/tietokoneelle. Vastaan tulisi varmasti pari hommaa, jotka ovat vähemmän kiireisinä tai tärkeinä unohtuneet, hoitaisin ne pois kuleksimasta. Katsoisin jotain työni tai oman osaamiseni liittyviä webinaareja tai lukisin ammattikirjallisuutta, johon ei normiarjessa ehdi keskittyä.
Laatisin itselleni muistilistan asioista, joita pitää tehdä ensimmäiseksi lomalta palattua, ehkä ensimmäiselle viikolle ihan lukujärjestyksenkin. Kirjoittaisin ylös myös kaikki oleellisimmat salasanat eri järjestelmiin ja tallettaisin tämän listan johonkin turvalliseen paikkaan (lukittavaan kaappiin, henkilökohtaiseen sähköpostiin tms, eli ei työkoneen näppiksen alle). Näiden toimien jälkeen voisin unohtaa loman ajaksi ihan kaikki työasiat.
Jos sitten vielä olisi aikaa, istuisin työpöydän ääressä, söisin mansikoita ja katsoisin netflixistä jotain hömppää. Jos kerran työnantajan mielestä fyysinen läsnäolo on tärkeää, niin fyysisen läsnäolon pitää myös riittää.
(Mulla on varmaan ens viikon to-pe edessä ihan sama tilanne...)
Vierailija kirjoitti:
Siis pari hiljaista päivää ja sä kuolet. Anna mun kaikki kestää. Ilmeisesti on todennäköistä että joku voi soittaa niin täytyy jonkun päivystää vai miten esimiehesti perusteli ettet voi olla vapaalla?
No nyt on kyllä niin kuolemanhiljaista, että ottaa päähän istua turhaan toimistolla. On näitä hiljaisia päiviä muutenkin koko ajan, mutta silloin on yleensä työkavereita talossa, joiden kanssa jutella.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mä kävisin läpi tallettamani linkit (selaimen kirjanmerkit, sosiaalisessa mediassa talletetut jne) ja järjestäisin ne niin, että syksyllä oleelliset asiat olisivat helpommin löydettävissä. Kävisin läpi kevään muistikirjan, kalenterimerkinnät ja post-it-laput, siirtäisin oleelliset tiedot uuteen muistikirjaan/tietokoneelle. Vastaan tulisi varmasti pari hommaa, jotka ovat vähemmän kiireisinä tai tärkeinä unohtuneet, hoitaisin ne pois kuleksimasta. Katsoisin jotain työni tai oman osaamiseni liittyviä webinaareja tai lukisin ammattikirjallisuutta, johon ei normiarjessa ehdi keskittyä.
Laatisin itselleni muistilistan asioista, joita pitää tehdä ensimmäiseksi lomalta palattua, ehkä ensimmäiselle viikolle ihan lukujärjestyksenkin. Kirjoittaisin ylös myös kaikki oleellisimmat salasanat eri järjestelmiin ja tallettaisin tämän listan johonkin turvalliseen paikkaan (lukittavaan kaappiin, henkilökohtaiseen sähköpostiin tms, eli ei työkoneen näppiksen alle). Näiden toimien jälkeen voisin unohtaa loman ajaksi ihan kaikki työasiat.
Jos sitten vielä olisi aikaa, istuisin työpöydän ääressä, söisin mansikoita ja katsoisin netflixistä jotain hömppää. Jos kerran työnantajan mielestä fyysinen läsnäolo on tärkeää, niin fyysisen läsnäolon pitää myös riittää.
(Mulla on varmaan ens viikon to-pe edessä ihan sama tilanne...)
Viestisi alkupuolen hommat on jo tehty. Sitä paitsi mulla ei kyllä jää asioita roikkumaan koskaan. Ei ole mitään projekteja tai töitä, joiden tekemiseen menisi enempää kuin yksi työpäivä. Mulla on muistikirja, johon merkkaan asioita, jotka pitää tehdä ja vedän yli, kun on hoidettu. Yli vetämättä jää vain sellaiset tapaukset, kun en saa jotain henkilöä työpäivän aikana kiinni tai tilaamaani huoltoa ei ole vielä hoidettu (esim. kopiokone).
Salasanat tallennan Chromeen.
Kovin ihmeellistä ammattikirjallisuutta tai hyödyllisiä webinaareja munlaiselle toimistotyöläiselle ei ole. ”Näin liimaat postimerkin tehokkaammin” tai ”intonaatioiden merkitys puhelimeen vastatessa”.
ap
Käy ruokatunnilla muualla syömässä. Jätä oveen lappu varalta. Älä pidä kiirettä.
Juhannusaattona lähdet ronskisti vaan ajoissa pois. Muutkin on jo mökeillä.
Vierailija kirjoitti:
Käy ruokatunnilla muualla syömässä. Jätä oveen lappu varalta. Älä pidä kiirettä.
Missä sanottiin että ap on juhannusaattona töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sanottiin että ap on juhannusaattona töissä?
En ole juhannusaattoa töissä. Lähden tänään heti, kun voin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kovin ihmeellistä ammattikirjallisuutta tai hyödyllisiä webinaareja munlaiselle toimistotyöläiselle ei ole. ”Näin liimaat postimerkin tehokkaammin” tai ”intonaatioiden merkitys puhelimeen vastatessa”.
ap
Ehkä löytyy kuitenkin jotain yleisempää kiinnostavaa - tai jotain, mistä haluaisit oppia lisää? Itse olen katsonut kevään aikana useamman itsensä johtamiseen, kiireenhallintaan, työyhteisötaitoihin yms liittyvän webinaarin. Onhan niissä paljon vanhan toistoa ja "itsestäänselvyyksiä", mutta aina niistä jotain ideoita saa.
Ei kannata jumittua ajattelemaan vain niitä sisältöjä, jotka hyödyttävät työtäsi NYT, vaan mieti, mistä voisi olla hyötyä sinulle ja osaamisellesi vuoden tai viiden vuoden päästä? Haluatko olla vielä silloinkin juhannusviikolla samassa tilanteessa vai kenties jossain antoisammassa työssä, josta innostut?
On tosi tuskaa olla töissä jos ei ole tekemistä. Ei sitä loputtomiin jaksa keksiäkään puuhaa. Ei mulla ainakaan ole mitään post-it -lappujen järjestelyä tai muistikirjoja. Kaikki on koneella järjestyksessä aina. Webinaareja olen katsellut kyllästymiseen saakka. Minä en pysty edistämään asioita ilman työkavereita, koska työni liittyy muiden tekemisiin.
Teillekin tulee ens vuonna YT:t, joten nauti nyt, pian saavat vierailevat seminaaripuhujat buukata ihan itse hotellinsa ja opiskelijat toimittaa lisäaikahakemusten saikkutodistukset suoraan vakituisessa työsuhteessa roikkuville proffille, joita ei Akava anna erottaa. Sä oot tulilinjalla ekana, ja vaikka jäisit taloon, saat kontollesi kahden irtisanotun kollegan työnkuvan 10% palkankorotuksella.
T. Yliopiston kabinettitason myyrä
JAAHAS! Ukkonen vei sähköt koko talosta. Olen kännykän ja luonnonvalinta varassa. Soitin lähiesimiehelle (joka on jo lomalla) ja kerroin tilanteen. Kysyin, josko voisin jo lähteä lomalle, kun katkosta ei mitään tietoa, enkö ilman sähköä voi tehdä mitään.
EN SAANUT LUPAA LÄHTEÄ! Eli istun melkein kuusi tuntia täällä ja viihdytän itseäni omalla kännykälläni. Kukaan ei voi tulla tänne, kukaan ei voi soittaa (koska nykyajan ”lankapuhelimeen” tarvitaan ne sähköt!), eikä luonnollisesti mitään sähköpostiakaan voi tulla.
Nyt meni kyllä niin överiksi, etten tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa!!
ap
Ymmärrätkö että sun kovapalkkaiset viestintätoimistossa painavat opiskelukaverit on olleet lomautettuina tän kevään, ja jos pääsevät syksyllä takas hommiin, ovat pakotettuina tekemään tulosta jonkun venäläisen ydinvoima-alan asiakkaan tai kiinalaisen matkailufirman eteen sata lasissa 16h/päivä? En todellakaan marisisi yhdestä suojatyöpaikkapäivästä.
Vierailija kirjoitti:
JAAHAS! Ukkonen vei sähköt koko talosta. Olen kännykän ja luonnonvalinta varassa. Soitin lähiesimiehelle (joka on jo lomalla) ja kerroin tilanteen. Kysyin, josko voisin jo lähteä lomalle, kun katkosta ei mitään tietoa, enkö ilman sähköä voi tehdä mitään.
EN SAANUT LUPAA LÄHTEÄ! Eli istun melkein kuusi tuntia täällä ja viihdytän itseäni omalla kännykälläni. Kukaan ei voi tulla tänne, kukaan ei voi soittaa (koska nykyajan ”lankapuhelimeen” tarvitaan ne sähköt!), eikä luonnollisesti mitään sähköpostiakaan voi tulla.
Nyt meni kyllä niin överiksi, etten tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa!!
ap
Tässä provossa näemme että, sille on syynsä miksi viestintää opiskelleet päätyvät klikkitoimittajiksi tai organisaatiohimmelin paperinpyörittäjiksi, eivätkä nouse maineeseen lahjakkaina kirjailijoina.
Sulla ap on kysymys muutamasta tylsästä päivästä. Et viitsisi valittaa.
Tiedän kyllä mistä puhut, mulla oli yhdessä paikassa tuota pakko istumista kesäisin hyvinkin kuukauden ajan. Se alkoi jo todella syömään ihmistä. Kaiken lisäksi, kun olin yksin, en voinut edes lähikaupassa käydä, vaan eväät piti olla mukana. Päivän ainoa homma, eväiden syönti.
Luulisi että viestinnän maisteri osaisi lukea kuusi tuntia laadukasta kaunokirjallisuutta tai kirjoittaa jotain merkittävää palstamarinan sijaan. Yks tuttu kirjoitti työpaikallaan kehutun romaanin tollasina työpäivinä.
Pelkkää provoa koko juttu. Poikkeustilan yhteydessä kaikki yliopistotason oppilaitokset käskettiin etätöihin, eikä missään oo enää pelkkä lankapuhelin käytössä.
T. Helsingin yliopiston hallinnon työntekijä, joka viettää turhakepäivää varmuuskopioimalla tiedostoja
No hirveästi en tästä huutele, kun palkka on työmäärään ja stressiin nähden ihan hyvä. Toisaalta se on myös huono juttu siinä mielessä, etten hakeudu haastavampiin töihin. Olen maisteri ja teen ihan suorittavaa työtä, jonka voisi tehdä joku kunnollinen ja järjestelmällinen 16-vuotiaskin..
ap