Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (1002)
Häät ovat usein ainoat koko suvun ryyppyjuhlat ja siksi siellä tulee niitä yliampumisia, joista ne juhlat muistetaan.
Näin saadaan ne kuuluisat "ikimuistoiset juhlat".
ps ei se naimisiin meno ketään kiinnosta kun 30v mennnään jo kolmatta kertaa, se on arkista ja tylsää
Jeesus muutti häissä veden viiniksi. Ei ollut tekopyhä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä, jotka haluavat alkoholittomat häät, on alkoholiongelma, Normaali ihminen voi ottaa pari paukkua, jos huvittaa. Jos ei kuitenkaan ota, se ei tee pyhimykseksi.
Onhan se pelottavaa vähintään, hui......
Muistan omasta nuoruudestani varsinkin yhdet holittomat häät. Kun miehet olivat tummissa puvuissaan olleet tupakalla kylätalon rappusilla, ohikulkevat kyläläiset kyselivät että kuka on vainaja, kun eivät olleet kuulleet kenenkään kyläläisen kuolleen.
Olivat myös kuulleet avonaisesta ikkunasta (kesä kun oli) että sisällä veisattiin. Näin oli koska kyseessä oli ns uskovaisten häät. Voin kertoa että kyllä me myös silloisen puolisoni kanssa aika äkkiä häivyttiin. Enkä voi kyllä millään väittää että kivaa oli.
On sittemmin ollut muitakin holittomia häitä, sinänsä ihan ok ollut, mutta kyllähän tuollaisissa häissä yleensä menee niin että syödään ja katsotaan pakolliset (yleensä kiusalliset) ohjelmanumerot ja sitten mahdollisimman äkkiä pois. Enkä voi väittää että erityisen mieleenpainuvat tai hauskat häät olisivat olleet.
Sitten on kyllä ollut hauskojakin häitä mutta kyllä niissä on sitten ollut sellaista tarjoilua että suomalainen tönkköjalkainenkin on innostunut tanssiaskeleita ottamaan. Näin se nyt vaan on.
Jos omaan arkeen ja juhlaan ei kuulu alkoholin käyttö ei todellakaan tarvitse sitä tarjota omissa juhlissaan. Juhlat saa ja kuuluu olla teidän näköiset. Itse en myöskään ole absolutisti mutta osaan pitää hauskaa ja juhlia ilman alkoholia. Lähinnä ne alkoholia virtaavat häät ovat niitä joista toivoo äkkiä pääsevänsä itse pois. En jaksa katsoa hiprakassa olevia tai kännääviä ihmisiä. He kun luulevat olevansa hauskaa seuraa vaikka ovat tylsintä seuraa ikinä. Enkä todellakaan kokisi mitään ylpeilyn aihetta siitä että olipa ikimuistoiset juhlat kun osa kännissä örvelsi tappeli ja oksensi.
Estyneet persoonat kokee usein tarvitsevansa sen alkoholin jotta uskaltavat juhlia ilman pönäkkää hautajaistunnelmaa. Opettelisivat olemaan rennompia ja nauramaan myös ilman alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Muistan omasta nuoruudestani varsinkin yhdet holittomat häät. Kun miehet olivat tummissa puvuissaan olleet tupakalla kylätalon rappusilla, ohikulkevat kyläläiset kyselivät että kuka on vainaja, kun eivät olleet kuulleet kenenkään kyläläisen kuolleen.
Olivat myös kuulleet avonaisesta ikkunasta (kesä kun oli) että sisällä veisattiin. Näin oli koska kyseessä oli ns uskovaisten häät. Voin kertoa että kyllä me myös silloisen puolisoni kanssa aika äkkiä häivyttiin. Enkä voi kyllä millään väittää että kivaa oli.
On sittemmin ollut muitakin holittomia häitä, sinänsä ihan ok ollut, mutta kyllähän tuollaisissa häissä yleensä menee niin että syödään ja katsotaan pakolliset (yleensä kiusalliset) ohjelmanumerot ja sitten mahdollisimman äkkiä pois. Enkä voi väittää että erityisen mieleenpainuvat tai hauskat häät olisivat olleet.
Sitten on kyllä ollut hauskojakin häitä mutta kyllä niissä on sitten ollut sellaista tarj
Tämä. Ei auta mikään, oikeasti hauskat ja mieleen jäävät juhlat vaativat sen alkoholitarjoilun.
Itse en ole ikinä ollut alkoholittomissa häissä enkä sellaisiin osallistuisikaan, mutta lukuisissa tosi onnistuneissa häissä olen ollut. Parhaimmillaan koko juhlaväki bailaa aamun tunneille asti ja tanssilattialla on porukkaa vauvasta vaariin (kaikki muut paitsi lapset enemmän tai vähemmän ilolientä nauttineina).
Meillä on ollut kahdet uskovaisten häät. Kauniita hengellisiä lauluja laulettiin Oli juhlava tilaisuus. Kuitenkin samalla kotoisen lämminhenkinen tunnelma. Kaikki viihtyivät hyvin. Lapsilla oli hauskaa.
Siskon pienet häät vanhempani pitivät kotonaan..Meillä ei koskaan juotu. Ei uskaltanut nuori aviomies tuoda pulloa mukanaan. Omaan kotiin kyllä toi ja toi ongelmat tullessaan.
Minun häissä mies oli ainoa joka oli humalassa. Onneksi oli vaan kaksi todistajaa. He olivat ,myös ainoat vieraat.
Ajattelin että ero tästä tulee aika pian. Nyt jo yli 40.v oltu yhdessä.
siellä on sitten yhtä iloista kuin hautajaisissa.
ainakin siihen asti, kunnes tulee vaivaannuttava olo niistä seuraleikeistä, joita joten kuten kännissä kestää.
Minun häissä ei ole tarjoiltu alkoholia.
On se aika hävytöntä, kun ollaan juuri oltu kirkossa, herran pyhässä temppelissä.
Sieltä mennään tukka putkella ryyppäämään. Eihän nuo kaksi sovi mitenkään yhteen.
Ei ne oikein sovi samalle päivälle.
Omat hääni olivat alkoholittomat, paitsi alkumaljat oli. Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole?
Vierailija kirjoitti:
Minun häissä ei ole tarjoiltu alkoholia.
On se aika hävytöntä, kun ollaan juuri oltu kirkossa, herran pyhässä temppelissä.
Sieltä mennään tukka putkella ryyppäämään. Eihän nuo kaksi sovi mitenkään yhteen.
Ei ne oikein sovi samalle päivälle.
Ei niin. Miksi pitäisi ryypätä, voihan sitä alkoholia tarjoilla vähemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Huutista alkoholittomille bileille, mitkä "juhlat" ne edes on.
Itse en vaivautuisi mehukesteihin edes paikalle vaan menisin paikkan jossa on menoa.
Enpä usko, että kukaan sinun huutistasi jää kaipaamaan. Eli älä turhaan odottele kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos alkoholi ei kerran luontevasti kuulu arkeenne, niin miksei alkoholia voisi teidän häissänne luontevasti olla? Tehän aliarvioitte häävieraitanne, luulette heidän olevan räkäposkella ja pilaavan häänne ja perusteluistasi, tai selittelyistäsi paistaa läpi, että te olette hieman nipottajia alkoholin suhteen ja pyritte olemaan hieman fiinimpää sorttia, mutta tehän parhaiten itse tiedätte ketä olette häihinne kutsumassa, ehkä heidä joukossaan on tunnetusti sellaisia henkilöitä joista tulee muutaman lasin jälkeen todellisia urpoja?
Kalahtiko kalikka, menikö tunteisiin vai heräsikö syyllisyys?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos ajattelee, että tarjoillaan alkoholia eikä sitä halua tarjota, niin ei sitten. Mutta voihan sitä vieraille tosiaan olla kuohuviinit lasin nostamiseen, viiniä tai olutta ruoan painikkeeksi ja konjakki tai likööri kahvin aveciksi halukkaille. Joillekin tuo alkoholi vain tuntuu olevan se piikki lihassa. Jos suhtautuu kaikkiin alkoholia sisältävään asiaan alkoholina, niin elämä on aika nuivaa. Vähän kuin suhtautuisi kahveihin kofeiinina. "En haluaisi tarjota juhlissani kofeiinia, koska itse vierastan sitä."
Harva alkaa kahvipäissään mölistä, haastaa riitaa ja oksentelemaan... aika naurettavan typerä rinnastus.
Kuulostaa aika tylsältä, jos ei ole alkoholia lainkaan tarjola, mutta hääparihan ne juhlat määrää. Meillä oli aikanaan kihlajaiset ja erään pariskunnan piti erikseen heti kättelysssä ilmoittaa, että he eivät sitten käytä lainkaan alkoholia. Ei siinä mitään, mutta tuli sellainen olo, että he sanelivat, mitä pitää sitten olla tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos ajattelee, että tarjoillaan alkoholia eikä sitä halua tarjota, niin ei sitten. Mutta voihan sitä vieraille tosiaan olla kuohuviinit lasin nostamiseen, viiniä tai olutta ruoan painikkeeksi ja konjakki tai likööri kahvin aveciksi halukkaille. Joillekin tuo alkoholi vain tuntuu olevan se piikki lihassa. Jos suhtautuu kaikkiin alkoholia sisältävään asiaan alkoholina, niin elämä on aika nuivaa. Vähän kuin suhtautuisi kahveihin kofeiinina. "En haluaisi tarjota juhlissani kofeiinia, koska itse vierastan sitä."
Harva alkaa kahvipäissään mölistä, haastaa riitaa ja oksentelemaan... aika naurettavan typerä rinnastus.
Harva alkaa kahvipäissään mölistä
Kyllä minun kahvin suurkuluttajasukuni on täysin persiiseen ammuttua ja pahantuulista, jos he eivät saa kahvia juuri silloin kun he ovat tottuneet sitä juomaan. 😃
Mun ystävän häissä muutama vuosi sitten tarjottiin vain alkumalja ja yksi kaato viiniä ruoan kanssa. Tuo oli mielestäni riittävä panostus juomiin hääparilta.
Ei hääparin velvollisuus ole juottaa ihmisiä. Hyvä ruoka on tärkeämpää.
Häissä oli vierailla toki mahdollisuus ostaa baarin puolelta omakustanteisesti alkoholia, jos sitä kaipasi. Itsekin ostin lasin viiniä tanssien alkaessa. Oli mukavat, siistit ja onnistuneet häät, kun yksikään vieraista ei ollut humalassa. Kaikki olivat iloisella tuulella eikä iltaan mahtunut mitään draamaa.
Ihan kammoksuttaa, kun joskus katsonut satuhäät ohjelmaa, jossa tietyn tyyppiset ihmiset ovat jo vihkikirkossa humalassa. Vieraatkin kiskovat kuin viimeistä päivää ja sitten riidellään ja näkyy sitä joku sammuneenakin. Jos saisin kutsun tuon tyyppisten ihmisten häihin, niin kieltäytyisin kutsusta.
ELämäni hauskimmat häät olivat alkoholittomat isot ruokahäät. Lapsetkin saivat tulla ja heitä olikin iso joukko.
Alkoholia oli vain isälläni, mutta häntä ei lasketa, koska viinapullo oli mukana aina, myöskin hautajaisissa.