Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
861/957 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadoissa häissä töissä olleena, minusta mukavinta on: kuohuviini onnittelumaljana- sekä alkoholiton ja lapsille vaikka mehua.  Ruuan aikana puna-ja valkoviini, ei mitään olut-tai siideripurkkeja!!!.  Kahvin seuraksi konjakki ja likööri. Tässä vaiheessa usein vanhukset ja lapset lähtevät.  Sitten voi illan jatkuessa tuoda muutaman miedon boolin.  Mutta ei mitään vironviinoja eikä purkkeja.  Häät on ainutkertainen juhla, jossain saunaillassa voi niitä purkkeja tyhjennellä.

Vierailija
862/957 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan teidän oma päätöksenne. Mutta olisi reilua ilmoittaa se sitten jo kutsussa. Jälkeenpäin on turha nipottaa, jos kaveripiiri jättää tulematta. Se tilaisuus ei lähde ikinä lentoon. Alusta loppuun väkinäinen kärsimysnäytelmä. Kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/957 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli alkoholittomat ja ihanat häät!

Kummankaan suvuissa ei juuri alkoholia käytetä. Mitään ei varmaan jäänyt keneltäkään puuttumaan vaikka ihan kahvin ja kotikaljan voimin juhlittiin.

Vierailija
864/957 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta vastaan silti.. kun olen miettinyt, että onnistuuko alkoholittomat häät, ellei ole kyse vahvasti uskossa olevasta hääväestä.

Olen ollut monissa häissä mukana, koska olen pitopalveluyrittäjänä toiminut parikytä vuotta. Päälle vielä iso suku ja laaja ystävä ja tuttavapiiri, häitä on nähty monenlaisia, muttei vielä yksiäkään täysin alkottomia. Mulle se ja sama, mä pärjään ilmankin alkoa. Juon sitten omalla ajallani jos mieli tekee.

Sisko miehineen yrittävät järjestää alkoholittomat häät, mutta asia levisi ajoissa vieraiden kesken. Tästä hääpari vähän pelästy, että päättivät, että häissä on baari. Tervetuliasmalja ilmainen ja ruualla parisen kaatoa viiniä, loput sitten saavat ostaa itse. Yrittävät välttää "ilmaisen viinan" tuomaa känniörvellystä. Aikuiset kun jostain syystä vetää kaksin käsin, kun on ilmaista viinaa tarjolla. On nähty. :(

Suvun miehet sitten tulivat kukin niiden taskumattiensa kanssa ja jemmapullojensa. Oli vitsiä ja halkopinoja istuntoineen.

Kävi sitten niin, että hääväki oli todella humalassa. Meitä oli kourallinen solidaarisuudesta sitten hääparin kanssa selvinpäin ja herranen aika missä kunnossa porukka olikin. Vesikannuja pöytiin, että muistaisivat edes välivedet.. Riidoilta ja suuremmilta kolhuilta kuitenkin vältyttiin. Ehtivät sammua ennen laskuhumalaa.

Nää häät olivat vähän kuin vahingossa lapsettomat, kun vain kolmella olisi ollut pieniä lapsia ja he olivat päättäneet istuvansa aikuisessa seurassa rauhassa.

Mitä on duunin puolesta oltu häissä, niin aina jollain se taskumatti on tai naapurista löytyy baari, jossa osa vieraista vierailee. Ei ole vielä täysin alkoholittomia häitä tullut vastaan.  Toinen huomio alkoholittomiin häihin, että ne loppuvat yleensä ajoissa. Häät kestävät noin nelisen tuntia.

Eräätkin häät jäi vähän kesken, kun ruuan jälkeen jengiä vaan alkoi lähtemään. Hääpari vanhempineen aneli vieraita jäämään, että tanssitaan ja on yöpalaakin. Jengillä vaan niin kiire pois, kun ei juomaakaan ole. Ei sinne kuivin tultu istumaan. Päästiin mekin sitten ajoissa pois ja bändikin vähän hölmönä pakkaili kamojaan, että kummaa porukkaa.

Vierailija
865/957 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua nyt ei sinänsä haittaa, vaikka häät olisivat ihan alkottomatkin. Mutta vain yksissä tällaisissa häissä olen ollut, ja ne olivat kyllä vaivaannuttavimmat häät ikinä! Vieraat eivät olleet niin tuttuja toisilleen, että olisivat vaivatta viihtyneet selvinkin päin, kun oli tämä sukulaispari tuolta ja tämä ystävä tuolta ja toinen täältä, joten kaikki vain small talkasivat jäykästi ja lähtivät heti kun kehtasivat. Eniten kävi sääliksi esiintyjiä. Vieraat vain istuivat hiljaa ja taputtivat jokaisen kappaleen päätteeksi, edes hääpari ei kehdannut tanssilattialle, vaikka sellainenkin oli.

Toinen ääripää on sitten ne örvellyshäät. Kyllä tunnelma on parhaimmillaan, kun on se tervetuliaismalja ja lasi tai pari viiniä ruuan kanssa, ehkä jotain mietoja sitten illan mittaan. Suomalaiset vaan on sellaista kansaa, että pieni sievä hiprakka usein tarvitaan rikkomaan jää, jotta toisilleen ennestäänkin vieraat ihmiset viihtyy. Väkeviä en itse tarjoaisi ollenkaan, koska sitten kun se menee sinne örvellyksen puolelle niin taaskaan ei ole kellään kivaa.

Vierailija
866/957 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesta kommentista päätellen useammalla on alkon kanssa ongelmia/vinksahtanut käsitys et juhlassa kuin juhlassa pitää olla alkoholia, muuten automaattisesti on pskat oltavat, ei tulla juhliin jos ei ole alkoholi tarjoilua ym ym. Monella olisi peiliin katsomisen paikka tässä aiheessa ja kyseenalaistaa omia juomistapojaan/käsityksiään. Tarve olisi selvästi monella myös ulkopuoliseen apuun, esim. AA-kerhoon. 

Vierailija
867/957 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ub

Vierailija
868/957 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesta kommentista päätellen useammalla on alkon kanssa ongelmia/vinksahtanut käsitys et juhlassa kuin juhlassa pitää olla alkoholia, muuten automaattisesti on pskat oltavat, ei tulla juhliin jos ei ole alkoholi tarjoilua ym ym. Monella olisi peiliin katsomisen paikka tässä aiheessa ja kyseenalaistaa omia juomistapojaan/käsityksiään. Tarve olisi selvästi monella myös ulkopuoliseen apuun, esim. AA-kerhoon. 

Ja monella on pääkopassa vikaa, kun aletaan arvostelemaan muiden juomisia. Kannattaisi harkita pääkopan tutkimista. Näillä paremmilla ihmisillä kun on taito pilata kaikki tilaisuudet, mihin osallistuvat. Häät. On sellainen juhla, mistä tulee kärsimysnäytelmä, jos sitä vapauttavaa juomaa ei ole. Hampaat irvessä leikitään hääleikkejä. Häihin on kuulunut suomessa kautta aikojen kaljatarjoilut ja myöskin väkevät. Pohojammaalla on ollut pzkat häät, jos ei vähintäin yhtä ruumista ole tullut. Kaikki saavat järjestää, millaiset kuivike häät haluaa. Mutta siitä pitää ilmoittaa kutsussa, että ne jotka eivät halua sellaisiin tulla, tietävät ilmoittaa, ja keksiä sopivan tekosyyn olla tulematta. Eikä tarvi ihmetellä, kun hääpaikka on kaakunleikkauksen jälkeen tyhjenevä, eikä itkeä jälkeenpäinporukan poistumista. Silloin lähdetään paikalliseen juhlimaan. 

Vierailija
869/957 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut todella monissa häissä viimeisen 6 vuoden aikana, ja vain yksissä oli ns. avoin baari eli sai juoda niin paljon, kuin sielu sieti. Häät olivat maaseudulla jollain seurantalolla ja viinakset tuotu Tallinnasta.

Kaikissa muissa häissä on ollut alkotarjoiluna alkumalja sekä kaksi lasia viiniä ruoan kanssa. Ei avecia. Tämän jälkeen baarista on saanut omakustanteisesti juomia. Nämä kaikki häät on järjestetty ravintolassa. Suomessa alkoholin tarjoaminen on niin kallista ravintolassa, että harvoilla pareilla olisi varaa kustantaa vieraille avointa baaria koko illalle. 

Vierailija
870/957 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lapsena vieraana useissa lestadiolaishäissä ja auta armias kun tunnelma on ollut ankea. Tunnelmaan ei kyllä niinkään alkottomuus vaikuttanut vaan loputtomat saarnat ja virrenveisuut. Hyvää ruokaa näissä kyllä aina oli ja kakut viimesen päälle. 

Vierailija
871/957 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja monella on pääkopassa vikaa, kun aletaan arvostelemaan muiden juomisia. Kannattaisi harkita pääkopan tutkimista. Näillä paremmilla ihmisillä kun on taito pilata kaikki tilaisuudet, mihin osallistuvat. Häät. On sellainen juhla, mistä tulee kärsimysnäytelmä, jos sitä vapauttavaa juomaa ei ole. Hampaat irvessä leikitään hääleikkejä. Häihin on kuulunut suomessa kautta aikojen kaljatarjoilut ja myöskin väkevät. Pohojammaalla on ollut pzkat häät, jos ei vähintäin

Otti tunteisiin sinulla? Kertoo enemmän sinusta kommenttisi/mielipiteesi et olisi hyvä tuumailla omaa suhtautumista alkoholiin juhlissa jne. 

Vierailija
872/957 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monella näyttää olevan raivokasta puolustamista alkoholia juhlissa aiheen kanssa? Vai onko osa kommenteista vain keksittyä höpöhöpöä? Ei kai oikeasti kukaan elävässä elämässä noin tulisesti reagoi aiheeseen, että jätetään juhlat välistä / haukutaan hääpari lyttyyn jos ei ole alkoholia tarjolla? Eri asia on alkoholistit, jotka esim jättää juhlat välistä. 

Vierailija
873/957 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja monella on pääkopassa vikaa, kun aletaan arvostelemaan muiden juomisia. Kannattaisi harkita pääkopan tutkimista. Näillä paremmilla ihmisillä kun on taito pilata kaikki tilaisuudet, mihin osallistuvat. Häät. On sellainen juhla, mistä tulee kärsimysnäytelmä, jos sitä vapauttavaa juomaa ei ole. Hampaat irvessä leikitään hääleikkejä. Häihin on kuulunut suomessa kautta aikojen kaljatarjoilut ja myöskin väkevät. Pohojammaalla on ollut pzkat häät, jos ei vähintäin

Pohjalainen täällä terve!

Kaikki häät, joissa olen kotimaakunnassani +40 vuoden ikäni aikana ollut, ovat olleet alkoholittomat. Ruumiitakaan ei ole tullut. Vieraat ovat lähteneet kotiinsa kuka milloinkin ja osa on viipynyt yömyöhään. Muille vieraille on juteltu ilman rohkaisuryyppyjä.

Vierailija
874/957 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi monella näyttää olevan raivokasta puolustamista alkoholia juhlissa aiheen kanssa? Vai onko osa kommenteista vain keksittyä höpöhöpöä? Ei kai oikeasti kukaan elävässä elämässä noin tulisesti reagoi aiheeseen, että jätetään juhlat välistä / haukutaan hääpari lyttyyn jos ei ole alkoholia tarjolla? Eri asia on alkoholistit, jotka esim jättää juhlat välistä. 

Noin reagoivat nimenomaan sellaiset, joilla on alkoholiongelma, muttei selkärankaa myöntää sitä. Kaljaa menee useita pulloja päivässä ja viikonloppuna usein kori iltaa kohden. Mutta kun ei olla ojanpohjalla lojuvia puliukkoja, niin eihän mitään alkoholiongelmaa voi olla. 

Vierailija
875/957 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut lapsena vieraana useissa lestadiolaishäissä ja auta armias kun tunnelma on ollut ankea. Tunnelmaan ei kyllä niinkään alkottomuus vaikuttanut vaan loputtomat saarnat ja virrenveisuut. Hyvää ruokaa näissä kyllä aina oli ja kakut viimesen päälle. 

Lestadiolaiset on niin ankeaa väkeä, ettei niiden seuraa kestä edes kännissä.

Vierailija
876/957 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjalainen täällä terve!

Kaikki häät, joissa olen kotimaakunnassani +40 vuoden ikäni aikana ollut, ovat olleet alkoholittomat. Ruumiitakaan ei ole tullut. Vieraat ovat lähteneet kotiinsa kuka milloinkin ja osa on viipynyt yömyöhään. Muille vieraille on juteltu ilman rohkaisuryyppyjä.

Sama kokemus Etelä-Pohjanmaalta. Tai yksissä häissä oli kuohuviinimaljat aluksi, muissa ei sitäkään. Ja ainakin 10 häissä olen entisessä kotimaakunnassani ollut. Ehkä sitten on niin, että joissain piireissä ei osata jutella vieraiden kanssa ilman alkoholin tuomaa rohkaisua. Omassa tuttava- ja sukulaispiirissä se ei ole koskaan ollut ongelma, ja hauskaakin on osattu pitää muutenkin.

Nyt olen asunut jo pitkään pk-seudulla ja käynyt täällä useissa häissä, joissa alkumaljat ja viini ruoan kanssa kuuluvat asiaan. En minä sitä mitenkään paheksu ja olen tarjoilusta itsekin nauttinut, mutta siitä huolimatta tuntuu hullulta ajatukselta, että alkoholi olisi jotenkin välttämätön osa häitä.

Vierailija
877/957 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AA-kerho ymv saisivat uusia jäseniä riveihinsä monen kommentin perusteella. 

Vierailija
878/957 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ub

Vierailija
879/957 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuinsta on kun teette teette tarjoilupöytään boolin, vodkaa 2 litraa, omenamehua 3 litraa ja vichyä 2 litraa. Siitä käykööt hakemassa he jotka tarvitsevat.

Vierailija
880/957 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistuisi alkoholittomiin häihin. Jos ne järjestettäisiin kotikaupungissani, menisin paikalle joksikin aikaa. Lähtisin ajoissa pois muualle juhlimaan kun kuitenkin olisin laittautunut.

Huonot tarjoilut on emämoka juhlien isäntäparilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi