Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
41/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilkaa louhisaaren juomaa, olen ollut kaksissa häissä joissa sitä oli tarjolla juhlajuomaksi ja meni kuin kuumille kiville. Herkullista ja juhlallista.

Olen ollut häissä jotka olivat virallisesti alkoholittomat, koska hääparilla oli traumoja alkoholisoituneista vanhemmista. Kaikilla oli hauskaa kunnes sulhasen veljet toivat kasoittain Virosta tuotua viinaa tarjolle koska "kyllä häissä pitää olla alkoholia" ja ko veljet vetivät kamalat kännit ja riehuivat ympäriinsä ja morsiamen humalainen täti haukkui morsiusneidot pystyyn ja sai yhden heistä itkemään ja lähtemään häistä kesken kaiken.

Vierailija
42/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse absolutisti ja hääni ovat tulevaisuudessa 100 % varmuudella täysin alkoholittomat. Jos joku ei halua tulla juhlistamaan suurta päivääni alkoholittomuuden takia, niin saa minun puolestani pysyäkin poissa.

Kyllä minusta kertoo epäterveestä suhtautumisesta alkoholiin, jos yksi alkoholiton tilaisuus ottaa niin koville kuin joistain näistä vastauksista voi päätellä.

No kyllä se lasillinen viiniä kruunaisi hääaterian. Ei sitä tarvitse ämpärikaupalla juoda. 

Ei tarvitse niin, mutta jos vieraiksi on tulossa alkoholiongelmaisia, niin mielestäni olisi kivaa (ja järkevää) ottaa tämä huomioon. Se yksi lasillinen voi todellakin olla alkoholistille ihan liikaa ja siitä voi olla hankala kuitenkin kieltäytyä. Kysymys on ehkä siitä, kumpi on isompi riski aloittajan mielestä: joku suvusta retkahtaa ja pahimmillaan häät menee pilalle vai että pari muuta vierasta kokee hääaterian jääneen kruunaamatta tai on muuten vaan vakaumuksellisesti sitä mieltä, että häissä pitää ehdottomasti saada juoda viinaa.

Jos alkoholisti haluaa juoda, niin hän juo, oli häissä alkoholitarjoilua tai ei. Alkoholistille löytyy aina joku syy juoda, ja syyllinen repsahdukselle on aina joku muu kuin alkoholisti itse. Tietenkään alkoholistille ei missään nimessä pidä alkoholia tuputtaa, mutta ei kukaan toisen kurkkuun väkisinkään sitä alkoholia kaada.

No tuskin se siellä häissä kuitenkaan juo, jos alkoholitarjoilua ei ole. Ei nyt tarvitse tahallaan ymmärtää väärin. On sosiaalinen paine juoda alkoholia, jos muutkin juovat. Kohtuukäyttäjälle on paljon helpompaa kieltäytyä luontevasti, koska alkoholistin suhde juomiseen on muutenkin ongelmainen. Toki jos on päättänyt, että toipuvakaan alkoholisti ei ansaitse ymmärrystä tai sympatiaa, niin tietenkin silloin tuntuu varmasti järjettömältä ajatus, että alkoholistia ei halua asettaa retkahtamisvaaran muodostavaan tilanteeseen, jos siihen voi itse vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä yleensä häitä nykyään juhlitaan, mutta niissä häissä joissa itse olen käynyt, suurin osa vieraista tulee juhlapaikalle omalla autolla. Jotkut ördäyshäät ovat siis poissa laskuista.

Vierailija
44/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse menisin naimisiin. Juhlissamme olisi vain ruokajuomat. Miehenikään ei juuri juo. Ystäväpiirimme myös juo tosi harvoin. Tapaamisiin ei liity alkoholi juuri koskaan.

Vierailija
45/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse absolutisti ja hääni ovat tulevaisuudessa 100 % varmuudella täysin alkoholittomat. Jos joku ei halua tulla juhlistamaan suurta päivääni alkoholittomuuden takia, niin saa minun puolestani pysyäkin poissa.

Kyllä minusta kertoo epäterveestä suhtautumisesta alkoholiin, jos yksi alkoholiton tilaisuus ottaa niin koville kuin joistain näistä vastauksista voi päätellä.

No kyllä se lasillinen viiniä kruunaisi hääaterian. Ei sitä tarvitse ämpärikaupalla juoda. 

Ei tarvitse niin, mutta jos vieraiksi on tulossa alkoholiongelmaisia, niin mielestäni olisi kivaa (ja järkevää) ottaa tämä huomioon. Se yksi lasillinen voi todellakin olla alkoholistille ihan liikaa ja siitä voi olla hankala kuitenkin kieltäytyä. Kysymys on ehkä siitä, kumpi on isompi riski aloittajan mielestä: joku suvusta retkahtaa ja pahimmillaan häät menee pilalle vai että pari muuta vierasta kokee hääaterian jääneen kruunaamatta tai on muuten vaan vakaumuksellisesti sitä mieltä, että häissä pitää ehdottomasti saada juoda viinaa.

Jos alkoholisti haluaa juoda, niin hän juo, oli häissä alkoholitarjoilua tai ei. Alkoholistille löytyy aina joku syy juoda, ja syyllinen repsahdukselle on aina joku muu kuin alkoholisti itse. Tietenkään alkoholistille ei missään nimessä pidä alkoholia tuputtaa, mutta ei kukaan toisen kurkkuun väkisinkään sitä alkoholia kaada.

No tuskin se siellä häissä kuitenkaan juo, jos alkoholitarjoilua ei ole. Ei nyt tarvitse tahallaan ymmärtää väärin. On sosiaalinen paine juoda alkoholia, jos muutkin juovat. Kohtuukäyttäjälle on paljon helpompaa kieltäytyä luontevasti, koska alkoholistin suhde juomiseen on muutenkin ongelmainen. Toki jos on päättänyt, että toipuvakaan alkoholisti ei ansaitse ymmärrystä tai sympatiaa, niin tietenkin silloin tuntuu varmasti järjettömältä ajatus, että alkoholistia ei halua asettaa retkahtamisvaaran muodostavaan tilanteeseen, jos siihen voi itse vaikuttaa.

Toisen vanhempani suku on puolillaan alkoholisteja ja suurkuluttajia, osa entisiä, osa nykyisiä. Oikein mukavia ihmisiä he kuitenkin ovat, eivätkä humalassakaan mitään rähisijöitä, joten pitäisikö heidät jättää kutsumatta juhliin, joissa on alkoholitarjoilu sen takia, että suurimmalla osalla vieraista ei kuitenkaan ole alkoholiongelmaa?

-41

Vierailija
46/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelmaa, kunhan asiasta ilmoitetaan etukäteen, jotta voin varautua omilla juomilla.

Vierailija
47/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen vanhempani suku on puolillaan alkoholisteja ja suurkuluttajia, osa entisiä, osa nykyisiä. Oikein mukavia ihmisiä he kuitenkin ovat, eivätkä humalassakaan mitään rähisijöitä, joten pitäisikö heidät jättää kutsumatta juhliin, joissa on alkoholitarjoilu sen takia, että suurimmalla osalla vieraista ei kuitenkaan ole alkoholiongelmaa?

-41

Mielestäni tässä on käyty keskustelua nimenomaan siitä alkoholitarjoilusta eikä vieraiden kutsumatta jättämisestä. Tuo on nyt sinun itse keksimäsi juttu, koska en minä ole tuollaista esittänyt. Eräs kommentoija ensimmäisellä sivulla tosin sanoi, että itse tekisi noin, mutta jostain syystä osoitat kysymyksesi ilmeisesti kuitenkin minulle.

Vastauksena kuitenkin: ei, ei mielestäni pitäisi.

Vierailija
48/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsäthän sellaiset häät oli. Koskaan aikaisemmin en ole lähtenyt niin aikaisin häistä.

Vierailija
49/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomuus ei sinällään haittaa kunhan juhlat eivät ole sitten pelkästään pönötystä.

Tosiasiahan on, että suomalaiset ovat yleensä aika jäykkiä juhlijoita. Alkoholi hieman vapauttaa. Jos kuvittelen, että pidetään puheita, niin aika moni pelkää ja jännittää puheen pitämistä ihmisten edessä. Taitaisi jäädä puheet vähiin, en tiedä.

Jos kutsutut ihmiset osaavat olla rentoja ja viihtyvät ilman alkoholia, niin mikäs siinä.

Itse varautuisin omissa häissä ilman alkoholia aika jäykkään tunnelmaan ja vieraat lähtisivät melko pian. Tai kävisivät omilla pulloillaan.

Eivät silti ole mitään remusakkia.

Vierailija
50/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää alkoholittomat häät ja tarjoilkaa kaikkea kivaa alkoholitonta, mitä ei usein muuten ole tarjolla!

Kuohujuomissa on paljon valinnanvaraa. Alkoholittomat punaviinit, joita ole maistanut, ovat olleet kamalamman makuisia, valkoviiniä oli jossain ihan hyvän makuista alkoholitonta. Siidereitä löytyy myös ihan hyviä ja oluttakin käsittääkseni ihan kelvollista. Jos siis haluaa alkoholijuomien tyyppisiä. Mutta vaihtoehtojahan on paljon muitakin, kuten mehuja, limsoja, jääteetä, ginger alea, simaa, koivunmahlajuomia ynnä muita. Kaikesta löytyy eri merkkejä, monista kiinnostavien pienten valmistajien tuotteita, joistain saa parasta, kun tekee itse.

Tai ehkä häissä hifisteltäisiinkin teelaaduilla? Tai kylmillä ja kuumilla kahveilla. Jos jättää alkoholijuomat pois, voi laittaa rahaa enemmän sellaisiin asioihin, joissa yleensä mennään vain peruskaavalla. Yleensä kahviksi valitaan joku vähän parempi, ja alkoholijuomat valikoidaan tarkasti, mutta alkoholittomille on tarjolla jotain iänikuista kokista ja fantaa.

Ei se nyt niin vaarallista ole, jos joku perinteisiin juhlatarjoiluihin tottunut joutuu vähän epämukavuusalueelle.

Vierailija
51/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olen kahta mieltä. Toisaalta vihkipari saa päättää häiden tarjoilusta. Toisaalta taas miettisin vieraiden kannalta, olisiko kuitenkin alkoholi jossain määrin useille toivomus.

Kolmas asia "osaavatko" nämä aloittajan vieraat pitää hauskaa ja viihtyä alkoholittomuus häissä.

Ei sekään ole kiva vihkiparin kannalta, vaikka itse viihtyvät, että vieraat ovat hiukan, no pitkästyneitä tms.

Itsehän vieraanne tunnette. Joten siltä pohjalta lähtisin.

Täytyy aina muistaa, että vaikka vihkiparille ne häät ovat maailman ihanin tapahtuma niin vieraille usein vain juhlat muiden joukossa. Moni myös tulee hiukan velvollisuudesta kun on kutsuttu tai virallisesti "velvollisuus". Hyvä tarjoilu, joskus myös se alkoholi, nostaa tunnelmaa ja kiinnostavuutta. Näin se vain usein on, vaikka alkoholi ei ole mikään pakko ihmisille ja ilmankin tulee ihan hyvin toimeen. Itse haluaisin, että omat hääni muistettaisiin hauskana ja mukavana tapahtumana eikä kuuluisi sarjaan niistä maailman tylsimmistä häistä.

T. Realisti

Vierailija
52/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin naimisiin 16v. sitten, niin meillä oli alkumaljat alkolla tai ilman. Ruokajuomana oli kotikalja, vesi, maito ja mehu. Kahvin kanssa sai valita konjakin tai liköörin. Boolia sai loppuillasta. Jotkut vieraat kävivät auton takaluukulla juomassa omia juomia, joka on täälläpäin tapana.

Vierailija
53/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-41

Mielestäni tässä on käyty keskustelua nimenomaan siitä alkoholitarjoilusta eikä vieraiden kutsumatta jättämisestä. Tuo on nyt sinun itse keksimäsi juttu, koska en minä ole tuollaista esittänyt. Eräs kommentoija ensimmäisellä sivulla tosin sanoi, että itse tekisi noin, mutta jostain syystä osoitat kysymyksesi ilmeisesti kuitenkin minulle.

Sinä annoit ymmärtää, että ihmisellä, joka kutsuu alkoholisteja juhliin, joissa tarjoillaan alkoholia, ei voisi olla ymmärrystä ja sympatiaa alkoholistia ja hänen sairauttaan kohtaan. Halusin tuoda esille, että niin ei todellakaan aina ole, mutta johonkin on raja vedettävä. Jos sadasta hengestä kymmenellä on alkoholiongelmaa, niin ikävää se on niille yhdeksällekymmenelle, että alkoholia ei tarjolla ollenkaan olisi.

Ja jos alkoholisti kovinkin pelkää lipsahtavansa tai epäilee toipumistaan, niin silloin on parempi hänen itsensä tehdä päätös juhlien jättämisestä väliin, mutta muiden tehtävä se ei ole.

- 41

Vierailija
54/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko oikeasti ihmiset näin alkoholisteja että alkoholittomuus aiheuttaa sen ettei pysty nauttimaan tilaisuudesta ja seuraa yleistä paheksuntaa?

Vierailija
55/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole alkoa, niin ruoan täytyy olla ainakin vimpan päälle ettei jää pakastehäämakaronilaatikon maku suuhun.

Vierailija
56/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen kahta mieltä. Toisaalta vihkipari saa päättää häiden tarjoilusta. Toisaalta taas miettisin vieraiden kannalta, olisiko kuitenkin alkoholi jossain määrin useille toivomus.

Kolmas asia "osaavatko" nämä aloittajan vieraat pitää hauskaa ja viihtyä alkoholittomuus häissä.

Ei sekään ole kiva vihkiparin kannalta, vaikka itse viihtyvät, että vieraat ovat hiukan, no pitkästyneitä tms.

Itsehän vieraanne tunnette. Joten siltä pohjalta lähtisin.

Täytyy aina muistaa, että vaikka vihkiparille ne häät ovat maailman ihanin tapahtuma niin vieraille usein vain juhlat muiden joukossa. Moni myös tulee hiukan velvollisuudesta kun on kutsuttu tai virallisesti "velvollisuus". Hyvä tarjoilu, joskus myös se alkoholi, nostaa tunnelmaa ja kiinnostavuutta. Näin se vain usein on, vaikka alkoholi ei ole mikään pakko ihmisille ja ilmankin tulee ihan hyvin toimeen. Itse haluaisin, että omat hääni muistettaisiin hauskana ja mukavana tapahtumana eikä kuuluisi sarjaan niistä maailman tylsimmistä häistä.

T. Realisti

Sitten on ihmisiä, jotka pystyvät nauttimaan olostaan ja elämästä ilman alkoholiakin. Ja jopa pitämään hauskaa ilman alkoholia!

Vierailija
57/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-41

Sinä annoit ymmärtää, että ihmisellä, joka kutsuu alkoholisteja juhliin, joissa tarjoillaan alkoholia, ei voisi olla ymmärrystä ja sympatiaa alkoholistia ja hänen sairauttaan kohtaan. Halusin tuoda esille, että niin ei todellakaan aina ole, mutta johonkin on raja vedettävä. Jos sadasta hengestä kymmenellä on alkoholiongelmaa, niin ikävää se on niille yhdeksällekymmenelle, että alkoholia ei tarjolla ollenkaan olisi.

Ja jos alkoholisti kovinkin pelkää lipsahtavansa tai epäilee toipumistaan, niin silloin on parempi hänen itsensä tehdä päätös juhlien jättämisestä väliin, mutta muiden tehtävä se ei ole.

- 41

Sinä vain itse haluat ymmärtää noin. Sanoin heti ensimmäisessä virkkeessä, että alkoholisti tuskin juo häissä, jos siellä ei ole alkoholitarjoilua. En ole missään kohtaa edes maininnut kenenkään kutsumatta jättämistä, vaan sen sijaan olen puhunut alkoholittomien häiden puolesta.

Totta kai vastuu on alkoholistilla itsellään, mutta aloittaja kertoi itse olevansa huolissaan näistä suvun alkoholisteista ja haluavansa tarjota kaikille kivan illan, jossa kenelläkään ei ole pelkoa repsahduksesta (ja nimenomaan sitä kautta, että häät ovat alkoholittomat, eikä sitä kautta, että nämä vieraat jätetään kutsumatta).

Vierailija
58/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voit ap pitää alkoholittomat häät. Alkumaljat voi olla alkolla tai ilman ja kahvin kanssa se joka haluaa niin saisi liköörin tai konjakin. Muut alkot voi kukin ostaa baarista itse.

Tulisin mielelläni vieraaksi alkoholittomiin häihin.

Vierailija
59/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkun häät oli alkoholittomat, maljat kohotettiin alkoholittomalla kuohuviinillä ja ruokajuomana mm alkoholittomia viinejä ja Louhisaaren juomaa.

Kukaan ei valittanut silloin eikä jälkeenpäin, eikä omia näköjään ollut mukana kellään (tai sitten niitä juotiin hyvin maltillisesti), koska yksikään ei ollut juhlien loppuessa mitenkään selkeästi edes hiprakassa.

Lapset oli kutsuttu vanhempiensa kanssa, ja ne sukujen pari alkoholiin enemmän taipuvaista eivät olleet paikalla (saivat kutsut, ilmoittivat etteivät tule, koska ei alkoholia, eivät tosin olleet ihan lähisukua, tyyliin isosetä).

Hauskaa oli, mitään ”pakollisia” morsiamen ryöväystä tai ”tunnetko tuoreen puolisosi takamusta kokeilemalla” ei ollut. Eikä kännisiä (joskin pari mukahauskaa) puheita.

Jatkoille meni kuka meni, ja siellä alkoholin käyttö olikin sitten oma asiansa. Harvalla kuulemma oli ollut karsea krapula. 😏

Mutta tosiaan, kummankaan suvut ei kauheasti välitä alkoholista, moni juo joskus tai harvoin, osa ei ikinä (uskonnollista porukka ei juuri ole, paitsi ehkä pari isovanhempaa tai heidän vanhempansa) Kutsussa vielä luki, että juhlissa ei tarjoilla alkoholia, ihan niille, jotka oli tulossa aveccina mukaan, ja sitten jatkot ovat toisaalla, niissä kukin juo mitä juo.

Vierailija
60/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomuushan alkaa pikku hiljaa olla muotia! Nuoret ei niin kännää.

Ehdottomasti pitäkää alkottomat juhlat jos siltä tuntuu! Kuten on mainittua, monenlaisia alkoholittomia juhlajuomia on nykyään tarjolla, sieltä löytyy varmasti hyviä vaihtoehtoja, paritatte vaan juomat ruokiin sopiviksi :) Itse ainakin tulisin mielelläni juhliin.

En kuitenkaan kutsussa mainitsisi alkoholittomuudesta, koska sitten teidän suvun alkoholiin menevät ottavat piilopullot aivan varmasti mukaan. Ja miksi muutenkaan mainita? Eihän kutsussa mainita muutenkaan esim "meillä ei ole mansikkakakkua" tai "menuun ei kuulu kotikalja".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi