Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
701/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholijuomalla tarkoitetaan juotavaksi tarkoitettua alkoholipitoista ainetta, joka sisältää enemmän kuin 1,2 tilavuusprosenttia ja enintään 80 tilavuusprosenttia etyylialkoholia. Alkoholijuomia ovat muun muassa olut, siideri, viini, likööri, viina, vodka ja rommi.

Vierailija
702/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka alkoholi on elintarvike, niin ei keho tee mitään alkoholilla, myrkkyä se on, rasittaa vain elimistöä. Alkoholi on nautintoainetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin juhliin, ihan ok jos on alkoholittomat juhlat.

Ehkä järjestäjän kannattaa varautua kuitenkin siihen että tunnelman nostaminen voi olla hankalampaa, ihmiset eivät välttämättä osaa rentoutua, eivät välttämättä osallistu leikkeihin. Tietysti seremoniamestari voi tässä auttaa paljonkin. Jos ihmiset eivät tunne toisiaan entuudestaan, jään murtaminen pöytäkeskusteluissa voi olla hitaampaa. Plassauksessa huomioisin tämän että on helppo jutella tuttujen kanssa.

Vierailija
704/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka alkoholi on elintarvike, niin ei keho tee mitään alkoholilla, myrkkyä se on, rasittaa vain elimistöä. Alkoholi on nautintoainetta.

Nautintoainetta se on. Sillä haetaan rentouttavaa, päihdyttävää vaikutusta, miksi sitä muuten juotaisiin niin paljon maailmassa?joku ehkä maun takia, isoimmat syyt edellä mainitut.

Vierailija
705/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nautintoainetta se on. Sillä haetaan rentouttavaa, päihdyttävää vaikutusta, miksi sitä muuten juotaisiin niin paljon maailmassa?joku ehkä maun takia, isoimmat syyt edellä mainitut.

Kaikille alkoholi ei tuo rentouttavaa oloa, tunnen monta ihmistä jotka tulevat ärtyiseksi ja riidanhaluiseksi kun saavat riittävästi alkoholia ja kaikkien kannalta olisi parempi kun eivät joisi lainkaan. Itselleni alkoholi aiheuttaa välittömän väsymyksen tunteen ja siksi olen lähes täysraitis

Vierailija
706/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille alkoholi ei tuo rentouttavaa oloa, tunnen monta ihmistä jotka tulevat ärtyiseksi ja riidanhaluiseksi kun saavat riittävästi alkoholia ja kaikkien kannalta olisi parempi kun eivät joisi lainkaan. Itselleni alkoholi aiheuttaa välittömän väsymyksen tunteen ja siksi olen lähes täysraitis

Kyyl, riippuu niin ihmisestä miten alkoholi vaikuttaa, toiset ilostuu toiset vihastuu tyyliin. Päihdyttävä sana tarkoittaa että ihminen on päihtynyt, sen oireet tai vaikutukset sitten vaihtelevat mm. Johtuen yksöllisistä eroista, nautitun alkoholin määrästä jne.

Toinen virkistyy ja toinen väsyy. Esimerkkinä.

707/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lukuisissa alkoholittomissa häissä, ja todellakin nauttinut kaikista näistä häistä. Ihmetyttää tämä monilta esiin tuleva ajatus, että juhliin välttämättä kuuluisi alkoholi. Ei kyllä tarvitse kuulua, ja oikein hyvät juhlat voi juhlia ilman alkoholiakin :)

Rohkaisen teitä toimimaan, kuten itse hyväksi koette. Toki juhlat ovat vieraitakin varten, mutta se on TEIDÄN juhlapäivänne ja vieraat ovat siellä todistamassa teidän vihkimistänne ja juhlimassa teidän alkavaa avioliittoanne, ja teillä on kaikki oikeus tehdä juhlasta sen näköinen, että teillä on siellä rentoa olla. Kuvauksen perusteella kuulostaa, että siihen vaikuttaisi se, ettei tarvitse jännittää, meneekö kenellekään juominen yli.

Vierailija
708/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toki on kokemusta. Vihkiäiset maistraatissa, läsna me kaksi ja viranpuolesta olevat. Ei vieraita, ei mitään muita kemuja. Kotona pullo pommaccia illalla kotona ja hiukan tavallista parempaa/kalliimpaa ruokaa. Kukaan ja valittanut, ei mitään rähinööitä tai kiistaa.

Vierailija
709/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut täysin alkottomissa häissä, muissa juhlissa kyllä. 

Nykyään voi kuohuviinin korvata alkoholittomalla versiolla tosi hyvin ja monet juomat on alkoholittomina tosi hyviä, esim rosee viini. 

Vierailija
710/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useissa häissä juodaan nykyään todella vähän. On helpointa tulla häihin autolla, jos ne on jossain vieraassa pikku paikassa ja kirkosta on hääpaikalle matkaa.

Vierailija
711/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tulla aika kuivat häät. On kyllä aika ilkeästi tehty vieraita kohtaan. Kirjoittakaa sitten edes kutsuun että oma pullo mukaan OPM jos ette itse kustanna viinoja. Itse en tulisi paikalle ollenkaan jos A kasvisruokaa ja B ei alkoholia.

Vierailija
712/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyyl, riippuu niin ihmisestä miten alkoholi vaikuttaa, toiset ilostuu toiset vihastuu tyyliin. Päihdyttävä sana tarkoittaa että ihminen on päihtynyt, sen oireet tai vaikutukset sitten vaihtelevat mm. Johtuen yksöllisistä eroista, nautitun alkoholin määrästä jne.

Toinen virkistyy ja toinen väsyy. Esimerkkinä.

Päihtymisellä on tyypillisesti jokin tavoite esim hauskanpito, turruttaa erilaisia tunnetiloja. Alkoholin vaikutukset/päihtymistilan vaikutukset vaihtelee yksöllisesti ja juodun määrän mukaan.

Vierailija
713/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös alkoholittomia viinejä. Yksi hyvä on Winner , jota saa Prismasta. Sopii alkumaljaksi ja kevyen ruuan kanssa.

Vierailija
714/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilo ilman viinaa on teeskentelyä.

715/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerran ollut, enkä toista kertaa mene. Toteuta suunnitelmasi vain jos haluat välit poikki kaikkiin näihin 50 henkeen.

Kuulostaa juopon puheelta

Vierailija
716/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös alkoholittomat häät, vieraat viihtyivät omin sanoin hyvin ja juttu luisti ja nauru raikui. Tosin kummankin sukulaiset olivat suurin osa jo keskenään tuttuja, mutta silti.

Vierailija
717/957 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitis stressitön kirjoitti:

Meillä oli myös alkoholittomat häät, vieraat viihtyivät omin sanoin hyvin ja juttu luisti ja nauru raikui. Tosin kummankin sukulaiset olivat suurin osa jo keskenään tuttuja, mutta silti.

Heh, ja kukaan ei tietty käynyt peräkontilla vai tuliko puhelu jollekin;)

Vierailija
718/957 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
719/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ub

Vierailija
720/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholijuomalla tarkoitetaan juotavaksi tarkoitettua alkoholipitoista ainetta, joka sisältää enemmän kuin 1,2 tilavuusprosenttia ja enintään 80 tilavuusprosenttia etyylialkoholia. Alkoholijuomia ovat muun muassa olut, siideri, viini, likööri, viina, vodka ja rommi.

Hauska tuo sun lista. Mitä juomaa ajattelet, kun mainitset viinan erikseen? Jaloviina vai kenties ihan rehellinen Koskenkorva? :D