Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
21/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljeni vaimo oli häissä raskaana eivätkä muutenkaan juo joten häät olivat alkottomat. Hääpaikalla oli kuitenkin baari mistä pystyi ostamaan juotavaa, joten pari serkkua veti itsensä örvellyskuntoon ja osittain pilasivat juhlan. Kannattaa miettiä tarkkaan tuo alkoholiasia jos suvussa on kännikaloja. Itse jättäisin heidän kutsumatta ja tarjoaisin muille lasillisen ruokajuomana/maljana. 

Täh? Siis ne, joilla on tai on ollut alkoholin kanssa ongelmaa, pitää ennnemmin jättää kutsumatta kuin jättää se yksi malja pois? Aika julma ajatustapa ja aiheuttaisi varmasti pahaa mieltä monessa suvussa.

Vierailija
22/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse absolutisti ja hääni ovat tulevaisuudessa 100 % varmuudella täysin alkoholittomat. Jos joku ei halua tulla juhlistamaan suurta päivääni alkoholittomuuden takia, niin saa minun puolestani pysyäkin poissa.

Kyllä minusta kertoo epäterveestä suhtautumisesta alkoholiin, jos yksi alkoholiton tilaisuus ottaa niin koville kuin joistain näistä vastauksista voi päätellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut alkoholittomissa häissä, mutta en myöskään häissä, joissa olisi juotu liikaa. 

Vierailija
24/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätättekö te kahvinkin tarjoamatta, jos ette itse juo kahvia? Kakkua ja teetä vaan. 

Vierailija
25/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse absolutisti ja hääni ovat tulevaisuudessa 100 % varmuudella täysin alkoholittomat. Jos joku ei halua tulla juhlistamaan suurta päivääni alkoholittomuuden takia, niin saa minun puolestani pysyäkin poissa.

Kyllä minusta kertoo epäterveestä suhtautumisesta alkoholiin, jos yksi alkoholiton tilaisuus ottaa niin koville kuin joistain näistä vastauksista voi päätellä.

No kyllä se lasillinen viiniä kruunaisi hääaterian. Ei sitä tarvitse ämpärikaupalla juoda. 

Vierailija
26/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta."

Mutta ette silti osaa pitää muiden mielipiteistä välittämättä juuri sellaisia hääjuhlia, kuin teille itsellenne tuntuu luontevalta?

Vierailija
27/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka olisi ihan vaan häät? Onko tämä jokin muoti-ilmiö, että juhla kuin juhla brändätään jonkin yksittäisen tarjottavan ruoka-/nautintoaineen mukaan?

Eli hääjuhla tarjoiluineen, ilman mitään erityistä mainintaa tai korostamista sen suhteen, mitä siitä tarjoilusta puuttuu. Jos alkoholi ei luontevana osana kuulu teidän arkeenne, ja osalle vieraista on jopa vakava ongelmakin, jättäisin sen kaikissa muodoissaan pois tarjoiluista. Alkumaljoille, ruokajuomaksi ja kahvin kylkeen on monia vaihtoehtoja alkaen vedestä/mehuista päätyen alkoholittomiin mutta alkoholipitoisia muistuttaviin juomiin.

Vierailija
28/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä tähän että sinänsä olisi ollut kivempaa skoolata kuohuvalla kuin Pommacilla. Rokatarjonta oli niin vaatimatonta (karjalanpaistia tms.) etten kaivannut siihen kylkeen viiniä. 

Ei häissä todellakaan mitään Pommacia tarjoilla, vaan oikeaa kuohujuomaa, hinta 10-15€/pullo! On kuule ihan yhtä juhlavaa kuin joku kuohuviini.

Mitä ihmettä sinä minulle tulet selittämään mitä häissä tarjotaan kun eivät olleet minun hääni? Ja niissä TARJOTTIIN Pommacia. Kuule! 

Vierailija
29/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljeni vaimo oli häissä raskaana eivätkä muutenkaan juo joten häät olivat alkottomat. Hääpaikalla oli kuitenkin baari mistä pystyi ostamaan juotavaa, joten pari serkkua veti itsensä örvellyskuntoon ja osittain pilasivat juhlan. Kannattaa miettiä tarkkaan tuo alkoholiasia jos suvussa on kännikaloja. Itse jättäisin heidän kutsumatta ja tarjoaisin muille lasillisen ruokajuomana/maljana. 

Täh? Siis ne, joilla on tai on ollut alkoholin kanssa ongelmaa, pitää ennnemmin jättää kutsumatta kuin jättää se yksi malja pois? Aika julma ajatustapa ja aiheuttaisi varmasti pahaa mieltä monessa suvussa.

Jäi mainitsematta tuo avoin baari siis. Jos sellainen on niin kännikaloja ei kannata kutsua. Nämäkin istuivat baariin heti kun juhlat alkoi (päivällä klo 13).

Vierailija
30/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut muutamissa alkoholittomissa häissä. Kuohuviiniä on ollut alkoholittomana. Ei ole haitannut menoa.

Vierailija
31/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidimme alkoholittomat häät.

Olisin tarjonnut alkumaljan alkoholillisena, mutta koska tuo paikka oli alkoholiton, niin en sitten tarjonnut ja ei se haitannut ollenkaan!

Olen ollut noin kymmenissä häissä aikuisena ja vain yksissä oli alkoholitarjoilua alkumaljan lisäksi. Ne olivat Turun upseerikerholla ja siellä sai juoda baarista mitä halusi.

Vierailija
32/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viiniharrastaja, joka tulisi mielellään häihisi :) Ei viini tai mikään muukaan alkoholi ole pakollista. Etenkin, jos paikalle tulee ihmisiä, joille alko voi olla ongelma, teet vain palveluksen. Ne, jotka pitävät alkoholijuomista voivat nauttia niitä muutenkin, nyt on kyse teidän häistä. Ei kai häissä tarvitse tarjoilla sellaisia ruokiakaan, mistä ei itse pidä!

Vierailija
33/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran, kuivat oli, en mene toista kertaa. Mutta tuskin se haittaa.

Vierailija
34/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei käytetä alkoholia. Pidimme häät 17 vuotta sitten, eikä niihin kuulunut alkoholia, ei myöskään pakkoleikkejä yms. mukahauskaa. Tämän kerroimme jo kutsussa. Ruokaa ja virvokkeita oli runsaasti. Varsinkin nuorempiväki hiffasi jutun juonen mutta selkeästi olisi juhla jatkunut pidempään jos sitä viinaa olisi ollut saatavilla. Kuuden tunnin sisään kaikki olivat häipyneet. Noh, juhla oli kuitenkin meidän näköinen ja meidän juhla. Ei kannata miettiä mitä muute ajattelee, tehkää juhlasta teidän juttu. Elämässä tulee monta muutakin asiaa vastaan, ei kannata tehdä tästä elämää suurempaa.

Vierailija
35/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, miten se alkoholi on joillekin niin tärkeää. Kun ei osata pitää hauskaa ilman kemiallista boostia. 

Meillä oli sillä tavalla alkoholittomat häät, että tervetulomaljan lisäksi jokainen halukas sai ostaa omia juomiaan tiskiltä - ei sitä kutsussa kerrottu, kukaan ei vaatinut ilmaisia alkoholijuomia ja välit säilyi kyllä kaikkiin. 

Vierailija
36/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se lasillinen viiniä kruunaisi hääaterian. Ei sitä tarvitse ämpärikaupalla juoda. 

Ei tarvitse niin, mutta jos vieraiksi on tulossa alkoholiongelmaisia, niin mielestäni olisi kivaa (ja järkevää) ottaa tämä huomioon. Se yksi lasillinen voi todellakin olla alkoholistille ihan liikaa ja siitä voi olla hankala kuitenkin kieltäytyä. Kysymys on ehkä siitä, kumpi on isompi riski aloittajan mielestä: joku suvusta retkahtaa ja pahimmillaan häät menee pilalle vai että pari muuta vierasta kokee hääaterian jääneen kruunaamatta tai on muuten vaan vakaumuksellisesti sitä mieltä, että häissä pitää ehdottomasti saada juoda viinaa.

Vierailija
37/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on yliarvostettua. Pitäkää vain omanlaisenne alkoholittomat häät!

Jos joku siitä mielensä pahoittaa, niin voisi ajatella syytä siihen. Onko alkoholilla liian iso osa elämässä?

Vierailija
38/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut häissä missä ei ollut alkoholia, mutta iloista riehakasta tanssia, musiikkia ja muuta ohjelmaa oli tarpeeksi ja tunnelma katossa.

Suomalaiset perinteiset pönötyshäät itkuvirsineen mielummin pienessä hiprakassa. Muuten niitä ei meinaa hautajaisista erottaa.

Vierailija
39/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat hääni olivat alkoholittomat. Alkumalja oli ulkopuolella kuohuvaa, mutta muuten ei alkoholia tarjoiltu. Itselläni oli kivaa, toivottavasti vieraatkin viihtyivät.

Vierailija
40/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse niin, mutta jos vieraiksi on tulossa alkoholiongelmaisia, niin mielestäni olisi kivaa (ja järkevää) ottaa tämä huomioon. Se yksi lasillinen voi todellakin olla alkoholistille ihan liikaa ja siitä voi olla hankala kuitenkin kieltäytyä. Kysymys on ehkä siitä, kumpi on isompi riski aloittajan mielestä: joku suvusta retkahtaa ja pahimmillaan häät menee pilalle vai että pari muuta vierasta kokee hääaterian jääneen kruunaamatta tai on muuten vaan vakaumuksellisesti sitä mieltä, että häissä pitää ehdottomasti saada juoda viinaa.

Jos alkoholisti haluaa juoda, niin hän juo, oli häissä alkoholitarjoilua tai ei. Alkoholistille löytyy aina joku syy juoda, ja syyllinen repsahdukselle on aina joku muu kuin alkoholisti itse. Tietenkään alkoholistille ei missään nimessä pidä alkoholia tuputtaa, mutta ei kukaan toisen kurkkuun väkisinkään sitä alkoholia kaada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme