Miksi kirkosta eronneet haluavat kirkon palveluita?
Jokaisen lähipiiristä löytyy varmasti tapaus, että pariskunta on mennyt maistraatissa naimisiin, mutta haluaa kuitenkin liitolleen kirkollisen siunauksen. Runsas vuosi sitten oli Länsiväylä-lehdessä kirjoitus, jossa äiti arvosteli seurakuntansa pappia, joka oli kyseenalaistanut äidin halun liittyä uudelleen seurakunnan jäseneksi, koska lapselle haluttiin kirkollinen kaste.
Miksi näin? Jos ei ole uskonnollista vakaumusta eikä kuulu kirkkoon, niin miksi pitää saada kirkollisia palveluita? Onko tässä taas tälle ajalle tyypillistä " otan mitä tarvitsen" -ajattelua? Vai halutaanko vain komeat puitteet elämän kohokohtiin?
Kommentit (41)
Vierailija:
Muuten kun joku sanoi että lapsi kuuluu siihen uskontoon missä äiti on niin uskonnossa mihin kuulun niin lapsi kuuluu siihen uskontoon mihin isä kuuluu.
Suomen lain mukaan lapsi rekisteröidään äidin uskonnon mukaan. Jos isällä on eri uskonto, niin lapsi voidaan rekisteröidä isän uskonnon mukaan äidin suostumuksella.
-ap-
Ei muuten pidä paikkaansa, että lapsi kuuluu aina samaan uskontoon, mihin äitinsäkin. Itse erosin kirkosta viime syksynä, mutta lapseni eivät eronneet.
Kirkosta eroaminen - lasten asema
Lapset eivät automaattisesti eroa vanhempien mukana. Laki muuttui tällaiseksi 1.8.2003.
Siksi, että lapset saavat aikanaan itse päättää, kuuluvatko kirkkoon vai eivät.
Itsestäni tiedän, että kirkolla ei ole minulle mitään annettavaa, kuten ei minullakaan kirkolle.
Ja olet oikeassa, en halua maksaa veroja. Miksi maksaisin, kun en saa rahalle mitään vastinetta? En tarvitse kirkolta enää muita palveluksia kuin hautapaikan ja siitä joutuu joka tapauksessa maksamaan.
on antaa päättää aikuisena kuuluvatko kirkkoon vai ei? Eikö johdonmukaisempaa olisi, etteivät lapset kuulu mihinkään uskontokuntaan?
Uskonasioista ei kannata väitellä.
siksi, että sillä ei ole hevon helvetin merkitystä, kuuluvatko lapset kirkkoon vai ei. Ovat aikanaan kastettu, olkoon nyt kirkossa ja erotkoon sitten, jos itse haluavat. En viitsi erottaa, jos kuitenkin haluavat aikanaan liittyä.
Asialla ei ole minulle eikä lapsille mitään merkitystä tällä hetkellä.
32 tai joku
niin kirkolta on just haluttu kaste mutta veronmaksu on päättynyt siihen.
Ja höpönpöpön. Nuorempi lapsi on 6v ja olen eronnut kirkosta virallisesti vasta tämän vuoden alussa.
Olen kirkollisveroa maksanut 20 vuotta, että eiköhän sillä rahalla meidän mukulat saatu kastettua.
32 ja risat
Vierailija:
Lapseni eivät käy rippikoulua.
Mulla kaveri kastatti kaksi lastaan ja erosivat ukon kanssa kirkosta. Lapset jäivät kirkon jäseniksi ja tunnusti, että niin pääsevät helpommin ripille. Ja kirkolla ei mitään merkitystä näiden ihmisten elämässä...
mun omia lapsia ei ole kastettu eikä kasteta, lapset eivät käy seurakunnan kerhoissa, mutta mies (joka kuuluu kirkkoon) haluaisi kirkkohäät. Itselleni riittäisi maistraatti, mutta miehen mieliksi voisin mennä naimisiin myös kirkossa (ihan sama mulle, mutta jos se kerran on miehelle niin tärkeää...)
Kirjoitin sulle vastauksen, mutta se hävisi taivaan tuuliin muka linkityksen vuoksi. En jaksa kirjoittaa uudestaan.
32 ja monta muuta
Vierailija:
Mutta en ymmärrä niitä tapakristittyjäkään jotka menee kirkossa naimisiin/kastaa lapsensa. Ja Kuitenkin heidän mielestään koko Jumala homma on ihna satua.
Eräskin tuttava pariskunta aina valittaa siitä kun heidän lapselleen puhutaan SEURAKUNNANkerhossa uskonasioista.
Riittää, että hääparin toinen osapuoli on konfirmoitu. Lisäksi toisen osapuolen pitää olla kristitty (esim. katolilainen tai muu). Esim. muslimi ja kristitty eivät voi tämän vuoksi avioitua kirkossa.
Alle 12-vuotiaan kirkkoon kuuluvuudesta/kuulumattomuudesta päättävät vanhemmat. 12-17-vuotiaiden kirkkoon liittymisen/kirkosta eroamiseen tarvitaan sekä lapsen että molempien vanhempien suostumus. Yksinhuoltajilla tietysti riiittää yhden vanhemman suostumus.
Alle 12-vuotiaan liittyessä kirkkoon pitää ainakin toisen vanhemman liittyä myös.
Jos molemmat vanhemmat eroavat kirkosta niin tämä ei vaikuta lasten asemaan. Vanhemmat voivat siis halutessaan pitää lapsensa kirkon jäseninä jos vanhemmat näin haluavat. Yhtä lailla voivat myös erottaa kirkosta jos vanhemmat näin päättävät.
Meillä on miehen kanssa ollut asiasta kiistaa (ollaan hyvissä ajoin keskusteltu kun lapsi on nyt vasta 2v. :D), mutta itse olen taipuvainen kieltämään riparin.
Lasta ei ole kastettu enkä halua 15 vuotiasta sinne leirille. Kyllä, olen itse käynyt riparin ja ollut isosenakin. Luultavimmin 15 vuotias ei ole tarpeeksi kypsä päättämään itse uskonnollisesta kannastaan, vaan elää vielä etsikkoaikaa (tämän tosin näen vasta kun lapseni on sen 15v.). Kannustaisin häntä mieluummin Prometheus-leirille. En hyväksy riparin käymistä vain lahjojen takia. Ja tokihan juhlat voi pitää Prometheus-leirinkin jälkeen :)
Jos hän on onnellinen uskossaan ja ammatissaan, ei se minulta ole pois.
Kun uskonto tulee kuitenkin puheissa esiin lasten kasnsa (päiväkodeista, kouluista), ollaan systemaattisesti kerrottu, että äiti ja isä eivät kuulu kirkkoon, koska maailmassa on niin paljon uskontoja, että äiti ja isä eivät ole valinneet yhtä uskontoa, mutta lapset saavat sitten isona itse päättää mihin uskovat.
Menee aika hyvin läpi pienillekin lapsille, eikä syyllistä naapurin lapsia, jotka uskovat.
Ja lapset saavat halutessaan mennä riparille, ihan vapaasti, jos niin päättävät.
Mutta kilpailuvirasto siis tutkii kirkon monopoliasemaa hautaustoiminnan suhteen.