Olen hakemassa psykoterapiaan. Mihin terapiamuotoon suuntautunut terapeutti pitäisi valita? On mm epävakaa persoonallisuushäiriö ja vaikeuksia tunnistaa eri tunteita.
Lisäksi estynyt ja riippuvainen persoonallisuushäiriö.
Kommentit (28)
Kannattaa varmaan ottaa yhteyttä eri terapeutteihin ja kysellä heidän mielipiteitään. Joku voi suoraan kertoa sinulle, ettei tänne kannata tulla. On myös hyvä hieman nähdä, miten teidän persoonallisuudet sopii yhteen.
Käsittääkseni kognitiivisessä viitekehyksessä on eniten kokemus- ja osaamispintaa näiden asioiden kanssa. Kuitenkin tutkimusten mukaan vaikuttavinta terapiassa on terapeutin ja asiakkaan toimiva vuorovaikutus. Totuus myös on, että vapaat ajat ovat kiven alla. Eli kannattaa vain lähteä soittelemaan ja tehdä testikäyntejä. Kerran tapaamisessa jo selviää, sopiiko teillä kemiat keskenään.
T. Terapeutti
Terapeutteja on niin paljon ja raskasta käydä kaikki läpi. Ap
Tunnnistatko itse tuossa epävakaassa persoonallisuus häiriössä sitä että mihin sen arvelisit sen liittyvän kasvamiseen ja vuorovaikutukseeen liittyvissä tilanteissa?
Vierailija kirjoitti:
Tunnnistatko itse tuossa epävakaassa persoonallisuus häiriössä sitä että mihin sen arvelisit sen liittyvän kasvamiseen ja vuorovaikutukseeen liittyvissä tilanteissa?
Itse aiinakin jotenkin ajattelen etttä jos hahmottamiskyvyssä on ongelmiaiin se vieraannuttaa ihmisen kaikesta, koska se onn ihmisen moottori.
Älä mene ratkaisukeskeiseen psykoterapiaan. Minulla on kauan sitten todettu piirteitä tunne-elämältään epävakaasta persoonallisuudesta. Ratkaisukeskeinen terapia katkesi vuorovaikutuksen ongelmiin. Psykodynaaminen terapia toimi paremmin, kun siinä koin saavani enemmän tilaa itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Terapeutteja on niin paljon ja raskasta käydä kaikki läpi. Ap
No ei sun niitä kaikkia tarvitse läpi käydä. Etsi vaikka ensin yksi tuon palstalla kirjoittavan terapeutin edustamaa koulukuntaa oleva terapeutti ja ota siihen yhteyttä. Ehkä löydät hyvän ensimmäisellä iskulla.
Kuulostat ihan multa diagnostiikan puolesta, ja mulla on mennyt aina niin että olen tapellut monet kerrat läpi kaikki pakolliset keskustelut sairaanhoitajien kanssa, ryhmä- ja toimintaterapiat ynnä muut mitä kunnallisella on tajota ja sitten tulee se hetki kun sulle sanotaan että nyt olisi mahdollista saada kelalta tukea terapiakäynteihin MUTTA sun pitää itse käydä läpi tuo hakemisprosessi...ja mä en koskaan saa hoidettua asiaa eteenpäin. Nytkin tilanne on vasta ollut tämä ja sitten tipun kokonaan pois hoitosuunnitelmasta ja kuukausien tai vuosien päästä koko ruljanssi on taas alotettava alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aiinakin jotenkin ajattelen etttä jos hahmottamiskyvyssä on ongelmiaiin se vieraannuttaa ihmisen kaikesta, koska se onn ihmisen moottori.
Ja minuusta yksi tekijä on se mihin se voiisi johtua on esim kasvatuksessa kurin ja järjestyksen puuute jolloin ei kykene erottamaaan asioita ja jos on sellainen kulttuuri niin se ei tule puheeksikaan. Toinen liiika vilkkaus jolloin ei opi hahmottamaaan asiaa, eikä käsittelemään ja jäsentelemään sitä kun ei anna sille aikaa tapahtua vaan aina uuusi asia valtaa keskenjääneeen ja muistiiin ei tallennu muuta kuin epämääräisiä palasia sieltä täältä jolloin olennaisuuus joka rakentuuu olennaisten seikkojen palapelistä jää vaillinaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minuusta yksi tekijä on se mihin se voiisi johtua on esim kasvatuksessa kurin ja järjestyksen puuute jolloin ei kykene erottamaaan asioita ja jos on sellainen kulttuuri niin se ei tule puheeksikaan. Toinen liiika vilkkaus jolloin ei opi hahmottamaaan asiaa, eikä käsittelemään ja jäsentelemään sitä kun ei anna sille aikaa tapahtua vaan aina uuusi asia valtaa keskenjääneeen ja muistiiin ei tallennu muuta kuin epämääräisiä palasia sieltä täältä jolloin olennaisuuus joka rakentuuu olennaisten seikkojen palapelistä jää vaillinaiseksi.
Mutta toki se voii kehittyä myös varmaan naristisen psykopaaatiudenkin kautta jolloin elämä on vaiin johdonmukaista suorittamista eiikä mikään oikein liikauta.
Ota ensin selvää mikä sopisi. Sitten kartoita terapeutit ja mene käymään.
Mä luulen kans, että kognitiivinen ja skernateraoua sopisivat. Harvoin ne on/ käyttää ihan pelkkää yhtä vaan soveltaa.
Joku, joka on helpon matkan päässä omaan arkeesi.
Nainen vai mies? Sekin jo rajaa.
Tuo terapiamuoto jo rajaa.
Laita sähköposteja.
Aikoja voi sitten vapautua syksyn mittaa.
Se, että käyt kokeilemassa, vaikka olisikaan just se hyvä, silti se auttaa sinua tuntemaan omaa itseäsi.
Tsemppiä. Mieti mitä toivot, niin löydät sen sukkelammin.
Aivan älytöntä että terapian tarpeessa oleva, hyvinkin avuttomassa tilassa oleva henkilö joutuu itse hankkimaan terapeuttinsa kyselemällä, soittelemalla, haastattelemalla, pyytämällä tarjouksia ym. ym. Eikö tällaiseen ole tosiaan luotu mitään apujärjestelmää?
Eihän tuollaiseen ruljanssiin jaksa ryhtyä kuin tervepäisimmät. Vai tälläkö valikoidaan ne joita terapeutit pystyy vielä hoitamaan ja siten kiillottamaan omaa kilpeään?
Moni on tosi kiintynyt "sairauksiin", jotta saisi huomiota eikä tarvisi mennä töihin.
Niin kauan kun odotat apua itsesi ulkopuolelta, voit huonosti.
Viitsi alkaa lukemaan, niin opit sanoittamaan oloasi. Muista ettei kenenkään elämä ole täydellistä.
Samaan aikaan oikeasti sairaat, traumatisoituneet ym ei saa terapioita, kun hoidetaan egotrippailijoita.
Epävakaus loppuu heti kun tajuat että sinä olet sinä ja muut on muita eli rajat. Et anna muiden ohjailla vaan ohjaat itse itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Moni on tosi kiintynyt "sairauksiin", jotta saisi huomiota eikä tarvisi mennä töihin.
Niin kauan kun odotat apua itsesi ulkopuolelta, voit huonosti.
Viitsi alkaa lukemaan, niin opit sanoittamaan oloasi. Muista ettei kenenkään elämä ole täydellistä.Samaan aikaan oikeasti sairaat, traumatisoituneet ym ei saa terapioita, kun hoidetaan egotrippailijoita.
Epävakaus loppuu heti kun tajuat että sinä olet sinä ja muut on muita eli rajat. Et anna muiden ohjailla vaan ohjaat itse itseäsi.
Katoa. Ei tällaisiin keskusteluihin kaivata tuollaisia lässyttäjiä. Hienoa, että jotkut edes uskaltavat hakea ongelmiinsa apua.
Minulla on lähes samat ongelmat ja itselleni paras terapia on kognitiivinen käyttäytymisterapia. Siinä pureudutaan enemmän tämän hetken ongelmiin. Psykodynaaminen sai oloni huonommaksi, kun muisteltiin vain menneitä, enkä saanut oikein mitään ohjeita tai vinkkejä kuinka selvitä elämästä nyt. Sain vain haavat auki, mutta ei keinoja kuinka parantua. Tunteiden käsittelyyn en saanut mitään apua, kun taas kognitiivisessa käydään niitä perusteellisesti läpi. Nyt pahimmat tunnehuiput on siedettäviä, enkä ole aivan itsarin partaalla koko ajan.
Suuntausta tärkeämpi on kuitenkin henkilökemia ja luottamus. Siksi kannattaa käydä tutustumiskäynnillä. Usein jo yhden kerran tietää, voiko terapiasuhde olla toimiva. Jos epäröit niin tapaa useamman kerran tai etsi suosiolla toinen.
Eli ensin tutustut hieman eri suuntauksiin ja sitten googlailet sopivaa henkilöä, kysyt olisiko mahdollista ottaa uusi asiakas ja käyt tutustumassa ja teet päätöksen rauhassa. Ihan ketä tahansa ei saa päästää omaa päätä operoimaan.
Haastava prosessi tuo terapeutin löytäminen on. Tsemppiä siihen.
Aina noita typeryksiä kommentoimassa omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lähes samat ongelmat ja itselleni paras terapia on kognitiivinen käyttäytymisterapia. Siinä pureudutaan enemmän tämän hetken ongelmiin. Psykodynaaminen sai oloni huonommaksi, kun muisteltiin vain menneitä, enkä saanut oikein mitään ohjeita tai vinkkejä kuinka selvitä elämästä nyt. Sain vain haavat auki, mutta ei keinoja kuinka parantua. Tunteiden käsittelyyn en saanut mitään apua, kun taas kognitiivisessa käydään niitä perusteellisesti läpi. Nyt pahimmat tunnehuiput on siedettäviä, enkä ole aivan itsarin partaalla koko ajan.
Suuntausta tärkeämpi on kuitenkin henkilökemia ja luottamus. Siksi kannattaa käydä tutustumiskäynnillä. Usein jo yhden kerran tietää, voiko terapiasuhde olla toimiva. Jos epäröit niin tapaa useamman kerran tai etsi suosiolla toinen.
Eli ensin tutustut hieman eri suuntauksiin ja sitten googlailet sopivaa henkilöä, kysyt olisiko mahdollista ottaa uusi asiakas ja käyt tutustumassa ja teet päätöksen rauhassa. Ihan ketä tahansa ei saa päästää omaa päätä operoimaan.
Kiitos tästä, loi toivoa asian suhteen. Ap
Hanki koira, psykologian perusteos, katsele itseäsi peilistä, käsittele ongelmasi itse ja tee elämästä oman näköisesi menystystarina. Mahdollisesti ota pari kunnon LSD-trippiä, jotta pääset irti syvenevistä kehäpäätelmistäsi boxin ulkopuolelle. Nämä ohjeet eivät maksa mitään. Ole hyvä. Säästämme sinulta 3 vuotta aikaa sekä paljon sinun ja yhteiskunnan rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Haastavaa ja lässyti lässyti.
Kuinka moni jolla on jalka poikki tai hammas lohjennut suostuisi alkamaan etsimään itselleen hoitoa jos joutuisi käymään saman prosessin kuin terapeutin hankkimisessa?
Tosi kurjaa ettet ole saanut poliklinikalta niyääny ohjeita psykoterapeutin valintaan. Ehkä kognitiivinen psykoterapia voisi olla toimiva sinulle.