Helsingissä ihmiset kuvittelevat olevansa parempia kuin muut.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on huomattu. Huvittaa monien helsinkiläisten turhantärkeä tapa korjata ulkopaikkakuntalaisten puhetta tyyliin "Se ei oo mikään Hesa, vaan Helsinki tai Stadi."
Se nimenomaan on Stadi. Hesalaiset ja Hesaa käytävät ovat junantuomia
Stadi on ainoastaan kantakaupunki tai jopa keskusta. Muuten Helsinki.
T. Paljasjalkainen
Stadi on vanhojen pappojen käyttämä murresana, se kuulostaa typerältä nykyään. Eivät nuoret sitä käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse kovinkaan usein törmännyt siihen, että helsinkiläiset jauhaisivat p*skaa muualla asuvista, mutta maalaiset taas tuntuvat haukkuvan helsinkiläisiä aina kun saavat tilaisuuden. Mikähän alemmuuskompleksi tossakin on taustalla. Itse olen tänne kotiutunut hyvin eikä mulle taustani takia ole koskaan v*ttuiltu. Ainoa huono puoli Helsingissä on se, että savolaisia täällä tuntuu olevan enemmän kuin Savossa.
T. Lappilainen Helsingissä
Määrittele "maalainen".
Henkilö, joka asuu maaseudulla.
Tuntuu helsinkiläisiltä aina unohtuvan, että suurin osa suomalaisista asuu kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kantakaupunkia?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kantakaupunkia?
Se minne sporat kulkee. Mutta jos aihe kiinnostaa, niin tuolta löytyy tarkempaa jakoa https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_kantakaupunki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on huomattu. Huvittaa monien helsinkiläisten turhantärkeä tapa korjata ulkopaikkakuntalaisten puhetta tyyliin "Se ei oo mikään Hesa, vaan Helsinki tai Stadi."
T. PaljasjalkainenStadi on vanhojen pappojen käyttämä murresana, se kuulostaa typerältä nykyään. Eivät nuoret sitä käytä.
Ainakin kantakaupungissa käytettiin ja keskustassa vieläkin. En tiedä millaisissa piireissä sinä sitten pyörit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Stadi/Helsinki/Hesa on vähän hassu juttu.
Itse inhoan kun turkulaisena Tampereelta tulevat sukulaiset kutsuvat Turkua Turtsaksi. Miten ulkopaikkakuntalaiset voivat keksiä nimiä ja sitten suuttua jos paikalliset korjaavat, että ei tuota nimeä kyllä täällä päin käytetä.
Kai ne stadilaiset tietää millä nimellä kotiaan haluavan kutsuttavan!
Sepä siinä onkin, kun "Hesa" on vanhaa stadin slangia. Ihan helsinkiläisten itsensä aikoinaan keksimä ja käyttämä nimi. Ei ulkopaikkakuntalaisten keksimä.
Historiallisesti sana Hesa oli vain paikallisten suomenruotsalaisten käytössä. Siitä tulee myös usein käytetty termi hesabo - stadilainen. Suomalaisille helsinkiläisille Stadi on aina ollut Stadi tai Helsinki.
Mikä on lähde noille väitteille?
Oletan, ettet hyväksy lähteeksi sitä, että olen kielitieteilijä, joka on erikoistunut suomenruotsin rooliin stadin slangissa. Mutta tuo info löytyy myös esim Heikki Paunosen kirjasta Sloboa Stadissa (2016).
Vierailija kirjoitti:
En ole itse kovinkaan usein törmännyt siihen, että helsinkiläiset jauhaisivat p*skaa muualla asuvista, mutta maalaiset taas tuntuvat haukkuvan helsinkiläisiä aina kun saavat tilaisuuden. Mikähän alemmuuskompleksi tossakin on taustalla. Itse olen tänne kotiutunut hyvin eikä mulle taustani takia ole koskaan v*ttuiltu. Ainoa huono puoli Helsingissä on se, että savolaisia täällä tuntuu olevan enemmän kuin Savossa.
Helsinki on savolaisen Amerikka. Siitä se johtuu.
Noin kuvittelee vain maalta kaupunkiin saapuneet, jotka luulevat olevansa stadilaisia kun kirjat on siirretty.
Hyasintin mukaan kaikki ihmiset luulevat olevansa parempia kuin toiset, vaikka eivät ole muita kummempia.
Olen itse neljännen polven helsinkiläinen, enkä käytä stadin slangia. Ymmärrän kyllä, mutten itse puhu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osa helsinkiläisistä pitävät helsinkiläisyyttä jo pelkästään arvona.
Kyllä. Näitä on yllättävän paljon helsinkiläisissä.
Itse asun miljoonakaupungissa ulkomailla, ja Helsingissä käydessä tulee pikkukaupunkifiilis. Ihan kiva kaupunki kuitenkin kesäsellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla ihmiset kuvittelevat tietävänsä, mitä kaikki helsinkiläiset (500 000 kpl) ajattelevat.
Espoolaiset ja vantaalaiset ovat helsinkiläisten alalajikkeita.
Vantaalaisista en tiedä, mutta espoolaiset on ainakin ihan oma rotunsa.
Ei vantaalaisia ees lasketa.
En ole paljasjalkainen helsinkiläinen mutta en ole eläissäni oppinut pitämään Itä-ja Pohjoisuomen väestöä ihmisinä.
N. 63
Espoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele "maalainen".
Henkilö, joka asuu maaseudulla.
Tuntuu helsinkiläisiltä aina unohtuvan, että suurin osa suomalaisista asuu kaupungeissa.
Kaupunkeja on monenlaisia, esim joku Raisio ja Parkano😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla ihmiset kuvittelevat tietävänsä, mitä kaikki helsinkiläiset (500 000 kpl) ajattelevat.
Espoolaiset ja vantaalaiset ovat helsinkiläisten alalajikkeita.
Vantaalaisista en tiedä, mutta espoolaiset on ainakin ihan oma rotunsa.
Espoolaiset vasta ovatkin oman arvonsa tuntevia. Siellä jos missä on ylimielistä porukkaa.
Oliskohan ap sekoittanut Helsingin ja Espoon? Maalaisille kun tuppaa koko pääkaupunkiseutu olemaan Helsinkiä, + Kerava ja Hyvinkääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Paljasjalkainen
Stadi loppuu pitkäsiltaan ja tullinpuomiin.
Mutta loppu onkin maaseutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. PaljasjalkainenStadi loppuu pitkäsiltaan ja tullinpuomiin.
Mutta loppu onkin maaseutua.
No ei todellakaan. Kyllä Stadin kanta-alueita ovat aina olleet Kallio, Vallilla, yms.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin vanha juttu jo hohhoh...
Itse muutin Helsingistä opiskelemaan Jyväskylään enkä ole kyllä missään tavannut yhtä paljon ennakkoluuloja ja suoraa kuittailua kotipaikasta.
Jos joku kysyi mistä olen ja sanoin Helsinki, tuli heti vastakysymyksenä että Täällä Jykylässä ei sitten kannata luulla olevansa jotain.
Oikeassa olivat. Jyväskylä on tyhjyyden pääkylä keskellä ei mitään. Siellä olijan ei kannata luulla olevansa jotain.
Kaikki on mielestäni aivan samanarvoisia riippumatta siitä mistä paikasta on kotoisin. Helsinkiläiset on yhtä tärkeitä kuin muualla asuvat ja muualla asuvat on yhtä tärkeitä kuin helsinkiläiset. Kukaan ei ole ketään parempi.
T. Etelä-Savolainen