Helsingissä ihmiset kuvittelevat olevansa parempia kuin muut.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Tuo Stadi/Helsinki/Hesa on vähän hassu juttu.
Itse inhoan kun turkulaisena Tampereelta tulevat sukulaiset kutsuvat Turkua Turtsaksi. Miten ulkopaikkakuntalaiset voivat keksiä nimiä ja sitten suuttua jos paikalliset korjaavat, että ei tuota nimeä kyllä täällä päin käytetä.
Kai ne stadilaiset tietää millä nimellä kotiaan haluavan kutsuttavan!
Sepä siinä onkin, kun "Hesa" on vanhaa stadin slangia. Ihan helsinkiläisten itsensä aikoinaan keksimä ja käyttämä nimi. Ei ulkopaikkakuntalaisten keksimä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse inhoan kun turkulaisena Tampereelta tulevat sukulaiset kutsuvat Turkua Turtsaksi. Miten ulkopaikkakuntalaiset voivat keksiä nimiä ja sitten suuttua jos paikalliset korjaavat, että ei tuota nimeä kyllä täällä päin käytetä.
Sepä siinä onkin, kun "Hesa" on vanhaa stadin slangia. Ihan helsinkiläisten itsensä aikoinaan keksimä ja käyttämä nimi. Ei ulkopaikkakuntalaisten keksimä.
Historiallisesti sana Hesa oli vain paikallisten suomenruotsalaisten käytössä. Siitä tulee myös usein käytetty termi hesabo - stadilainen. Suomalaisille helsinkiläisille Stadi on aina ollut Stadi tai Helsinki.
Joten vieläkin suomenruotsalaisten käyttäessä nimitystä Hesa, se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieli muuttuu koko ajan ja Hesaa vaikka olisikin käytetty kauan sitten, ei ole enää vuosikymmeniin ollut käytössä. Ei sillä pitäisi olla väliä millä nimityksellä aiemmin ollaan kutsuttu vaan sillä millä kutsutaan nykyään.
Olen aina ihmetellyt miksi ulkopaikkakuntalaiset varta vasten haluavat pitää kiinni sanasta Hesa? Ihan kun se olisi jotenkin ylpeyden aihe "näpäyttää" stadilaisia että eipäs käytetä teidän käyttämää ja toivomaa sanaa.
Jos nyt joku on monta kertaa sanonut, että hei paikalliset ei käytä termiä Hesa, niin miksi ei voi vaan todeta, että selvä juttu sanonpa vaikka Helsinki tästä eteenpäin. Mutta ei, pakko on väkisin käyttää ns. väärää termiä.
Vierailija kirjoitti:
Muualla ihmiset kuvittelevat tietävänsä, mitä kaikki helsinkiläiset (500 000 kpl) ajattelevat.
Espoolaiset ja vantaalaiset ovat helsinkiläisten alalajikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on huomattu. Huvittaa monien helsinkiläisten turhantärkeä tapa korjata ulkopaikkakuntalaisten puhetta tyyliin "Se ei oo mikään Hesa, vaan Helsinki tai Stadi."
Se nimenomaan on Stadi. Hesalaiset ja Hesaa käytävät ovat junantuomia
Stadi on ainoastaan kantakaupunki tai jopa keskusta. Muuten Helsinki.
T. Paljasjalkainen
Omat kaverini Helsingistä sanovat "stadiin", jos ollaan matkalla pääkaupunkiseudulle jostain muualta Suomesta, ja "stadista", jos ollaan matkalla pois pk-seudulta. Kantakaupungista käytetään sanaa "ydin" eli esimerkiksi "ollaan jo ytimes, ootko millon tulos".
En ole itse kovinkaan usein törmännyt siihen, että helsinkiläiset jauhaisivat p*skaa muualla asuvista, mutta maalaiset taas tuntuvat haukkuvan helsinkiläisiä aina kun saavat tilaisuuden. Mikähän alemmuuskompleksi tossakin on taustalla. Itse olen tänne kotiutunut hyvin eikä mulle taustani takia ole koskaan v*ttuiltu. Ainoa huono puoli Helsingissä on se, että savolaisia täällä tuntuu olevan enemmän kuin Savossa.
T. Lappilainen Helsingissä
Vierailija kirjoitti:
Mikä v*ttu on stadi?
Mistä kiven alta sä kaivauduit?😂
Kyllä osa helsinkiläisistä pitävät helsinkiläisyyttä jo pelkästään arvona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Historiallisesti sana Hesa oli vain paikallisten suomenruotsalaisten käytössä. Siitä tulee myös usein käytetty termi hesabo - stadilainen. Suomalaisille helsinkiläisille Stadi on aina ollut Stadi tai Helsinki.
Mikä on lähde noille väitteille?
Vierailija kirjoitti:
En ole itse kovinkaan usein törmännyt siihen, että helsinkiläiset jauhaisivat p*skaa muualla asuvista, mutta maalaiset taas tuntuvat haukkuvan helsinkiläisiä aina kun saavat tilaisuuden. Mikähän alemmuuskompleksi tossakin on taustalla. Itse olen tänne kotiutunut hyvin eikä mulle taustani takia ole koskaan v*ttuiltu. Ainoa huono puoli Helsingissä on se, että savolaisia täällä tuntuu olevan enemmän kuin Savossa.
Määrittele "maalainen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla ihmiset kuvittelevat tietävänsä, mitä kaikki helsinkiläiset (500 000 kpl) ajattelevat.
Espoolaiset ja vantaalaiset ovat helsinkiläisten alalajikkeita.
Vantaalaisista en tiedä, mutta espoolaiset on ainakin ihan oma rotunsa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt miksi ulkopaikkakuntalaiset varta vasten haluavat pitää kiinni sanasta Hesa? Ihan kun se olisi jotenkin ylpeyden aihe "näpäyttää" stadilaisia että eipäs käytetä teidän käyttämää ja toivomaa sanaa.
Jos nyt joku on monta kertaa sanonut, että hei paikalliset ei käytä termiä Hesa, niin miksi ei voi vaan todeta, että selvä juttu sanonpa vaikka Helsinki tästä eteenpäin. Mutta ei, pakko on väkisin käyttää ns. väärää termiä.
Mitkä sanat sitten ovat herkkien helsinkiläisten mielestä sallittuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on huomattu. Huvittaa monien helsinkiläisten turhantärkeä tapa korjata ulkopaikkakuntalaisten puhetta tyyliin "Se ei oo mikään Hesa, vaan Helsinki tai Stadi."
Se nimenomaan on Stadi. Hesalaiset ja Hesaa käytävät ovat junantuomia
Stadi on ainoastaan kantakaupunki tai jopa keskusta. Muuten Helsinki.
T. PaljasjalkainenOmat kaverini Helsingistä sanovat "stadiin", jos ollaan matkalla pääkaupunkiseudulle jostain muualta Suomesta, ja "stadista", jos ollaan matkalla pois pk-seudulta. Kantakaupungista käytetään sanaa "ydin" eli esimerkiksi "ollaan jo ytimes, ootko millon tulos".
Alkuperäiset käyttötarkoitukset hämärtyvät kun ihmiset eivät muista tai tiedä mistä puhutaan. Oman käsitykseni mukaan ennen vanhaan stadilla tarkoitettiin ydintä, ja hesa taas viittasi koko kuntaan.
Tein ekskursion Kuusijärvelle. Oletettavasti vantaalainen nuorukainen huusi uimapatjalta mulahtaessaan että "v*ttu ku kylmää".
Leimasin kaikki vantaalaiset heti sivistymättömiksi moukiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele "maalainen".
Henkilö, joka asuu maaseudulla.
Monet maalaiset suorastaan demonisoivat Helsinkiä, vaarallinen betoniviidakko. Ehkä siksi asukkaatkin mielletään kalseiksi.
Itse viihdyn maakunnassa, edullisemmat asunnotkin, mutta myönnän kyllä että pk seudulla on ylivertainen kulttuuritarjonta ja avarakateisempi asenneilmasto.