Kyllä tää opettajan kesäloma vaan maittaa
Pari viikkoa olen jo ehtinyt lomailla ja vielä 8 viikkoA jäljellä.
Kohta tulee lomarahatkin. Ai että sauna lämpimänä, omalla veneellä kävin kaupassa ja superhyvää punkkua lasissa. :)))
Kommentit (54)
Meil samat!
Ny rillataa! Antaa katkerien työläisten hajota duuneihin.
Missä lienet töissä, meidän koulussa opeilla alkaa työt 10.8. eli 9 vk.
Vierailija kirjoitti:
Ansaittu loma. Eipä tuohon voi muuta sanoa näin toimistotyöntekijänä.
No ei sitä nyt mitenkään erityisesti ansaittu ole, vaan pitkät lomat ovat vain yksi opettajan työn eduista. Lasten kesälomasta se johtuu, ei opettajien ansaitsemisesta. On takuulla monille opettajille yksi merkittävistä syistä siihen, miksi he ylipäätään opeiksi ovat ryhtyneet.
Epäilen kyllä, että ap ei ole opettaja. Tämä ope toteaa, että olisipa loma. Vaan ei, vuodesta toiseen sama homma, määräaikainen työsuhde katkeaa kesän ajaksi eli työttömänä mennään jo seitsemättä kesää. Meidän suunnalla ovat virat todella kiven alla. Tätä laina- ja laskusumaa miettiessä ottaisin mieluusti lyhyemmän loman ja tekisin töitä kesälläkin. Ensi vuodelle pitänee hakea erillisiä kesätöitä.
Ohis, mutta miksi joku esittää netissä opettajaa? Mitä hän saa siitä? Onko jotain passiivis-aggressiivisuutta opettajia kohtaan? Todella outo polla.
Provo.
Olen itse opena burnoutin partaalla ja kesäloma alkoi masennusjaksolla. Olen vaihtamassa alaa, koska en jaksa enää sitä että duunia tehdään ilmaiseksi urakalla, omilla välineillä, palkkakin on huono (koska olen tuntiopettaja ja viroista taistellaan. Alalla on liikaa väkeä kun kouluja suljettu ja lapsien määrä laskee). Olen äiti, isä, sosiaalityöntekijä, opetussuunnitelman kehittäjä ja toimeenpanija, kotouttaja, mielenterveyshoitsu. Mulle maksetaan vain opetustunneista (joihin sisältyy muuten muutakin kuin tunnin pito). Olen väsynyt ja vaihtamassa alaa.
Kaikille jotka haluavat opejen loman, niin voitte säästää osan palkastanne ja ottaa vapaata. Käy 9 kk töissä ja jaa se 12 kk. Tai voit itse hakeutua tälle kivalle ja rennolle alalle oleilemaan <3
Vierailija kirjoitti:
Epäilen kyllä, että ap ei ole opettaja. Tämä ope toteaa, että olisipa loma. Vaan ei, vuodesta toiseen sama homma, määräaikainen työsuhde katkeaa kesän ajaksi eli työttömänä mennään jo seitsemättä kesää. Meidän suunnalla ovat virat todella kiven alla. Tätä laina- ja laskusumaa miettiessä ottaisin mieluusti lyhyemmän loman ja tekisin töitä kesälläkin. Ensi vuodelle pitänee hakea erillisiä kesätöitä.
Mikä on peruste sun työsuhteen määräaikaisuudelle?
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Olen itse opena burnoutin partaalla ja kesäloma alkoi masennusjaksolla. Olen vaihtamassa alaa, koska en jaksa enää sitä että duunia tehdään ilmaiseksi urakalla, omilla välineillä, palkkakin on huono (koska olen tuntiopettaja ja viroista taistellaan. Alalla on liikaa väkeä kun kouluja suljettu ja lapsien määrä laskee). Olen äiti, isä, sosiaalityöntekijä, opetussuunnitelman kehittäjä ja toimeenpanija, kotouttaja, mielenterveyshoitsu. Mulle maksetaan vain opetustunneista (joihin sisältyy muuten muutakin kuin tunnin pito). Olen väsynyt ja vaihtamassa alaa.
Kaikille jotka haluavat opejen loman, niin voitte säästää osan palkastanne ja ottaa vapaata. Käy 9 kk töissä ja jaa se 12 kk. Tai voit itse hakeutua tälle kivalle ja rennolle alalle oleilemaan <3
Ei kaikista työpaikoista noin vain oteta kolmen kuukauden lomia. Ei edes palkattomia.
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Uskon kyllä että open työ on rankkaa. Onhan heillä pitkät lomat mutta ei lomakaan korvaa sitä että työ vie kaikki voimat. Koskee tietysti mitä tahansa alaa joka koetaan raskaana. Tärkeintä ois voida elää hyvää arkea eikä sinnitellä lomien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Tuntiopettajien asema on huono. Vuosittain uusittava sopimus vaatii nöyristelyä, yli-innokkuutta ja aina aktiivisesti projekteihin osallistumista. Silti joku voi mennä ohi ja ottaa paikan seuraavana vuonna. Pitkään talossa ollutta tuntiopettajaa ei aina palkita viralla, kun sellainen aukeaa. Opettajan on säästeltävä itseään. Kaikkeen ei voi puuttua. Oppilaan vanhempia ei pidä neuvoa. Ops-työn vastuu pitää olla viranhaltijoilla. Mitä tarkoitat, että teet työt omilla välineillä? Eikö koulu tarjoa kirjat ja kannettavan? Tuntiopettajaksi ei pidä jäädä roikkumaan vaan otettava virka jos jostain sen saa. Sitten voi rauhassa etsiä virkoja muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on peruste sun työsuhteen määräaikaisuudelle?
Tänä lukuvuonna olin perhevapaan sijainen. Olen tässä seitsemän vuoden aikana ollut kahdessa eri kunnassa töissä, nyt tosin jo useamman vuoden samassa koulussa määräaikaisketjussa. Harmittaa, mutta kun aina löytyy virallisesti hyväksytävä peruste, useimmin juurikin äitiys- tai perhevapaan sijainen, niin ei liittokaan asiaan mitään sano.
"Ei kaikista työpaikoista noin vain oteta kolmen kuukauden lomia. Ei edes palkattomia."
Mä tiedän. En mä muita töitä vähättele lainkaan. Ehkä siinä jää silti aikaa ja energiaa myös omaan elämään.
Mutta mä tein töitä maaliskuusta Koska en pysty täyttämään mun virkavastuuta muuten. Mulla on satoja oppilaita. Mua ei kiinnosta mennä oikeuteen sen vuoksi että joku on jäänyt ilman riittävää tukea. Jos tulee hoidettava oppilasasia, niin se on hoidettava ja kirjattavaa saman tien - > muut työt siirtyy ja siirtyy, päivä venyy ja venyy, elämä kapeutuu ja kapeutuu. Mitä väsyneemmäksi tulet, sitä nopeammin kuormitut ja hitaammin teet. Sairaslomasta ei ole hyötyä, koska olen kuitenkin arviointivelvollinen ja mun pitää tehdä sijaiselle ohjeet. Jää vaan rästiä lisä. Ihan sama tehdä itse.
Vähän sama kuin olisit ilman ruokaa. Nälkä tulee, vaikka tiedät että saat sitten kesällä syödä itsesi kuoliaaksi.
Vierailija kirjoitti:
"Ei kaikista työpaikoista noin vain oteta kolmen kuukauden lomia. Ei edes palkattomia."
Mä tiedän. En mä muita töitä vähättele lainkaan. Ehkä siinä jää silti aikaa ja energiaa myös omaan elämään.
Mutta mä tein töitä maaliskuusta Koska en pysty täyttämään mun virkavastuuta muuten. Mulla on satoja oppilaita. Mua ei kiinnosta mennä oikeuteen sen vuoksi että joku on jäänyt ilman riittävää tukea. Jos tulee hoidettava oppilasasia, niin se on hoidettava ja kirjattavaa saman tien - > muut työt siirtyy ja siirtyy, päivä venyy ja venyy, elämä kapeutuu ja kapeutuu. Mitä väsyneemmäksi tulet, sitä nopeammin kuormitut ja hitaammin teet. Sairaslomasta ei ole hyötyä, koska olen kuitenkin arviointivelvollinen ja mun pitää tehdä sijaiselle ohjeet. Jää vaan rästiä lisä. Ihan sama tehdä itse.
Vähän sama kuin olisit ilman ruokaa. Nälkä tulee, vaikka tiedät että saat sitten kesällä syödä itsesi kuoliaaksi.
Siis tein töitä kevään 3kk joka päivä, arkena 8h ja viikonloppuna ehkä 4h päivä.
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Kannattaa vaihtaa, jos se vielä iän puolesta on mahdollista. Mieheni on jo liian vanha vaihtamaan ja katselen kauhulla vierestä jaksaako hän eläkeikään saakka. Pari työuupumusta jo takana ja työtahtia vain kiristetään.
Vierailija kirjoitti:
Sairauslomalla ei arvioida. Sijaisen ohjeistaminen ok pariksi päiväksi. Pitkällä sairauslomalla sijainen vastaa opetuksesta. Et sinä. Koskaan. Tuen tarpeiden ym. kirjaamisessa saa käyttää järkeä. Kirjoita lyhyesti ja ytimekkäästi. Laitat vanhemmille luettavaksi ja kysyt, lisätäänkö jotain vai onko hyvin näin? Helppoa.
Olen entinen opettaja, nykyään sairaalassa asiantuntijatehtävissä. On muutes huomattavsti mielekkäämpää työtä ja maksetaan lähes tuplasti lukion fysiikan/kemian/matematiikan lehtoriin, täysillä opetustunneilla, verrattuna. Itse pidän lomaa vuodessa aina kun siltä tuntuu, kesäisin yleensä 6-7 viikkoa, jouluna 3-4 viikkoa ja talvilomaviikon. Ei ole ikävä opetustyöhön.
Lastentarhanopettaja täällä myös! Lomailen koko kesän, joulun, käytännössä koko koulujen loma-ajat. Mies tienaa meillä niin hyvin että ei tarvitse liikaa töissä kärvistellä. Työnantajalle tämä sopii hyvin, joten minullakin on opettajien lomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauslomalla ei arvioida. Sijaisen ohjeistaminen ok pariksi päiväksi. Pitkällä sairauslomalla sijainen vastaa opetuksesta. Et sinä. Koskaan. Tuen tarpeiden ym. kirjaamisessa saa käyttää järkeä. Kirjoita lyhyesti ja ytimekkäästi. Laitat vanhemmille luettavaksi ja kysyt, lisätäänkö jotain vai onko hyvin näin? Helppoa.
Helppo sanoa, vaikea toteuttaa. Riippuu vähän myös koulusta ja oppilaista. Osa perheistä ei ole kovin yhteistyöhaluisia, esim kiusaamista ym selvittelyä on paljon (josta kukaan ei ota vastuuta). Huoltajilta tuleviin viesteihin on vastattava. Sairaslomaa en ole saanut kuin pari viikkoa, ja rehtorin mukaan jos et tee ohjeita, se kertoo tasan tarkkaan siitä kuinka sitoutunut olet työhösi. Koska ko. henkilö päättää tunnit, ketä palkataan, antaa susta lausunnon kun haet töitä. Joihin ob kova kilpailu. Pakko vaan olla koko ajan reipas ja iloinen, työtään kehittävä tai ei selviä.
Koska selvästi en pysty tähän (enää), niin alanvaihto on mun ratkaisu. Olen ihan hyvä mun työssä, ja saan myös kiitosta, mutta ei se kanna.
Ansaittu loma. Eipä tuohon voi muuta sanoa näin toimistotyöntekijänä.