Inhoan helteitä! Olisiko Islanti minulle parempi maa
Tykkään kyllä valosta kesäisin. Ja neljä vuodenaikaa pitää olla. Suomi on liian kuuma kesäisin. 16-20 astetta riittäisi hyvin.
Kommentit (36)
Aina tätä samaa jankutusta joka ikinen kesä. Aikuinen ihminen! Mitä se auttaa, että jankutat täällä? Omassa lapsuudessani 25 vuotta sitten oli myös ihan samanlaiset hellekesät, joten mikään ihan uusi ilmiö tämä ei ole. Ei ne helteet siitä muuksi muutu vaikka sä jankutat täällä. Ei auta kuin hyväksyä se sää mikä tuolla on, säälle kun ei ihminen mahda mitään.
Ja kyllä, voit harkita vaikka Pohjois-Norjaa tai Islantia jos viileämmät ilmat kiinnostaa, Norjassa sataakin enemmän niin sinne vaan sateista nauttimaan, heippa.
Et oo tainnu matkustella koskaan... Suurimmassa osassa maita on näinä aikoina +35, tää on vielä viileää🙈
Ei näitä voi vielä kutsua helteiksi, helteen raja on +25 ja osassa maata se on menny rikki muttei kaikkialla. Esim. Helsingissä on ollu semmosta +22 ja parhaimmillaan +23 astetta eli ei edes vielä helteitä. Ensviikolle on luvattu enemmän helteen tyyppisiä lämpötiloja.
Paljo sulla ap on kotona lämpötilaa jos haluat +20 asteesta? 😳😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Norjakin voisi toimia.
Miten eroaa pohjois-Suomesta?
HIenommat maisemat, vähemmän sääskiä, leudommat kesät ja talvet.
Onko leutous etu vai haitta,... siinäpä kysymys.
Luntahan tulee Norjassakin paikka paikoin (varsinkin vuorilla) kunnolla, mutta Golf-virta lämmittää sen verran, että taitaa nämä kahden-kolmenkympin pakkaset olla siellä Suomea harvinaisempia, varsinkin rannikon tuntumassa. Se on toki vähän mistä tykkää. Tromssan heinäkuu on sellainen Suomen huhtikuu...
Me oltiin muutama vuosi sitten heinäkuulla parkissa Hammerfestissä. +7 ja vesisadetta, paikallisilla shortsit ja sandaalit. 😁 Mäkin inhoan helteitä, ja ne on pyritty viettämään Jäämerellä. Siellä harvemmin itikatkaan kiusaavat.
Tuliko kesä yllätyksenä? Yllättääkö että kesäkuussa on lämmintä? Sitten syksyllä valitetaan pimeydestä ja sateista, talvella valitetaan siitä kun ei mitään talvea olekaan vaan pelkkää mustaa ja vesisadetta. Nauttikaa nyt herranjestas hyvät ihmiset, Suomessa loka- maaliskuu on täyttä tuskaa säiden puolesta.
Islannissa vain taitaa sataa aika paljon. Muuten ihan kiva.
Suosittelen tutkimusmatkaa esim. Unkariin heinäkuussa. Itse olin pari vuotta sitten Budapestissä heinäkuussa, kyseessä sisämaassa oleva kaupunki, ei merta lähellä. Lämpötila kohoaa +40 asteeseen. Toinen hyvä kokeilemisen arvoinen kohde on Rooma elokuussa. Sen jälkeen tajuat, että olet Suomessa valittanut aivan turhasta..... :)
Siperian Jakutiassa vuosittainen lämpötilavaihtelu n. 100 astetta. Talvella kylmimmilllään -60 astettaa ja kesällä lämpimimmillään n. 40 astetta. Siinä riittää ainakin vaihtelua.
Suomi liian kuuma kesäisin!!??!! :D Voi kuule, täällä saat nauttia viileydestä yli 300 päivää vuodessa. En oikeesti ymmärrä tätä helteistä valittamista. :D Ootko ikinä käyny missään muualla, jos tää on susta liikaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule nainen, ne pari-kolme 'hellepäivää' mitä Suomessa keskimäärin on vuodessa on pieni ongelma. Minä taas kaipaisin välimerelliseen ilmastoon, tai vielä lämpimämpään paikkaan ja minulle Suomessa asuminen on yhtä tuskaa yli 300 päivää vuodessa.
- ei lämmin luita säre
Minä olen valmis muuttamaan Islantiin kesähelteiden tieltä, mikset, nainen itse muuta vaikka istanbuliin karkuun viileää vuodenaikaa?
Istanbuliin? Siellä on talvella ihan yleistä, että on 5-10 astetta, sataa vettä ja todella kylmä tuuli. Olipa huono ehdotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Norjakin voisi toimia.
Miten eroaa pohjois-Suomesta?
HIenommat maisemat, vähemmän sääskiä, leudommat kesät ja talvet.
No enpä tiedä kumpi parempi. Sääskiä ehkä merenrannoilla vähän vähempi mutta heti kun astut ”sisämaahan” päin, ihan yhtä mukavasti niitä löytyy. Toki kun nousee tarpeeksi ylös tuntureille, saa taas olla rauhassa :)
Pohjois-Norjan talvi on ankara. Jääkylmä mutta kostea tuuli, huonosti rakennetut talot (kosteita ja kylmiä, useasti mm vain kaksinkertaiset ikkunat). Lunta voi tulla monta metriä tunturialueille - olet jumissa jossain niemennokassa myrskytuulen keskellä koska ainoat tiet pois vievät kaikki tuntureiden läpi...
Olen keskilapista kotoisin, asuin aikani alta-Tromssa-laksel välillä ja vaikka ihana maa, on talvi siellä hurjan paljon ankarampi kuin Lapissa. Tuuli...
Vierailija kirjoitti:
Suomi liian kuuma kesäisin!!??!! :D Voi kuule, täällä saat nauttia viileydestä yli 300 päivää vuodessa. En oikeesti ymmärrä tätä helteistä valittamista. :D Ootko ikinä käyny missään muualla, jos tää on susta liikaa??
En ole ap mutta en halua käydä juuri muualla kuin Skandinaviassa juuri sen takia että vihaan kuumaa ilmastoa ja helle tekee huonon olon . Mee sinä sinne lämpimiin hellemaihin, ei ole multa pois.
Suomen kesissähän mikään ei ole muuttunut viimeiseen sataan vuoteen. Että jos se tukalaa, niin pitänee sitten oikeasti muuttaa pois.
Voinkin lohduttaa sinua, että Suomi on sitten hyvä maa. Täällä helteenä pidetään yli +25C lämpötiloja. Tuolla paremmilla leveysasteilla se taas on aivan normaali lämpötila. Siis perus. Helle on sitten +35C ja sen semmoista. Mutta Suomessa edes tuohon meidän mittapuun helteeseen päästä kovinkaan usein. Jos sitä on viikko vuodessa, niin ollaan tavanomaisissa lukemissa. Jos sitä on kaksi viikkoa, puhutaan jo poikkeuksellisesta hellejaksosta ja jos kokonaiset kolme viikkoa, niin se on ennätyskesä. Täällä täristään kynsiä pureskellen jo siitä, että nytkö se ilmastonmuutos tuli. Mutta lähtökohtaisesti sitä on siis se viikko, mikäli sitä ylipäänsä on. On vuosia jolloin ei ole. Sitä ei siis millään mittatikulla laskien ole kovin paljoa.
Nämä faktat ovat itselle aina niitä juttuja, että kun suunnittelen omaa kesälomaani, niin poistun täältä. Hellettä on niin vähän, että se pitää aina osua tuuri, jotta oma neljän viikon lomajakso on tuossa samaan aikaan. Ja kuten jo sanoin, mitään takeita tai lupausta helteestä ei muutenkaan ole. Uimavesi ei meillä ehdi lämmetä. Syy on siinä, että vaikka +25C lämpötila merivettä toki lämmittääkin, niin sitä on yksinkertaisesti vain liian lyhyen aikaa. Ei se viikossa tietenkään merkittävästi muutu. Sen takia ne +28C uimavedet löytyy jostain ihan muualta, kuin vaikkapa Hangosta - vaikkapa Hanoista.
Ja jos ja kun helle tulee, niin me olemme rikas valtio maailman mittapuulla. Kodit ovat hyvin eristettyjä, hengittäviä, useilla on koneellista ilmanvaihtoa ja ilmalämpöpumppua. Jokainen auto on meillä käytännössä ilmastoitu ja niin on kaupat ja ostoskeskuksetkin. Eli helteestä ei tarvitse juurikaan "kärsiä" jos sitä niin ajattelee. Jos vertailukohtaa haluaa, niin voi käydä reissulla Lagosissa ja ihastella miten tuskaisen kuuman ja polttavan auringon käristämä suurkaupunki ei juurikaan osaa viilentää itseään. Luxus-liikkeissä on ilmastointi, mutta missään muualla ei.