Mitä ruokaa tarjoaisin amerikkalaisille vierailleni, jotka tulevat ensi viikonloppuna? Auttakaa!
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Tekisin itsekin lohta varhaisperunoilla! Lohikeitto myös hyvä, ja varmasti uusi elämys. Tai muikut, saako niitä jo? Sitten pitää vain varoa ruotoja.
Poronkäristys ehkä riski, kun poro lienee heille Rudolph the red nosed reindeer. Jos käytät itse härkistä tai nyhtökauraa, tekisin ehkä niistäkin jotain herkkua, kun kasviproteiinit alkaa olla amerikassakin muodissa ja nuo on kuitenkin suomalaisia keksintöjä 🤠
Varoa? Itse syön ruotoineen päivineen. Ei ikinä jäänyt kurkkuun kiinni. Muikku ja silakka on just siitä parhaita, ettei tarvitse ruotoja varoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin itsekin lohta varhaisperunoilla! Lohikeitto myös hyvä, ja varmasti uusi elämys. Tai muikut, saako niitä jo? Sitten pitää vain varoa ruotoja.
Poronkäristys ehkä riski, kun poro lienee heille Rudolph the red nosed reindeer. Jos käytät itse härkistä tai nyhtökauraa, tekisin ehkä niistäkin jotain herkkua, kun kasviproteiinit alkaa olla amerikassakin muodissa ja nuo on kuitenkin suomalaisia keksintöjä 🤠
Varoa? Itse syön ruotoineen päivineen. Ei ikinä jäänyt kurkkuun kiinni. Muikku ja silakka on just siitä parhaita, ettei tarvitse ruotoja varoa.
Ehkä tässä ajateltiin, että voi olla amerikkalaisille shokki, jos eivät ole tottuneet?
Perunamuusia ja porokäristystä, ja toinen lihavaihtehto on hyvä olla. Marjapiirakkaa,pitää olla makeata. Varaa jotain pzzaa . Minun tätini tykkäsi kun oli myös tummaa Riihilimppua. Hän muisteli kuinka äitnsä leipoi sitä ennen. Hänen äitinsä on minun mummon sisko. Ennen veimme sinne Amerikkaan leivänjuurta ja viilin siementä lentokoneessa. Kahvia he joivat aina paljon.
Poronkäristys on pahaa. Ja varmasti traumaattinen kokemus.
Aladoobia ja grillattua artisokkaa.
Kunhan juomista on tarpeeksi niin sit voikin mennä grillille.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan mitään kusisia karjalanpiirakoita munavoilla, hyi yrjö!!
😂
Vierailija kirjoitti:
Big Mac-meal autokaistalta. Tuttu ja turvallinen valinta.
Vieraasi ihmettelevät vain annoksen hintaa, joka on USA:ssa $ 4.99 ja Suomessa € 7,99.
Tässä kuuluu aina pitää palopuhe Suomen maailman parhaasta sosiaalipolitiikasta ja koululaitoksesta, jotka pitää rahoittaa. Yes, big mac here very expensive because we need to pay salary, tobacco and alcohol for people who don't want to work..
Vierailija kirjoitti:
Poronkäristystä ja muusia.
Poron syöminen voi olla ankara järkytys amerikkalaiselle. Joillekin heistä.
Mä tekisin ihan samaa ruokaa mitä muulloinkin. Vieraat syököön tai olkoon syömättä. Poroa tai muikkuja meillä ei ole ikinä, joten en niitä vartavasten hankkisi.
Paistettua uunilohta, uusia perunoita tillin kanssa, täytettyjä sieniä tai paprikoita, karjalanpiirakoita?
Omat amerikkalaiset ystäväni rakastavat eri kalaruokia. Riippuu, onko vieraillasi minkälaisia rajoitteita.
Ei ehkä kannata mennä heti hardcore-linjalle (hernekeitto, kesäkeitto, maksalaatikko, punajuurisalaatti).
Klimppisoppaa ja Äitien Tekemää einesruokaa.
Porkkana ja lanttulaatikko ja rosollia.
Yksi varma keino saada vieraat syömään ihan mitä tahansa on osata kertoa ruuista. Jos tarjoat makaronilaatikkoa, niin sekin jo riittää että kerrot miten se on suomalainen suosikkiruoka ja sitä syödään joka paikassa vauvasta vaariin. Tai varhaisperunoista ja kirjolohesta, että koska meillä on lyhyt kesä meille on iso juttu kun saamme kesäkaudella tuoreita juureksia ja vihanneksia syödäksemme, Etenkin nyt juhannuksen aikaan kuuluu juhlapöytään varhaisperunat, mansikat jne. Pääasia, että ruuissa on tarina mukana.
Olen työkseni raahannut turisteja syömään ja retkille, niin yksikään turisti ei ole käänyt nyrpistelemään kun kerron mitä syödään, mistä raaka-aineista ja mitä ne meidän elämässä tarkoittaa.
Voit googlettaa ruokaperinteistä ja soveltaa niitä nykypäivään.
Suomen ruokaperinne on idän ja lännen sekoitusta (Venäjän ja Ruotsin), joten vaikutteita on tänäki päivänä molemmista maista meidän suosikeissa.
Sipsuja ja sosasolaa.