Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, pilasinko untuvatakkini pesussa

Vierailija
14.06.2020 |

Pesin takin kaikkien ohjeiden mukaan ja käytin untuvalle tarkoitettua pesuainetta. Untuvat jäi kuitenkin paakkuun takin sisälle. Luin netistä, että se voi tarkoittaa, että pesuainetta jäi untuviin. Laitoin huuhteluohjelman toisen kerran ja nyt vielä kolmannen. Pelastaakohan mikään enää takkiani?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pilalle meni. Mutta kuivatus voi kestää jopa viikon ja koko ajan pitää pöyhiä ja varovasti erotella höyheniä. T. Kokemusta on

Vierailija
22/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia en osta untuvatakkia.

Ja siksikin, että jos ne höyhenet on revitty linnuista väkisin ...

Ei ole, jos ostaa eettisestä untuvasta tehdyn takin.

Miten niin on eettistä kiskoa linnuilta höyhenet? Niitähän tarvitaan takkeihin ihan sikapaljon.

Eettisesti tuotettua untuvaa ei revitä elävistä linnuista. Tässä oli kuitenkin aiheena ap:n takin pesu. Untuvan tuotannosta voi aloittaa oman keskustelun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat kuivua ja pöyhit ja ravistelet

Vierailija
24/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin on eettistä kiskoa linnuilta höyhenet? Niitähän tarvitaan takkeihin ihan sikapaljon.

Eettisesti tuotettua untuvaa ei revitä elävistä linnuista. Tässä oli kuitenkin aiheena ap:n takin pesu. Untuvan tuotannosta voi aloittaa oman keskustelun.

Kuolleen linnun höyhenet on yhtä kammottavaa. En emmärrä miten te pystytte. Mua yököttäisi.

Vierailija
25/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole kuivausrumpua, vie se jonkun luo, jolla on, tai vie takki pesulaan. Se pitää pestä uudestaan, lingota hyvin ja kuivata rummussa.

Tarvitset neljä tennispalloa rumpuun ja kuivattelet takkia rummussa välillä käännellen ja ravistellen. Itse laitan vielä tuuletusohjelman lopuksi, pallojen kanssa.

Takki ei todellakaan ole pilalla!

Vierailija
26/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä kaikille. Lupaan pitää teidät ajantasalla takkini tilanteesta. Olen käynyt möyhentämässä sitä sitkeästi. Yhdestä kohtaa se parani jo. En tosiaan tullut ajatelleeksi, että höyhenethän on ihan märkiä ja siksi paakkuuntuneet. Yritän irrotella niitä varovasti. Selvittelen pesula-asiaakin, niin saisi sen kunnolla kuivatettua entiselleen. Helpottavaa lukea, ettei takki olekaan pilalla.

Vierailija
27/43 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen tilannepäivitys sitä kyselleille: untuvat ovat palautuneet yön aikana eikä paakkuja ole juurikaan. Se on vielä märkä sisältä. 

Varmaan saisi enemmän kuohkeutta kuivausrumpuun laittamalla, joten harkitsen vielä pesulaan viemistä. 

Vierailija
28/43 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et jaksa odottaa niin kuivata saunassa (vaikka eihän niin saisi tehdä)

Vierailija
29/43 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Untuvatakin pesu on todella v-mäistä puuhaa. Vaikka mitä tekisi, niin untuvat jäävät paakkuuntuneiksi.

Vierailija
30/43 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitä pilannut. Untuva menee aina myttyyn. Ne untuvathan ovat pieniä höyheniä, eivät ne erillään voi pysyä. Joskus minulla oli pitkä untuvatakki ja pesin sen kerran viikossa. Aina aamulla kovalla kiireellä ennen töihin lähtöä availin tai lähinnä revin niitä untuvia erilleen toisistaan. Aina olivat takin toisella puolella pallona. Kuivasin takin lämpimässä pesuhuoneessa narulla hengarissa. Joskus kokeilin sitä tennispallojuttua. Tuli puhtaita tennispalloja, ei muuta hyötyä.

Kun revit ne untuvat erilleen, ota se takki kättesi väliin ja taputa käsiä yhteen: ne untuvat leviävät tasaisesti.

Ehtikö tuo välillä edes kuivua, olitko töissä linnunpelättimenä pellon laidalla vai millä sait paskottua että joka viikko pestävä?

Vierailija
31/43 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Untuvatakin pesu on todella v-mäistä puuhaa. Vaikka mitä tekisi, niin untuvat jäävät paakkuuntuneiksi.

Mä taas olen todennut, että tekisi mitä hyvänsä, kyllä ne siitä palautuvat.

Pesin joskus vanhan kulahtaneen takin ja jäi kiireessä pöyhimättä. Ja yhtä kiireisenä silti vedin sen paakkuuntuneen takin päälleni pari päivää myöhemmin, kun muutakaan ei jostain syystä ollut.

Ja kas kummaa: Jossain vaiheessa tajusin, että takki oli palautunut ennalleen, vaikken ollut tehnyt sille mitään.

Vierailija
32/43 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöyhi ne untuvat. Huuhteluaine tuskin tekee hyvää. Itse laittaisin takin 60 asteen pesuun ja heti pesun jälkeen pöyhisin takkia usein kunnes kuiva. Aina ovat palautuneet. Miksi ihmeessä marinoida huuhteluaineessa höyheniä? Sehän jää höyheniin.

huuhteluohjelman toisen kerran

Sulla lukihärö.

Vierailija
33/43 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöyhi ne untuvat. Huuhteluaine tuskin tekee hyvää. Itse laittaisin takin 60 asteen pesuun ja heti pesun jälkeen pöyhisin takkia usein kunnes kuiva. Aina ovat palautuneet. Miksi ihmeessä marinoida huuhteluaineessa höyheniä? Sehän jää höyheniin.

Itse kyllä ensin  katsoisin pesuohjeen.  Ei se turhaan ole 30 tai 40 

Vierailija
34/43 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen kuivaa ja laita sitten kuivaajaan 2x 20 min (ei liian kuumalle). Hyvin aukeaa paakut

Vierailija
35/43 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolleen linnun höyhenet on yhtä kammottavaa. En emmärrä miten te pystytte. Mua yököttäisi.

Enkä minä voi mitään puuvillaista käyttää, linnut on kakkinut sinne pellolle missä on kasvanut ja lisäksi sadevesi kastellut sitä.  Sade tulee kun vesi haihtuu järvistä, kalat on pissinyt ja kakkinut järveen. Hyiiiii 

Vierailija
36/43 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna sen kuivaa ja laita sitten kuivaajaan 2x 20 min (ei liian kuumalle). Hyvin aukeaa paakut

Mutta kun ei ole sitä kuivaajaa.

Vierailija
37/43 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhtele vielä kerran ja pyöritä kuivausrummussa rajuimmalla ohjelmalla niin pöyhistyy

Vierailija
38/43 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitä pilannut. Untuva menee aina myttyyn. Ne untuvathan ovat pieniä höyheniä, eivät ne erillään voi pysyä. Joskus minulla oli pitkä untuvatakki ja pesin sen kerran viikossa. Aina aamulla kovalla kiireellä ennen töihin lähtöä availin tai lähinnä revin niitä untuvia erilleen toisistaan. Aina olivat takin toisella puolella pallona. Kuivasin takin lämpimässä pesuhuoneessa narulla hengarissa. Joskus kokeilin sitä tennispallojuttua. Tuli puhtaita tennispalloja, ei muuta hyötyä.

Kun revit ne untuvat erilleen, ota se takki kättesi väliin ja taputa käsiä yhteen: ne untuvat leviävät tasaisesti.

Minkä ihmeen takia joku pesee takkia kerran viikossa???

Vierailija
39/43 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle kävi kerran samoin ja pelästyin todella, mutta sitkeästi pöyhimällä kuivumisen aikana ja sen jälkeen, tuli takista ihan yhtä hyvä kuin aiemmin

Vierailija
40/43 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia joku pesee takkia kerran viikossa???

Parempi niin kuin nämä, jotka eivät pese talvitakkejaan koskaan. Katsokaapa huvikseen ihmisten talvitakkien hihansuita ja kauluksia vaikka kauppareissulla. Kollegalla töissä myös aina ihan mustaksi parkkiintuneet hihansuut talvitakeissa. Ja kyseessä nuorehko nainen. yök. 

Untuvien käyttöä sinänsä ihmettelen, kun nyt on jo saatavilla keinotekoista materiaalia, joka lämmittää ihan yhtä hyvin. Voitaisiin lopettaa lintujen rääkkäyksen tukeminen. Ihan takuulla kaukomailla revitään eläviltä linnuilta höyheniä, koska niillehän kasvaa uudet ja ne voidaan repiä uudelleen. Ajatelkaa edes sitä hetki!!!! Lintuparat!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä