Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valehtelu

Vierailija
14.06.2020 |

Miksi en voi sietää valehtelevia ihmisiä. Minulla on todella hyvä muisti ja jos huomaan jonkun kanssa keskustelussa selkeän ristiriidan aikaisemmin kerrotun kanssa, menetän kiinnostukseni ihmistä kohtaan välittömästi. Kysymys siis sellaisista oikeista mitattavissa/laskettavista totuuksista, eikä tilanteeseen sidonnaisista mielipiteistä jne. Olenko oikeasti ainoa tällainen?

Jos vaikka törmään mielenkiintoiseen mieheen ja keskusteluissa tulee tällainen esille, kiinnostukseni lopahtaa täysin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaveri, jonka puheissa oli aina ristiriitaisuuksia. Sen mielestä minä aina muistin väärin, minä olin ymmärtänyt väärin, minä vääristelin asioita tai minä ajoin hänet nurkkaan. Mutta hän ei koskaan valehdellut, hän on rehellinen ihminen.

Kunnes näytin hänelle lähettämistään tekstiviesteistä esimerkkiä ristiriitaisuuksista. Silloin hän vihdoin myönsi valehdelleensa.

Mutta seuraavassa valheessa olinkin taas minä se, joka vääristelee... Eli edes todistettu kiinnijääminen ei muuttanut hänen tapojaan.

Miten sellaisen kanssa edes voisi olla tekemisissä, jonka jokaista sanaa pitää epäillä valheeksi.

Vierailija
2/16 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainut, valehtelu on ehkä yksi suurimmista turn offeista minulle. Kertoo ihmisestä aika paljon. Yleensä huomaan kaikki ristiriitaisuudet liiankin helposti toisen jutuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia elämässäni ei ole yhtäkään ihmistä sillä jos valehtelet mulle kerran, laitan välit poikki. En voi sietää ihmisiä jotka puhuvat pskaa

Vierailija
4/16 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän valehtelu ihmisessä mikään hyve ole, jota tulisi sietää. Hyvä vain, että sellaisen huomaa.

Yllättävän paljon on ihmisiä, joilla ei tunnu mikään päässä kilkattavan, vaikka hänelle kertotaan selviä valheita. Tai sitten eivät vain jaksa välittää ja vetäytyvät vain vähitellen kanssakäymisestä.

Vierailija
5/16 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan myös itse ja huomaan enkä pidä valehtelevista. Ykskin sanoo joskus yhtä ja sitten toiste toista niin on aika ristiriitaista. Sitten en pidä yhtään sellaisesta joka valehtelee koko ajan itsestään ja myös muista tai ainakin yhdestä henkilöstä ja ne jutut ihan käsittämättömiä ja järjettömiä ja vielä väittää olevan totuutta ja sitten se että toiset vielä uskoo juttuja ja levittelee ja ne ei sitten yhtään ilmeisesti huomaa eikä näe että ihan selvästi valheita.

Vierailija
6/16 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri on jo pitkällä aikuisuudessa, eikä sen vanhemmat oo vielä tajunneet, että se valehtelee koko ajan.

Kaveri onkin ihan ihmeissään, kun valehtelu ei mene muille läpi. Kun on koko ikänsä kotonaan oppinut, että kaikki valheet uskotaan, niin sopeutuminen muuhun masilmaan on haasteellista.

Vierailija
7/16 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka aina kuvittelevat itse tietävänsä muiden asiat paremmin, väittävät muita valehtelijoiksi.

Todella erikoista käytöstä.

Vierailija
8/16 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä ei tiedä mitä valehtelu ja toisaalta rehellisyys on. Olen ollut sellaisessakin huvittavassa tilanteessa, missä vanhuutta lähestyvä rouva kiihtyneenä touhotti, että hän on rehellinen ihminen, hän ei valehtele. Ja kuitenkin ihan samassa tilanteessa jo puhui itsensä valheillaan pussiin.

En tiedä mitä rehellisyys hänen maailmassaan tarkoittaa, mutta ei ainakaan lähellekään samaa mitä minä olen aiheesta oppinut eikä sitä mitä suomalaisessa kristillisyyteen pohjautuvassa kulttuurissa ja koulumaailmassa opetetaan.

Vierailija
9/16 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset jotka aina kuvittelevat itse tietävänsä muiden asiat paremmin, väittävät muita valehtelijoiksi.

Eihän ap puhunut mistään kuvitelmista eikä tulkinnoista. Vaan nimenomaan painotti, että ihminen puhuu yhdessä tilanteessa asiasta yhtä ja toisena päivänä toista. Asioiden välillä on sellainen ristiriita, että jossain kohtaa täytyy olla valehdeltu.

Vierailija
10/16 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap puhunut mistään kuvitelmista eikä tulkinnoista. Vaan nimenomaan painotti, että ihminen puhuu yhdessä tilanteessa asiasta yhtä ja toisena päivänä toista. Asioiden välillä on sellainen ristiriita, että jossain kohtaa täytyy olla valehdeltu.

Yksittäinen kerta voi mennä vielä jonkin sekaannuksen piikkiin. Mutta kun samalta ihmiseltä tulee vastaavia jatkuvasti ja kymmenittäin, niin ei se enää ole tavanomaista inhimillistä erehdystä.

Itse olen muutaman kerran näitä yrittänyt tarkentavilla kysymyksillä selvittää, jolloin valehtelu viimeistään osoittautuu todelliseksi.

Vierailija
11/16 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on oikeus muuttaa mieltään. Muuttunut mielipide ei ole valehtelua.

Milloin minkäkin perusteella muiden tuomitsijoilla on niin huono itsetunto että he tarvitsevat näitä tekaistuja syitä tunteakseen itsensä paremmaksi kuin muut.

Vierailija
12/16 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on oikeus muuttaa mieltään. Muuttunut mielipide ei ole valehtelua.

Milloin minkäkin perusteella muiden tuomitsijoilla on niin huono itsetunto että he tarvitsevat näitä tekaistuja syitä tunteakseen itsensä paremmaksi kuin muut.

Nuo on niitä valehtelijoiden selityksiä. Ja asiat, joista muuttavat mieltään ovat sellaisia kuin "olen 175 cm pitkä" ja ensi kuussa "olen 170 cm pitkä". Tai "asun sinisessä talossa" ja kun ei muista jo kertoneensa sen, niin ensi viikolla asuukiin punaisessa talossa. Mieli muuttui juu.

Usko nyt vain, että on ihmisiä, jotka huomaavat sinun "mielipiteen muutoksesi" valehteluksi.

Vierailija
13/16 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelu ei ole mielipide kysymys vaan useimmiten taustalla selkeä ja yksinomainen omaneduntavoitteluun tavoittelu (narskut 👈🏻).

Omassa lähipiirissäni on ollut kolme tälläistä (toisilleen tuntematonta) ihmistä. Heitä yhdisti vanhempien ero ja siihen liittyvä selkeä salailu sekä selvästi jonkinasteiset sen vanhemman hermoromahdus/ mielenterveys ongelmat, jonka luo nämä ovat jääneet erossa asumaan. Ilmeisesti erittäin vaikea ero, joka muutettu aikojen kuluessa hyväksi eroksi puhumalla lapsille tjsp. Ehkä joku mielen selviytymiskeino? Täydellistä ihmeellistä kulissia. Mt-ongelma?

Valehtelu oli selkeästi todennettavissa oleva asia, ei mielipide. Ja kyllä näissä ihmisissä moni muukin narsismiin liitettävä piirre on vahvana.

Vierailija
14/16 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehteleva ihminen on kyllä surullisinta mihin voi törmätä.

Vierailija
15/16 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valehtelu ei ole mielipide kysymys vaan useimmiten taustalla selkeä ja yksinomainen omaneduntavoitteluun tavoittelu (narskut 👈🏻).

Omassa lähipiirissäni on ollut kolme tälläistä (toisilleen tuntematonta) ihmistä. Heitä yhdisti vanhempien ero ja siihen liittyvä selkeä salailu sekä selvästi jonkinasteiset sen vanhemman hermoromahdus/ mielenterveys ongelmat, jonka luo nämä ovat jääneet erossa asumaan. Ilmeisesti erittäin vaikea ero, joka muutettu aikojen kuluessa hyväksi eroksi puhumalla lapsille tjsp. Ehkä joku mielen selviytymiskeino? Täydellistä ihmeellistä kulissia. Mt-ongelma?

Valehtelu oli selkeästi todennettavissa oleva asia, ei mielipide. Ja kyllä näissä ihmisissä moni muukin narsismiin liitettävä piirre on vahvana.

Hei minulla on lähipiirissä juuri ihan samanlaisella taustalla oleva valehteleva henkilö. Vanhempien vaikea ero, joka on kaadettu myös lasten niskaan. Lähivanhemman mielisairaus. Ja kuitenkin ulospäin esitetään täydellistä perhettä. Lopputoloksena lapsi valehtelee nyt aikuisena todella paljon, eikä edes itse huomaa tekevänsä niin. On ilmeisesti siinä perheessä aina ollut normaalia toimintaa.

Vierailija
16/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen valehtelee noin 2 kertaa päivässä. Ihminen joka väittää, että ei valehtele niin valehtelee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi