Teinin käyttötilillä on 3600. Vituttaa, oma tili on tyhjä jatkuvasti.
Ja teini on siis säästänyt kesätyötienestinsä kun minä kannan kaupasta ruokaa selkä vääränä.
Kommentit (69)
Teini on säästäväinen. Moni idiootti tuhlaa rahansa. Jos vanhemmalla on tili tyhjä, hänellä on todellakin elämänhallintaongelmia.
Kanna halvempaa ja vähemmän. Teini joutunee maksamaan autokoulun ja fillari/mopon itse. Ei sulla oo varaa
Opeta teinisi sijoittamaan. Tuolla summalla kannattaa jo aloittaa. Ja mitä aikaisemmin aloittaa, sen parempi.
Olet elatusvelvollinen 18v asti. Rahat on teinin.
Olisit tyytyväinen, että teinillä on pesämuna opintoja varten. Niille rahoille on tarvetta, kun muuttaa pois ja pitää alkaa vuokraa ja ruokaa itse maksamaan. Säästin minäkin ennen opiskeluja rahaa, omaa kotia varten. Teini on rahansa ansainnut. Jos taas sinä et pärjää taloudellisesti, niin karsi menoissa/lisää tuloja.
Ymmärrän tunteesi, mutta älä ainakaan tuohon sävyyn keskustele lapsesi kanssa, ettet tuhoa hänen työmoraaliaan.
Säästäväisyydestä sietää olla ylpeä, itse kannustaisin kohta tai parin kesän jälkeen jo sijoittamaan maltillisesti pörssiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Teini on säästäväinen. Moni idiootti tuhlaa rahansa. Jos vanhemmalla on tili tyhjä, hänellä on todellakin elämänhallintaongelmia.
Älä ole ilkeä mulkku. Tyhjä tili voi olla monien osien summa, ja tuohon ei todellakaan tarvita paljoa. Esim. pieni palkka, kallis asunto...ja nuo kaksi olivatkin jo riittävästi. Minulla itselläni on nettopalkka 1700. Jos muuttaisin Helsinkiin, niin jonkun tonnin vuokran jälkeen olisin itse ihan samassa tilanteessa kuin ap.
Vanhemmalla on velvollisuus elättää lapsensa, lapsella ei ole velvollisuutta elättää itseään tai vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin on, eli ihan lain mukaan nuori saa käyttää omalla työllään ansaitsemansa rahat itse.
Reipas nuori, jos on jo kesäkuun puolivälissä 3600€ kesätyörahoja, tai sitten on oikeasti säästäväinen, jos on aiempien vuosien palkkaa.
Hae toimeentulotukea, jos sinun rahasi eivät oikeasti riitä. Teinillä ei ole mitään velvollisuutta käyttää kesätyörahojaan edes omaan elatukseen, jos on alle 18 v.
Eli teini on hallinnut rahojaan fiksusti, toisin kuin sinä. Sekös sinua vituttaa?
Se on sinun velvollisuus huolehtia jälkikasvun ja omasta toimeentulosta! Teinin rahat on sen omia mutta sinun kuuluu elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, eli ihan lain mukaan nuori saa käyttää omalla työllään ansaitsemansa rahat itse.
Reipas nuori, jos on jo kesäkuun puolivälissä 3600€ kesätyörahoja, tai sitten on oikeasti säästäväinen, jos on aiempien vuosien palkkaa.
Hae toimeentulotukea, jos sinun rahasi eivät oikeasti riitä. Teinillä ei ole mitään velvollisuutta käyttää kesätyörahojaan edes omaan elatukseen, jos on alle 18 v.
Toimeentulotukea hakiessa Kela vaatii käyttämään teinin rahat ennen tuen myöntämistä...
Vierailija kirjoitti:
Eli teini on hallinnut rahojaan fiksusti, toisin kuin sinä. Sekös sinua vituttaa?
Mitä ihmeellistä on et jää rahaa tilille jos ei maksa ruuasta tai asumisesta?
Itse maksoin vuokraa heti ensimmäisestä kesätyöstä kk-palkka oli muistaakseni jotain 6000mk luokkaa, josta maksoin tonnin. Tein kaksi kk töitä ja pidin kaksi viikkoa lomaa. Työt aloitin 15 vuotiaana vuonna 88. Suhteilla pääsin. Nykyisin ei saa vissiin enää edes teettää kahdeksan tunnin päivää noin nuorelle. Työt alkoi aamu kuudelta ja piti lähteä polkemaan 05:15. Kasvattavaa aikaa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottavat teinin kesätyötienestit laskuihinsa perheen tuloiksi, emme saa tttukea tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo rahat on säästetty jostain "tienaa tonni" -tyyppisistä jutuista, niin oikeasti todella hyvin hoidettu teiniltä, moni pistää rahat sileäksi heti tilipäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea hakiessa Kela vaatii käyttämään teinin rahat ennen tuen myöntämistä...
Ei vaadi. Teinin rahoilla ei tarvitse perhettä elättää. TTT voi toki hiukan pienentyä kun katsotaan että teini voi oman osansa hoitaa, mutta muiden perheenjäsenten elatukseen rahoja ei tarvitse käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo rahat on säästetty jostain "tienaa tonni" -tyyppisistä jutuista, niin oikeasti todella hyvin hoidettu teiniltä, moni pistää rahat sileäksi heti tilipäivänä.
Kaikesta huolimatta on hemmetin helppo säästää rahaa jos on pakollisina kk-menoina vain parinkympin puhelinlasku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen kulurakenne:
- vuokra+vesi+netti (>700 eur)
- ruoka 2p. (>200 eur)
- juoksevat kulut kuten puhelimet jne. (>100 eur)
Teinin kulurakenne:
- hömpsöttely
Ei ole mikään saavutus, jos ei heti tuhlaa kaikkea saamaansa. Teininä on oikeasti tosi tosi tosi helppo säästää ja unohtaa että kotitalouden aikuinen maksaa kaikki pakolliset juoksevat kulut. Olisi tosi törkeää teiniltä hassata kesätyörahat turhuuteen jos talouden oikeiden menojen maksajalla on rahavaikeuksia. Aikuisella on tietysti elatusvelvollisuus teiniin nähden, mutta ap:n dissaaminen tässä yhteydessä on erittäin epäreilua.
Päätös on sinun. Pyydä häntä maksamaan sinulle pieni summa palkastaan.
Joko käytät rahan - tai säästät lapselle.