Teinin käyttötilillä on 3600. Vituttaa, oma tili on tyhjä jatkuvasti.
Ja teini on siis säästänyt kesätyötienestinsä kun minä kannan kaupasta ruokaa selkä vääränä.
Kommentit (69)
Köyhä Talousmies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies69 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli teini on hallinnut rahojaan fiksusti, toisin kuin sinä. Sekös sinua vituttaa?
Mitä ihmeellistä on et jää rahaa tilille jos ei maksa ruuasta tai asumisesta?
Jos nuo rahat on säästetty jostain "tienaa tonni" -tyyppisistä jutuista, niin oikeasti todella hyvin hoidettu teiniltä, moni pistää rahat sileäksi heti tilipäivänä.
Aikuisen kulurakenne:
- vuokra+vesi+netti (>700 eur)
- ruoka 2p. (>200 eur)
- juoksevat kulut kuten puhelimet jne. (>100 eur)
Teinin kulurakenne:
- hömpsöttely
Ei ole mikään saavutus, jos ei heti tuhlaa kaikkea saamaansa. Teininä on oikeasti tosi tosi tosi helppo säästää ja unohtaa että kotitalouden aikuinen maksaa kaikki pakolliset juoksevat kulut. Olisi tosi törkeää teiniltä hassata kesätyörahat turhuuteen jos talouden oikeiden menojen maksajalla on rahavaikeuksia. Aikuisella on tietysti elatusvelvollisuus teiniin nähden, mutta ap:n dissaaminen tässä yhteydessä on erittäin epäreilua.
Nettopalkkani melkien 2000€ ja kulut tämmöiset.
- vuokra+vesi+sähkö 490€ (netti kuuluu vuokraan).
- Ruoka (sinkkumies) sellaiset 100-150€ riippuen kuinka fiinisti haluaa syödä.
- Puh lasku ainoa juokseva kulu 9,90€. Miten ihmeessä saat 100€ tuohon kulumaan? Arvelin että ties mitä suoratoistoa joita et edes katso tai kuuntele.
Paljonko rahaa menee yleiseen "chillailuun" varmaan suht sama kuin muillakin suomalaisilla? Sitten valitetaan kun raha ei riitä. Jep jep.
Useimmat ihmiset ostaa myös shampoota, siivoustarvikkeita, vessapaperia, hammaslääkärissä pitää käydä, joku kodinkone saattaa hajota, pyörään tarvitsee kumin, astmapiippu tyhjenee, kissalle pitää hankkia matolääkkeet, ostaa uusia vaatteita, harrastusväline hajoaa jne. Hyvä juttu että itse pärjäät vuokralla, köyhäilyruoalla, ja puhelinlaskulla, minulla sattuu olemaan noita yllämainittuja juoksevia kuluja. Luulisi että teinitaloudessa tuohon pottiin pitää laskea vielä koulukirjat, teinin vaatteet, hygienia ja mahdolliset lääkkeet, sekä mahdolliset harrastusmaksut.
En käytä shampoota kun ajelen hiukseni pois kerran kahdessa kuukaudessa, siivoustarvikkeita ei mene tuohon tahtiin kuin väität ellet sitten siivoile joka päivä puhdistusaineilla mitä epäilen, vessapaperia ei mene niin paljon että sitä edes huomaisia budjetissa ellet käytä yhtä rullaa joka käynnillä, hammaslääkärissä ei käydä joka kuukausi ja silloin lasku 40-70€ jos harjaa hampaat säännöllisesti eikä vedä sokeria naamaan 24/7, mitkä kodinkoneet hajoilevat jatkuvasti? Eivät mitkään, pyöränkumit maksavat alle 10€ ja tuskin ne jatkuvati puhkeavat? Omat kestäneet jo monta vuotta kovaa ajoa, lemmikkejä ei ole pakko hommata, vaatteita ei tarvitse ostaa joka kuukausi, kalliita harrastusvälineitä ei ole pakko ostaa.
Tällä hetkellä jääkaapissa kanan rintafileitä, paistettuja vihanneksia, ja hapankaalia en kutsuisi tuo köyhäruokailuksi. Toki jos on tottunut vetämään naamaan 20€ kotipitsaa saattaa hapankaalia olla "yök" ruokaa.
Sinun menoistakin voitaisiin nipistää vaikka kuinka paljon joskin silloin et voisi leikkiä porvaria mutta rahahuolet katoaisivat.
Säästän jo sillaisellaan n. 40% nettotuloistani, joten en näe tarvetta leikata enää enempää. Kissan omistaminen, vaatteiden ostelu, kodintavaroiden & siivousjuttujen ostelu eivät ole minulle porvarin leikkimistä vaan ihan normaalia elämää. "Vedän naamaani" ihan kasviskotiruokaa 150 eur/kk budjetilla, joten senkin saralta voin kuvitella mitä tuota alemmalla budjetilla saa kaupasta (ei paljoa, tai työlounaat eivät ole tuossa mukana). Hieno säästövinkki muuten tuo hiusten ajelu.
t. 1700/kk porvaripossu
sun on mun kirjoitti:
kannattas "äidin" mennä töihin. tietäneekö mitä sana tarkoittaakaan?
Kyllä tietää. Olen painanut duunia pienen ikäni. Pieni palkka, kaksi lasta, yksinhuoltajuus ja persaukinen exmies, tässä sitä nyt ollaan.
Tuli tästä mieleen, miten itelläni oli 18v 6000e tilillä ja isälläni 6e. Se oli aika huvittavaa sillon. Tosin nuo oli äitini mulle säästämiä rahoja ja pieni osa työmarkkinatukea. Noilla rahoilla en tosin tehnyt yhtään mitään järkevää, nyt olen veloissa ja isälläni menee paljon paremmin.
Jos säästät 40% nettotuloistasi niin miten tilisi voi olla jatkuvasti tyhjä?
Senhän pitäisi kasvaa kuukausi kuukaudelta 680€.
Sama tällä. Teineillä on säästössä rahaa, mutta mulla tili tyhjänä. En kadehdi, olen ylpeä heidän säästäväisyydestään, mutta harmittaa ettei näiden säästöjen takia kannata hakea toimeentulotukea. Saatais satanen, joinakin kuukausina enemmänkin riippuen siitä miten paljon menee apteekkiin.
Tähän on vain yksi vaihtoehto, jos haluat kasvattaa lapsen ymmärtämään maailman realiteetteja. Takavarikoit varat.
Voit esiintyä verottajana, pankkina, Kelana tai perintätoimistona. Huudahdat vain iloisesti "Rosvosektori!". Skenaarioita: teini on unohtanut toimittaa verokortin, ottanut pikavipin, unohtanut perua opintotukikuukauden, tai unohtanut tehdä osoitteenmuutoksen joten lasku on hukkunut postissa ja mennyt ulosottoon.
Jos säästät 40% nettotuloistasi niin miten tilisi voi olla jatkuvasti tyhjä?
Senhän pitäisi kasvaa kuukausi kuukaudelta 680€.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on vain yksi vaihtoehto, jos haluat kasvattaa lapsen ymmärtämään maailman realiteetteja. Takavarikoit varat.
Voit esiintyä verottajana, pankkina, Kelana tai perintätoimistona. Huudahdat vain iloisesti "Rosvosektori!". Skenaarioita: teini on unohtanut toimittaa verokortin, ottanut pikavipin, unohtanut perua opintotukikuukauden, tai unohtanut tehdä osoitteenmuutoksen joten lasku on hukkunut postissa ja mennyt ulosottoon.
*** Ikävä nauraa maailman realiteeteille ***
Zinc
kannattas "äidin" mennä töihin. tietäneekö mitä sana tarkoittaakaan?