Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinin käyttötilillä on 3600. Vituttaa, oma tili on tyhjä jatkuvasti.

Vierailija
14.06.2020 |

Ja teini on siis säästänyt kesätyötienestinsä kun minä kannan kaupasta ruokaa selkä vääränä.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teini on hallinnut rahojaan fiksusti, toisin kuin sinä. Sekös sinua vituttaa?

Mitä ihmeellistä on et jää rahaa tilille jos ei maksa ruuasta tai asumisesta?

Jos nuo rahat on säästetty jostain "tienaa tonni" -tyyppisistä jutuista, niin oikeasti todella hyvin hoidettu teiniltä, moni pistää rahat sileäksi heti tilipäivänä.

Kaikesta huolimatta on hemmetin helppo säästää rahaa jos on pakollisina kk-menoina vain parinkympin puhelinlasku

Ota huomioon, että sitä rahaa tulee ehkä puolet aikuisen tuloista 1-2 kk vuodessa.

Vierailija
22/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätös on sinun. Pyydä häntä maksamaan sinulle pieni summa palkastaan.

Joko käytät rahan - tai säästät lapselle. 

Ei, vaan päätös tehdä lapsia on sinun.

Zinc

Ei lapsien tehtävä ole maailmassa elättää vanhempiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet elatusvelvollinen 18v asti. Rahat on teinin.

Näin on, eli ihan lain mukaan nuori saa käyttää omalla työllään ansaitsemansa rahat itse.

Reipas nuori, jos on jo kesäkuun puolivälissä 3600€ kesätyörahoja, tai sitten on oikeasti säästäväinen, jos on aiempien vuosien palkkaa.

Hae toimeentulotukea, jos sinun rahasi eivät oikeasti riitä. Teinillä ei ole mitään velvollisuutta käyttää kesätyörahojaan edes omaan elatukseen, jos on alle 18 v.

Toimeentulotukea hakiessa Kela vaatii käyttämään teinin rahat ennen tuen myöntämistä...

Ei vaadi. Teinin rahoilla ei tarvitse perhettä elättää. TTT voi toki hiukan pienentyä kun katsotaan että teini voi oman osansa hoitaa, mutta muiden perheenjäsenten elatukseen rahoja ei tarvitse käyttää.

Joo se hiukan on yli 300e..

Vierailija
24/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet elatusvelvollinen 18v asti. Rahat on teinin.

Näin on, eli ihan lain mukaan nuori saa käyttää omalla työllään ansaitsemansa rahat itse.

Reipas nuori, jos on jo kesäkuun puolivälissä 3600€ kesätyörahoja, tai sitten on oikeasti säästäväinen, jos on aiempien vuosien palkkaa.

Hae toimeentulotukea, jos sinun rahasi eivät oikeasti riitä. Teinillä ei ole mitään velvollisuutta käyttää kesätyörahojaan edes omaan elatukseen, jos on alle 18 v.

Ottavat teinin kesätyötienestit laskuihinsa perheen tuloiksi, emme saa tttukea tästä syystä.

puhut paskaa.

"

Alle 18-vuotiaiden lasten tulot vaikuttavat perustoimeentulotukeen vain silloin, kuin ne ovat vähäistä suurempia ja säännöllisiä (esim. perhe-eläke). Esimerkiksi alle 3 kuukautta kestävän kesätyön ansiot eivät vaikuta. Lapsen tulot huomioidaan enintään hänen perusosansa ja hänen muiden perusmenojensa suuruisina."

Vierailija
25/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teini on hallinnut rahojaan fiksusti, toisin kuin sinä. Sekös sinua vituttaa?

Jos nuo rahat on säästetty jostain "tienaa tonni" -tyyppisistä jutuista, niin oikeasti todella hyvin hoidettu teiniltä, moni pistää rahat sileäksi heti tilipäivänä.

Aikuisen kulurakenne:

- vuokra+vesi+netti (>700 eur)

- ruoka 2p. (>200 eur)

- juoksevat kulut kuten puhelimet jne. (>100 eur)

Teinin kulurakenne:

- hömpsöttely

Ei ole mikään saavutus, jos ei heti tuhlaa kaikkea saamaansa. Teininä on oikeasti tosi tosi tosi helppo säästää ja unohtaa että kotitalouden aikuinen maksaa kaikki pakolliset juoksevat kulut. Olisi tosi törkeää teiniltä hassata kesätyörahat turhuuteen jos talouden oikeiden menojen maksajalla on rahavaikeuksia. Aikuisella on tietysti elatusvelvollisuus teiniin nähden, mutta ap:n dissaaminen tässä yhteydessä on erittäin epäreilua.

Ei ole mitään epäreilua. Ap:lla on ollut 20 vuotta aikaa järjestää tilanteensa mallilleen.

Jos on 20 vuotta myöhemmin vielä persaukinen, niin ei se ainakaan omien lapsien vika ole ..

Zinc

Vierailija
26/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiristä siltä rahaa. Sano että teet perinnöttömäkis jos rahaa ei tipu. Tuo tepsii yleensä.

Mitä perintöä on jäämässä sellaiselta, jonka tili on aina tyhjä? Tuskin sillon on muutakaan omaisuutta kertynyt jälkipolville jätettäväksi. Huono neuvo.

Vierailija
27/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini on säästäväinen. Moni idiootti tuhlaa rahansa. Jos vanhemmalla on tili tyhjä, hänellä on todellakin elämänhallintaongelmia.

Älä ole ilkeä mulkku. Tyhjä tili voi olla monien osien summa, ja tuohon ei todellakaan tarvita paljoa. Esim. pieni palkka, kallis asunto...ja nuo kaksi olivatkin jo riittävästi. Minulla itselläni on nettopalkka 1700. Jos muuttaisin Helsinkiin, niin jonkun tonnin vuokran jälkeen olisin itse ihan samassa tilanteessa kuin ap.

Mä pärjään espoossa 1500 nettopalkalla.

Vierailija
28/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta huolimatta on hemmetin helppo säästää rahaa jos on pakollisina kk-menoina vain parinkympin puhelinlasku

Ota huomioon, että sitä rahaa tulee ehkä puolet aikuisen tuloista 1-2 kk vuodessa.

Missä ap väitti etteikö teini olisi saanut ihan oikeaa palkkaa?

Vierailija
29/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on jotain pielessä jos on teinin työllä ansaitsemista ja säästämistä rahoista kateellinen. Etkö ole iloinen kun lapsesi on ollut työteliäs ja säästäväinen? Nuohan ovat todella hyviä ja melko harvinaisia piirteitä nuoressa nykyään. Ole ylpeä! Äläkä pummaa rahaa, ellei ole oikeasti vuokran tai ruuan takia pakko.(eikä näitä pakollisia menoja ole vanhempien röökit, kaljat tai muut laiva tai baariseikkailut)

Vierailija
30/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini on säästäväinen. Moni idiootti tuhlaa rahansa. Jos vanhemmalla on tili tyhjä, hänellä on todellakin elämänhallintaongelmia.

Älä ole ilkeä mulkku. Tyhjä tili voi olla monien osien summa, ja tuohon ei todellakaan tarvita paljoa. Esim. pieni palkka, kallis asunto...ja nuo kaksi olivatkin jo riittävästi. Minulla itselläni on nettopalkka 1700. Jos muuttaisin Helsinkiin, niin jonkun tonnin vuokran jälkeen olisin itse ihan samassa tilanteessa kuin ap.

A) Miksi sä sitten muuttaisit Helsinkiin, jos ei ole varaa siellä asua ? 

Lisäksi ap:lla on ollut 20 vuotta aikaa hoitaa asiansa kuntoon, eikä silmät kiiluen vaania oman lapsensa rahoja.

Zinc

Vierailija
31/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen kulurakenne:

- ruoka 2p. (>200 eur)

Teinin kulurakenne:

- hömpsöttely

Ei ole mikään saavutus, jos ei heti tuhlaa kaikkea saamaansa. Teininä on oikeasti tosi tosi tosi helppo säästää ja unohtaa että kotitalouden aikuinen maksaa kaikki pakolliset juoksevat kulut. Olisi tosi törkeää teiniltä hassata kesätyörahat turhuuteen jos talouden oikeiden menojen maksajalla on rahavaikeuksia. Aikuisella on tietysti elatusvelvollisuus teiniin nähden, mutta ap:n dissaaminen tässä yhteydessä on erittäin epäreilua.

Ei ole mitään epäreilua. Ap:lla on ollut 20 vuotta aikaa järjestää tilanteensa mallilleen.

Jos on 20 vuotta myöhemmin vielä persaukinen, niin ei se ainakaan omien lapsien vika ole ..

Zinc

Ihmisillä on outo käsitys että rahattomuus on aina oma vika tai epäonnistuminen. Saanko muistuttaa että aina ei saa itse päättää, joutuuko pätkätyöputkeen, sairastuuko syöpään, tuleeko ruma avioero, tai pettääkö ehkäisy. Maailma ei ole mikään karkkikauppa josta vain valitaan se isoin tikkari. Tuskin kukaan vapaaehtoisesti valitsee haluavansa taloudelliseen ahdinkoon.

-ohis

Vierailija
32/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kadehtisitko lastasi?

Vierailija
33/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ap väitti etteikö teini olisi saanut ihan oikeaa palkkaa?

Vaikka olisi ihan oikeaa palkkaa eikä monen vuoden säästöt, kesätöitä on silti se 1-2 kk vuodessa, eikä kouluttamattoman nuoren palkka yleensä ole sama kuin koulutetun, säännöllisessä työssä olevan aikuisen. Oman alansa töissä oleva amisopiskelija voi olla eri asia.

Vierailija
34/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen kulurakenne:

- ruoka 2p. (>200 eur)

Teinin kulurakenne:

- hömpsöttely

Zinc

Ihmisillä on outo käsitys että rahattomuus on aina oma vika tai epäonnistuminen. Saanko muistuttaa että aina ei saa itse päättää, joutuuko pätkätyöputkeen, sairastuuko syöpään, tuleeko ruma avioero, tai pettääkö ehkäisy. Maailma ei ole mikään karkkikauppa josta vain valitaan se isoin tikkari. Tuskin kukaan vapaaehtoisesti valitsee haluavansa taloudelliseen ahdinkoon.

-ohis

Kyllä ne omat jatkuvat huonot valinnat, toinen toistaan seuraavat huonot valinnat johtavat näihin tilanteisiin.

Zinc

Kukaan ei myöskään pakota avioon huonon miehen kanssa. Sekin on _oma_ valinta. Naiset ne jaksaa aina ulkoistaa omat tekemisensä jonkun muun syyksi. 

Nyt omaan rahattomuuteen on syynä OMA LAPSI. Jolle ollaan kateellisia. Uskomatonta!

Zinc

Vierailija
35/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ap:llä ikävä asenne. Menin eka kerran kesätöihin 15-vuotiaana ja vanhempani olivat tyytyväisiä, että sain tienattua omaakin rahaa. He tietysti kustansivat kaikki perusjutut kuten aiemminkin, ja minä ihastelin pankkitiliäni kun satuin olemaan aika säästeliäs. 

Vierailija
36/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kadehtisitko lastasi?

En kadehtisi, olisin onnellinen ettei hän hassaisi kaikkea saamaansa heti kun kilahtaa tilille. Olin itse teininä/opiskelijana aivan samanlainen säästäjähamsteri. Aikuisena on tullut vaan huomattua miten paljon kaikkea maksettavaa sitä on olemassa. 1700 tilistä (joka olisi nuorena tuntunut ihan lottovoitolta) ei jää säästöön kuin maksimissaan 500. Heti näkyy kuukauden säästöissä jos käy KERRAN shoppailemassa tai ravintolassa. Muutat kerran ja ostat huonekaluja, heti meni 3000 euroa. Saat palkan, räpäytät silmiäsi, ja kolmasosa palkasta on poissa (vuokra maksettu).

Säästävä nuori tulee tarvitsemaan säästöjään kun itse pääsee tänne ihanaan aikuisuuteen kynittäväksi. Olen itsekin vasta aikuistunut ja urani alussa, joten omia lapsia ei vielä ole. Tajuan kyllä ap:n turhautumisen.

Vierailija
37/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen kulurakenne:

- ruoka 2p. (>200 eur)

Teinin kulurakenne:

- hömpsöttely

Zinc

-ohis

Kyllä nimenomaan hyvin monet vapaaehtoisesti valitsevat taloudellisen ahdingon.

Vierailija
38/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ylpeä, että teini osaa säästää ja hallita raha-asiansa.  On oppinut ettei raha tule seinästä, kun kerran jotakin töitä tehnyt. Tuossa on hyvä pesämuna jatko-opintoja varten ja  kun muuttaa pois kotoa, hänellä on rahat vuokravakuutta varten. 

Vierailija
39/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tili on tyhjä huonojen päätösten takia mistä sitten syytetään muita ihmisiä. 

Helsingissä on kovat vuokrat ainoastaan kaupungin ytimessä, uusissa taloissa joihin ei ole pakko muuttaa, jne. Halvempia 500-600€/kk löytyy jo 4km päässä keskustasta. 

Vierailija
40/69 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kadehtisitko lastasi?

En kadehtisi, olisin onnellinen ettei hän hassaisi kaikkea saamaansa heti kun kilahtaa tilille. Olin itse teininä/opiskelijana aivan samanlainen säästäjähamsteri. Aikuisena on tullut vaan huomattua miten paljon kaikkea maksettavaa sitä on olemassa. 1700 tilistä (joka olisi nuorena tuntunut ihan lottovoitolta) ei jää säästöön kuin maksimissaan 500. Heti näkyy kuukauden säästöissä jos käy KERRAN shoppailemassa tai ravintolassa. Muutat kerran ja ostat huonekaluja, heti meni 3000 euroa. Saat palkan, räpäytät silmiäsi, ja kolmasosa palkasta on poissa (vuokra maksettu).

Säästävä nuori tulee tarvitsemaan säästöjään kun itse pääsee tänne ihanaan aikuisuuteen kynittäväksi. Olen itsekin vasta aikuistunut ja urani alussa, joten omia lapsia ei vielä ole. Tajuan kyllä ap:n turhautumisen.

Suurimmalla osalla teinin vanhemmista asumiskulut ovat paljon pienemmät koska nämä asuvat velattomassa omistusasunnossa.