Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolainanne, maksuaika ja kuukausierä

Vierailija
13.06.2020 |

Millaisia opintolainoja teillä on? Menikö elämiseen, reissuihin, sijoituksiin vai lyhensittekö esim asuntolainaa opintolainalla. Entäs millaista summaa kuukaudessa maksatte takaisin ja millä maksuajalla? Voi myös mainita oman pankin jos erityistä hyvää/huonoa sanottavaa opintolainaan liittyvissä asioissa

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmistunut pari vuotta sitten ja ensimmäinen oikea takaisinmaksu erä olisi vuoden vaihteen tienoilla. Takaisinmaksuerät ovat muistaakseni 130 e luokkaa. Aloitin kuitenkin huvikseen laittamaan 30-80 euroa kk vuosi sitten lainan lyhennyksen. Tällä hetkellä lainaa 8000-9000 e.

Otin opintolainaa maksimin, jotta sain mahdollisimman suuren opintolainahyvityksen. Pitkälti pidin rahoja tililläni, hieman toki käytinkin. Nykyinen säästötilini pohjautuu edelleen pitkälti opintolainaani, jonka johdosta elämä on tuntunut turvalliselta kun rahaa on hieman säästössä ollut. Olin koko opintojen ajan töissä, mikä mahdollisti rahojen säästämisen. Valmistumisen jälkeen olen sijoittanut rahoja, kun ymmärrys sijoittamisesta on kasvanut.

Opintolaina oli, ja on osittain edelleen, pääasiassa siis itselleni "puskurirahasto". Eipä ole kummempaa sanottavaa kuin kannatti itse ottaa :)

Vierailija
2/103 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämiseen meni, lukiosta lähtien pakko nostaa koska siinä vaiheessa jo asuin omillaan paskojen vanhempien takia 35 tuhatta euroa lainaa on nyt korkeakouluopintojen loppupuolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilusti yli Kymppitonni kun en saanut lainahyvitystä. Erät tulee olemaan 170 e ja Kymmenen vuotta. Perseestä.

Vierailija
4/103 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan ottanut opintolainaa. Opintorahankin jouduin suurimmaksi osaksi maksamaan takaisin kelalle. Käyty vain lukio ja kauppaopisto.

Vierailija
5/103 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin onnekas ja sain kesätöitä joka kesäksi opintojen aikana, tällä tavalla välttyi opintolainalta. Yksikin kesä ilman töitä olisi tiennyt opintolainaa seuraavan vuoden ajan vähintään.

Vierailija
6/103 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin lainan kokonaan pystyyn pankkini kun en saanut oikein mitään töitäkään.

Pankki ortisanoiblsonsm ja haki rahat Kelalta. Siitä vuoden kuluttua tuli kirje krkannTakaisnmaksuyksiköltä, että olet meille velkaa ja pitäisi maksaa.

Sovin pienen lyhennyksen sinne ja makselen pikkuhiljaa pois. Lyhennykset n 30-50€/kk. Ei ongelmaa , eikö mennyt virallisesti luottotiedot.

Vierailija
7/103 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä on kolmosen laina? Eikö saa neuvoteltua pidempää maksuaikaa?

Vierailija
8/103 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/103 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksimi määrän nostin 5 vuoden opintojen aikana ja käytin oman asunnon ostoon ja asuntolainan maksuun. Kävin myös töissä jonkin verran koko opintojen ajan. Hyvitystä en saa,koska toinen tutkinto. Edelliseen tutkintoon en ollut nostanut lainaa

Vierailija
10/103 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisinmaksuaika on n. 2 x opintojen aika. Itellä tulee oleen n. 100€/kk, 18k lainaa

Vierailija
11/103 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli Danske Bankista 2 lainaa, toinen tuli maksettua tässä kuussa, erä oli 13 e. Toinen on muistaakseni 19 e. Tulee maksettua vuonna 2031.

Olen valmistunut v 2007. Tämä suunnitelma on pankin, jos muuttaisin sitä, se maksaa 60-170 e.

Jouduin ottamaan lainan koska sairastuin syöpään.

Vierailija
12/103 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli Danske Bankista 2 lainaa, toinen tuli maksettua tässä kuussa, erä oli 13 e. Toinen on muistaakseni 19 e. Tulee maksettua vuonna 2031.

Olen valmistunut v 2007. Tämä suunnitelma on pankin, jos muuttaisin sitä, se maksaa 60-170 e.

Olisi ollut järkevämpää mennä töihin, mutta olin järkyttynyt eikä ollut ketään keneltä olisin kehdannut kysyä neuvoa.

Vierailija
13/103 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

10: Mistä tuo lähde on?

9:Millainen maksusuunnitelma?

Vierailija
14/103 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa. Lyhentäminen ei oo vielä alkanut, koska valmistumisesta ei vuottakaan. Mutta arviolta varmaan jonkun 200-300 e lyhennän kuussa. Työskentelen hyvin palkatulla ja työllistävällä alalla, joten opintolainan lyhennys ei juurikaan talouteeni vaikuta

Vierailija
15/103 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin ammattikorkeassa maksimit eli 300€/kk. Yhteensä siis noin 12 000€. Tässä kuussa viimeinen maksuerä, jonka jälkeen opintolainaa ei ole. Maksuaika on se ”normaali” eli 8 vuotta. Alkoi muistaakseni opintojen päättymisen jälkeen.

Vierailija
16/103 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa silmiä avaava keskustelu opintolainan osalta. Itse olen jo 40v. Ja minulla ei ole ollut opintolainaa.

En tiennyt että opintolainaa voi maksaa muutaman kympin erissä pois ja että maksuaika voi olla vaikkapa 10 vuotta.

Kuinka yleistä opintolainan ottaminen on ns. mututuntumalla nykyään? Riippuuko suosio siitä mikä opiskelupaikka kyseessä?

Tiedän, että opiskelukavereillani oli lainaa, mutta lapsuudenkavereilla ei niinkään.

Vierailija
17/103 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaan voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä niim paljon kuin haluaa ilman maksusuunnitelman muutoksia. Noin pienessä kuukausierässä on järkeä vain silloin, jos et pysty maksamaan enempää. Muuten maksat turhaan vuosikaupalla pankille kuluja.

Vierailija
18/103 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaan voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä niim paljon kuin haluaa ilman maksusuunnitelman muutoksia. Noin pienessä kuukausierässä on järkeä vain silloin, jos et pysty maksamaan enempää. Muuten maksat turhaan vuosikaupalla pankille kuluja.

Mun kuukausierä oli noin 110€. Kuluja pankille oli 2€/kk. Korko ei montaakaan euroa ollut. En kokenu tarpeelliseksi maksaa yhtään nopeampaa pois. Olisin kyllä noin 3 vuotta sitten voinut lainan kuitata pois kerralla. En nyt koe menettäneeni mitöön, että maksoin vuosittain 24€ ylimääräisiä kuluja..

Vierailija
19/103 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat lainat vuodelta 1992 joilla ajoin ajokortin. Amk aikana lainan osuus oli muistaakseni 1600 euroa maksimi lukukaudessa. Nyt lainaa jäljellä 2500e. Lainaa oli amk lopussa noin 10000e.

Vierailija
20/103 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kuukausierä oli noin 110€. Kuluja pankille oli 2€/kk. Korko ei montaakaan euroa ollut. En kokenu tarpeelliseksi maksaa yhtään nopeampaa pois. Olisin kyllä noin 3 vuotta sitten voinut lainan kuitata pois kerralla. En nyt koe menettäneeni mitöön, että maksoin vuosittain 24€ ylimääräisiä kuluja..

Tämä onkin eri tilanne kuin se, mitä kommentoin. Sinä maksoit kuukaudessa 110 euroa, josta kuluja oli 2 euroa, eli kulujen osuus kuukausierästäsi oli 2 %. Jos kommentoimallani kirjoittajalla kulut ovat myös 2 eur / kk, on hänellä kulujen osuus kuukausierästä yli 10 %.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi