Nyt tämä ihan oikeasti alkaa mennä loukkaavaksi: Hesari tänään
Mietin, että otan yhteyttä tästä jo Kaius Niemeen. Alkaa mennä niin oikeasti loukkaavaksi.
Samaan aikaan, kun me suomalaiset joudumme sietämään Leninin ja Neuvostoliiton patsaita keskeisillä paikoilla, jotka glorifioivat meihin kohdistunutta kansanmurhaa, jonka lisäksi me suomalaiset olemme olleet orjakaupan uhreja itse, niin Hesari KEHTAA julkaista jutun, jossa pari harhaista paskapäätä yrittävät keksiä tapoja syyttää Suomea jostain satojen vuosien takaisista Afrikan tapahtumista.
Tämä menee nyt liian pitkälle.
Kommentit (567)
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi kukaan ei puhu mitäöän arabien orjakaupasta, joka kesti yli 1200 vuotta? Ei mikään rotu ole toistansa parempi, eikä etenkään mustat, jotka tekevät kaikkalla yliedustuksen rikoksista määräänsä nähden.
Itse asiassa arabimaissa puhutaan nykyään paljon rasismista. Toki riippuen maasta; Persianlahden rikkaissa maissa on edelleen modernia orjakauppaa, ja yläluokka on todella haluton myöntämään sitä tai rasismiaan, mutta monissa maissa esim n-sanan arabiankielisen vastineen ('abeed) käyttöön on kiinnitetty huomiota. Myös siihen, että rotujenvälisiä liittoja on vastustettu, on herätty ja viimeisen parin sukupolven aikana tilanne on muuttunut paljon. Lisäksi Pohjois-Afrikan arabien keskuudessa on opittu enemmän ymmärtämään kulttuuriperintöä ja erilaisia ryhmittymiä (mm. amazighit), joita on aiemmin joko suljettu pois tai sulautettu arabikulttuuriin. Enää arabinationalismi ei estä käsittelemästä näitä ongelmia.
Myös rakenne on täysin erilainen lähtökohtana; P-Afrikassa mustat ovat osa alueen väestöä, kun taas esim. Levantiin, Mesopotamiaan ja Persianlahdelle he ovat tulleet usein orjina. Vapautetut orjat ovat kumminkin sopeutuneet samanlaisen kulttuurin takia hyvin väestöön, ja suuri osa alunperin ei-arabeista myös sulautuneet siihen tai sekoittuneet paikalliseen väestöön. He ovat nyt "mustia arabeita". Arabeissa on myös joillain alueilla paljon tummaa verta (esim. Basra, Kuwait), josta ei tiedetä, mistä se on peräisin. Rasismi ei niinkään ole aina rakenteellista, vaan kulttuurista (esim. legendat, avioliittojen vastustaminen, stereotypiat). Riippuu myös paljon maasta ja sen historiasta, miten rasismiin on lähdetty suhtautumaan (Persianlahden rikkaat maat kotiapulaisineen vs. Mesopotamian tavalliset massat, joiden seassa on ollut mustia pitkään).
Toisaalta Persianlahdella rasismi ei kohdistu enää niinkään mustiin, vaan Etelä-Aasiasta jne. tuleviin, ja Intiasta, Bangladeshista jne tulevat työntekijät kohtaavat nyt samoja ongelmia kuin mustat ennen. Ennakkoluuloja, voimakkaita stereotypioita, mutta myös usein rakenteellista rasismia ja heikkoja työoloja.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs täällä on vedetty hernettä nenään yhdestä Hesarin artikkelista. Pienestäpä te pahastutte.
Muutama päivä sitten lehdessä oli viiden rivin korjaus, jossa sanottiin että eilisessä (varsin isossa) jutussa kirjoitettiin muutamasta kymmenestä miljoonasta, sori, pitikin olla muutama kymmenen miljardia. Pahoitin mieleni tästä kyllä enemmän. Olihan siinä megaluokan moga, mutta ihmisille jäi mieleen ne aivavväärät luvut, korjauksia-otsikon alusia tuskin noteeraa kukaan muu kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
”Suomeen tuotiin orjatalouden tuotteita. Eivät Turun porvarit kahvia ja tupakkaa olisi saaneet ilman orjatalouden tulosta”, sanoo Aaltonen.
Orjalaivat olivat iso bisnes ja aluksia petsattiin suomalaisella tervalla. Marjahilloihin ripoteltiin sokeria ja tuulessa kuivateltiin puuvillalakanoita, joiden tuotannossa oltiin käytetty orjatyövoimaa.
”Hyvin todennäköisesti myös suomalaista metallia käytettiin orjien ketjujen valmistamiseen”, Aaltonen sanoo.
Ihan hyviä pointteja. Ei mä TÄYSIN sivussa olla oltu.
Ja nyt tosissaan joku meinaa että 100 vuotta ottaen olisi jonkun tavan suomalaisen torpparin tai tehdastyöläisen pitänyt älähtää ja boikotoida kahvia ja sunnuntaina kirkonmäellä huudella että afrikkalaiset vapaaksi! Kuinka tyhmä voi ihminen olla, kun haluaa lähteä yhtä asiaa ajamaan? Jotta voisi suunnitella tulevaisuutta, pitäisi ymmärtää jotain historiastakin.
Pitäisikö meidän suomalaisten vieläkin hyvästellä vaikka eurooppalaisten ristiretkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs täällä on vedetty hernettä nenään yhdestä Hesarin artikkelista. Pienestäpä te pahastutte.
Muutama päivä sitten lehdessä oli viiden rivin korjaus, jossa sanottiin että eilisessä (varsin isossa) jutussa kirjoitettiin muutamasta kymmenestä miljoonasta, sori, pitikin olla muutama kymmenen miljardia. Pahoitin mieleni tästä kyllä enemmän. Olihan siinä megaluokan moga, mutta ihmisille jäi mieleen ne aivavväärät luvut, korjauksia-otsikon alusia tuskin noteeraa kukaan muu kuin minä.
Historiaan vääristelyyn on vahva syy puuttua. Se on äärimmäisen vaarallista. Samoin rasismi on vastenmielistä, silloinkin kun se kohdistuu suomalaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 100% varma, että joka ikisen kansan historiasta löytyy vaikka mitä p*skaa, ihminen ei ole varsinkaan ennen ollut mikään hyveellisyyteen taipuvainen olento. Minua ei suoraan sanottuna kiinnosta, olivatko suomalaiset jotenkin osallisia kolonialismiin ja orjakauppaan. Kysymys kuuluukin, mitä väliä sillä on? Mitä minä, nykyaikana elävä suomalainen nainen, mahdan sille, että joku esi-isäni on ollut perseestä? Minä en ole tämän ihmisen tekoihin voinut vaikuttaa millään tavalla, joten en ole niistä vastuussa eikä minun tarvitse pyydellä sitä anteeksi. Mutta silti minua syyllistetään asiasta, perusteena ainoastaan ulkomuotoni ja perimäni. Hmm, muistuttaa hiukan rasismin määritelmää.
Ei nämä rasismia äänekkäästi vastustavat ihmiset tajua tätä koskaan, eivätkä myönnä että vaaleaihoista kohtaankin voi olla rasistinen.
Minusta sekin on ihan höpöä että "ei omaa ihonväriä kohtaan voi olla rasistinen". Täh? Miksi ei voisi? Eikö se nimenomaan ole rasistista jos määrittelee ihmistä tämän ihonvärin perusteella sekä tekee yleistyksiä. Mielestäni nyt on kielletty vain osa rasismista, mutta esim. vaaleaihoisia saa haukkua edelleen mielinmäärin ja laittaa kaikenlaisia oletuksia sille ihonvärille. Todella ärsyttävää.
Provoksi ihan hyvä, mutta oletko tehnyt jotakin hyödyllistä saadaksesi ne neukkudiktatuuria ihannoivat jäänteet pois maastamme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Suomeen tuotiin orjatalouden tuotteita. Eivät Turun porvarit kahvia ja tupakkaa olisi saaneet ilman orjatalouden tulosta”, sanoo Aaltonen.
Orjalaivat olivat iso bisnes ja aluksia petsattiin suomalaisella tervalla. Marjahilloihin ripoteltiin sokeria ja tuulessa kuivateltiin puuvillalakanoita, joiden tuotannossa oltiin käytetty orjatyövoimaa.
”Hyvin todennäköisesti myös suomalaista metallia käytettiin orjien ketjujen valmistamiseen”, Aaltonen sanoo.
Ja nyt tosissaan joku meinaa että 100 vuotta ottaen olisi jonkun tavan suomalaisen torpparin tai tehdastyöläisen pitänyt älähtää ja boikotoida kahvia ja sunnuntaina kirkonmäellä huudella että afrikkalaiset vapaaksi! Kuinka tyhmä voi ihminen olla, kun haluaa lähteä yhtä asiaa ajamaan? Jotta voisi suunnitella tulevaisuutta, pitäisi ymmärtää jotain historiastakin.
Pitäisikö meidän suomalaisten vieläkin hyvästellä vaikka eurooppalaisten ristiretkiä?
Kävin jokin aika sitten saksalaisella tehdaspaikkakunnalla. Siellä sanottiin, että ai, Suomesta? Sieltähän tuli ne hakkapeliitat, jotka meidänkin kaupungin pisti matalaksi. Mikä hedelmällinen alku yhteistyölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin jokin aika sitten saksalaisella tehdaspaikkakunnalla. Siellä sanottiin, että ai, Suomesta? Sieltähän tuli ne hakkapeliitat, jotka meidänkin kaupungin pisti matalaksi. Mikä hedelmällinen alku yhteistyölle.
Heikko provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 100% varma, että joka ikisen kansan historiasta löytyy vaikka mitä p*skaa, ihminen ei ole varsinkaan ennen ollut mikään hyveellisyyteen taipuvainen olento. Minua ei suoraan sanottuna kiinnosta, olivatko suomalaiset jotenkin osallisia kolonialismiin ja orjakauppaan. Kysymys kuuluukin, mitä väliä sillä on? Mitä minä, nykyaikana elävä suomalainen nainen, mahdan sille, että joku esi-isäni on ollut perseestä? Minä en ole tämän ihmisen tekoihin voinut vaikuttaa millään tavalla, joten en ole niistä vastuussa eikä minun tarvitse pyydellä sitä anteeksi. Mutta silti minua syyllistetään asiasta, perusteena ainoastaan ulkomuotoni ja perimäni. Hmm, muistuttaa hiukan rasismin määritelmää.
Ei nämä rasismia äänekkäästi vastustavat ihmiset tajua tätä koskaan, eivätkä myönnä että vaaleaihoista kohtaankin voi olla rasistinen.
Minusta sekin on ihan höpöä että "ei omaa ihonväriä kohtaan voi olla rasistinen". Täh? Miksi ei voisi? Eikö se nimenomaan ole rasistista jos määrittelee ihmistä tämän ihonvärin perusteella sekä tekee yleistyksiä. Mielestäni nyt on kielletty vain osa rasismista, mutta esim. vaaleaihoisia saa haukkua edelleen mielinmäärin ja laittaa kaikenlaisia oletuksia sille ihonvärille. Todella ärsyttävää.
Täsmälleen näin!
Orjia ei ole pelkästään länsimaisten ihmisten voimin riistetty kodeistaan, vaan orjakaupsta on hyötynyt mm. Afrikan maat, jotka myivät omia kansalaisiaan orjiksi ja rikastuivat sillä.
Hyvä-paha-asetelma ei vaan toimi puhumattakaan siitä, että viattomia me nykyajan ihmiset siihen ollaan, mitä entisaikoina on tapahtunut. Tosin vastustan myöskin Ruotsin vallan alaisuudessa olleiden suomalaisten syyttämistä yhtään mistään, koska heillä ei ole ollut sananvaltaa yhtään mihinkään. Osa heistäkin joutui orjiksi ja lopuistakin iso osa oli vain vähän paremmassa asemassa kuin orjat.
Historiaa kannattaa muistella kokonaisuutena ja Suomen historia ulottuu vain reilun sadan vuoden päähän, sitä ennen Suomea ei ollut olemassakaan.
Miksi luet sitä? Se on vihervasemmiston propagandalehti. En ole lukenut vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luet sitä? Se on vihervasemmiston propagandalehti. En ole lukenut vuosiin.
On siellä välillä hyviä juttuja. On esimerkiksi tehnyt upeita juttuja Stalinin vainojen uhreista viime aikoina. Siksi tällaiset mokat ärsyttävät. Tosin Hesarikin häpesi tuota juttua niin paljon, että laittoi sen Nyt-liitteeseen.
Tällä hetkellä rasismi on vain lisääntynyt. Uutisissakin korostetaan ihonväriä jatkuvasti "musta mies ammuttu siellä ja täällä" ja jätetään uutisoimatta kaikki tapaukset missä valkoihoinen on ammuttu, sillä ei ole väliä, ei kiinnosta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Se pikku juttu unohtui vaan sulta, että Suomea ei ollut silloin edes olemassa.
Suomi ollut vuodesta 1917 alkaen.
Ruotsihan niillä orjilla rikastui, miksette puhu siitä?
Oli suurvalta jolla alusmaitakin, miksette puhu siitäkään?
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä rasismi on vain lisääntynyt. Uutisissakin korostetaan ihonväriä jatkuvasti "musta mies ammuttu siellä ja täällä" ja jätetään uutisoimatta kaikki tapaukset missä valkoihoinen on ammuttu, sillä ei ole väliä, ei kiinnosta ketään.
Black lives matter-terroristiryhmittymä tappoi mm valkoisen vammaisen pikkupojan, mutta eipä kirjoittele Hesari niistä.
Valkoisia kuollut kymmeniä näissä terroriteoissa, mutta eipä kirjoitella niistä, Hesarille vain mustat on tärkeitä, valkoisen vammaisen pojan saa tappaa, who cares, right Hesari?
Hesari ei kuitenkaan uskalla kirjoittaa ketkä sitä USA:n orjakauppaa aikoinaan pääsääntöisesti pyörittivät.
Red Pill kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taantuminen, naisvihamielisyys, fanaattisuus joka pyrkii tuhoamaan kaiken muun edistyksen, tieteen, vapaudet jne tieltänsä.
Näyttää pikemminkin erään isänmaallisen kansallismielisen puolueen käytännön ideologialta kuin Koraanilta.
Ota malka pois omasta silmästäsi , ennen kuin alat kaivelemaan niitä muualta.
Tähän ei minun tarvitsisi edes kommentoida mitään sen enempää, jokainen näkee mikä on vialla. Vain vasurin mielestä joku koraani on progressiivisempi opus kuin kaikkea koraanin taantumusta vastustava taho.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole enää mistään yhdestä artikkelista vaan kasvavasta syöpäkasvaimesta, jota valtamedia ruokkii kympillä ja yksipuolisesti.
Se ratsastava lahtari siinä manskulla on töhrittävä punaiseksi.
"Hmmm, muistuttaa hiukan rasismin määritelmää" ... Ehkä ei pelkästään "hiukan" vaan täysin.