Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tampereella vaaditaan kasin keskiarvo lukioon

Oho
11.06.2020 |

Tampereella pääsi alle kasin todistuksella lukioon vaan Steiner, teknilliseen tai ruotsinkieliseen lukioon. Yli 700 hakijaa tulee muualta niin tamperelaiset 7,5-8 oppilaat ei pääse lukioon. Ylöjärvellekin vaadittiin jo 7,92.

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku Tampereella saanut jostain lukiosta peruutuspaikan?

Vierailija
82/120 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti Pirkanmaalla vapaita lukiopaikkoja on vain Ikaalisissa ja Valkeakoskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin nuo rajat on liian korkeita. Olen yläkoulun opettaja ja kohtaan jatkuvasti nokkelia, mutta kovin murkkuilevia poikia, joiden paikka olisi oikeasti lukiossa. Täysin tekemättä mitään, siis makaamalla ja lähinnä keskittymällä häseltämään, nyppivät vaikeista aineista kuten enkku ja matikka kasia tai ysiä, mutta joku uskonto tai terveystieto on 5-6. Heillä on venymiskykyä ja ovat vaan kehityksessä jäljessä tyttöjä. Lukio olisi oikea paikka, mutta keskiarvo ei välttämättä riitä. Onneksi menevät monet kaksoistutkinnolle.

Tampereen seudulla TYK:iin oli raja 7.75. Mutta korkeat oli. Ympäristökunnista esim. Pirkkalassa oli vielä pari vuotta sitten jotain hiukan päälle 7, kun kaikki koulutettujen perheiden lapset kirmasi Tampereelle lukioon. Nyt sielläkin on jo tasan 8. Ylöjärvellä melkein ja Nokiallakin meni jo jonnekin 7.7.

Tuo TYK:n keskiarvorajan mainiseminen on turhaa, koska keskiarvosta ei saanut kuin pienen osan pisteistä. Valtaosa pisteistä tuli muutamasta aineesta (li, ku, mu, ai) ja harrastuksista. Eli harva alle kasin oppilas sinne kuitenkaan olisi päässyt, vaikka olisi tajunnut hakea.

Juuri näin, TYK on ilmaisutaitolukio, eli sinne pitää olla myös harrastuspisteet. Noi alhaisemmalla keskiarvolla päässeet ovat yksittäisiä tapauksia, joilla on poikkeuksellisen kovat pisteet kaikesta muusta, eli ovat loistaneet jossain taidejutussa. Ihan perus musiikkiopistossa ja tanssitunnilla käynti ei riitä, niillä pääsee vasta keskitasoon.

Ja toisin kuin joku sanoi, TYK:ssä ei ole peruslinjaa linjaa vain tuo ilmaisutaito.

Vierailija
84/120 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa ja täälläkin keskustellaan Helsingin korkeista keskiarvoista, vaikka siellä on useampaan lukioon päässyt alle kasin keskiarvolla. Tampereella ja lähisedulla keskiarvot ovat nousseet paljon. Esim. Pirkkalaan pääsi vielä pari vuotta sitten 7,2 ja viime vuonna 7,67, nyt 8. Ylöjärvellä ennen 7,4, nyt 7,92. Mistä näin suuret nousut johtuvat?

Vierailija
85/120 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On väärin jos esim. 7,5 keskiarvolla ei pääse lukioon. Esim. nykyinen pääministerimme oli 7,5 oppilas. Miksi yläkoulun pitäisi määrittää koko tulevaisuus?

Meillä kyllä opettaja sanoi yläasteella että lukio vaatii nykyisin paljon enemmän kuin yläaste. Jos et selviä edes 8 keskiarvolla peruskoulusta, et pärjää lukion tahdissa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Meillä oli 7,5 keskiarvo vaatimus, mutta sait mahdollisuuden yrittää jos paikkoja jäi yli ja keskiarvo hipoi tuota 7,5. Yksikään näistä yrittäjistä ei selvinnyt lukiosta puolta vuotta pidempään kun eivät päässeet kursseista läpi.

Vierailija
86/120 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytöllä ka. On 9. Vuosi vielä aikaa nostaa arvosanoja jos haluaa ja miettiä mihin menee. Maailma on avoin hänelle nii kun veljeni sanoin. Ja olen todella ylpeä työstäni, itse kun olen 6-7 ka. Sain kuitenkin ammatin ja olen ylpeä. Joten eiköhän jokaiselle paikka löydy

Vierailija
87/120 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

asdf kirjoitti:

Turha sinne lukioon kovin huonolla keskiarvolla on edes mennä. Ei pärjää.

Höpö höpö. Per seilin aikoinaan yläasteen keskiarvolla seiska jotain, menin lukioon ja kirjoitin ällän paperit.

Vierailija
88/120 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa keskiarvoraja oli nyt 7,92, jos ei lasketa Steineria ja ruotsinkielistä. Viime vuonna 7,67 (Norssilla tuo matalin).

On se tavallaan aika hurjaa jos 7,9:n keskiarvolla ei pääse lukioon. Veljelläni oli aikanaan tuo, hänestä tuli DI.

Vierailija
89/120 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin nuo rajat on liian korkeita. Olen yläkoulun opettaja ja kohtaan jatkuvasti nokkelia, mutta kovin murkkuilevia poikia, joiden paikka olisi oikeasti lukiossa. Täysin tekemättä mitään, siis makaamalla ja lähinnä keskittymällä häseltämään, nyppivät vaikeista aineista kuten enkku ja matikka kasia tai ysiä, mutta joku uskonto tai terveystieto on 5-6. Heillä on venymiskykyä ja ovat vaan kehityksessä jäljessä tyttöjä. Lukio olisi oikea paikka, mutta keskiarvo ei välttämättä riitä. Onneksi menevät monet kaksoistutkinnolle.

Tampereen seudulla TYK:iin oli raja 7.75. Mutta korkeat oli. Ympäristökunnista esim. Pirkkalassa oli vielä pari vuotta sitten jotain hiukan päälle 7, kun kaikki koulutettujen perheiden lapset kirmasi Tampereelle lukioon. Nyt sielläkin on jo tasan 8. Ylöjärvellä melkein ja Nokiallakin meni jo jonnekin 7.7.

Tuo TYK:n keskiarvorajan mainiseminen on turhaa, koska keskiarvosta ei saanut kuin pienen osan pisteistä. Valtaosa pisteistä tuli muutamasta aineesta (li, ku, mu, ai) ja harrastuksista. Eli harva alle kasin oppilas sinne kuitenkaan olisi päässyt, vaikka olisi tajunnut hakea.

Onko TYKin valintaprosessi muuttunut? Kun olin siellä itse, keskiarvolla haettiin ja sen päälle lisättiin "harrastuneisuuspisteet", joten puhtaasti keskiarvolla sisäänpääsyn raja oli jotain 9.2 luokkaa, parhaat mahdolliset lisäpisteet taisi olla n.2.

Vierailija
90/120 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turussa keskiarvoraja oli nyt 7,92, jos ei lasketa Steineria ja ruotsinkielistä. Viime vuonna 7,67 (Norssilla tuo matalin).

On se tavallaan aika hurjaa jos 7,9:n keskiarvolla ei pääse lukioon. Veljelläni oli aikanaan tuo, hänestä tuli DI.

Turussa ja Tampereella tavalliseen lukioon molempiin siis tuo 7,92, joka on aika korkea, jos pari vuotta sitten pelkkä 7 on riittänyt. Tuskin kaikki näistä seiskan oppilaista on lopettanut kesken. Hurjalta tuntuu, ettei melkein kasin keskiarvolla pääse lukioon, kun pienemmillä paikkakunnilla riittää jopa 6.

Vierailija
91/120 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko TYKin valintaprosessi muuttunut? Kun olin siellä itse, keskiarvolla haettiin ja sen päälle lisättiin "harrastuneisuuspisteet", joten puhtaasti keskiarvolla sisäänpääsyn raja oli jotain 9.2 luokkaa, parhaat mahdolliset lisäpisteet taisi olla n.2.

On täysin muuttunut. Lukuaineiden keskiarvosta sai max 10 p ja mulla ansioilla 10 p. Yht. 20 p maksimi. Eli kympin keskiarvollakaan ei olisi automaattisesti päässyt sisään.

Vierailija
92/120 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella tilanne surkea. Pienemmillä paikkakunnilla myös ns. lukiokymppejä, joiden kautta pääsee lukioon. Tampereella pärjäävät vain tosi hyvät tai tosi huonot, sillä keskitason oppilaita ei tue kukaan.

Vierailija
93/120 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sai itseni huokaamaan syvään ja samalla ihmettelemään, että kuinka onnekas aikanaan olen ollut.  Oma keskiarvoni oli aikanaan lähempänä seiskaa (6,9) .  Olen sittemmin Helsingin yliopistosta valmistunut, oikeustieteen maisteri. Minulla on edelleen haasteita suomenkielessä; yhdyssanoisssa ja pilkkujen ja muiden välimerkkien oikeissa paikoissa 

Vierailija
94/120 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän saisi tietää, moniko Tampereella lukioon halunnut jäi ilman paikkaa?

Ei vaikuta Tampere kovin koulutusmyönteiseltä paikalta.

Vierailija
95/120 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvien perheiden lapset meni ennen aina lukioon. Sinne oli helppo mennä, koska duunarien lapset opiskeli pääsäntöisesti ammattikoulussa.

Nyt on luotu kilpailun lisäksi vielä keskiarvorajoja lukioon ja jätetään lukiopaikkoja täyttämättä, vaikka jonkun keskiarvo olisi 0,1 alle rajan.

Nuo lapset käymään pitkän koulutien. Joku tuhlaa yhden vuoden kymppiluokalla, toinen menee

amitsuun ja sen jälkeen näkee suuren vaivan päästäkseen AMK:hon. Tuosta menee sitten vielä muutama vuosi korkeakoulussa.

Kaikki tämä noiden rajojen takia paremmissa perheissä.

Vierailija
96/120 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on luotu kilpailun lisäksi vielä keskiarvorajoja lukioon ja jätetään lukiopaikkoja täyttämättä, vaikka jonkun keskiarvo olisi 0,1 alle rajan.

Lähtökohtaisesti lukiovalintojen keskiarvoraja ei ole mikään keinotekoisesti ja mielivaltaisesti asetettu karsintaraja. Oppilaita valitaan oppilaitoksen aloituspaikkojen mukainen määrä keskiarvon paremmuusjärjestyksessä. Sisäänpääsyraja siis asettuu heikoimman sisäänpäässeen oppilaan keskiarvon mukaiseksi.

Minkähänlaista kehitystä yläkoulun päättäneen oppilasaineksen keskiarvoissa on tapahtunut viimeisen vuosikymmenen aikana? Jos sisäänpääsyrajat ovat nousseet, niin kai samansuuntaista kehitystä on nähtävissä arvosanoissakin.

Vierailija
97/120 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin sanoin lapselle, että paras nostaa keskiarvo yli kahdeksaan, jos meinaa lukioon päästä. Itse asutaan pääkaupunkiseudulla.  Kaikki kaverinsa menossa jonnekin Ressun lukioon tosta vaan heittämällä.

Ei sinne Ressuun menty tänä vuonna heittämällä 9,69 IB linjalle pääsi alle 9 ka. Ressu oli remontissa pitkään ja ilmeisesti moni lähellä kymppiä pyrki sinne ja pääsi.

Vierailija
98/120 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa lähes sama ongelma, kunnon lukioon tarvitaan käytännössä 9 ka, että pääsee varmasti sisään. Ihan käsittämätön tilanne. 

Kaitaan lukio ja Espoon yhteislyseo alle 8. Tosin Kaitaan kuvataidelinja viime vuonna yli 9 ka. Leppävaaran lukio oliko tänä vuonna 8 alin millä pääsi. Yleensä yli 9 ka:n omaavat menevät myös yli 9 ka:n lukioon.

Vierailija
99/120 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää suunnattomasti se "poikia sorretaan" volina mitä täälläkin on, mutta tässä on kyllä ihan todellinen ongelma. Pojilla on huomattavasti yleisempää se että yläkoulussa saattaa niistä kiinnostavista aineista tulla hyvä numero, mutta sitten ne loput onkin ihan surkeita. Tiedän esim yhden DI:n joka pikkupaikkakunnalla meni lukioon, koska keskiarvo ei riittänyt ammattikouluun. Matemaattisista aineista oli numerot 9-10, mutta lopuista olikin sitten tyyliin vitosta. Tampereella hän ei olisi päässyt mihinkään.

Mun poika on just tällainen tapaus. Aloittaa kesän jälkeen Tampereella 9. luokan ja ollaan pulassa hänen jatkokoulutuksen kanssa. Poika on tosi hyvä matikassa, fyssassa ja kemiassa, numerot 9 ja 10. Mutta kaikki muut lukuaineet on 5, 6 tai 7 kun poikaa ei kiinnosta lukeminen ja tunnilla kuunteleminen. Mihin tuon pojan laittaa ysin jälkeen? Kymppiluokka ei saa sitä lukemaan historiaa ja uskontoa sen enempää kuin nytkään. Samoin ammattikoulun sähkölinjallekin taitaa olla nykyään jo 8 keskiarvoraja. 

Tampereen teknillinen lukio. Pääsee yliopistoon .

Vierailija
100/120 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 8 keskiarvolla on turha mennä lukioon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan