Tampereella vaaditaan kasin keskiarvo lukioon
Tampereella pääsi alle kasin todistuksella lukioon vaan Steiner, teknilliseen tai ruotsinkieliseen lukioon. Yli 700 hakijaa tulee muualta niin tamperelaiset 7,5-8 oppilaat ei pääse lukioon. Ylöjärvellekin vaadittiin jo 7,92.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Omani pääsi amikseen, ainut ala mihin haluaa.
Mielestäni oman pojan arvosanat arvosteltu hyvin tiukasti eli kun ei viittaa niin numeroa alennettu.
Historian koe oli kasilla 8 plus ja todistukseen seiska.
Olen seurannut pitkään noita lukion keskiarvoja ja nousseet joka vuosi.Muistakaa että opiskelu kannattaa aina ja iltalukioon vaan jos siltä tuntuu tai amikseen kaksoistutkintoon.
Toinen vaihtoehto on hankkia kämppä ja nuori muuttaa toiselle paikkakunnalle ja tulee viikonlopuksi kotiin.
Olisi jo aika puuttua tähän että lukioita on Tampereella liian vähän.
Mies Fm ja opiskeli vasta aikuisena. Peruskoulun todistus oli huono. Nykyään hyvin tietävä mies.
Sama juttu myös Tampereella. Poika yritti lukea ja sai kaikista kevätlukukauden kokeista yli 8. Silti kuusi ainetta jäi seiskaan, kun numeroa ei voi nostaa kun aiemmin on ollut seiskan oppilas. Jossain toisessa koulussa on voitu ajatella myös oppilaan tulevaisuutta ja nostettu numeroita.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää suunnattomasti se "poikia sorretaan" volina mitä täälläkin on, mutta tässä on kyllä ihan todellinen ongelma. Pojilla on huomattavasti yleisempää se että yläkoulussa saattaa niistä kiinnostavista aineista tulla hyvä numero, mutta sitten ne loput onkin ihan surkeita. Tiedän esim yhden DI:n joka pikkupaikkakunnalla meni lukioon, koska keskiarvo ei riittänyt ammattikouluun. Matemaattisista aineista oli numerot 9-10, mutta lopuista olikin sitten tyyliin vitosta. Tampereella hän ei olisi päässyt mihinkään.
Mun poika on just tällainen tapaus. Aloittaa kesän jälkeen Tampereella 9. luokan ja ollaan pulassa hänen jatkokoulutuksen kanssa. Poika on tosi hyvä matikassa, fyssassa ja kemiassa, numerot 9 ja 10. Mutta kaikki muut lukuaineet on 5, 6 tai 7 kun poikaa ei kiinnosta lukeminen ja tunnilla kuunteleminen. Mihin tuon pojan laittaa ysin jälkeen? Kymppiluokka ei saa sitä lukemaan historiaa ja uskontoa sen enempää kuin nytkään. Samoin ammattikoulun sähkölinjallekin taitaa olla nykyään jo 8 keskiarvoraja.
Mun poika taas osaa kieliä ja reaaliaineita, mutta esim. fysiikka ja kemia ei suju lainkaan. 7,83 ei riittänyt lukioon Tampereella, vaikka siis esim. enkku ja ruotsi olivat 9. Ei halunnut mennä teknilliseen lukioon, jonne siis riitti nyt 7,75.
Minustakin nuo rajat on liian korkeita. Olen yläkoulun opettaja ja kohtaan jatkuvasti nokkelia, mutta kovin murkkuilevia poikia, joiden paikka olisi oikeasti lukiossa. Täysin tekemättä mitään, siis makaamalla ja lähinnä keskittymällä häseltämään, nyppivät vaikeista aineista kuten enkku ja matikka kasia tai ysiä, mutta joku uskonto tai terveystieto on 5-6. Heillä on venymiskykyä ja ovat vaan kehityksessä jäljessä tyttöjä. Lukio olisi oikea paikka, mutta keskiarvo ei välttämättä riitä. Onneksi menevät monet kaksoistutkinnolle.
Tampereen seudulla TYK:iin oli raja 7.75. Mutta korkeat oli. Ympäristökunnista esim. Pirkkalassa oli vielä pari vuotta sitten jotain hiukan päälle 7, kun kaikki koulutettujen perheiden lapset kirmasi Tampereelle lukioon. Nyt sielläkin on jo tasan 8. Ylöjärvellä melkein ja Nokiallakin meni jo jonnekin 7.7.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika taas osaa kieliä ja reaaliaineita, mutta esim. fysiikka ja kemia ei suju lainkaan. 7,83 ei riittänyt lukioon Tampereella, vaikka siis esim. enkku ja ruotsi olivat 9. Ei halunnut mennä teknilliseen lukioon, jonne siis riitti nyt 7,75.
Sama keskiarvo meillä. Meni ympäristökuntaan, koska tiedettiin etukäteen jo, että ei tn. riitä Tampereella juuri mihinkään.
Neuvo: Kannattaa kysellä irtopaikkoja. Olen kuullut, että esim. Tampereen yhteiskouluun ja ympäristökuntiin on otettu ylimääräisenä. Keskiarvo on kuitenkin kohtuullinen ja rehtori aina arvioi myös, mistä numeroista todistus koostuu eli esim. kielissä tai matikassa hyvä numero tukee ajatusta lukio-opinnoissa pärjäämisessä. Lisäksi kannattaa vähän jutella, että oli tosi laiska ja ei kiinnostanut. Jos hehkuttaa yrittämistään, niin se tavallaan on tässä tilanteessa negatiivista, koska rehtori haluaa nähdä potentiaalia parantaa....
Kyllä lukioihin pitää kuitenkin keskiarvorajat olla, jotta niihin hakeutuu ja pääsee motivoituneita ja opiskelemaan kykeneviä nuoria. Kun ensin peruskoulussa on edetty yhdeksän vuotta niiden tahtiin ja niiden ehdoilla, joita ei kiinnosta ja joille siksi kerrataan samoja asioita vuodesta toiseen, ei olisi oikein että se jatkuisi edelleen lukiossa. Ne jotka osaavat, tekevät tehtävänsä ja lukevat kokeisiin kärsivät jo ihan tarpeeksi peruskoulussa niistä, jotka jättävät hommansa hoitamatta, kun eivät vaan viitsitä nähdä vaivaa yhtään mihinkään.
Kymppiluokka on oikein hyvä vaihtoehto niille, joilla olisi halua ja potentiaalia lukioon, mutta peruskoulussa ei vain olla ryhdistäydytty tekemään mitään. Jos edes ysiluokka ei ole toiminut herätyksenä sille, että numeroita pitäisi nostaa ja jotain pitäisi ehkä tehdä niiden eteen, niin nuori ei välttämättä ole lukioon valmis tai sopiva. Kumppiluokalla voi sitten kypsyä ja siirtyä valmiimpana lukioon, jos se tuntuu itselle parhaalta vaihtoehdolta.
Vierailija kirjoitti:
Espoossa lähes sama ongelma, kunnon lukioon tarvitaan käytännössä 9 ka, että pääsee varmasti sisään. Ihan käsittämätön tilanne.
Puolet espoolaisista lukiosta ei ole "kunnon lukioita"?
Niin, mitä sitten? Täytyyhän lukiossa joku taso olla. Kasin keskiarvoon ei mitään neroa kuitenkaan vaadita.
Eipä tuo toisaalta mikään korkea ole. Sain itse 8,2 läksyjä tekemättä jä äo:ni on 117, eli en mikään älykäs. Kuka vaan normaaliälyinen saa yli 8 aika minimaalisella panostuksella.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo toisaalta mikään korkea ole. Sain itse 8,2 läksyjä tekemättä jä äo:ni on 117, eli en mikään älykäs. Kuka vaan normaaliälyinen saa yli 8 aika minimaalisella panostuksella.
Nykyisin ei kuka vaan normaaliälyinen kyllä saa kasia. Voi olla vilkas tai olla eri mieltä opettajan kanssa tai voi olla liian hiljainen. Opsin kriteerit numeroon 8 on vaativat. Jos opettaja niitä tuijottaa, niin aika helposti oppilas jää seiskaan, vaikka kokeesta saakin kasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama keskiarvo meillä. Meni ympäristökuntaan, koska tiedettiin etukäteen jo, että ei tn. riitä Tampereella juuri mihinkään.
Neuvo: Kannattaa kysellä irtopaikkoja. Olen kuullut, että esim. Tampereen yhteiskouluun ja ympäristökuntiin on otettu ylimääräisenä. Keskiarvo on kuitenkin kohtuullinen ja rehtori aina arvioi myös, mistä numeroista todistus koostuu eli esim. kielissä tai matikassa hyvä numero tukee ajatusta lukio-opinnoissa pärjäämisessä. Lisäksi kannattaa vähän jutella, että oli tosi laiska ja ei kiinnostanut. Jos hehkuttaa yrittämistään, niin se tavallaan on tässä tilanteessa negatiivista, koska rehtori haluaa nähdä potentiaalia parantaa....
Ilmeisesti ennen on noita peruutuspaikkoja saanut. Nyt kai varasijamenettely on tarkka ja moniin kouluihin Tampereella on varasijoilla 50 hakijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin ei kuka vaan normaaliälyinen kyllä saa kasia. Voi olla vilkas tai olla eri mieltä opettajan kanssa tai voi olla liian hiljainen. Opsin kriteerit numeroon 8 on vaativat. Jos opettaja niitä tuijottaa, niin aika helposti oppilas jää seiskaan, vaikka kokeesta saakin kasin.
No jos lapsesi ei saanut kasia, niin sitten hän oli laiska. Älä yritä keksiä tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin nuo rajat on liian korkeita. Olen yläkoulun opettaja ja kohtaan jatkuvasti nokkelia, mutta kovin murkkuilevia poikia, joiden paikka olisi oikeasti lukiossa. Täysin tekemättä mitään, siis makaamalla ja lähinnä keskittymällä häseltämään, nyppivät vaikeista aineista kuten enkku ja matikka kasia tai ysiä, mutta joku uskonto tai terveystieto on 5-6. Heillä on venymiskykyä ja ovat vaan kehityksessä jäljessä tyttöjä. Lukio olisi oikea paikka, mutta keskiarvo ei välttämättä riitä. Onneksi menevät monet kaksoistutkinnolle.
Tampereen seudulla TYK:iin oli raja 7.75. Mutta korkeat oli. Ympäristökunnista esim. Pirkkalassa oli vielä pari vuotta sitten jotain hiukan päälle 7, kun kaikki koulutettujen perheiden lapset kirmasi Tampereelle lukioon. Nyt sielläkin on jo tasan 8. Ylöjärvellä melkein ja Nokiallakin meni jo jonnekin 7.7.
Miksi murkkuilevien poikien paikka olisi lukiossa häiritsemässä niitä, jotka oikeasti haluavat opiskella? Menkööt amikseen tai kympille kasvamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi murkkuilevien poikien paikka olisi lukiossa häiritsemässä niitä, jotka oikeasti haluavat opiskella? Menkööt amikseen tai kympille kasvamaan
Kyllä sekin on tylsää, jos lukiossa on vaan tyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos lapsesi ei saanut kasia, niin sitten hän oli laiska. Älä yritä keksiä tekosyitä.
Oli laiska seiskalla ja kasilla. Ei enää ysillä. Harmi etteivät koulut tätä korosta, että kaikki yläkoulun vuodet vaikuttavat päättöarviointiin.
Valitettavasti seiskaan pyöristyvällä keskiarvolla on ihan turha mennä lukioon. Koulumenestys laskee siellä joka tapauksessa, eikä seiskan oppilaan yo-papereilla tee tulevaisuudessa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli laiska seiskalla ja kasilla. Ei enää ysillä. Harmi etteivät koulut tätä korosta, että kaikki yläkoulun vuodet vaikuttavat päättöarviointiin.
Kyllä sitä koulussa korostetaan ja fiksut sen tajuavat, loppuja ei jaksa kiinnostaa kun ovat vielä niin kakaroita.
Mikseivät vanhemmat sitä korosta?
Tampereella kai kaikkien lukioiden keskiarvo nousi, miten se on mahdollista? Yleensähän jossain nousee ja jossain laskee.
Vierailija kirjoitti:
Tuo TYK:n keskiarvorajan mainiseminen on turhaa, koska keskiarvosta ei saanut kuin pienen osan pisteistä. Valtaosa pisteistä tuli muutamasta aineesta (li, ku, mu, ai) ja harrastuksista. Eli harva alle kasin oppilas sinne kuitenkaan olisi päässyt, vaikka olisi tajunnut hakea.
Ongelma onkin siinä että keskiarvoraja hilautuu koko ajan ylemmäs. Kyllä kasin oppilas on hyvinkin lukiokelpoinen ja opiskelutekniikkahan vielä kehittyy lukiossa, motivaatiosta puhumattakaan. Meillä ei ole todellakaan varaa jättää heidän potentiaaliaan hyödyntämättä.