Pomo laittanut etätöitä tekeville kokouksia miltei joka aamu kello 8. Että ottaa kaaliin!
Haluaa vain kontrolloida. Että ottaa kaaliin!!! 😡
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ihan aukene, miten tuo menee. Jos pomo nakittaa tuolla vain etätyöläisiä, mikä estää teitä päättämästä toisin? Mistä hän saa tietää sen?
Onko teillä koko työpaikan väki etänä? Vain osa?
Joku tosin sen jo sanoikin, että tuo on aika sama kuin jos duunipaikalla on palaveri klo 9. Sinunhan ei kotosalla tarvitse herätä kuin sen pienen hetken aiemmin, että ennätät panna kahvin porisemaan, käväistä vessassa ja avata läppärin. Sitten palaverin jälkeen syöt aamupalan ja käyt suihkussa ja pukeudut.
Eiköhän se pomo ole mukana siellä palaverissa. Näin ainakin meillä on. Jos on videopalaveri, ei monikaan sinne viitsi ihan suoraan unilta mennä. Antaa huonon vaikutelman, jos olet palaverissa tukka pystyssä ja silmät rähmässä. Toki riippuu palaverin luonteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei mitään pakottavaa syytä pitää kokouksia noin aikaisin, niin mikä järki tossa oikeasti on? Olisi paljon järkevämpää yhtiönkin kannalta pitää pikkaisen myöhenpään, jolloin kaikki ovat hyvin levänneitä ja virkeitä. Jos ei ole aamuvirkku ihminen niin ei se ajatustoiminta kyllä varmasti ole parhaillaan puoliunisena heti sängystä ylös kömmittäessä. Siinä sitten silmät ummessa mietitään voittamisstrategioita.
Niinpä. Laittais työajaksi esim 12-20, jolloin kaikki, niin ilta- kuin aamuvirkut olisivat pirteitä ja tuottavia.
Ja perheellinen ei näkisi lapsiaan juuri lainkaan. Aamunpäivän ovat koulussa ja työajan loputtua onkin aika mennä nukkumaan.
Koululainen nukkumaan klo 20?!!! No ei kyllä edes ekaluokkalaiset mene kahdeksalta illalla nukkumaan.
Joka tapauksessa palavereilla ei ole pakko aloittaa ja lopettaa työpäivää. Silloin ne eivät sulje pois myöskään työaikajoustoja. Ja jokainen voi tehdä tunnit kasaan parhaaksi näkemällään tavalla.
No ei välttämättä tasan silloin, mutta pienimmät koululaiset voivat hyvinkin mennä jo 21 maissa nukkumaan. Osa aiemminkin. Jäähän siinä hurja yksi tunti aikaa lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Moneltako se aamupalaveri toimistolla ollessa on? Mun tiimillä on daily stand-up klo 11.30, oltiin toimistolla tai kotona. Jos nyt päättäisin siirtää sen aiemmaksi niin se olisi pelkkää kettuilua ja kyttäämistä.
Tuohon aikaan osa vasta aloittelee työpäivää, osalla puolet pulkassa, ei mitään ongelmaa. Klo 10 sopisi itselleni parhaiten, mutta ei tässä pelkästään mun preferenssin mukaan mennä.
Mikä helvata on "daily stand-up"? Kerrotte vuorollanne vitsejä?
ÄLKÄÄ käyttäkö englanninkielisiä termejä, jos ette osaa kieltä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moneltako se aamupalaveri toimistolla ollessa on? Mun tiimillä on daily stand-up klo 11.30, oltiin toimistolla tai kotona. Jos nyt päättäisin siirtää sen aiemmaksi niin se olisi pelkkää kettuilua ja kyttäämistä.
Tuohon aikaan osa vasta aloittelee työpäivää, osalla puolet pulkassa, ei mitään ongelmaa. Klo 10 sopisi itselleni parhaiten, mutta ei tässä pelkästään mun preferenssin mukaan mennä.
ÄLKÄÄ myöskään moittiko toisten kielitaitoa, kun omakaan ei ole kunnossa. Stand-up on paljon muutakin kuin vitsien kertomista lavalla. Ihan google translatekin löytää sille muitakin merkityksiä. Puhumattakaan pätevämmistä sanakirjoista.
Mun pomo taas buukkaa päivän aikana aina ad hoc -palaverit klo 17 tai klo 18. Kun ei kuulemma muuten ole sekuntiakaan aikaa päivän aikana. Ottaa kyllä päähän, koska aloitan usein klo 7 ja luulen voivani lopettaa ”ajoissa”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stand-up_meeting
Ole hyvä. Stand-up meeting vs. stand up comedy. Huomaa väliviiva. Tosin, jos et kontekstista erota kahta samantapaista sanaa, niin englannin kielioppi tuskin on ainoa ongelmasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄLKÄÄ käyttäkö englanninkielisiä termejä, jos ette osaa kieltä kunnolla.https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stand-up_meeting
Ole hyvä. Stand-up meeting vs. stand up comedy. Huomaa väliviiva. Tosin, jos et kontekstista erota kahta samantapaista sanaa, niin englannin kielioppi tuskin on ainoa ongelmasi.
Meillä tää tunnetaan nimellä pystypalaveri. Kannattaa käyttää suomenkielisiä termejä, kun ne kerran ovat olemassa, paitsi jos muutenkin puhutaan vain englantia.
Vierailija kirjoitti:
Mun pomo taas buukkaa päivän aikana aina ad hoc -palaverit klo 17 tai klo 18. Kun ei kuulemma muuten ole sekuntiakaan aikaa päivän aikana. Ottaa kyllä päähän, koska aloitan usein klo 7 ja luulen voivani lopettaa ”ajoissa”.
Itse teen oletuksena 7-15 päivää, ja en varmasti osallistu klo 16 jälkeen alkavaan palaveriin. Saa pomo palaveerata ihan yksinään illalla. Ylitöinä voisin ehkä osallistuakkin, normi tunneilla en.
Vierailija kirjoitti:
Jos on videopalaveri, ei monikaan sinne viitsi ihan suoraan unilta mennä.
Käyttääkö joku oikeasti videota palvereissaan? Omalla kohdalla ollut yhden käden sormilla laskettavissa kerrat, kun jollain ollut video auki.
Miten riittää asiaa liki joka aamuksi palaveriin?
Meillä on liukuva työaika ja palaverit yleensä klo 9-15 välillä. Toki välillä muulloinkin mutta ei niitä muuten vaan laiteta alkamaan klo 8 tai 16 tms. Ihan kohteliasta huomioida se että ihmiset oikeasti käyttää niitä liukumia ja yrittää lähtökohtasesti pitää palaverit silloin kuin valtaosa ihmisistä muutenkin ois paikalla.
Etätyötrolli taas vauhdissa. Jotain ilmeisesti sieppaa ihan toden teolla se, että jotkut tekevät etätöitä, niin sitten pitää tehtailla näitä aloituksia.
Mä en ymmärrä mikä siinä ottaa kaaliin. Meillä on normaali työaika klo 8-16 joten pystyn kotona aloittamaan klo 7:30 kun matkaan ei mene aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttääkö joku oikeasti videota palvereissaan? Omalla kohdalla ollut yhden käden sormilla laskettavissa kerrat, kun jollain ollut video auki.
Tottakai asiaa riittää joka aamuksi, meillä on firma toiminnassa joka arkipäivä. Käydään läpi pikaisesti edellisen ja kuluvan päivän asiat jos niissä on jotain uutiskynnyksen ylittävää, esim isot tilaukset, osapuutteet, myöhästymiset, sairauslomat jne.
Vierailija kirjoitti:
Saako kuitenkin vetää pyyhkeen lipputankoon?
OT, mutta tuli vaan mieleen, että pitäisi varmaan lopettaa täällä palstalla pyöriminen. Jotenkin pelottavaa, että heti tiesi mistä on kyse.
Täytyy perustaa anonyymit AV-palstalaiset kerho, jotta tästä addiktiosta pääsee eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai asiaa riittää joka aamuksi, meillä on firma toiminnassa joka arkipäivä. Käydään läpi pikaisesti edellisen ja kuluvan päivän asiat jos niissä on jotain uutiskynnyksen ylittävää, esim isot tilaukset, osapuutteet, myöhästymiset, sairauslomat jne.
Kenen sairauslomat? Pisti vain silmään koska eihän niitä voi käydä läpi ellei sairauslomalla itse ollut halua poissaolonsa syytä julki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen sairauslomat? Pisti vain silmään koska eihän niitä voi käydä läpi ellei sairauslomalla itse ollut halua poissaolonsa syytä julki.
No ei kenenkään henkilön sairauslomia ruodita mutta jos jotain tiettyä työtä tuotannossa tekee vain esim kaksi ihmistä ja toinen on yllättäen pois, se saattaa vaikuttaa heti muihin asioihin kuten tuotteiden toimitusaikoihin. Meillä siis valmistetaan itse tuotteita ja toimitetaan niitä asiakkaille. Tai saatetaan mainita että on flunssan takia poikkeuksellisen suuri määrä ihmisiä pois jostakin tiimistä ja koitetaan saada vuokrafirmasta paikkaajia. Tämän tyyppisiä asioita siis mainitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kenenkään henkilön sairauslomia ruodita mutta jos jotain tiettyä työtä tuotannossa tekee vain esim kaksi ihmistä ja toinen on yllättäen pois, se saattaa vaikuttaa heti muihin asioihin kuten tuotteiden toimitusaikoihin. Meillä siis valmistetaan itse tuotteita ja toimitetaan niitä asiakkaille. Tai saatetaan mainita että on flunssan takia poikkeuksellisen suuri määrä ihmisiä pois jostakin tiimistä ja koitetaan saada vuokrafirmasta paikkaajia. Tämän tyyppisiä asioita siis mainitaan.
Ja lisäisin vielä että osa mainitsee itse tulevasta sairauslomastaan esim näin: Hei mä aloitan sitten maanantaina sairausloman kun menen ranteen operointiin ja olen näillä näkymin pois kaksi viikkoa. Töitäni tekee sillä aikaa se ja se.
Vierailija kirjoitti:
Töissäkö teillä ei koskaan ole kokouksia klo 8?
No ainakaan meillä ei ole koskaan. Meillä on liukuva työaika, välillä 07.00 - 21.00 on tehtävä työt. Ns. normiaika, jolloin kaikkien oletetaan olevan työpaikalla, jos ei ole jotain tapaamista tai koulutusta, on 09.30 - 12.00 ja 15.00 - 16.30 (perjantaisin 16.00).
Ihan henkilöstösäännöissä on annettu ohjeet että kokouksia ei saa järjestää noiden aikojen ulkopuolella muuta kuin pakottavasta syystä.
Samoja sääntöjä noudatetaan nyt kun kaikki ovat etätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis poissaolojen sijaisuuksista ym toki voi puhua. Ongelmana on se ettei poissaolon syytä saa kertoa eli henkilö itse ole halunnut välttämättä julkiseksi tiedoksi että on sairauslomalla. Jos kollegoille ei ole välttämätön tieto että joku on nimenomaan sairauslomalla ei sitä tietoa saa turhaan levittää. Tätä säätelee ihan laki joten työnantajan kannattaa olla tarkkana ettei joku nosta tuosta äläkkää.
Törkeätä! Etätöissä ei välttämättä ole omaa työhuonetta tai eristettyä työtilaa ja klo 8 aamukokous voi herättää muun perheen. Kymmenen aikaan aamulla on etätyössä suvaittava aika palavereille, silloin muut perheenjäsenet voivat heräillä. Puolen päivän aikaan sopisi enemmistölle, että myöhään nukkumaan mennyt lomalainenkin saa täydet yöunet. Unen määrä on kuiten vahvasti terveyteen vaikuttava seikka.