Miksi se ei ole ok jos naisena koen unisex vessat ahdistavina?
Tuon cis-naiset ketjun innoittamana aloin miettiä, että kun yhä useammassa paikassa on unisex vessat ilmeisesti sen vuoksi, että ne joiden on vaikea määritellä itseään naiseksi tai mieheksi, voivat kokea olonsa turvalliseksi unisex-vessoissa. Mutta entä me, jotka taas emme koe oloamme mukaviksi tai turvalliseksi unisex-vessoissa? Entä jo ne tuntuvat suorastaan ahdistavilta ja häiritseviltä? Ymmärrän, että pissaaminen ja kakkaaminen ovat luonnollisia asioita ja niin miehet, naiset, trans- inter- jne sukupuoliset tekevät sitä, mutta väitän että on useampia minunkaltaisia ihmisiä, niin naisia kuin miehiä, jotka kokevat ajatuksen unisex-vessoista kiusallisena. Eikö meillä ole siihen oikeus?
Kommentit (249)
Jep. Itse yllätin erään vanhemman herran tumputtamasta unisex-veskissä. Kivaa on myös se, kun monet miehistä eivät nosta rengasta ylös, ja kusta lorottelevat miten sattuu.
Olen nainen enkä ymmärrä, mikä unisex-vessoissa häiritsee. Ehkä jossakin baarissa ne eivät olisi kivoja, mutta meilläkin on työpaikalla sekavessat ja suunnilleen yhtä paljon miehiä ja naisia. Ei ongelmaa. Sitä paitsi käyn mieluummin kakkosasialla miesten kuullen kuin naisten, jotenkin paljon mukavampaa.
Mua miehenä haittaa baareissa unisex-vessat ja ihan puhtaasti siksi, että mä menen baareihin juomaan. Kun juo, tulee tarve päästä tyhjentämään se rakko aina vähän väliä. No miehet (miesoletetut) hoitavat sen niin, että kävelevät pöntölle ja kusevat. Sitten ravistetaan ja kävellään takaisin omalle paikalle. Tähän operaatioon ei juurikaan kulu aikaa ja jonoja ei synny. Naisilla (naisoletetuilla) toki itse toimenpide vie biologian takia hieman pidemmän aikaa, mutta sen jälkeen sinne vessaan jäädään kohentamaan meikkiä, laittamaan hiuslakkaa tai vaihtamaan pari sanaa frendin kanssa siitä ihanasta miehestä baaritiskillä. Tuo vie tuhottomasti aikaa ja vessa ruuhkautuu. Jossain vaiheessa iltaa siihen tarvitaan erillinen poke katsotaan, että vessaan menee kerrallaan vain 15hlö. Ja jono kasvaa.
Eiköhän pervomiehet juuri hakeudu naistenvessoihin, unisex vessassa voi saada turpaan mieheltä. Mutta monet naiset kokee unisex vessat ahdistavina, joten se ei ole hyvä juttu.
Olen naisoletettu ja mua ahdistaa jonkinverran julkiset vessat yleensäkin. Miksi siis ei ole vessoja jotka on erillään muista. Jokaiselle oma koppi. Ei tartte kenenkään ahdistua omista ahdistuksistaan. Mua siis ei oikeasti kauheasti ahdista ettekä te tiedä olenko mies vai nainen tai kenties lisko. Vessaan mennään omille tarpeillle. Ei muiden. Hyvät kanssameetvurstit. Miehet joutuu (harvoin) niinkuin naisetkin joutuu hyvin harvoin ahdistelun kohteeksi vessassa. Turha siis ahdistua unisex vessoista.
mun mielestä on ok jos on yksi unisex vessa mutta se pitäs olla erikseen muista sukupuoli jaotelluista vessoista. niiku esim inva vessat on yleensä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
mun mielestä on ok jos on yksi unisex vessa mutta se pitäs olla erikseen muista sukupuoli jaotelluista vessoista. niiku esim inva vessat on yleensä erikseen.
Näin. Tätä samaa ajattelua pitäisi soveltaa myös urheiluun. Transnaiset ovat etulyöntiasemassa, koska ovat miehiä ja transmiehillä taas ei ole mitään jakoa miehiä vastaan, koska ovat naisia. Voisivat transihmiset kilpailla keskenään: transnaiset transnaisia vastaan ja transmiehet toisia transmiehiä vastaan.
Läpipaska idea. 99% naisista ei halua kuunnella miesten lorinaa ja paskalla ähkimistä eikä 99% miehistä haistella naisten kuukautisvuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen segregaation edustaja sieltä. Vammaiset ja erilaiset kuin itse ei saa käydä samassa vessassa kuin missä Tauno, Irma, Jamppa ja Ursula käy.
Kaikille vaan oma kullatullla wc-pöntöllä varustettu yksityiskoppi henkivartijalla. Ettei vaan prinsessoille ja kunkuille tule paha mieli, siitä että samassa tilassa on erilainen ihminen kuin itse on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattele ap: meillä on kotonakin unisex-vessat.
Minua ei henk. koht. haittaa unisex-vessat. Toki pitää olla kunnon umpinaiset kopit.
Mutta tässä argumentissasi ei ole järkeä. Ei kodin vessassa ramppaa random tyyppejä.
Argumentti on täysin relevantti: seksuaalirikoksista valtaosa tapahtuu kotona tuttujen kesken.
Seksuaalisuushan teitä tuossa vessa-asiassa häiritsee. Itselleni on aika selvää, ettei elimistön kuona-aineiden poisto ole seksuaalinen vaan aineenvaihduntaan liittyvä ilmiö.
Päivystävien persujen on ilmeisen vaikea erottaa paskalla käyntiä erotiikasta.
Unisex-vessoissa ei ole mitään uutta: niitä oli vielä 1970-luvulla maaseutu täynnä. Täällähän oli ketjukin monireikäisistä huusseista, joissa koko suku ähki yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
q
Unisex-vessat ihan oikeasti rajoittavat naisten julkisten tilojen käyttämistä, jos kirjastoreissut tms. pitää suunnitella sen mukaan että missä pääsee normaaliin vessaan.Tämähän se ongelman ydin on. Naisten julkiset vessat eivät todellakaan ole mikään itsestäänselvyys, vaan niiden saamiseksi jouduttiin satakunta vuotta sitten taistelemaan. Estämällä turvalliseen vessaan pääseminen voidaan tehokkaasti sulkea naisia pois julkisesta yhteiskunnasta.
Entä musliminaiset? Missä he voivat käydä vessassa?
Tämä unisex-vessahullutus on suoraan naisten oikeuksien vastaista. Unisex-vessatilat on sinällään ok, mutta naisilla pitäisi olla myös vaihtoehto päästä naisten vessaan. On naurettavaa, että transnaisten tunteet laitetaan naisten yksityisyyden ja turvallisuuden edelle. On myös naiivia olettaa, että kukaan mies ei muka käyttäisi unisex-vessoja hyväkseen tirkistelyyn ja ahdisteluun.
Ja kas, inva-wc:n käyttö on ratkaisu tähänkin.
Ei todellakaan. Inva-wc:t on tarkoitettu niille ihmisille, jotka eivät pysty tavallista wc:tä käyttämään sairauden tai vamman takia. Niissä käy jo riittävästi wc:tä sotkevia ihmisiä, jotka leikkivät tärkeiden soittokellojen naruilla jne.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Miehenä osallistun tähän kusemalla lattialle jotta hölmöys loppuu
Ja lisäät täysi viattomien siivoojien työtaakkaa 😲!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
q
Unisex-vessat ihan oikeasti rajoittavat naisten julkisten tilojen käyttämistä, jos kirjastoreissut tms. pitää suunnitella sen mukaan että missä pääsee normaaliin vessaan.Tämähän se ongelman ydin on. Naisten julkiset vessat eivät todellakaan ole mikään itsestäänselvyys, vaan niiden saamiseksi jouduttiin satakunta vuotta sitten taistelemaan. Estämällä turvalliseen vessaan pääseminen voidaan tehokkaasti sulkea naisia pois julkisesta yhteiskunnasta.
Entä musliminaiset? Missä he voivat käydä vessassa?
Tämä unisex-vessahullutus on suoraan naisten oikeuksien vastaista. Unisex-vessatilat on sinällään ok, mutta naisilla pitäisi olla myös vaihtoehto päästä naisten vessaan. On naurettavaa, että transnaisten tunteet laitetaan naisten yksityisyyden ja turvallisuuden edelle. On myös naiivia olettaa, että kukaan mies ei muka käyttäisi unisex-vessoja hyväkseen tirkistelyyn ja ahdisteluun.
Ja kas, inva-wc:n käyttö on ratkaisu tähänkin.
Inva-wc:t on tarkoitettu liikuntaesteisille, ei muille.
No eipä ole. Ne ovat kaikille, mutta niissä on invavarustus.
Sun logiikalla invat eivät saisi käyttää sitten tavallisia vessoja : D
Suurin osa "invoista" ei pysty käyttämään tavallista wc:tä.
ohis
Ei ikinä paikkaan missä unisex-vessa.
Haisevia, epääsiistejä, reunus aina ylhäällä ja joudut koskemaan siihen. Yäk
Lisäksi naisena et voi jäädä meikkaamaan halutessasi, kun joku mies seuraa. Yturvatonta iltaelämässä nuorille naisille, jos menisit yksin vessaan pikku hiprakassa ja joku mies yrittäisi päästä samaan vessaan, jos olisitte kahdestaan. Vaarallista nyky-Helsingin iltaelämässä, mikä todella muuttunut.
Normi naistenvessahan iltaelämässä on naisten turvapaikka.
Totta kai saa kokea ahdistavina. Mutta ei se tirkistelemään ryhtyvä mies tarvitse mitään unisex-kyltin "lupaa" toiminnalleen, vaan yhtä hyvin se voi kävellä myös naistenvessaan tai uimahallissa naisten pukkariin.
Itse kannatan unisex-vessoja, enkä näe sukupuolen mukaan erottelulla oikeastaan mitään järkeä. Olen naisvaltaisella alalla ja osallistunut jonkin verran koulutuspäiviin erinäisissä kokoustiloissa ja hotelleissa. Arvata saattaa, mitä käy tauoilla, kun 50 + n naista ja kourallinen miehiä menee vessaan? Niinpä, miesten vessan jono vetää nopeasti, mutta naisilla tauko menee helposti siihen jonotukseen. Todella typerä ja epäkätevä käytäntö tilanteissa, joissa väkimäärä ei mene suunnilleen 50/50 sukupuolen mukaan.
Kauhean kiva vaihtaa kuukautissuojaa vessakopissa, kun viereisessä kopissa istuu joku mies. Joka voi halutessaan kurkistella kopin seinän ylä- tai alapuolelta.