Olen todella kyllästynyt yhteiskunnassamme vallitsevaan yliseksualisoituun ilmapiiriin, muita?
Olen todella kyllästynyt siihen, että mediat puskevat joka tuutista, voimaantuneiden & seksipositiivisten naisten/miesten (erityisesti naisten) ilosanomaa. Nykyään on aivan normaalia, esiintyä vähäpukeisena somessa, jos vain taka-ajatuksena on edistää avoimen ja vapaan seksuaalisuuden ilosanomaa. Moni tekee seksielämästään hyvinkin julkisen. Kertoo henk. kohtaisia asioitaan seksipodcasteissa tuhansille kuulijoille.
Lähes viikottain jokin media nostaa esille seksin terveysvaikutuksia ja jopa määrät sille, mikä on normaali ja terveellinen määrä seksiä parisuhteessa. Tinder ja muut seuranhakupalstat nostattavat suosiotaan, myös varattujen keskuudessa. Kerta kotoa ei saa "normaalia määrää" seksiä, sitä haetaan muualta. Tämäkin on aivan "hyväksyttyä ja normaalia", koska parisuhteessa nyt vaan kuuluu harrastaa seksiä määrä: X, jotta se voidaan luokitella hyväksi ja onnelliseksi suhteeksi..
Mitä ajatuksia aihe teissä muissa herättää? Toivoisin asiallista keskustelua aiheesta.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näy juuri alastomuutta elokuvissa tai sarjoissa (poislukien HBO/Netflix). Seksiä ei näy niissäkään.
Lehdistä alastomuus on hävinnyt kokonaan, myös iltapäivälehdistä. Ei ole edes niin pitkä aika siitä, kun puolialaston iltatyttö oli arkipäivää.
Eli näennäisesti kaikki yliseksualisoitua ja vapautunutta, mutta käytännössä olemme ottaneet takapakkia alastomuuden suhteen ja asenteet ovat kiristyneet.
Katsopa suurin osa Oscareita voittaneista elokuvista vaikkapa 15 vuoden ajalta. Melkein sääntö on, että niissä on oltava jokin uusi "rohkea" rajanylitys, oli se seksiin, alastomuuteen tai väkivaltaan liittyvä. Ikäänkuin silloin se leffa olisi katu-uskottava ja kriitikot ylistää.
Sama on uusissa hittisarjoissa.
On tullut Fifty shadesia. Kaalimatomainosta ei näytetty aikaisemmin ennen klo 21, mut nyt sitä tulee radiosta ja telkkarista lasten katseluaikaan jne.Paras elokuva
2006 - The Departed, ei alastomuutta
2007 - No country for old men, ei alastomuutta
2008 - Slumdog millionaire, ei alastomuutta
2009 - The Hurt Locker, ei alastomuutta
2010 - The King's Speech, ei alastomuutta
2011 - The Artist, ei alastomuutta
2012 - Argo, ei alastomuutta
2013 - 12 Years a Slave, orjuuden kuvaamiseen liittyvää alastomuutta
2014 - Birdman, alaston mies (mitään ei näy) seisoo hetken vaatteiden sovituksessa teatterissa
2015 - Spotlight, ei alastomuutta
2016 - Moonlight, ei alastomuutta
2017 - The Shape of Water, noin 20 sekuntia alastomuutta 123 minuutin aikana
2018 - Green book, ei alastomuutta
2019 - Parasite, ei alastomuutta
Huh huh miten rietas lista.
Älä pilaa aseksuaalien ja matalalibidoisten juhlia faktoilla.
Sama täällä. Seksiä pitäisi olla paljon ja sen pitäisi olla voimavara, ja olet outo, jos seksi ei ole suuri osa elämääsi ja voimaannuttava, tajunnanräjäyttävä kokemus. Jos ei halua näyttää puolta kehoaan rintoja ja takapuolta myöten, on jotenkin epävarma ja pitäisi pukeutua rohkeammin. Yhä useammassa paidassa on syvään uurrettu kaula-aukko.
Myös yhden yön jutut saavat minut voimaan pahoin. Minulla on ollut muutama, koska nuorena "piti olla". Enkä edelleenkää tajua, miksi kukaan haluaisi sänkyyn tuikituntemattoman kanssa, emotionaalisesti harmaalle alueelle. Itseäni asia ei sinänsä enää haittaa, koska olen suhteessa, mutta en kestä kavereiden puheita yhdenyönjutuista. Ja ylipäänsä, ihan kaikki seksipuhe on ihan kamalaa! Kavereiden ja puolituttujen kanssa pitäisi pystyä puhumaan vibroista, seksikerroista, itsetyydytyksestä. Minusta on ihan ennenkuulumatonta, että kysyisin kaveriltani, millaisesta itsetyydytyksestä hän pitää, ja olettaisin hänen vastaavan siihen. Nykyään jatkuvaa seksikeskustelua tai -vihjauksia kuulee ihan työpaikan kahvihuoneessakin, ja osa jaarittelee koko aktin yksityiskohtia myöten. Seksi on minulle hyvin yksityinen asia, minun ja kumppanini välinen.
Elokuvatkin tuntuvat nykyään keskittyvän nuorten naisten seksuaaliseen etsintään, yhdenyönjuttujen avulla. Kukaan ei kumminkaan puhu siitä, että joillekin yhdenyönjutut ja liian aikaiset tai hyväksynnän hakemisesta johtuneet seksikokemukset aiheuttavat henkisesti pahaa oloa. Esimerkiksi itse käsitin seksinhalun ihastumiseksi kaksi kertaa, enkä varmasti ole ainoa. Se oli todella kurja kokemus, jota käsittelin vielä aikusiällä. Elokuvissa ja somessa tämä seksuaalinen etsintä on kumminkin aina positiivista ja voimaannuttavaa, ja nuoria naisia kannustetaan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Seksi on ainakin minulle keskeinen motivaatio pyrkiä parisuhteeseen. Mitenkä te, jotka ette seksistä välitä, mikä teillä on se päämotivaatio. Perheen saaminenko?
Jos sä etsit parisuhdetta pääosin seksin takia, niin silloinhan sulle sopis pelkkä panosuhde (joo en tod. siis suosittele). Panokaverin kanssa ei tartte jakaa asuntolainaa eikä tapella siivouksesta.
Parisuhteessa joutuu käyttämään aivojakin.
Ja miesten seksuaaliset mieltymykset aivan sairaita. Miehet yrittävät levittää netissä tätä sanomaa: "nainen on pilalla oleva rummo 25v uotta kun täyttää" Aivan sairasta!! Miehet ovat mieltyneitä siis vain nuoriin naisiin? Yöksistä. Milloin aikuinen ja kypsä nainen lakkasi kelpaamasta?
Vierailija kirjoitti:
Olen. Haluan olla vapaasti hyvä ystävä ja kaveri muiden samaa sukupuolta olevien kanssa ilman että sitä heti tulkitaan homoseksuaaliseksi. Aivan kuin aikuisella ei enää muka voi olla kavereita ilman että siinä kaveruudessa on kyse seksuaalisesta.
Tämä on jännä ilmiö, jonka olen havainnut itsekin. En missään nimessä haikaile takaisin siihen aikaan, jolloin seksuaalivähemmistöt joutuivat pitämään matalaa profiilia syrjinnän ja väkivallan pelossa mutta nyt tuntuu, että homoseksuaalisuutta nähdään sielläkin missä sitä ei ole. Miesten ja naisten kaverisuhteita on aina seksualisoitu ja nyt sitä on siis alettu tehdä samaa sukupuolta olevien kaveruksien kohdallakin. Mielestäni aika kyllästyttävä oletus, että aikuisten ihmisten välisissä suhteissa on aina jotain seksuaalista mukana. Samaan sarjaan menee hyvää tarkoittavien ihmisten patistelu, että pitää vaan tulla rohkeasti kaapista ulos. Samalla tulevat yleensä patistelleeksi myös sinkkuja heteroita, jotka eivät vain pidä seksuaalisesta suuntautumisestaan ääntä. Eikä ylipäätään kenenkään tarvitse tulla kaapista vain muiden mieliksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja miesten seksuaaliset mieltymykset aivan sairaita. Miehet yrittävät levittää netissä tätä sanomaa: "nainen on pilalla oleva rummo 25v uotta kun täyttää" Aivan sairasta!! Miehet ovat mieltyneitä siis vain nuoriin naisiin? Yöksistä. Milloin aikuinen ja kypsä nainen lakkasi kelpaamasta?
Miehet ovat biologisesti ohjelmoituja olemaan kiinnostuneimpia nuorista naisista, he kun tuottavat parhaiten jälkikasvua.
https://external-preview.redd.it/RaPV5tQUC90ahZXnCpu3ghmIHpyjnBqsXGJPqC…
Voit kiittää evoluutiota. En ymmärrä miten tämä voi tulla jatkuvasti joillekin yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat biologisesti ohjelmoituja olemaan kiinnostuneimpia nuorista naisista, he kun tuottavat parhaiten jälkikasvua.
Voit kiittää evoluutiota. En ymmärrä miten tämä voi tulla jatkuvasti joillekin yllätyksenä?
Samoin naiset on ohjelmoitu olemaan kiinnostuneimpia rikkaimmista ja paraskuntoisista miehistä. He kun pystyvät parhaiten huolehtimaan naisesta ja jälkikasvusta. Ei tämäkään voi tulle kenellekään yllätyksenä.
Toisaalta suurin osa tuntemistani keski-ikäisistä pariskunnista, joilla lapset jo melko isoja, ovat ihan onnellisesti yhdessä vaikka nainen ei ole enää nuori eikä mies yltiövarakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksi on ainakin minulle keskeinen motivaatio pyrkiä parisuhteeseen. Mitenkä te, jotka ette seksistä välitä, mikä teillä on se päämotivaatio. Perheen saaminenko?
Jos sä etsit parisuhdetta pääosin seksin takia, niin silloinhan sulle sopis pelkkä panosuhde (joo en tod. siis suosittele). Panokaverin kanssa ei tartte jakaa asuntolainaa eikä tapella siivouksesta.
Parisuhteessa joutuu käyttämään aivojakin.
Jos seksin ja läheisyyden tarpeisiini vastattaisiin sinkkuna, en varmastikaan olisi aktiivisesti tavoitellut parisuhdetta. Mutta ei keskivertoniehelle se on mahdollista vain parisuhteessa. Panosuhteeseen pääseminen on paljon vaikeampaa kuin parisuhteeseen pääseminen.
En kyllä nykyisessä pitkässä parisuhteessakaan jaa asuntolainaa tai tappele siivouksesta, koska kummallakin on oma koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisia otuksia siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin naiset on ohjelmoitu olemaan kiinnostuneimpia rikkaimmista ja paraskuntoisista miehistä. He kun pystyvät parhaiten huolehtimaan naisesta ja jälkikasvusta. Ei tämäkään voi tulle kenellekään yllätyksenä.
Toisaalta suurin osa tuntemistani keski-ikäisistä pariskunnista, joilla lapset jo melko isoja, ovat ihan onnellisesti yhdessä vaikka nainen ei ole enää nuori eikä mies yltiövarakas.
He ovat yhdessä, koska sosiaalinen ja yhteiskunnallinen, mahdollisesti myös uskonnollinen paine.
Sen sijaan jos keski-ikäisten pariskuntien mieheltä kysyy rehellistä vastausta siihen, kiinnostaisiko heitä ennemmin seksi Victoria's Secret -mallin vai oman puolison kanssa, 100% vastaisi ensimmäisen.
Jatkuva sekstailu/masturbointi on addiktio ja tekee heikoksi. Omasta mielestäni seksi kuuluu lisääntymisen yhteyteen ja on muuten turhaa. Nuorempana tuli leikittyä enemmän, mutta kun olosuhteiden pakosta olin pidemmän aikaa ilman, paluuta ei enää ollut. Alun perinkin kyse lieni opitusta tavasta ja tottumuksesta nautinnon sijaan.
Se kyllä lakkaa nostamasta päätään, kun pääset itse pois niistä viboista. Itse en kohtaa elämässäni enää juuri lainkaan seksuaalissävytteistä sisältöä tai ihmisiä. Muutos piti tietysti sisällään aika isoja siivousoperaatioita ihmisistä käyttämiini palveluihin ja harrastuksiin, mutta se oli sen arvoista. Enää elämäni ei pyöri sekoilun ja hedonismin ympärillä.
Olisi kyllä hauska löytää se lisääntymiskumppani. Tuntuu, että vaihtoehdot ovat kärjistettynä joko lapsen tasolla kognitiiviselta kehitykseltään oleva seksiaddikti tai lahkolainen, ja lahkolaiselle en luultavasti menneisyyteni takia kelpaa. Väliinputoajaksi jää kokematon insinööri, mutta tuntuvat etsivän lahkolaisten tapaan neitsyitä.
Miksi näistä keskusteluista aina unohtuu miehet (nuoretkin), jotka tuntevat vetoa ja haluavat itseään vanhemman naisen? Ei asiat ole niin mustavalkoisia...
Mutta ap:n aloituksesta oon täysin samaa mieltä. Oon aivan täynnä sitä. Yle areenakin mennyt ihan pilalle näiden seksiohjelmiensa takia. Kuka niitä jaksaa aina katsoa? Tylsäksi käynyt jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääosin yksiavioinen ihmislaji on kuitenkin kehittynyt huomattavasti muita kädellisiä pitemmälle.
Olen samaa mieltä. Ärsyttää nämä seksikauppojen mainokset ja Iltalehteen jatkuvat jutut jostain satisfyereista joilla saa orgasmin 2 sekunnissa. Miksi helkkarissa kukaan edes haluaisi orgasmin niin äkkiä ja vielä jollain koneella. Jos seksistä pitää koko ajan jauhaa, voisi ennemminkin puhua henkisestä yhteydestä ja toisen kunnioituksesta, jotka tekevät seksistä hyvää ja turvallisen tuntuista.
Joo asioiden yliseksualisointi ahdistaa syvästi. En voi käsittää, miten suuresti ihmiset yliseksualisoivat esim. parisuhteen. Itselleni tärkeää suhteessa on löytää ns. sielunkumppani, ihminen jonka kanssa haluan jakaa elämäni. Tärkeitä asioita ovat esim. kiinnostavat keskustelut, lasten kasvattaminen yhdessä, tuki ja turva, yhteiset matkat, asioiden järjestäminen, joidenkin kulujen jakaminen, kunnioitus, rakkaus... Tällaisia yhteensopivia ihmisiä ei löydy joka puunoksalta, joten silloin kun sellainen ihminen löytyy, niin en lähtisi häntä arvottamaan/jättämään sen perusteella millaista seksi on. Mulla oli kerran hyvä (ja monta vuotta kestävä) suhde mieheen jolla oli sairaus jonka takia seksi onnistui hyvin harvoin. Kerran oli seksiä vaan paristi vuodessa. Asia ei erityisemmin mua haitannut, koska rakastin häntä sen takia kuka hän oli eikä sen takia voinko tyydyttää hänellä tarpeeni aina kun lystään. Siihen tarkoitukseen on dildot yms. Ja kans toi kaverisuhteiden yliseksualisointi on käsittämätöntä. Vaikka suhteessani olikin vähän seksiä, niin en rinnastaisi häntä kaveriin. En mä kaverin kanssa haluaisi kasvattaa lapsia tai nukkua sylikkäin, viettää romanttisia hetkiä jne. Ja juuri sen takia en ole koskaan pannut kavereitani, vaikka mulla on paljon sekä mies-että naispuolisia kavereita. Ihmetyttää kun jotkut olettavat että heti jos matkustan miespuolisen kaverin kanssa tai mulla on miespuolinen kämppis, niin jotain muka tapahtuisi. Gsus.
Vierailija kirjoitti:
Joo asioiden yliseksualisointi ahdistaa syvästi. En voi käsittää, miten suuresti ihmiset yliseksualisoivat esim. parisuhteen. Itselleni tärkeää suhteessa on löytää ns. sielunkumppani, ihminen jonka kanssa haluan jakaa elämäni. Tärkeitä asioita ovat esim. kiinnostavat keskustelut, lasten kasvattaminen yhdessä, tuki ja turva, yhteiset matkat, asioiden järjestäminen, joidenkin kulujen jakaminen, kunnioitus, rakkaus... Tällaisia yhteensopivia ihmisiä ei löydy joka puunoksalta, joten silloin kun sellainen ihminen löytyy, niin en lähtisi häntä arvottamaan/jättämään sen perusteella millaista seksi on. Mulla oli kerran hyvä (ja monta vuotta kestävä) suhde mieheen jolla oli sairaus jonka takia seksi onnistui hyvin harvoin. Kerran oli seksiä vaan paristi vuodessa. Asia ei erityisemmin mua haitannut, koska rakastin häntä sen takia kuka hän oli eikä sen takia voinko tyydyttää hänellä tarpeeni aina kun lystään. Siihen tarkoitukseen on dildot yms. Ja kans toi kaverisuhteiden yliseksualisointi on käsittämätöntä. Vaikka suhteessani olikin vähän seksiä, niin en rinnastaisi häntä kaveriin. En mä kaverin kanssa haluaisi kasvattaa lapsia tai nukkua sylikkäin, viettää romanttisia hetkiä jne. Ja juuri sen takia en ole koskaan pannut kavereitani, vaikka mulla on paljon sekä mies-että naispuolisia kavereita. Ihmetyttää kun jotkut olettavat että heti jos matkustan miespuolisen kaverin kanssa tai mulla on miespuolinen kämppis, niin jotain muka tapahtuisi. Gsus.
Tiesitkö, että osalle meistä nuo kaikki kumppanuus- ja arkijutut ovat helppoja löytää, mutta seksuaalisesti yhteensopivat kumppanit ovat hyvin harvinaisia? Silloin on ihan luonnollista, että seksi- ja läheisyysasiat korostuvat parinvalinnassa. Olen tavannut vaikka kuinka monta ihmistä, joiden kanssa arki rulla(i)si hyvin, mutta erinomaista seksiä on ollut vain parin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisella miehellä ei ole varaa arvosteluun. Hiusraja karannut 30v, iskämaha rakennettu kaljalla jo nuorena, mauttomia tatuointeja joka toisella, harrastuksena paskapostaus kuvalaudoille ja rummotus netissä (vaikka salaa haluavat vanhempaa, mutta eivät saa)
Ap, osin ymmärrän sinua. Mutta en kokonaan. Nykyään sentään ei ole oletus, että nuoret harrastavat seksiä, vaan saa jättää kokeilut aikuisuuteen. On myös ok olla aseksuaali, mistä ei ennen tiedetty mitään. Itsetyydytys ei ole nolo salaisuus ja oikean seksielämän huono korvike, vaan luonnollinen osa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Samoin ajattelen..
Minä en. Iloinen ja pakoton meininki on aina ok.
Pillerithän nimenomaan vähentävät seksihaluja. Nainen joka ei käytä hormoneja, on seksuaalisesti halukkaampi. Eikä kuukautusvuoto estä seksin harrastamista. Itse ainakin olen silloin halukkaimmillani.