Puolet ylipainoisista miehistä ei tiedosta asiaa (HS), onko siinä syy...
...että naisilta vaaditaan instabeibeyttä, vaikka oma "taso" ei siihen riitä? Ettei todella nähdä itseä realistisesti? Ja miten voi olla näkemättä?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Älä yritä valehdella etteikö miehien porukassa olisi aika vahva kulttuuri sille etteikö runsasta syömistä pidettäisi positiivisena ominaisuutena ja ylipainoa jopa tavoiteltavana ominaisuutena.
Öö, ei sitä pidetä, oletko itse mies? Et taida olla.
Syömisellä rehvasteluja ja omalla ylipainolla vitsailua pidetään positiivisena vain siksi että kyseinen mies ei tunnu välittävän mitä muut ovat mieltä hänen ulkonäöstään, mikä taas puolestaan huokuu sitä itsevarmuutta. Ei kukaan miehistä mene hänelle sanomaan että näytät komealta ja terveeltä ja että mitä läskimpi niin sen parempi. Kaikissa miesporukoissa porukasta riippumatta jos puheenaihe menee treenaamiseen niin siinä se pullukkakin kommentoi joko että "joo kyllähän sitä pitäisi itsekin" tai "mä oon jo luovuttanu".
Sumopaini on ainoa poikkeus sääntöön koko maailmassa. Niiden kommuuneissa yritetään saada lisäkiloja mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja tiedostan hyvin lievän ylipainoni. Vähän olin jo alkanut laihduttaa tuossa muutama viikko sitten. Tänään alkaa muutenkin elämäntapa muutos. Piti odottaa että sain annettua näytteen keliakian takia. Apteekin testi näytti positiivista mutta siihen pitää saada lääkärin vahvistus. Keväällä ehdin olla vajaat kaksi viikkoa syömättä viljoja niin lähti jo turvotus.
Sitten soitti lääkäri ja piti vähintää kaksi kuukautta syödä niitä että testi näyttää niitä oliko ne vasta-aineita?
Ei ole puntaria niin peilistä katson että miten tuo pömppä lähtee pienenemään. Onneksi laihdun helpommin kuin lihon. Eikä tuota ylimääräistä ole mitenkään mahdottomasti. Veikkailen että 5-6 kiloa pois niin ylipaino on hoideltu.
Koska katsot peilistä itseäsi "miehen silmin", mutta et kä puntarilla, voi sinullakin todellisuudessa olla 10-15 kg ylipainoa.
Ymmärrän pointtisi mutta itseäni katson oikeasti kriittisellä silmällä. Viimeksi kävin puntarilla toisen luona ja siitä ei ole maha kasvanut. Silloin näytti 86 kiloa ja pituuteni on 180 cm. Toinen mitä olen peilin lisäksi käyttänyt mittana on vyö. Kun sitä joutuu laittamaan tiukemmalle niin aika varmasti paino on vähentynyt.
Hyvin pitkään lähes 40 vuotiaaksi luulin että en liho millään. Kun ei ollut työttömänä mitään tekemistä niin liikaa kaljaa ja päivät pitkät netissä. Kun ensimmäisen kerran puntari näytti 82 kiloa en meinannut uskoa silmiäni. Aikaisemmin en millään syömisellä ja juomisella painanut kuin 75 kiloa.
Ikä mokoma aiheuttaa kaikenlaista eikä mikään niistä muutoksista ole mukavia. Tukkakin harvenee enkä peittele sitä. Valitettavasti ikinä ei voi viettää miinus pari vuotta synttäreitä. Ei se auta kuin vanhentua arvokkaasti kiukutellen elämän epäreiluudesta. Tuo oma paino on yksi harvoja asioita mihin vanhakin voi vielä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja tiedostan hyvin lievän ylipainoni. Vähän olin jo alkanut laihduttaa tuossa muutama viikko sitten. Tänään alkaa muutenkin elämäntapa muutos. Piti odottaa että sain annettua näytteen keliakian takia. Apteekin testi näytti positiivista mutta siihen pitää saada lääkärin vahvistus. Keväällä ehdin olla vajaat kaksi viikkoa syömättä viljoja niin lähti jo turvotus.
Sitten soitti lääkäri ja piti vähintää kaksi kuukautta syödä niitä että testi näyttää niitä oliko ne vasta-aineita?
Ei ole puntaria niin peilistä katson että miten tuo pömppä lähtee pienenemään. Onneksi laihdun helpommin kuin lihon. Eikä tuota ylimääräistä ole mitenkään mahdottomasti. Veikkailen että 5-6 kiloa pois niin ylipaino on hoideltu.
Koska katsot peilistä itseäsi "miehen silmin", mutta et kä puntarilla, voi sinullakin todellisuudessa olla 10-15 kg ylipainoa.
Ymmärrän pointtisi mutta itseäni katson oikeasti kriittisellä silmällä. Viimeksi kävin puntarilla toisen luona ja siitä ei ole maha kasvanut. Silloin näytti 86 kiloa ja pituuteni on 180 cm. Toinen mitä olen peilin lisäksi käyttänyt mittana on vyö. Kun sitä joutuu laittamaan tiukemmalle niin aika varmasti paino on vähentynyt.
Hyvin pitkään lähes 40 vuotiaaksi luulin että en liho millään. Kun ei ollut työttömänä mitään tekemistä niin liikaa kaljaa ja päivät pitkät netissä. Kun ensimmäisen kerran puntari näytti 82 kiloa en meinannut uskoa silmiäni. Aikaisemmin en millään syömisellä ja juomisella painanut kuin 75 kiloa.
Ikä mokoma aiheuttaa kaikenlaista eikä mikään niistä muutoksista ole mukavia. Tukkakin harvenee enkä peittele sitä. Valitettavasti ikinä ei voi viettää miinus pari vuotta synttäreitä. Ei se auta kuin vanhentua arvokkaasti kiukutellen elämän epäreiluudesta. Tuo oma paino on yksi harvoja asioita mihin vanhakin voi vielä vaikuttaa.
Lisäys en alapeukuttanut tai niitä olisi ainakin kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään noita "kaljamahoja" näkee naisillakin. Olen tehnyt senkin virheen, että onnittelen raskaudesta...
Miksi yrität siirtää keskustelun naisiin? Eikö nyt kerrankin voitaisi puhua miesten ylipainosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omenavartalo johtuu naishormoneista
Tai oikeastaan niiden puutteesta tuon artikkelin mukaan.
Se, että yksi tutkija -tämä artikkelin M.J. - on sitä mieltä, että naishormonit suojelevat miehiä vatsaontelon adipoosilta EI tue yleistä konsensusta, jonka mukaan asia on päinvastoin. Korkeat androgeenit ja matalat estrot ovat edellytys miehen hoikkuudelle. Näin kärjistetysti. Artikkeli oli muutenkin todella luokaton näin toisen tutkijaplantun mielestä. Insuliiniresistenssiä ja sen täysin pivotaalia ja keskeistä osaa lihomisessa ei mainittu sanallakaan. Artikkelin pääteema oli kliseet eivät truismit. Se, että tuosta sai edes artikkelin aikaiseksi rakantui kohuteesin ympärille: Miehet sokeita ylipainolleen. Johtuuko tämä estrogeenien vähyydestä miehillä? Mieskeho tuottaa vähäisen määrän endogeenisesti estroa, ja sillä on oma tärkeä tarkoituksensa kehossa. Miesten ruoasta saatu xenoestro taas on suuri ongelma länsimaissa ja nimenomaan se on yksi syy miesten lihavuuteen, gynoihin, vähäiseen energiatasoihin, heikentyneeseen sper.man laatuun, heikentyneeseen libidoon ja potenssiongelmiin. Kaikki toimet mitkä vähentävät miehen kehossa estoja ovat suotuisia ja kannattavia. Artikkeli antaa maallikolle täysin päinvastaisen kuvan, mikä on taas yksi esimerkki median jatkuvasta degeneroitumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa aina, kun miesten ylipainoa ruotivissa keskusteluissa joku ilmoittaa, että miesten ylipaino johtuu siitä, että miehillä on enemmän lihaksia. Katukuvassa miesten lihakset näyttää yleensä pömpöttävän siinä vatsan seutuvilla.
Pienellä vähemmistöllä hyvin treenatuista miehistä painoindeksi saattaakin olla ylipainon puolella lihasten takia, mutta on itsensähuijaamista uskotella, että se koskisi merkittävää osaa miehistä.
No sama se on kyllä naisten ylipainokeskusteluissakin jossa aina on koolla ne kaikki painonnostoa harrastavat lihaskimput jotka kuitenkin juoksee vähintään puolimaratoneja eikä siksi bmi kerro mitään. Silti katukuvassa näitä "lihas painaa enemmän kuin läski"-selittelijöitä ei näy vaan enemmistö on meitä taikinamaisia lyllertäjiä.
Ja ylipainoinen olen siis itsekin ja ymmärrän ihan hyvin ettei sitä omaa lihomistaan vaan näe ja ymmärrä. Se kun ei tule yhdessä yössä vaan siihen ehtii tottua ja kummasti oppii katsomaan itseään peilistä vain tietyssä asennossa sopivasta kulmasta niin itseään saa aika näppärästi huijattua. Minulle nimittäin kävi niin, että katsoin prisman vaateosastolla että kas, tuolla naisella on ihan samanlainen takki ja tyyli kuin mulla ja ehdin jo mielessäni ajatella että thank god en ole noin lihava ja sitten tajusin, että se olinkin ihan minä itse jonka näin käytävän päässä sopivasti olleesta peilistä..
en pääse lukemaan ttä itse,voisiko joku kertoa parilla lauseella asian ytimen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa aina, kun miesten ylipainoa ruotivissa keskusteluissa joku ilmoittaa, että miesten ylipaino johtuu siitä, että miehillä on enemmän lihaksia. Katukuvassa miesten lihakset näyttää yleensä pömpöttävän siinä vatsan seutuvilla.
Pienellä vähemmistöllä hyvin treenatuista miehistä painoindeksi saattaakin olla ylipainon puolella lihasten takia, mutta on itsensähuijaamista uskotella, että se koskisi merkittävää osaa miehistä.
Painoindeksi myös vääristyy lyhyillä ja pitkillä ihmisillä, ei pelkästään lihaksikkailla.
Mutta asiaan. Peilikuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa. Peilistä katsoo aina se timmikroppainen parikymppinen nuori mies. Itsensä näkee rehellisemmin valokuvista.
T. M49 joka oli tiukassa kunnossa kunnes näki pari valokuvaa itsestään.
Yhdyn läppääsi. Olin myös tikissä ja luulin olevani edelleen, vaikka keskivartaloon tullut näköä ja kokoa. Silti se omakuva oli kyl aika metsässä. Grillijuhlissa 1,5v sitten noin kamera laulo jokaisella ja facet ja instat täynnä kuvia kaikilla. Kun sen oman kuvan näki siellä, niin olin että voi vttuuuhhh. Kuvat katoin ja tyhjensin jääkapista kaiken ja roskikseen. Kauppaan hakee terveellistä safkaa. Seuraavana päivänä uimahalliin kortti ja samassa paikassa oli punttis. Punttis ja uintia 4 kertaa viikko plus oikea ravinto. Vuos meni noin, kun kaikki moska pois kehosta. Eikä todellakaan tämä kroppa muutu, kun ikää tuomalla rypyllä. On sitä todella sokea. Kamera kertoo ei peili.
Olen itse reilusti ylipainoinen mies ja pystyin tunnustamaan sen oikeastaan vasta pari vuotta sitten. Nuorena ollut laiha ja aikuisiällä välillä tosi kovassa kunnossa, joten mieli ei suostunut uskomaan. Nyt on pakko peilin, vaa'an ja vaatekoon kertomana.
On minulla silti paljon enemmän lihasta kuin samanpainoisella tai jopa vähän laihemmalla naisella, noin keskimäärin katsoen. Ja se on tosiasia eikä mikään harha.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Normaalit miehet, joita on valtaosa, ei "vaadi" mitään muuta kuin ihanan tasapainoisen ihmisen vierelleen.
Onko valtaosa miehistä ihania ja tasapainoisia?
Miehet ovat selkeästi tyytyväisempiä itsensä, naiset ovat tietoisia, koska melkeen jokaiselka on ylisevuotanut ulkonäköpaine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehet kuin miehet tiedostavat sen. Miesten maailmassa vaan on kaksi vaihtoehtoa mitä tehdä asialle: 1) Ole hiljaa tai treenaa, tai 2) Ole hiljaa. Eli toisin sanoen joko laihduttaa tai lakkaa välittämästä mitä muut ovat omasta ulkonäöstä mieltä.
Miehille ei mitään "body positivity"-hömpötyksiä ole eivätkä ylipainoiset miehet poseeraa muotilehtien kansissa "rohkeina yksilöinä". Miesten maailma jakautuu kylmästi voittajiin ja häviäjiin ja asiasta marmatus ei ole sallittu.
Totta :)
Kuinka monesti olette nähteet ulostuloja, joissa joku läski mies kehuu tyykkäävänsä vartalostaan ja kertoo olevansa siitä ylpeä? Ei koskaan.
Itseasiassa kehopositiivisuushan nimenomaan näyttää koskevan miehiä. Ollaan tällaisia vähän rotevia, oikean miehen kokoisia, kyllä miehessä pitää vähän lihaa olla luiden ympärillä, alle satakiloiset punnitaan neuvolassa ja kuten täälläkin luettu, eihän yli 190 cm yli 90 kg mies nyt ylipainoinen ole, kun vika on painoindeksissä... Ja kuljetaan ilman mitään häveliäisyyttä kaupungilla ilman paitaa, vaikka kaljamaha näkyy kulman takaa minuutti ennen muuta miestä tai lähdetään lenkille, pyöräilemään tai tennistä pelaamaan ilman paitaa ja kuvitellaan ilmeisesti, että näytetään todella hyviltä sen mahan hyllyessä paljaana. Ja tosiaan, kuten artikkelikin toteaa, suuri osa ylipainoisista miehistä aidon kehopositiivisesti ei edes tajua olevansa ylipainoisia, vaan ovat oikein tyytyväisiä olemukseensa sen kaljamahnasa kanssa ja kuvittelevat olevansa normaalipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Normaalit miehet, joita on valtaosa, ei "vaadi" mitään muuta kuin ihanan tasapainoisen ihmisen vierelleen.
Onko valtaosa miehistä ihania ja tasapainoisia?
Kyllä on, ihan kuten naisistakin. Vauvapalsta ei ole sama kuin todellisuus.
En tiedä, millaisia lukuja tuossa HS:n jutussa on, mutta tässä juttu Iso-Britanniasta:
https://www.businessinsider.com/obese-people-in-uk-unaware-they-have-a-…
"Researchers analysed survey results from 2007 to 2012, and found that out of 2,000 adults, 11% of obese women accepted they were in fact "obese," while just 7% of men acknowledged it."
En lähtisi näiden lukujen perusteella sanomaan puhumaan tästä nimenomaan miesten ongelmana...