Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ilman minua puhuisit nyt venäjää", vaarini sanoi minulle

Vierailija
09.06.2020 |

Hän sanoi niin pian sen jälkeen, kun oli piilottanut Kapusta Master -oppikirjani.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarini kuoltua jo vuosia sitten olen joutunut puhumaan venäjää ilman vaariani.

-Sergei

Vierailija
22/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi kuului Venäjään 1809-1917.

Suomi ja ruotsi säilyivät pääkielinä.

Stalin oli suunnitellut kansanmurhaavansa ja siirtävänsä suomalaiset Siperiaan.

Eli eri tilanne kuin tsaarin aikana.

Toisaalta toisen maailmansodan aikaan jenkit suunnittelivat siirtävänsä suomalaiset Alaskaan.

Talvisodan aikana amerikkalaiset tekivät Suomelle tarjouksen, jota oli vaikea uskoa todeksi. Kaikki suomalaiset siirrettäisiin uhkaavan miehityksen alta turvaan toiseen maahan. 3,7 miljoonaisen kansan evakuointi Yhdysvaltoihin, syrjäiseen Alaskan territorioon, oli ehdotus, josta ei voinut kieltäytyä.

Huima evakuointi käynnistyi kesällä 1940, jolloin Neuvostoliitto oli miehittänyt Baltian maat ja Suomessa uhka kasvoi hetki hetkeltä. Edessä oleva operaatio oli vaativa ja vaarallinen, perillä odotti vain suuri tuntematon. ”No big deal!” vakuuttivat amerikkalaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjähän on kaunis kieli. 

Tästäkin nähdään, miten kauneus on  - paitsi katsojan silmässä - myös kuulijan korvassa.  Minä pidän esimerkiksi saksan kieltä kauniina ja sointuvana, mutta venäjä kuulostaa minusta kolkolta ja kalsealta liudennettuine l-konsonantteineen.

Vierailija
24/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä se mua vtuttaa, kun yritän epätoivoisesti opetella venäjää, ja sitten tulee näitä pappoja raakkumaan (onko niitä vielä elossa), että se olisi ollut noinkin helposti omaksuttavissa. Ketuttaa vähemmästäkin. Nyt osaisi maailmanluokan kieltä, eikä varmasti olisi tarvinnut opetella mitään pakkoruotsia, pikkukieltä.

Suomen kieli saattaisi olla yhtä kehnossa kantimissa kuin karjalan kieli nykyisin on - ei johdu, että karjalankielisiä mitenkään ahdisteltaisiin tai kiellettäisiin käyttämästä kieltään, karjalankielisten nuoret eivät vain arvosta esi-isiensä kieltä ja kulttuuria ja vaihtavat sen venäjän kieleen ja kulttuuriin. Samahan meinasi käydä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. (ja samoin kävi Skotlannissa, Pohjois-Iralannissa ja Walesissa, jossa kielet vaihtuivat englantiin, ja alueiden alkuperäiskieliä pidetään melko keinotekoisesti hengissä)

Vierailija
25/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin nähdään, miten kauneus on  - paitsi katsojan silmässä - myös kuulijan korvassa.  Minä pidän esimerkiksi saksan kieltä kauniina ja sointuvana, mutta venäjä kuulostaa minusta kolkolta ja kalsealta liudennettuine l-konsonantteineen.

Minä taas olen Kala nimeltä Wanda -leffan Archibaldin kanssa samaa mieltä, venäjä on kyllä kaunista. (ja se Archien unohtumaton striptease Pushkinin lausumisella täydennettynä,  heh)

Vierailija
26/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ilman Halla-ahoa puhumme kohta arabiaa

Onpas suuria muutoksia saanut aikaan halla-aho vaikka ei ole eläissään tehnyt mitään 🤣🤣

Hallis epäonnistui: mä puhun jo arabiaa.

Luulisi, että tulkeilla olisi töitä myös tulevaisuudessa. Tarviiko sen edes niin oikein mennä.

En ole tulkki.

Vierailija
27/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi kuului Venäjään 1809-1917.

Suomi ja ruotsi säilyivät pääkielinä.

Stalin oli suunnitellut kansanmurhaavansa ja siirtävänsä suomalaiset Siperiaan.

Eli eri tilanne kuin tsaarin aikana.

Toisaalta toisen maailmansodan aikaan jenkit suunnittelivat siirtävänsä suomalaiset Alaskaan.

Talvisodan aikana amerikkalaiset tekivät Suomelle tarjouksen, jota oli vaikea uskoa todeksi. Kaikki suomalaiset siirrettäisiin uhkaavan miehityksen alta turvaan toiseen maahan. 3,7 miljoonaisen kansan evakuointi Yhdysvaltoihin, syrjäiseen Alaskan territorioon, oli ehdotus, josta ei voinut kieltäytyä.

Huima evakuointi käynnistyi kesällä 1940, jolloin Neuvostoliitto oli miehittänyt Baltian maat ja Suomessa uhka kasvoi hetki hetkeltä. Edessä oleva operaatio oli vaativa ja vaarallinen, perillä odotti vain suuri tuntematon. ”No big deal!” vakuuttivat amerikkalaiset.

Jenkit katsos laskivat että kyllä ne suomalaiset pärjää siellä kylmässä Pohjolassa paremmin kuin perusjenkit. Ja lisäksi suomalaisilla on kokemusta venäläisten vieressä elämisestä.

Suomalaiset eivät jostain syystä sitten innostuneetkaan lähtemään Suomesta ja rupeamaan amerikkalaisten vahtikoiriksi Alaskaan.

No sittenhän kävikin niin että japanilaiset hyökkäsivät Alaskaan.

Vierailija
28/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ilman Halla-ahoa puhumme kohta arabiaa

Onpas suuria muutoksia saanut aikaan halla-aho vaikka ei ole eläissään tehnyt mitään 🤣🤣

Et varmaan sinäkään?

Vierailija
29/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen Kala nimeltä Wanda -leffan Archibaldin kanssa samaa mieltä, venäjä on kyllä kaunista. (ja se Archien unohtumaton striptease Pushkinin lausumisella täydennettynä,  heh)

Älä! En voi edes ajatella sitä kohtausta, koska alan nauraa niin että pissat tulee housuun!!! :D

Vierailija
30/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarisi ei taida olla penaalin terävin kynä. Ilman häntä ap olisi jäänyt syntymättä.

Vierailija
31/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun venäjää sujuvasti. Aloitin 14 vuotiaana. Ei suvussa mitään venäjää puhuvia. Kirjoitin laudaturin ja jatkoin pääaineeni sivussa venäjää.

Nykyään ei enää aktiivista opiskelua, vaan monesti ihan venäläinen kanava pyörimässä tvstä. On vähän kuin taustameluna. 

Todella paljon on kielen osaamisesta ollut hyötyä urallani. Edelleen. 

Putinia tai Venäjän politiikkaa en kannata, Kyse puhtaasta kielen opiskelusta

F

Vierailija
32/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriköt ja kiusaajat haittaavat, hidastavat ja estävät valitettavan usein oppimista. Kova tarve päteä papparaisella, taitaa olla traumoja itselläänkin, mutta ei niitä tarvitsisi viattomille kostaa.

Vierailija
33/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan tai kenestähän Suomen historiassa voi tulevaisuudessa sanoa "Ilman minua/häntä puhuisit nyt arabiaa"?

Vierailija
34/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako se leuhka vaarisi itse venäjää? Siitä olisi ollut iso etu silloin ja nyt.

Vierailija
35/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Tuskin. Taidan ap asua Porvoossa.

Ei nuoret aikuiset Virossakaan puhu, siis nelikymppistä nuoremmat. Ja 40 vuotta iäkkäämpien isoisoisät tuskin olisivat ollut sodassa, koska ovat 80-90-vuotiaita, eikä sen ikäiset joutuneet sotaan (oma 93-vuotias isäni oli vähällä).

Jos olet viisikymppinen tai vanhempi, oma isoisäsi oli todennäköisesti liian vanha joutuakseen talvi- tai jatkosotaan.

Eli. Sodassa olleet ovat nyt yli 94-vuotiaita. Heidän lapsenlapsensa ovat nyt 30-40 -vuotiaita, eivätkä he olisi koulussa juurikaan ehtineet venäjää joutua pänttäämään, vaikka Suom olis kuulunutkin Neuvostoliittoon. Kas kun se hajosi vuonna 1991.

Mä olen 50-v, vanhempani ovat 71-v ja isoäiti 96-v .

Vierailija
36/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän tuli vilkas keskustelu!

Vierailija
37/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kun oma vaarini opetti minulle takakierrepotkua, jonka oppi aikoinaan 1800-luvun lopulla kiinalaisilta ratatyömiehiltä ollessaan rakentamassa junaratoja, niin totesi että Tsaarissa ei ollut mitään vikaa sinällään.

Seisoin karin nokalla, joka oli valkoinen lokinpaskasta. Hän veti verkkoja ja opasti takakierrepotkussa. Suomalaisessa takakierrepotkussa.

Samalla opin myös sananparren, vanhan suomalaisen sananparren.

Se meni näin:

Ratamies rannalla, sotamies sonnalla.

Vierailija
38/40 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Tuskin. Taidan ap asua Porvoossa.

Ei nuoret aikuiset Virossakaan puhu, siis nelikymppistä nuoremmat. Ja 40 vuotta iäkkäämpien isoisoisät tuskin olisivat ollut sodassa, koska ovat 80-90-vuotiaita, eikä sen ikäiset joutuneet sotaan (oma 93-vuotias isäni oli vähällä).

Jos olet viisikymppinen tai vanhempi, oma isoisäsi oli todennäköisesti liian vanha joutuakseen talvi- tai jatkosotaan.

Eli. Sodassa olleet ovat nyt yli 94-vuotiaita. Heidän lapsenlapsensa ovat nyt 30-40 -vuotiaita, eivätkä he olisi koulussa juurikaan ehtineet venäjää joutua pänttäämään, vaikka Suom olis kuulunutkin Neuvostoliittoon. Kas kun se hajosi vuonna 1991.

Nyt puhut vastoin parempaa tietoa.

Olen itse viisikymppinen ja minun isoisäni ainakin heitti pitkän keikan rintamalla.

Talvisodassa isoisäni oli 13.10.1939-24.4.1940 taistelupaikkoina mm. Suomussalmi ja Kuhmo.

Jatkosodassa hän oli 3v 1kk ja 11pv   eli 17.6.1940- 28.7.1944

Eli lähti talvisotaan sotimaan 36-vuotiaana ja lopulta sotataival päättyi kun oli 41-vuotias.

Vähän mittakaavaa näihin 3kk koronakaranteenista valittamisiin, kun ei pääse festareille ja terassit ja baarit oli hetken kiinni.

Vierailija
39/40 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Saukilla on Venäjään hyvät välit. 

Täysin merkityksetöntä. Suomella on Venäjälle vain välinearvo, ja mitkään ”hyvät suhteet” eivät auta sekuntiakaan sen jälkeen kun Venäjän johto katsoo aggressiivisen toiminnan palvelevan sen etua parhaiten.

Siksi riittävä oma puolustuskyky JA NATO. Oma puolustuskyky hoitaa tilannetta jos se menee pahaksi, mutta NATO ehkäisee tilanteen pahenemisen jo ennalta.

Vierailija
40/40 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Saukilla on Venäjään hyvät välit. 

Täysin merkityksetöntä. Suomella on Venäjälle vain välinearvo, ja mitkään ”hyvät suhteet” eivät auta sekuntiakaan sen jälkeen kun Venäjän johto katsoo aggressiivisen toiminnan palvelevan sen etua parhaiten.

Siksi riittävä oma puolustuskyky JA NATO. Oma puolustuskyky hoitaa tilannetta jos se menee pahaksi, mutta NATO ehkäisee tilanteen pahenemisen jo ennalta.

Onneksi Nato merkitsee vain pyyteetöntä auttamista ja hyvyyttä, kun Venäjä edustaa vain pahuutta, oman edun tavoittelua ja muiden pomottelua. 😍 Näin uutisissa ja elokuvissakin minulle sanottiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä