Akateemiset työttömät!
Mikä olet koulutukseltasi ja mikä on mielestäsi työttömyytesi ensisijainen syy?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisteri, ihmistieteet.
Sen jälkeen kun valmistuin, sain töitä media-alalta, jossa olinkin pätkätöissä 6 vuoden ajan. Vakituisen paikan saaminen ei kuitenkaan onnistunut. Syynä rakenteelliset muutokset alalla; kaikki muuttui pätkähommiksi, osa töistä lopetettin, lisäksi työpaikkoihin alkoi olla yhä enemmän tutkinnon suorittaneita hakijoita (oli lisätty alemman tason media-alan koulutusta joka oli suosittua), joten kun mulla ollut vuosien kokemuksesta huolimatta tutkintoa alalta, en saanut enää pätkätöitäkään.
Sitten sain omalta alaltani töitä. Nekin tosin pätkähommia, koska sillä tavalla tämäkin akateeminen ala toimii, työnantajien ehdoilla. Kun erikoistuin valtion sillä hetkellä tarvitsemalle kapealle erityisalalle tutkijaksi, riitti töitä 6 vuoden ajan. Sitten yhtäkkiä koko ala ajettiin alas kookomushallituksen toimesta eli töitä ei ole enää missään muodossa.
Teen nyt väitöskirjaa ja sen valmistuttua haen ehkä töitä ulkomailta ellen saa Suomesta apurahoja. Mahdollista olisi myös siirtyä varhaiseläkkeelle, koska mulla on työuraa ollut opintoja ennen ja niiden ohessa, joten jonkinlainen työeläke ja työura aikana säästetty vapaaehtoinen eläke on jo tienattu. Haluaisin kuitenkin jatkaa.
Etkö halunnut opetella teknologian käyttöä media-alalla?
Ei niissä hommissa voinut "opetella teknologian käyttöä", ei niitä töitä saanut lainkaan ellei työvälineet ja -prosessit olleet hallussa.
Itse satun osaamaan teknologian käyttöä noin saman verran kuin 10-20 av-mammaa yhteensä. Olen todella harvoin tavannut naisia, jotka osaisi kunnolla käyttää teknologiaa. Se, että osaa käyttää sen verran että pääsee alalle, ei riitä mihinkään. Teknologian käyttöä pitää elää hengittää syödä juoda ja hikoilla. Tähän ei pysty juuri kukaan nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisteri, ihmistieteet.
Sen jälkeen kun valmistuin, sain töitä media-alalta, jossa olinkin pätkätöissä 6 vuoden ajan. Vakituisen paikan saaminen ei kuitenkaan onnistunut. Syynä rakenteelliset muutokset alalla; kaikki muuttui pätkähommiksi, osa töistä lopetettin, lisäksi työpaikkoihin alkoi olla yhä enemmän tutkinnon suorittaneita hakijoita (oli lisätty alemman tason media-alan koulutusta joka oli suosittua), joten kun mulla ollut vuosien kokemuksesta huolimatta tutkintoa alalta, en saanut enää pätkätöitäkään.
Sitten sain omalta alaltani töitä. Nekin tosin pätkähommia, koska sillä tavalla tämäkin akateeminen ala toimii, työnantajien ehdoilla. Kun erikoistuin valtion sillä hetkellä tarvitsemalle kapealle erityisalalle tutkijaksi, riitti töitä 6 vuoden ajan. Sitten yhtäkkiä koko ala ajettiin alas kookomushallituksen toimesta eli töitä ei ole enää missään muodossa.
Teen nyt väitöskirjaa ja sen valmistuttua haen ehkä töitä ulkomailta ellen saa Suomesta apurahoja. Mahdollista olisi myös siirtyä varhaiseläkkeelle, koska mulla on työuraa ollut opintoja ennen ja niiden ohessa, joten jonkinlainen työeläke ja työura aikana säästetty vapaaehtoinen eläke on jo tienattu. Haluaisin kuitenkin jatkaa.
Ei niissä hommissa voinut "opetella teknologian käyttöä", ei niitä töitä saanut lainkaan ellei työvälineet ja -prosessit olleet hallussa.
Itse satun osaamaan teknologian käyttöä noin saman verran kuin 10-20 av-mammaa yhteensä. Olen todella harvoin tavannut naisia, jotka osaisi kunnolla käyttää teknologiaa. Se, että osaa käyttää sen verran että pääsee alalle, ei riitä mihinkään. Teknologian käyttöä pitää elää hengittää syödä juoda ja hikoilla. Tähän ei pysty juuri kukaan nainen.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisteri, ihmistieteet.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Minulla on töitä edelleen nyt myös korona-aikana. Samaan aikaan olen nähnyt kuinka iso lauma naisia on saanut media-alalta taas kenkää, kun on mieluummin rämpätty instagramia ja facebookia kuin opeteltu uusia teknologioita perse hiessä.
Vierailija kirjoitti:
FM.
Olen älykäs introvertti, eikä sellaisia tunnuta arvostavan työelämässä.
Kyllä meillä on ainakin tuotantopäällikkönä mies jota kutsutaan nimellä "man of few words", äijä ei puhu kuin muutaman sanan jos jotain kysyy ja useammin vielä ynähtämällä jotain epämääräistä, mutta jeesus siunatkoon minkälainen guru se on hommassaan. Ohjeistukset alaisille tulee yleensä kirjallisena tai työnjohtajan kautta.
Noniin sovinistiöyhöttäjätrollit iski paikalle, joten minä poistun😂 Liika tyhmyys ei inspaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisteri, ihmistieteet.
Mä en sitten varmaan ole nainen, vaikka luulen :D
Koska ym. media-alan töissä toimin muun lisäksi tietotekniikkaopastajana sekä nykyinen tutkimusaiheeni liittyy teknologiaan ja työtehtävät ovat vaatineet alaan liittyvän erityisen teknologian hallitsemista.
Sä et vaan ressukka ole nähnyt kuinka monilla humanistisilla aloilla käytetään nykyään teknologiaa hyvinkin laajasti tai tutkimusvälineenä.
Mutta ymmärrän, sulla on selvästi ongelmana se, että kun me naiset hanskaamme teknologiaa, sä et saa enää kehuskella munalisällä, johon egosi näyttää pohjautuvan. Voi voi, otan osaa.
MMM. Verkostoituminen ei ole onnistunut, ja se olisi alalla todella tärkeää. Eri firmoissa olen tehnyt pätkiä, joiden jälkeen hommat eivät jatku. En tiedä onko vika persoonassani, koska työstä en ole negatiivista palautetta saanut yhdessäkään työpaikassa. Olen ujohko enkä ole kovinkaan avoin uusien ihmisten seurassa.
KM, kahdeksan viikon "kesäloma" työttömänä. Kun ei ole vakivirkaa niin nostellaan sitten vuoden työstä työttömyyskorvausta. Uskomatonta miten paljon minulla on Suomessa vastaavassa tilanteessa olevia henkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
KM, kahdeksan viikon "kesäloma" työttömänä. Kun ei ole vakivirkaa niin nostellaan sitten vuoden työstä työttömyyskorvausta. Uskomatonta miten paljon minulla on Suomessa vastaavassa tilanteessa olevia henkilöitä.
Eikö aina puhuta että opettajista on kauhea pula?
KTL, syynä on se että olen LIIAN kokenut. Kuulostaa hassulta mutta näin on, sillä jouduin perhesyistä muuttamaan toiseen kaupunkiin (vanhempieni lähelle) ja jätin taakseni hyväpalkkaisen talousjohtajan homman isossa firmassa. Luulin että työllistyn helposti uudessa kaupungissa - enpä työllisty, olen liian kokenut, liian ”johtoryhmätaustainen” ja liian hyväpalkkainen (vaikka olisin valmis tinkimään palkasta).
Työnantajat tekevät nuo oletukset enkä pääse edes HAASTATTELUUN.
Vierailija kirjoitti:
KTL, syynä on se että olen LIIAN kokenut. Kuulostaa hassulta mutta näin on, sillä jouduin perhesyistä muuttamaan toiseen kaupunkiin (vanhempieni lähelle) ja jätin taakseni hyväpalkkaisen talousjohtajan homman isossa firmassa. Luulin että työllistyn helposti uudessa kaupungissa - enpä työllisty, olen liian kokenut, liian ”johtoryhmätaustainen” ja liian hyväpalkkainen (vaikka olisin valmis tinkimään palkasta).
Työnantajat tekevät nuo oletukset enkä pääse edes HAASTATTELUUN.
Onhan se nyt tosiasia, että suurin osa johtajanpallilla istuvista menettää käytännön osaamisen nopeasti.
KTM ja DI. Ei ole enää taloudellista pakkoa tehdä töitä elinikänäni, joten en ole vuoteen hakenut yhtään työpaikkaa. Vanhojen meriittien ja projektien takia töitä kyllä säännöllisesti koitetaan tarjota, eikä rekrytoijat meinaa millään ymmärtää miksi arvostan perheen kanssa vietettyä aikaa sekä vapaa-aikaa nykyään enemmän kuin työelämää.
Filosofia onkin vähän hömppää tiedeyhteisön kuplan ulkopuolella, vai mistä odotat työnantajien sinulle maksavan?