Akateemiset työttömät!
Mikä olet koulutukseltasi ja mikä on mielestäsi työttömyytesi ensisijainen syy?
Kommentit (73)
DI. Työkokemuksen ja osaamisen puute sekä verkostojen vähyys. Eli en ole hyvä alallani ja koska työnantajan markkinat, ei kukaan halua minua perehdytettäväkseen. Myös erikoisala ei ole työllistävimmästä päästä. Sekin vaikeuttaa ettei DI-puoli kiinnosta enää pätkääkään. Suunnitelmissa alan vaihto ja olisin sen tehnyt jo ajat sitten jos rahoituskuviot olisivat selvillä.
Vierailija kirjoitti:
FM.
Olen älykäs introvertti, eikä sellaisia tunnuta arvostavan työelämässä.
No et sinä kauhean älykäs ole, jos et osaa työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
DI. Työkokemuksen ja osaamisen puute sekä verkostojen vähyys. Eli en ole hyvä alallani ja koska työnantajan markkinat, ei kukaan halua minua perehdytettäväkseen. Myös erikoisala ei ole työllistävimmästä päästä. Sekin vaikeuttaa ettei DI-puoli kiinnosta enää pätkääkään. Suunnitelmissa alan vaihto ja olisin sen tehnyt jo ajat sitten jos rahoituskuviot olisivat selvillä.
Mihin aiot vaihtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpaako akateemiselle työttömälle amk-koulutettu keskipalkkainen mies jolla ei ole mitään ihmeellisiä ulkonäöllisiä bonuksia tarjota, vai onko liian luuseri mies ja liian vähän statusta akateemisiin piireihin?
M/40
Miten tämä liittyy aiheeseen?
Ei mitenkään muuten kuin että olen huomannut, että maisterinaisilla on usein alentuvainen suhtautuminen amk-miehiin. Erityisesti nettideiteillä. Siksi on mielenkiintoista yrittää havainnoida jatkuuko vastaava suhtautuminen sen jälkeenkin, kun on tullut takaiskuja akateemisuuden kanssa ja ollaan työttöminä tai kaupan kassalla. Tätä ei pidä nyt ottaa minään akateemisuuden arvosteluna, arvostan akateemista tutkimusta, ja useita akateemisia ihmisiäkin. Osa akateemisista naisista kuitenkin tuntuu pitävän minua koirankakkana kun en ole maisteri.
M/40
Mikä niissä maisterinaisissa sinua niin kiinnostaa? Ei-akateemisia on paljon enemmän kuin akateemisia. Etsi niitä.
Melko paljon tuntuu ainakin ikäluokassa 30-35v olevan akateemisia sinkkunaisia.
M/40
Mikä niissä kiinnostaa niin valtavasti, että haikailet jo sitä vaihtoehtoa, että työttömyys saisi heidän koirankakka-ajatuksensa muuttumaan? Vai onko sinun välttämättä saatava nainen, joka ei ole sinusta kiinnostunut?
Jännää että akateeminen nainen ei ymmärrä, että aiheesta voi keskustella lähinnä uuden tutkimis- ja ymmärtämismotivaatiolla, ilman mitään erityisiä tavoitteita. Onkohan tämä seurausta niistä ns. putkitutkinnoista.
M/40
Viittaatko sinä "akateemisella naisella" minuun? Mistä päättelet minut naiseksi?
Aiheestahan voi keskustella, mutta se ei poista kysymystä siitä, miksi sinä jahtaat nimenomaan akateemista naista, kun muita on tarjolla kaksin verroin.
"FM" on typerä vastaus, koska sen alle putoaa todella erilaisia tutkintoja. On ihan eri asia onko opiskellut esim tietojenkäsittelytieteitä ja matematiikkaa, vs antiikin filosofiaa. Jokaisen oikeasti FM:n pitäisi tämä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntatieteiden maisteri ja suurin syy on se, että olen muuttanut mieheni kotimaahan, jonka kieltä en puhu sujuvasti. En asu edes maan pääkaupungissa, joten työpaikkojen kieli on lähes aina maan oma kieli, ei englanti. Opiskelen ahkerasti maan kieltä ja pian olen menossa 6 kk työjaksoon oman alan työpaikkaan. Vuosi tullut oltua työttömänä ja oletan työttömyyden jatkuvan tuon puolen vuoden pätkän jälkeen.
Unohda työura tee lapsia, rupea kotirouvaksi ala juomaan säännöllisesti viiniä, niinhän ne muutkin ulkosuomalaiset Suomessa hyvinkoulutetut naiset tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpaako akateemiselle työttömälle amk-koulutettu keskipalkkainen mies jolla ei ole mitään ihmeellisiä ulkonäöllisiä bonuksia tarjota, vai onko liian luuseri mies ja liian vähän statusta akateemisiin piireihin?
M/40
Ei mitenkään muuten kuin että olen huomannut, että maisterinaisilla on usein alentuvainen suhtautuminen amk-miehiin. Erityisesti nettideiteillä. Siksi on mielenkiintoista yrittää havainnoida jatkuuko vastaava suhtautuminen sen jälkeenkin, kun on tullut takaiskuja akateemisuuden kanssa ja ollaan työttöminä tai kaupan kassalla. Tätä ei pidä nyt ottaa minään akateemisuuden arvosteluna, arvostan akateemista tutkimusta, ja useita akateemisia ihmisiäkin. Osa akateemisista naisista kuitenkin tuntuu pitävän minua koirankakkana kun en ole maisteri.
M/40
Mikä niissä maisterinaisissa sinua niin kiinnostaa? Ei-akateemisia on paljon enemmän kuin akateemisia. Etsi niitä.
M/40
Mikä niissä kiinnostaa niin valtavasti, että haikailet jo sitä vaihtoehtoa, että työttömyys saisi heidän koirankakka-ajatuksensa muuttumaan? Vai onko sinun välttämättä saatava nainen, joka ei ole sinusta kiinnostunut?
Itse valmistuin -94 yliopistosta naisvaltaiselta alalta. Silloinkaan eivät ehkä hieman kalseat ja eteeriset akateemiset naiset kiinnostaneet. Sairaanhoito-opiskelijoilla oli parhaat bileet ja kyllähän sen sitten tietää kuinka siinä kävi. M54
Maisteri, ihmistieteet.
Sen jälkeen kun valmistuin, sain töitä media-alalta, jossa olinkin pätkätöissä 6 vuoden ajan. Vakituisen paikan saaminen ei kuitenkaan onnistunut. Syynä rakenteelliset muutokset alalla; kaikki muuttui pätkähommiksi, osa töistä lopetettin, lisäksi työpaikkoihin alkoi olla yhä enemmän tutkinnon suorittaneita hakijoita (oli lisätty alemman tason media-alan koulutusta joka oli suosittua), joten kun mulla ollut vuosien kokemuksesta huolimatta tutkintoa alalta, en saanut enää pätkätöitäkään.
Sitten sain omalta alaltani töitä. Nekin tosin pätkähommia, koska sillä tavalla tämäkin akateeminen ala toimii, työnantajien ehdoilla. Kun erikoistuin valtion sillä hetkellä tarvitsemalle kapealle erityisalalle tutkijaksi, riitti töitä 6 vuoden ajan. Sitten yhtäkkiä koko ala ajettiin alas kookomushallituksen toimesta eli töitä ei ole enää missään muodossa.
Teen nyt väitöskirjaa ja sen valmistuttua haen ehkä töitä ulkomailta ellen saa Suomesta apurahoja. Mahdollista olisi myös siirtyä varhaiseläkkeelle, koska mulla on työuraa ollut opintoja ennen ja niiden ohessa, joten jonkinlainen työeläke ja työura aikana säästetty vapaaehtoinen eläke on jo tienattu. Haluaisin kuitenkin jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M/40
M/40
M/40
Itse valmistuin -94 yliopistosta naisvaltaiselta alalta. Silloinkaan eivät ehkä hieman kalseat ja eteeriset akateemiset naiset kiinnostaneet. Sairaanhoito-opiskelijoilla oli parhaat bileet ja kyllähän sen sitten tietää kuinka siinä kävi. M54
Uskotaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M/40
M/40
M/40
Jännää että akateeminen nainen ei ymmärrä, että aiheesta voi keskustella lähinnä uuden tutkimis- ja ymmärtämismotivaatiolla, ilman mitään erityisiä tavoitteita. Onkohan tämä seurausta niistä ns. putkitutkinnoista.
M/40
Menkää muualle jankkaamaan tästä iänikuisesta tasoteoriasta. Täällä keskustellaan työllisyydestä, eli ellet ole tarjoamassa työtä maksettuna vaimona, olet väärässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Maisteri, ihmistieteet.
Sen jälkeen kun valmistuin, sain töitä media-alalta, jossa olinkin pätkätöissä 6 vuoden ajan. Vakituisen paikan saaminen ei kuitenkaan onnistunut. Syynä rakenteelliset muutokset alalla; kaikki muuttui pätkähommiksi, osa töistä lopetettin, lisäksi työpaikkoihin alkoi olla yhä enemmän tutkinnon suorittaneita hakijoita (oli lisätty alemman tason media-alan koulutusta joka oli suosittua), joten kun mulla ollut vuosien kokemuksesta huolimatta tutkintoa alalta, en saanut enää pätkätöitäkään.
Sitten sain omalta alaltani töitä. Nekin tosin pätkähommia, koska sillä tavalla tämäkin akateeminen ala toimii, työnantajien ehdoilla. Kun erikoistuin valtion sillä hetkellä tarvitsemalle kapealle erityisalalle tutkijaksi, riitti töitä 6 vuoden ajan. Sitten yhtäkkiä koko ala ajettiin alas kookomushallituksen toimesta eli töitä ei ole enää missään muodossa.
Teen nyt väitöskirjaa ja sen valmistuttua haen ehkä töitä ulkomailta ellen saa Suomesta apurahoja. Mahdollista olisi myös siirtyä varhaiseläkkeelle, koska mulla on työuraa ollut opintoja ennen ja niiden ohessa, joten jonkinlainen työeläke ja työura aikana säästetty vapaaehtoinen eläke on jo tienattu. Haluaisin kuitenkin jatkaa.
Etkö halunnut opetella teknologian käyttöä media-alalla?
DI. En halua antaa yhteiskunnalle mitään verorahojen muodossa vaan ottaa sen minkä saan työttömyyskorvauksena. En koe että saisin mitään verorahojen vastineeksi enkä halua elättää yksinhuoltajia veroillani.
Sain juuri työtä viikko sitten, mutta vastailen kuitenkin. Ykt maisteri, vuoden työttömänä. Kaikki esim kunnan, valtion ja järjestöjen duunit ovat aina määräaikaisia projekteja. Vaikka niitä on uran aikana tullut haalittua kasaan kunnon potti, niin väkisinkin tulee välillä työttömyysjaksoja kun projektit loppuu ja uutta ei vielä löydy.
FT, alana englannin filologia. Eipä sillä kauheasti töitä ole saanut....
Vierailija kirjoitti:
Eikö opettajista ole kauhea pula ja takuuvarma työpaikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisteri, ihmistieteet.
Etkö halunnut opetella teknologian käyttöä media-alalla?
Ei niissä hommissa voinut "opetella teknologian käyttöä", ei niitä töitä saanut lainkaan ellei työvälineet ja -prosessit olleet hallussa.
DI. Duunit menevät aina verkostojen kautta eikä auta, vaikka olisi ihan hyvät paperit ja osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Sain juuri työtä viikko sitten, mutta vastailen kuitenkin. Ykt maisteri, vuoden työttömänä. Kaikki esim kunnan, valtion ja järjestöjen duunit ovat aina määräaikaisia projekteja. Vaikka niitä on uran aikana tullut haalittua kasaan kunnon potti, niin väkisinkin tulee välillä työttömyysjaksoja kun projektit loppuu ja uutta ei vielä löydy.
Just niin. Mun lähialalla kuulin eräästä miehestä, jolla oli ollut saman työnantajan palveluksessa n. 100 eri pätkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö opettajista ole kauhea pula ja takuuvarma työpaikka?
Niin sitä luulisi, mutta moni paikka vaatii opettajan opintoja/pätevyyden tai sitten tohtorin tutkinto on heille "liikaa".
M/40