Asunnon ostamisen ongelma
Olen hiljattain (2v sitten) eronnut ja oman asunnon ostaminen on edessä. Sopivaa asuntoa ei ole vielä löytynyt ja mietin että mitä tässä pitäisi oikein edes tehdä. Asun PK-seudulla ja mulla on kohtuuhintainen ja erittäin kiva vuokra-asunto. Vuokra on tietenkin iso, koska pk-seudulla ollaan, mutta parempaa tai halvempaa tarpeet täyttävää asuntoa olisi todella vaikea löytää.
Sain erossa noin 200 000 euroa, jotka ovat olleet tililläni nyt lähes nollakorolla reilut pari vuotta. Täysin älytöntä, tiedän, mutta riskin ottaminen tuoton eteen ei ole mahdollista koska tämä on mun asuntokassa, jonka on oltava välittömästi käytössä.
Voin kivuttomasti maksaa asumisesta noin 1500 euroa kuussa, eli arvioisin 1000-1100 euroa lainaan ja 300-350 euroa vastikkeeseen ja reilu satanen sähköön, veteen, vakuutuksiin jne. Tällä laskemalla voisin ottaa noin 200 000 euroa lainaa 20 vuoden maksuajalla. Tämä mahdollistaisi noin 350-370 000 euron asunnon ostamisen, koska puskurirahaakin pitäisi jättää tilille. Tämä ajatus huimaa.
Korona-tilanne on tehnyt asunnon ostamisen vielä hankalammaksi. Tilanne jos pitkittyy niin se näkyy väistämättä asuntojen hinnoissa. Kannattaisiko siis odottaa? Toisaalta inflaation riski pelottaa, kun elvytetään kaikkialla lainarahalla. Säästössä oleva rahasumma ei ole kuitenkaan niin iso, että voisi miettiä unohtavansa omistusasumisen ja sijoittavansa rahat isommalla riskillä.
Asun kahden lapsen kanssa (17v ja 12v). Eli kovin moneksi vuodeksi en edes perheasuntoa tarvisisi. Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (18)
Minusta sinun kannattaisi nyt etsiä asuntoa. Tyhmää maksaa vuokraa koska, samalla rahalla voi lyhentää asuntolainaa.
Määrittäisin ihan ensimmäiseksi alueen, jonne haluan asettua. Onko työpaikka, lasten koulut & harrastukset , palvelut jne. lähellä. Entä liikeneyhteydet? Edullisempia asuntoja löytyy, jos haluat matkustaa Helsingin keskustasta vähän kauemmaksi. Tosin onmatkustaminen työpäivän päätteeksi sen arvoista?
Vierailija kirjoitti:
200 000 EI tarvitse asuntoa varten omarahoitukseksi , eli tuostakin syystä on ollut typerää ollut makuuttaa rahoja tilillä. Olet jo menettäny parisenkymmentätuhatta riihikuivaa rahaa tuolla tavalla toimimalla. Asuntoon kannattaa laittaa minimimäärä rahaa kiinni ja loppu luotolla. Loput rahoista kannattaa pitää siellä sijoituksissa.
Tämä ohje toimii ehkä Kälviällä. Pk-seudulla, ja vielä varsin kaukana keskustasta, 4h+k kämppä maksaa helposti sen 300-400ke ja sitä ei 50ke käsirahalla osteta, varsinkin jos olet yksin maksamassa. Luottotajaa ei tuollaiselle löydy, jos sulla ei ole huimia tuloja tai muita vakuuksia.
Mulle pankki olisi todella pitkin hampain antanut 350ke lainaa yksin maksettavaksi. Suosittelivat pienempää lainaa ja käytännössä olisivat pakottaneet ottamaan lainaturvatuotteita. Tienaan noin 5700 euroa kuussa käteen (10 300 eur brutto), mutta en omista mitään vakuudeksi kelpaavaa.
"Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?"
Minulla olisi jo asunto enkä enää ihmettelisi av:lla.
Mitä ihmettä etsit, jos kahdessa vuodessa ei ole löytynyt sopivaa asuntoa ?!?!
Ei se ole mitenkään väistämätöntä että hinnat laskisivat. Vaikka laskisivat, niin tuskin niin paljon että sitä kannattaa odotella vuokralla.
Omistusasuntoa vaihtaessa joutu aina muutossa maksamaan varainsiirtoveron ja välittäjän palkkon ja siitä kertyy melko iso paukku.
Minkälaisia suunnitelmia lapsilla on, asuvatkohan he kanssasi vielä 5 vai 15 vuotta? tällä voi tosiaan olla aika suuri merkitys sen suhteen että minkälaista asuntoa havittelet.
Ehkä sinuna katsoisin sellaisen joka käy teille ihan juuri ja juuri, mutta ei ole liian suuri sittenkään, jos asut siinä muutaman vuoden päästä yksin.
Eikä elämää kannata liian tarkkaan suunnitella, aina voi tulla yllättävä muutos.
Jos kerran asunto täyttää hyvin nykyiset tarpeet, minä asuisin vuokralla niin kauan kuin lapset on kotona. Katselisin rauhassa ja ostaisin vasta sitten, kun tulee vastaan täydellinen asunto. Ei omistusasuminen ole mikään oikotie onneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 000 EI tarvitse asuntoa varten omarahoitukseksi , eli tuostakin syystä on ollut typerää ollut makuuttaa rahoja tilillä. Olet jo menettäny parisenkymmentätuhatta riihikuivaa rahaa tuolla tavalla toimimalla. Asuntoon kannattaa laittaa minimimäärä rahaa kiinni ja loppu luotolla. Loput rahoista kannattaa pitää siellä sijoituksissa.
Tämä ohje toimii ehkä Kälviällä. Pk-seudulla, ja vielä varsin kaukana keskustasta, 4h+k kämppä maksaa helposti sen 300-400ke ja sitä ei 50ke käsirahalla osteta, varsinkin jos olet yksin maksamassa. Luottotajaa ei tuollaiselle löydy, jos sulla ei ole huimia tuloja tai muita vakuuksia.
Mulle pankki olisi todella pitkin hampain antanut 350ke lainaa yksin maksettavaksi. Suosittelivat pienempää lainaa ja käytännössä olisivat pakottaneet ottamaan lainaturvatuotteita. Tienaan noin 5700 euroa kuussa käteen (10 300 eur brutto), mutta en omista mitään vakuudeksi kelpaavaa.
Millä vuosikymmenellä sinä elät, ei mitään käsirahoja ole käytetty enää aikoihin.
Pankki on todella tyytyväinen jos käyttää asuntoon omaa rahaa 30%, eli 400 tonnin asunnosta 120 tonnia ja ottaa 180 tonnia lainaa. Ap voi siis heti täräyttää 80 tonnia vaikka osakkeisiin ja alkaa odottelemaan niiden tuottoja. Tai sitten ap käyttää tuo 80 tonnia toisen asunnon ostamiseen ja ostaa 400 tonnin perheasunnon ja 200 tonnin pienen asunnon, jonka vaikka vuokraa omalle lapselle tai vieraalle ja makselee lyhennystä vuokralla. Myöhemmin voi sitten vaikka itse vaihtaa pienempää ja pistää suuremman vuokralle.
Jos olisin ap niin en tekisi juuri nyt mitään suurempaa liikettä. Jos omistusasuminen ei ole sulle itseisarvo, niin rahaa tilillä on niin paljon että sen viisaasti sijoittamalla et ole kovin kaukana siitä, että maksaisit tuotolla vuokraa ja pian jäisi vielä ylikin. Luin myös että tarvitset isompaa kämppää enää ehkä vain muutaman vuoden.
Itse lähtisin pikkuhiljaa siirtämään rahaa passiivisiin indeksirahastoihin, hajautettuna ainakin 3-5 eri rahastoon. Näiden vuosituotto ennen koronaa oli 10-20% tienoilla. Koronakriisi oli hyvä esimerkki siitä, miten yli 30% rahoista suli pois muutamassa päivässä, mutta myös esimerkki siitä miten ison dipin jälkeen tuli hurja uusi nousu ja tilanne on jo lähes palautunut.
Jos kriisi etenee ja tulee toinen aalto ja pörssi taas reagoi hurjasti, niin alamäessä vaan koko ajan enemmän rahaa sijoituksiin vaikka pahalta tuntuu. Jos näin olisi tehnyt maaliskuussa, niin sijoitettu pääoma olisi helposti kasvanut 30% korkoa muutamassa kuukaudessa. Takeita tästä ei tietenkään ole, mutta pitkällä aikavälillä (10v+) historia ei tunne kautta, jolloin tällaiset sijoitukset olisivat tappiollisia.
Tyhmintä mitä voi nyt tehdä on mennä ostamaan asunto pk-seudulta kovalla hinnalla, kun mikään olemassa oleva indikaattori ei tue asuntojen hintojen nousua, tai edes säilymistä samalla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mikään ei ole fiksumpaa kuin mennä väkisin ostamaan asunto kun maailmantalous on yhden historian suurimman katastrofin keskellä ja asunnot Suomessa edelleen kipurajoilla.
Ap mietti oikeita asioita, päätös ei todellakaan ole niin simppeli kuin asiaan perehtymättömät antavat ymmärtää. Valitettavasti mulla ei ole sulle vinkkiä antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vuosikymmenellä sinä elät, ei mitään käsirahoja ole käytetty enää aikoihin.
Pankki on todella tyytyväinen jos käyttää asuntoon omaa rahaa 30%, eli 400 tonnin asunnosta 120 tonnia ja ottaa 180 tonnia lainaa. Ap voi siis heti täräyttää 80 tonnia vaikka osakkeisiin ja alkaa odottelemaan niiden tuottoja. Tai sitten ap käyttää tuo 80 tonnia toisen asunnon ostamiseen ja ostaa 400 tonnin perheasunnon ja 200 tonnin pienen asunnon, jonka vaikka vuokraa omalle lapselle tai vieraalle ja makselee lyhennystä vuokralla. Myöhemmin voi sitten vaikka itse vaihtaa pienempää ja pistää suuremman vuokralle.
Mun tieto perustuu voimassa oleviin lainalupauksiin (OP) ja kilpailutukseen jossa oli mukana myös Danske ja Hypo. Tästä on kaksi kuukautta.
Haluan nähdä mikä pankki rahoittaa sun ylläolevan kaltaisia kupla-ajan unelmia. Mulla tosiaan reilu 10ke kuussa, täysin puhtaat luottotiedot ja 30-vuoden moitteeton suhde pankkiin ei riittänyt pidemmälle. Älä aliarvioi sitä miten vaikeaa lainaa on saada yksin verrattuna siihen että on kaksi maksajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun PK seudulla ja olen ottanut uuden asuntolainan vuoden sisällä. Ja en minäkään antaisi lainaa henkilölle joka ei saa 10 k€+ tuloilla omaisuutta kerrytetyksi.... sijoituksetkin käyvät vakuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, eli sun mielestä asuntosijoittaminen nyt, vallitsevassa maailmantilanteessa, olisi fiksuin vaihtoehto? Voiko huonompaa tuotto-odotusta edes olla, riskeistä puhumattakaan. Taidat itse elää vuotta 2011 etkä nykypäivää.
Vinkkinä, jos 400ke kämpästä maksaa itse 120ke niin lainaa otetaan 280ke, ei 180ke. Ap:n kertoman perusteella hän ei millään saa lainoja, joita sun visiot yllä vaatisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mikään ei ole fiksumpaa kuin mennä väkisin ostamaan asunto kun maailmantalous on yhden historian suurimman katastrofin keskellä ja asunnot Suomessa edelleen kipurajoilla.
Ap mietti oikeita asioita, päätös ei todellakaan ole niin simppeli kuin asiaan perehtymättömät antavat ymmärtää. Valitettavasti mulla ei ole sulle vinkkiä antaa.
Etkö osaa lukea? Ap:lla on ollut ne rahat kaksi vuotta. Ei silloin ollut mitään koronaa eikä maailmantalouden suurinta katastrofia. Itsepä ajoi itsensä tähän tilanteeseen. Minä en ikinä makuuttanut tuota rahaa kahta vuotta, ja vaikka olisinkin, niin voisin hyvin silti ostaa sillä asunnon nyt.
Itse ostin edullisen asunnon Helsingistä viime vuoden lopulla ja olen sitä nyt rempannut.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, eli sun mielestä asuntosijoittaminen nyt, vallitsevassa maailmantilanteessa, olisi fiksuin vaihtoehto? Voiko huonompaa tuotto-odotusta edes olla, riskeistä puhumattakaan.
Riippuu ihan ihmisestä ja elämäntilanteesta. Ei kaikkien tarvitse miettiä tuotto-odotusta. Jossain on kuitenkin asuttava.
Toisekseen, vuokralla asuessa voi hävitä enemmän rahaa kuin omassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki on todella tyytyväinen jos käyttää asuntoon omaa rahaa 30%, eli 400 tonnin asunnosta 120 tonnia ja ottaa 180 tonnia lainaa. Ap voi siis heti täräyttää 80 tonnia vaikka osakkeisiin ja alkaa odottelemaan niiden tuottoja. Tai sitten ap käyttää tuo 80 tonnia toisen asunnon ostamiseen ja ostaa 400 tonnin perheasunnon ja 200 tonnin pienen asunnon, jonka vaikka vuokraa omalle lapselle tai vieraalle ja makselee lyhennystä vuokralla. Myöhemmin voi sitten vaikka itse vaihtaa pienempää ja pistää suuremman vuokralle.Voi luoja, eli sun mielestä asuntosijoittaminen nyt, vallitsevassa maailmantilanteessa, olisi fiksuin vaihtoehto? Voiko huonompaa tuotto-odotusta edes olla, riskeistä puhumattakaan. Taidat itse elää vuotta 2011 etkä nykypäivää.
Vinkkinä, jos 400ke kämpästä maksaa itse 120ke niin lainaa otetaan 280ke, ei 180ke. Ap:n kertoman perusteella hän ei millään saa lainoja, joita sun visiot yllä vaatisi.
Te rupeatte antamaan ap:lle sijoitusneuvoja, vaikka hän kyseli asunnon ostamisesta.
Katsokaas, kaikille elämän tarkoitus ei ole kerätä mahdollisimman paljon rahaa.
Nousukkaat pohtivat, miten riskillä ja velkavivulla laitetaan raha poikimaan.
Jotkut meistä haluavat vain viihtyä elämässään, vaikka rahaa onkin. Tai juuri siksi: ei joka euroa tarvi tuplata, nykyisetkin riittävät.
Mietityttää, mitkä on vanhemman lapsen pesästälentämissuunitelmat. Opiskelun takiahan se voi tapahtua jo ehkä vuoden päästä. Tai ei tiedä. Ehkä oletkin sopinut, että tulee asumaan vuosia vielä kotona, koska lukee pääsykokeisiin ja se haku voi viedä vuosia?
Mut joo. Jos on muuttamassa kohta, tarviiko kolmiota, vai onko kiva, että sitten jää vierashuone/työhuone?
Ap:n asiat on kyllä hyvin. Riittävästi pesämunaa, maksukykyä ja mahdollisuus ostaa vaikka rempattava asunto.