Mitne te muut elämänmittaisessa köyhyydessä elävät jaksatte?
Kituuttamista työttömänä vuosikymmeniä vielä vai? en tule siis saamaan ikinä yli 500€/kk ja tämäkin tuki voidaan katkaista milloin vaan(kun tulee taas esim. jok uoikeistohallitus, nytkin pelottaa jo koronan jälkimaningit talouteen iahn kunnolla. yleensä ne rahat revitään meidän köyhimpien selkänahasta ja tuista. Olen sairas joten työllistymsieni on todellla epätdennäköistä oikein minnekään, cv on täynnä aukkoja. Eläkkeelle taas en ole tarpeekis sairas. Käsittääkseni paljon muitakin jäänyt tällaiseen epätoivon limboon, miten te oikein jakstate päivästä toiseen?!
Mulla ei ole puolisoa, perhettä, ystäviä, ei mitään. Ei rahaa tehdä eikä mennä minnekään, paisti ne kuuluista kävelylenkit kotini lähistöllä. Ei ole mitään odotettavaa elämältä siis ja rahat ei riitä kunnolla edes ruokaan. en edes haluasi elää tuilla loppuelämääni, mutta mikä muu voi olla vaihtoehto sairaalle ihmiselle?!
Suututtaa nuokin pävittäiset nyt noin 2kk:n "köyhyyden"kokeneet korona-ajan vinkujat, entäpä me joille tämä köyhyys on todellisuutta koko elämä ja päälle monien noidenkin yrittäjien haukut ja huutelut "laiskat pummit,tuet pois niin alkaa työt maistua"jne. no eikö ne työt maistunutkaan koronan aikaan näille ja tuetki nnäyttää kelpaavan myös itselleen hädän tulllen varsin hyvin ja niiden pienuudestakin kehtaavat vielä päälle valittaa, eikös ne pitänyt poistaa kokonaan heidän mielestään vielä ihan äsken...
Kommentit (39)
Aika kurjat fiilikset. Minulla on lapsi ja tunnen itseni niin valtavan huonoksi vanhemmaksi , kun en voi hankkia lapsen haluamia / tarvitsemia tavaroita. Ei puhettakaan mistään kesälomareissusta. Ruokaan rahat riittää kyllä. Lapsi tarvitsisi paljon muutakin. Itse en enää tunne tarvitsevani mitään.
Ihan hyvin pärjäilen. Teen kaiken ruoan itse, leipominen on suosikkini. Ja uunituoreet sämpylät herkkua. Peruna ja riisi on halpaa. Etnisestä kaupasta ostettu riisisäkki kestää kuukausia.
Yle Areenasta katselen ohjelmia.
Harrastan vain ilmaisia juttuja. Kerran kuukaudessa käyn terassilla tai jossain, mihin laitan 20 €.
Olin työelämässä ollessani stressaantunut ja huonovointinen. Ei kiitos enää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin pärjäilen. Teen kaiken ruoan itse, leipominen on suosikkini. Ja uunituoreet sämpylät herkkua. Peruna ja riisi on halpaa. Etnisestä kaupasta ostettu riisisäkki kestää kuukausia.
Harrastan vain ilmaisia juttuja. Kerran kuukaudessa käyn terassilla tai jossain, mihin laitan 20 €.
Olin työelämässä ollessani stressaantunut ja huonovointinen. Ei kiitos enää.
Asutko omassa omakotitalossa, onko puolisoa, säästöjä tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työelämässä ollessani stressaantunut ja huonovointinen. Ei kiitos enää.Asutko omassa omakotitalossa, onko puolisoa, säästöjä tms?
Asun 34 neliön vuokrayksiössä kaupungin keskustassa. Puolisoa, lapsia eikä säästöjä ole.
Samanlainen tilanne kuin aloittajalla. Lisärasituksena fyysinen kremppa joka rajoittaa kuntoilua ja vatsaongelma joka karsii paljon edullisia kasviksia ruokavaliosta. Henkireikinä kirjasto ja tällä hetkellä viherkasveihin hurahdus. Harmittelen kun ei ole oikein ketään kenen kanssa vaihdella pistokkaita tai ihailla uutta versoa :D Köyhyys on karkoittanut ihmiset tehokkaasti mutta onneksi olen aika hyvin yksin viihtyvä.
Ihan hyvin. Köyhyys ei ole suurin ongelmani, ei välttämättä ongelma ollenkaan. Tällä hetkellä taloudellinen tilanteeni tosin on poikkeuksellisesti huolestuttavan huono. Kauppojen kotiinkuljetukset ovat niin kalliita. En ole saanut rahaa säästöön moneen kuukauteen. Säästötiliä olen tyhjentänyt niin että hirvittää.
osallistu RIKKAAT JA RAHATTOMAT ohjelmaan
ai niin...se on HYVÄN MIELEN OHJELMA
köyhät on 20 vuotiata opiskelija/taiteilijoita joilla pieni vauvva..joten
NOOT HAPPENING:)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan muuttaa halvempaan sinne lähemmäs marketteja ja noin 2-3 km päähän keskustasta. Silloin voi vielä kävellä kaikkialle eikä tarvitse bussia. Markettien ilta-alesta saa halpaa ruokaa ja hinnat edullisempia muutenkin kuin keskustan alueen kauppojen. Ruoka-avusta kaiketi saa yhäkin ruokakasseja ja kirkon diakonia-avulta. Kannattaa ravinnon haku keskittää pääosin sinne ja sitten säästää sinne (kirjaimellisesti) sukan varteen vaikka niitä omia haaveita varten. Ota vinkkiä elämäntapaloisilta joita ei haittaa lainkaan olla köyhä. Ne on todella innovatiivisia ja kokeneita kuppaamaan systeemiä.
Kaupungille/kunnalle vinkki
Rakentakaa pieniä n29 neliön koppeja vuokra asunnoiksi keskelle ei mitään marketin kupeeseen.
Nää kopit ois tietty ruman betonikuution sisällä.
Vuokratalolaiset pääsis shoppaa vanhentuneet tuotteet klo 7. 00 aamulla -70% ne jotka ei muille kelpaa.
Lisäksi kirjasto, johon tulisi seitsemänpäivää,hymy ja alibi.
Lähibubi, joossa kalja maksaisi 4 eur tuoppi .
VOT!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan muuttaa halvempaan sinne lähemmäs marketteja ja noin 2-3 km päähän keskustasta. Silloin voi vielä kävellä kaikkialle eikä tarvitse bussia. Markettien ilta-alesta saa halpaa ruokaa ja hinnat edullisempia muutenkin kuin keskustan alueen kauppojen. Ruoka-avusta kaiketi saa yhäkin ruokakasseja ja kirkon diakonia-avulta. Kannattaa ravinnon haku keskittää pääosin sinne ja sitten säästää sinne (kirjaimellisesti) sukan varteen vaikka niitä omia haaveita varten. Ota vinkkiä elämäntapaloisilta joita ei haittaa lainkaan olla köyhä. Ne on todella innovatiivisia ja kokeneita kuppaamaan systeemiä.
Rakentakaa pieniä n29 neliön koppeja vuokra asunnoiksi keskelle ei mitään marketin kupeeseen.
Vuokratalolaiset pääsis shoppaa vanhentuneet tuotteet klo 7. 00 aamulla -70% ne jotka ei muille kelpaa.
VOT!!!
Tämä vastaus kai kertoo jonkunlaisesta asiantuntijuudesta? Minun mielestä ei ole hyväksi kellekään asua alle 30 neliössä. Ei varsinkaan ihmisten jotka viettää paljon aikaa kotonaan.
Pienituloisuus on suhteellista.
Itse joudumme tällä hetkellä keikkumaan paljon pienemmällä summalla kuin mitä Kelan luukulta saisimme toimeentulotukea.
Syy: yrittäjyys+korona. Eli firma meni, velat jäi.
Tähän h*lvettiin verrattuna joku pitkäaikaistyöttömyys ilman velkataakkaa alkaa kuulostaa jo onnenpotkulta.
Niinno mä olen nuori kyllä, mutta pitkäaikaissairas ja iso opintolaina maksettavan pelkästä työmarkkinatuesta. Vaikka hakisin toimeentulotukea, ei opintolainaa katsota menoksi siinä. Sairaus on aaltoileva, vointi voi vaihdella rajusti samankin päivän aikan ja oireita on koko ajan, mitkä vaikuttavat työkuntoon.
Kukaan(lääkärit) ei ole ikinä ollut kiinnostunut työkyvystäni vaikka jo lapsena sairastuin. Ollaan vaan sairaslomalle laitettu pahimmiksi hetkeisi ja sit saa taas pärjätä (kai osatyökykyisenä, muttei mitään todistuksia siitä, kun niitä ei kukaan kirjoita, ei Suomessa ole mitään omalääkäri- systeemeitä nykyään ainakaan mulla ollut ikinä)miten kuten haluaa.
Mut kiva et terveillä köyhillä on varaa ihmetellä minne joidenkin muiden, eli esim. heitä sairaampien tuet oiekin hupenee, ku neivät riitä. Päihteisiin tietty, suosituin hokem, no ei mene kyllä senttiäkään, kun ei kiinnosta moiset eikä niihin kyllä mulla ainakaan olisi mitenkään rahaa laittaakaan, jos hengissä aikoo selvitä.
Joo ja tämäkin vielä meillä suolistovaivaisilla köyhillä(Suomessa näitä kai jostain syystä riittää, siis erilaisia vatsavaivoja, hmm. oliskohan muuten rahahuolet jo yksi valtava stressinaihe siinäkin paletissa, mulla on!), joilla esim. ruokavalio on hyvinkin rajattu, mutta ei diagnoosia esim. keliakiasta(mutta gluteeniton ruoka sopisi paremmin). No todellakaan ei huomioida missää ntuissa näitä rajoitteita, ja hyvä käskeä syömään jotain lanttuja ym., kun suunnilleen henki lähtee sellaisen virheen jälkeen(tuskat ja vaivat voi ainakin olla kovat, yksilöllisiä ovat).
Ei kai sitä keliakia-avustustakaan edes enää ole muutenkaan kyllä kellekään(?), mutta ei saa mitään tukia tähänkään ongelmaan ja leipäjonoissakin taidetaan jakaa ihan normiviljaisia leipiä ym.tuotteita ja liekö laktoosittomiakaan, en tiedä tarkalleen, kun itse en ole (vielä)hakenut niistä mitään tuotteita.
Se on vaan jaksettava, ja mentävä vanhalla veneellä purjehtimaan tänäkin kesänä.
Auton vaihtoakin tässä jo odotellut uuteen ..
Köyhän elämä on karua.
Zinc
No kyllä sillä pitkäaikaistyöttömälläkin voi olla(ja usealla muuten onkin, mullakin!) myös velkataakka niskassaan, ja niin, maksappa sitä sitten sitten joka ikinen kuukausi surkeasta työmarkkinatuestasi (eli n. 500€/kk) Ja kun on terveys mennyt jo niin eipä töihin oteta minnekään eli loppuelämän (jonka siten soisi olevan lyhyt!)köyhyys ja kurjuus taattuna!
Ei ole myöskään autoja tai veneitätodellakaan kaikilla köyhimmillä, ei mitään vanhoja rämiäkään, ei edes soutuvenettä eikä mulla normi-pyörääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VOT!!!
Rakennetaan mielummin parakkeja vaikka jonkun suuren metsän viereen mihin pääsee metsätöihin etuuksiensa puolesta hommiin.
Zinc
Mites jaksatte tätä, jos olette joutuneet tähän 9€-limboon?! Valmennusta,(cv)kurssia, kuntouttavaan ym.orjatöitä joita ei kukaan työnantaja katso edes työkokemuskeksi...Tätä vuosia/vuosiymmeniä, kun ei palkkatöihinkään enää kelpaa työttömyyden pitkityttyä/sairauden takia?! Mieluummin "makaisin"kotnani rauhassa yksin, kun juoksisin 9€"palkalla" nöyryyttämässä itseäni ja pomppisin jonkun sadistin ohjaajan pillin tahtiin?!
Mitäänhän nämä ei edes tuota yhteiskunnalle (joillain kai ajatuksena se jotka huuetlevat, että kannattaa tehdä des ilamistöitä niin saa muka cv:n täytettä ym.)päinvastoin, maksavat vaan lisää yhteiskunnalle eli ketään eivät edes hyödytä!!! Alan olla siinä tilassa, että haluaisin ennemmin k**lla, kun hyppiä enää yhdessäkään turhassa cv:n fontin vaihtoi- "valmennuksessa"saati näissä ilamishöykytyksissä.
Toimeentulotuki+asumistuki on tuota enemmän. Hae sitä!
Huh huh! Ymmärrystä sitä kohtaan että saadakseen sossusta tukea niin pitää olla rutiköyhä. Ei saa olla mitään omaa.
Aivan käsittämätöntä että on edelleenkin tällaista. Nykyään kun eletään poukkoilevassa yt yhteiskunnassa, sä et koskaan tiedä milloin jäät työttömäksi. Sossu ei ota tätä ollenkaan huomioon!