Mitä järkeä on häiden istumajärjestyksessä?
Miksi ihmiset eivät saa istua kenen kanssa itse haluavat? En tajua.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman istumajärjestystä käy usein niin, että ne viimeksi paikalle saapuvat joutuvat hajapaikoille. Olen parin vuoden aikana ollut 3 kertaa häissä, joissa ollaan miehen kanssa eri pöydissä. Minulle se ei ole sinänsä ongelma, mutta jotenkin hauskaa, että yhdessä juhliminen on näin mukavaa.
Kuinka usein käyt häissä, jos jo tällainen erikoistilanne sattuu kolme (!!!!) kertaa parin vuoden aikana? En ole koko elämäni aikana ollut kolmissa häissä...
Olen 31v ja viimeisenä 2½ vuotena on häitä ollut yhteensä 14 kpl. Miehen ja minun kaverit menee vihille ihan urakalla, samoin molempien serkut.Viime kesänä oli 5 häät, sitä edeltävänä 6 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman istumajärjestystä käy usein niin, että ne viimeksi paikalle saapuvat joutuvat hajapaikoille. Olen parin vuoden aikana ollut 3 kertaa häissä, joissa ollaan miehen kanssa eri pöydissä. Minulle se ei ole sinänsä ongelma, mutta jotenkin hauskaa, että yhdessä juhliminen on näin mukavaa.
Kuinka usein käyt häissä, jos jo tällainen erikoistilanne sattuu kolme (!!!!) kertaa parin vuoden aikana? En ole koko elämäni aikana ollut kolmissa häissä...
Olen 31v ja viimeisenä 2½ vuotena on häitä ollut yhteensä 14 kpl. Miehen ja minun kaverit menee vihille ihan urakalla, samoin molempien serkut.Viime kesänä oli 5 häät, sitä edeltävänä 6 kpl.
Aivan uskomatonta, olen 40v ja olen elämäni aikana ollut yksissä kaverihäissä, ja kerran lapsena sukulaisen häissä. Elät ihan eri todellisuudessa jota minun on mahdoton kuvitellakaaan!
Samoilla linjoilla edellisten kanssa, että istumajärjestyksellä taataan kaikille paikat. Järjestelyissä vain näkyy se, ettei kokemusta kuitenkaan järjestelyistä ole. Kivat ideat, teemat, saattavat toimia tietyssä ikäryhmässä, mutta suvun vaari tai vauva eivät välttämättä kuule, kykene saati edes jaksa lähteä mukaan.
Joskus morsiusparin ja kaasojen sekä sulhaspoikien kannattaisi kysyä vanhemmankin ikäpolven neuvoja. Tai kääntyä ammattimaisten juhlajärjestäjien puoleen, jotka muutaman tunnin kosultaatiolla pystyisivät varmistamaan mikä järjestely toimisi parhaiten.
Suvussamme on tapana, että morsiuspari jalkautuu vieraiden joukkoon ja kiertää pöydästä pöytään tervehtimässä vieraat. Näin kaikki saavat mahdollisuuden sanoa jotakin mukavaa hääparille. Siinä samalla huomioidaan yksin tulleet vieraat, ne tylsät mummovaarit ja lesket, lapsiensa takia yhteen nurkaan jymähtäneet vanhemmat yms. Istumajärjestys tukee silloin sitä, että koetetaan saada tutut samat pöytään keskenään.
Oli meilläkin kolmekymppisenä vähintään kolmet häät joka kesä.
Meilläkin kokemusta tuosta, että istumajärjestyksellä halutaan tutustuttaa ihmiset toisiinsa. Ja meidät on miehen kanssa plaseerattu ihan eri puolille salia johonkin kylän mummojen kanssa samaan pöytään.
Ei ollut kaaso ja morsian miettineet ihan loppuun asti kuitenkaan sitä, että miten ihmeessä hoidetaan kahden pikkutaaperon ruokailut, jos ollaan erillään. Tai siis lähinnä oma syöminenhän siinä jää pois. Mies sitten aika pian vain nosti oman tuolinsa meidän pöydän päähän, että saatiin vuoroteltua syömisissä eikä tarvinnut ravata salin poikki edes takaisin joka vaippakassin ja tuttipullon perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan uskomatonta, olen 40v ja olen elämäni aikana ollut yksissä kaverihäissä, ja kerran lapsena sukulaisen häissä. Elät ihan eri todellisuudessa jota minun on mahdoton kuvitellakaaan!
Voin auttaa sinua kuvittelemaan:
Sekä sinulla että puolisollasi on pari-kolme läheistä kaveria = 5.
Kummallakin teistä saman verran sisaruksia = 5, yhteensä 10.
Kummankin suvussa on 10 samanikäistä serkkua ynnä muuta hääikäistä sukulaista= yhteensä 30 mahdollista hääparia. Vaikka heistä vain kolmasosa innoistuisi pitämään suuremmat häät, voisitte saada 10 hääkutsua muutamassa vuodessa.
En ole minäkään kovin monta kertaa häissä ollut, vaikka ikää on puolet enemmän kuin sinulla. Sukuni on pieni, ei olla kovin läheisiä ja minun ikäluokalla ja suvulla ei ole ollut tapana pitää suuria häitä ja niistä harvoista monet on pidetty kotona.
Makuasioita, makuasioita....
Itse en tykkää yhtään, kun sukulaisten häissä minut pistetään aina istumaan vanhempieni ja sisarusteni kanssa. Haluaisin tutustua ihmisiin ;) Enkä istua mutsini vieressä, jota näen muutenkin liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaaso se on ne asiat sotkenut tässä tapauksessa, eikä mikään hääpari...
Tai sitten ei. Muutamankin kavereiden häitä järjestelleenä voin kertoa että jotkut morsiamet hoitavat tällaiset asiat tasan itse.
Eri
Meidän häissä oli niin näppärä sulho, että osasi sulhanenkin hoitaa oman puolikkaansa istumäjärjestyksestä!
Osa haluaa seurata etikettiä. Osa haluaa, että henkilöt keskustelevat ja tutustuvat myös uusiin ihmisiin. Itse voit omissa häissäsi päättää myös niin, että kukin saa valita paikkansa kuten haluaa.
No että kaikki lähtisivät tukka päässä ja hampaat tallella kotiin. Ettei vihamiehet istu vierekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummankin suvussa on 10 samanikäistä serkkua ynnä muuta hääikäistä sukulaista= yhteensä 30 mahdollista hääparia. Vaikka heistä vain kolmasosa innoistuisi pitämään suuremmat häät, voisitte saada 10 hääkutsua muutamassa vuodessa.
En ole minäkään kovin monta kertaa häissä ollut, vaikka ikää on puolet enemmän kuin sinulla. Sukuni on pieni, ei olla kovin läheisiä ja minun ikäluokalla ja suvulla ei ole ollut tapana pitää suuria häitä ja niistä harvoista monet on pidetty kotona.
Juuri noin. Lisäksi serkkujen tilalla voi olla hyviä opiskelukavereita (monella on 3-8 kaveruksen porukka, johon löyhästi liittyy muitakin) ja harrastekavereita, joiden kanssa on vietetty aikaa. Ja jos sattuu olemaan kivan pariskunnan maineessa (eli kohteliaita, avuliaita, kaikkien kanssa juttuun tulevia, ei alkoholiongelmaisia), niin kutsuja saa aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin. Lisäksi serkkujen tilalla voi olla hyviä opiskelukavereita (monella on 3-8 kaveruksen porukka, johon löyhästi liittyy muitakin) ja harrastekavereita, joiden kanssa on vietetty aikaa. Ja jos sattuu olemaan kivan pariskunnan maineessa (eli kohteliaita, avuliaita, kaikkien kanssa juttuun tulevia, ei alkoholiongelmaisia), niin kutsuja saa aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kaveripiiri tulee tiettyyn ikään, häitä voi olla tosi paljonkin. Loppukesästä olleet omat hääni taisivat olla sille kesälle neljännet, mihin osallistuin.
On teillä sitten isot kaveripiirit, ei voi muuta sanoa.
Minulla on kolmen hengen lapsuuden kaveriporukka, olen ollut molempien häissä. Opiskeluajoilta viiden hengen edelleen tekemisissä oleva porukka, olen ollut heistä kahden häissä. Kaksi siskoa ja veli, kaikki naimisissa. Miehellä on kymmenen hengen tiivis harrastusporukka, heistä muutaman häissä minäkin olen ollut, mies osassa yksin. Lapsuudenystäviä miehellä on muutama, heidänkin häissä on oltu. Miehellä on kaksi sisarusta, kumpikin naimisissa. Muutamia serkkuhäitä siihen vielä päälle. Parhaimpana vuonna oli neljät häät.
eri
Luulisi, että häissä tai muissakin juhlissa toistensa seuraa kaipaavat hakeutuisivat yhteen ilman etukäteen laadittuja istumajärjestyksiäkin.
Ilmeisesti luullaan, että plaseeraukset kuuluvat pakollisena kuviona häihin, mutta eihän ne kuulu.
Ehkä häät on monelle ainoa juhla, missä ylipäätään saa pähkäillä istumajärjestysten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Osa haluaa seurata etikettiä. Osa haluaa, että henkilöt keskustelevat ja tutustuvat myös uusiin ihmisiin. Itse voit omissa häissäsi päättää myös niin, että kukin saa valita paikkansa kuten haluaa.
Uusiin ihmisiin tutustuttamisessakin voi vähän käyttää järkeä. Parin lähisuvun ja ystävien on hyväkin tutustua, jos eivät ole vielä aiemmin tutustuneet. Mutta jos on aivan varmaa, että ihmiset kohtaavat tasan tämän yhden kerran elämässään, miksei voi antaa tilaisuutta istua tuttujen kanssa?
Parempi kysymys on ehkä, miksi väännetään keinotekoisesti ties minkälaisia istumajärjestyksiä. Väen väkisin pistetään istumaan toisilleen tuntemattomat, eri-ikäiset tai eri elämän tilanteissa ihmiset samaan pöytään ja siinä pitäisi sitten keksiä jotain juteltavaa. Vaikka mukavampi olisi istua tutussa porukassa ja vaihtaa kuulumisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kaveripiiri tulee tiettyyn ikään, häitä voi olla tosi paljonkin. Loppukesästä olleet omat hääni taisivat olla sille kesälle neljännet, mihin osallistuin.
On teillä sitten isot kaveripiirit, ei voi muuta sanoa.
Minulla on kolmen hengen lapsuuden kaveriporukka, olen ollut molempien häissä. Opiskeluajoilta viiden hengen edelleen tekemisissä oleva porukka, olen ollut heistä kahden häissä. Kaksi siskoa ja veli, kaikki naimisissa. Miehellä on kymmenen hengen tiivis harrastusporukka, heistä muutaman häissä minäkin olen ollut, mies osassa yksin. Lapsuudenystäviä miehellä on muutama, heidänkin häissä on oltu. Miehellä on kaksi sisarusta, kumpikin naimisissa. Muutamia serkkuhäitä siihen vielä päälle. Parhaimpana vuonna oli neljät häät.
eri
- Ei tarvitse edes olla kovin suuret piirit, niin kyllä niitä häitä vaan tuppaa tietyssä elämänvaiheessa yleensä olemaan. Mä olen vajaa kolmpikymppinen, lapsuudessani tai nuoruudessani en ollut koskaan käynyt häissä. Nyt on parin viime vuoden aikana olleet kahdet häät, tänä kesänä juhlittiin meidän häitä, syksylle olisi ollut tiedossa toiset. Yhdet häät on sovittu jo ensi kesälle ja toiset häät kesälle 2022. Muutamilla pariskunnilla on häät suunnitteilla, mutta päivää ei ole vielä julkistettu. Veikkailisin, että kesästä 2022 tulee oman ystäväpiirini suurin hääkesä.
Ei mullakaan ole kuin vajaa kymmenkunta hyvää ystävää, mutta jos nämä kymmenenkunta ystävää menevät kaikki parin kolmen vuoden sisällä naimisiin, niin tuleehan siitä jo kolmet häät vuodessa. Ja kun on se "hääiässä" oleva puolisokin ja sieltä tulee hääkutsuja samanmoinen määrä.
Useimmiten ystäväpiireissä tuppaa olemaan samoissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, sillä ihmiset viihtyvät kaltaistensa kanssa. Ei siis mikään ihme, että häitä on saman kesän aikana monet.
Minusta istumisjärjestys on HYVÄ, fiksuin tapa on merkata pöytään henkilöt x...-....x ja pöydässä,olevat ITSE voivat päättää kuka on milläkin paikalla.
Kannattaa muistaa, että osa vieraista on "yksinäisiä" ei ole luontevaa lukiokaverina tunkea (ei tuttujen) yliopistokaverien/sukulaisten tmv. joukkoon "onko tässä tilaa?"-tyylillä, tpki suku ym saa "paikkansa järjestetettyä"
Vierailija kirjoitti:
No mutta sehän on ihan oikein. Mitäs tulevat myöhässä. Kaikki vieraat tulisivat olla yhtä tärkeitä ja samanarvoisia, jos näin ei ole. Herää kysymys, miksi edes kutsuttu juhliin?
Tai sitten ei. Muutamankin kavereiden häitä järjestelleenä voin kertoa että jotkut morsiamet hoitavat tällaiset asiat tasan itse.
Eri