Onko loukkaavaa antaa "ruokarahaa", jos lapsesi menee ystävänsä luo moneksi päiväksi?
Minusta se on kohteliasta.
Laitoin lapsen mukaan 30 € lähinnä kiitokseksi siitä, että hän saa olla ystävänsä kanssa, mutta koska en kovin hyvin perhettä tunne, ajattelin, että varsinkin tässä (korona)tilanteessa "ruokaraha" on kohtelias ele.
Kommentit (35)
Normaali kohtelias ele.
Jos toinen perhe on on keski/hyvätuloinen, on tavallista kieltäytyä vastaanottamasta tuota ruokarahaa. Mutta silti sitä toki pitää tarjota. ;)
Teit aivan oikein. Ei ole kyse siitä miten varakas perhe on, vaan siitä että maksaa omia kulujaan.
On todellakin kohteliasta antaa ruokarahaa. Jos isäntäväki on varoissaan, sen ruokarahan voi käyttää vaikka johonkin vähän ekstraan. Vaikka pitsat koko perheelle tai tuoreita mansikoita, mikä nyt vaan tuntuu hyvältä.
Minusta olisi kiusallista saada tuollaista ruokarahaa. Tietysti, jos se lapsen mukana tulee ja se lapsi sen itse antaa, niin en oikein kehtaisi kieltäytyäkään ottamasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se menee sinne moneksi päiväksi?
Mitä se sinulle kuuluu?
On kohteliasta. On myös yhtä kohteliasta ottaa se vastaan tai kieltäytyä.
Joko safkaa mukaan tai rahaa. Ainoa oikea tapa. Ei kenenkään lasta tarvitse ruokkia useita päiviä
Mä antaisin sen herkkurahaksi tai sellaiseksi rahaksi, jos sattuvat käymään jossain.
Ap vastaa em. kysymyksiin ja kommentoi:
lapseni on 14-vuotias ja meni ystävän luo n. 200 km päähän, joten siksi hän on siellä kolme päivää eikä yön yli.
Minustakin olisi kiusallista saada ruokarahaa vastaavassa tilanteessa, mutta toisin päin ajateltuna se on kohteliasta.
Eli haluat osoittaa varallisuuttasi ja vihjata, että isäntäperhe on köyhä?
Vierailija kirjoitti:
Mä antaisin sen herkkurahaksi tai sellaiseksi rahaksi, jos sattuvat käymään jossain.
Noin vastasi äiti siellä päässä.
Käyttäkööt, miten käyttävät.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eli antaisit lapselle käyttörahaa mukaan. Aivan eriasia mistä ap puhuu.
Me olemme hyvätuloisia, joten raha ei todellakaan olisi tarpeen. Jos sitä nyt kuitenkin tyrkytettäisiin, niin varmaan käyttäisin sen siihen, että tilaisin lapsille pizzat/käytäisiin hampurilaisella tai muuta tavallisuudesta poikkeavaa extraa.
Kun lapseni on kutsuttuna , ei tyrkytettynä, mennyt ystävänsä perheen hoiviin muutamaksi päiväksi, en oleta, että heillä olisi ruuanpuutetta.
En halua osoittaa varallisuutta vaan kohteliaisuutta.
No musta olis outoa, jos me oltais kutsuttu meille joku kylään, niin hän alkais maksaa siitä ruokarahaa. Jos jotain, niin toivoisin jotain pientä kotiapua, esim ruokien korjaaminen pois pöydästä tms.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi kiusallista saada tuollaista ruokarahaa. Tietysti, jos se lapsen mukana tulee ja se lapsi sen itse antaa, niin en oikein kehtaisi kieltäytyäkään ottamasta.
Joopa joo. Lapselle voi ihan hyvin sanoa, että "kiitä vanhempiasi tarjouksesta, mutta sä olet meillä vieraana ja me huolehditaan susta täällä". Ei lapsi siitä mitään sano ja vanhemmatkin kyllä tajuavat. Tuo selityksesi on tuollaista "savolaista kohteliaisuutta" (suomentuu suunnilleen seuraavasti: ollaan köyhiä ja todellakin otetaan rahat vastaan, mutta lisään tähän tällaisen syyllistävän elementin, ettei köyhyys paista).
Minkä ikäinen lapsi?