Mies ohjailee kaikkia keskusteluja
Mies alkaa pulputtaa heti aamusta kun minä vasta käynnistyn ennen aamukahveja. Sitten jää suustaan kiinni kun hänen pitäisi jo olla työn ääressä. Kun illalla haluaisikin ehkä puhua omista ajatuksista ei, hän kaappaa aiheen "mullakin oli kerran yhdessä työpaikassa noin.." Hän puhuu päälle ja jos yritän vaihtaa aihetta, hän vie jutun takaisin häntä kiinnostavaan aiheeseen, jotka on yleensä menneisyyden tapahtumia, mikä musiikki soi tai mitä hän söi vuonna 1997. Ei edes tapella kun en saa suunvuoroa. Menen voipuneena nukkumaan ja ajattelen "ehkä huomenna on minun vuoroni", mutta näin se vaan toistuu. Tiedän, että itse tavallaan suostun tähän.
Kommentit (52)
Onko miekkonen myös kova pussaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko miekkonen myös kova pussaamaan?
Ei kovin kova ja minä teen aloitteet. Kokisin enemmän läheisyyttä jos vaikka silittäisi selkääni sohvalla kuin small talkin tulvasta.
Pelkää mäkätystä jos antaa suunvuoron?
Kysy hämmentävä kysymys: "oletko koskaan huomannut, että keskeytät aina toisen, ja käännät keskustelun itseesi? On rasittavaa puhua mistään kanssasi, kun aina käy näin". Mies varmaan kiistää asian, mutta voit sanoa siihen, että jos sinusta tuntuu siltä, se on niin. Jatkossa alat opettaa miestäsi uusille keskustelutavoille.
Toiset jatkuvasti keskeyttävä puheripulin vaivaama ihminen ei osaa ottaa muita huomioon, ellei häntä siihen ohjata. Ikävä kyllä. Liian kohteliaat keskustelutavat omaavat ihmiset jäävät aina jalkoihin, elleivät hieman ärähdä.
Miten niin "tavallaan" suostut? Kyllä tuo aika pitkälti ihan vaan suostumiselta vaikuttaa. Miksi olet miehesi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kysy hämmentävä kysymys: "oletko koskaan huomannut, että keskeytät aina toisen, ja käännät keskustelun itseesi? On rasittavaa puhua mistään kanssasi, kun aina käy näin". Mies varmaan kiistää asian, mutta voit sanoa siihen, että jos sinusta tuntuu siltä, se on niin. Jatkossa alat opettaa miestäsi uusille keskustelutavoille.
Toiset jatkuvasti keskeyttävä puheripulin vaivaama ihminen ei osaa ottaa muita huomioon, ellei häntä siihen ohjata. Ikävä kyllä. Liian kohteliaat keskustelutavat omaavat ihmiset jäävät aina jalkoihin, elleivät hieman ärähdä.
Tuo kuulostaa syyttelyltä ja parisuhdeneuvojen mukaan ei saisi syytellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset jatkuvasti keskeyttävä puheripulin vaivaama ihminen ei osaa ottaa muita huomioon, ellei häntä siihen ohjata. Ikävä kyllä. Liian kohteliaat keskustelutavat omaavat ihmiset jäävät aina jalkoihin, elleivät hieman ärähdä.Tuo kuulostaa syyttelyltä ja parisuhdeneuvojen mukaan ei saisi syytellä.
Pitäisi muistaa antaa kritiikki muodossa "minusta tuntuu" ja välttää fraaseja kuten "sinä et ikinä" ja "aina sinä".
Eli minusta tuntuu etten saa suunvuoroa ja jos saan, niin keskeytät minut. En oikein osaa pitää puoliani ja siten asiani jää sanomatta ja se jää vaivaamaan, tuntuu ettei sanomisillani ole sinulle merkitystä. Voitaisiinko sopia, ettei keskeytetä toisiamme ja annetaan kummallekin puheenvuoro?
Jos mies alkaa väittää vastaan, niin huomautus siitä ja toivo että saat puhua rauhassa, kun saat sanotuksi niin on miehen vuoro
Aapeella alkaa muuten asiat patoutumaan jos ei saa asiaansa sanottua ja jossain vaiheessa keittää yli ja sit ihmetellään "mikset sä ikinä sanonut?!?".
Viittaat. Joka kerta, kun aloittaa päälle puhumisen ja kaappaa puheenvuoron. Otat siis itsellesi vuoron takaisin.
Ei ole vain kasvatettu kotona, on annettu huutaa muiden päälle. Valitettavasti sun pitää nyt kasvattaa sitä tässä suhteessa.
Onko muuten kuitenkin huomioon ottava vai muissakin asioissa minä-minä?
Tuo ei tule muuttumaan. Mies pitää itseään ja juttujaan tärkeämpänä kuin sinun juttujasi ja sinua vähintään alitajuisesti vähäpätöisempänä. Olettaa että kaikille asianosaisille on kiinnostavampaa keskustella hänen muistoistaan vuodelta -97 kun sinun tämän päivän kuulumisista. Ja on mahdollisesti assi tai narsisti. Omalla kohdalla tuota jatkui vuosia, olisi ollut elämän tärkeimmissäkin keskusteluissa puhumassa vain itsestään ja lopulta kun ero tuli, selvisi että on elänyt koko ajan käsityksessä että on ihmisenä hieman ylempänä.
Ei se mies luultavasti ole koskaan tullut ajatelleeksi. Ei tarvitse syytellä, mutta kuten joku yllä sanoi, niin voihan mieheltä kysyä, että onko hän huomannut aina keskeyttävänsä toisen ja kääntävänsä puheen itseensä. Ei tarvitse jatkaa siitä syytellen, mutta asian esiin tuominen voi herättää miehen ajattelemaan ensimmäistä kertaa.
Muutosta tuskin tulee hetkessä. Mutta jos et lähde syyttelyn tielle, niin jatkossa voit miehen taas noin tehdessä sanoa, että huomaako hän kuinka teki sen taas. Tietysti ihan koko ajan ei voi samaa jankuttaa, vaan ensin voisi keskittyä esim. vain räikeimpiin keskeytyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mansplaining?
Minun mies selitti minulle tätä termiä huomaamatta ironiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mansplaining?
Minun mies selitti minulle tätä termiä huomaamatta ironiaa.
:D
Mies teki tuota seurustelun alusta asti. Ajattelin että ok se on vaan sosiaalisempi ja puheliaampi. Sanoin jo alussa että mun on vaikeaa ilmaista omia tunteita ja haluja niin tarviin jonkun joka ei tallo yli, mies oli samaa mieltä ja vakuutti olevansa semmoinen. Käytiin suhteen aikana monta keskustelua aiheesta, huomasi itsekin puhuvansa päälle ja että mun sanominen jää sanomatta, muuttui aina muutamaksi päiväksi ja sama jatkui.
Neljäntenä vuonna koetin sanoa että mulla on tosi surullinen ja ahdistunut olo, kun hän ei kuuntele mua ikinä tai sit vaan ohittaa sanomiseni. Mies totesi että "ihan iloinenhan sä oot ollut" ja se oli siinä.
Luovutin ja lähdin, oisinpa tehnyt sen aiemmin.
Opetelkaa puhumaan vuorollaan, toista ei saa keskeyttää kesken puheen.
Tai sit jätä vaan, ei se välttämättä opi.
Aikansa se otti meilläkin ennen kuin mies oppi ettei minulle kannata puhua aamulla ainakaan tuntiin :D Mutta tässä suhteessa tilanne ei taida korjaantua pelkästään sillä.
Kirjoita sille kirje ja ole muualla sen aikaa että lukee. Sano että toivot miehen ajattelevan ja pyydä, että ei sanoisi mitään ennenkuin on sisäistänyt ja ajatellut sanomaasi.
Aina valitetaan, ettei mies puhu. Kun puhuu, puhuu väärin.