Äitien puuttuminen lasten keskinäisiin asioihin
Ihmettelen tätä ilmiötä. Kun lapseni on kaverien kanssa, puhelimeni piippaa vähän väliä ja siellä on jonkun kaverin äiti. "Meidän Irma-Petterille tuli paha mieli kun teidän Pekka näytti puistossa kieltä" "Kuulemma jotkut pojat olivat katsoneet puhelimesta pelottavan elokuvan trailerin, nyt selvitetään, oliko Pekka siinä mukana?" "Nico-Janniina sanoi että teidän Pekka ja kaverinsa olivat sanoneet että Nico-Janniina on pikkuvauva ja hän itkee nyt täällä."
Missä vaiheessa tällaisesta tuli normaalia? Eikö lasten enää kuulu selvittää pikkuasioita keskenään? Ja miksi minä äitinä joudun vastaanottamaan tämän kaiken, ei lasten isät tähän osallistu yhtään mitenkään? Itse sanon aina Pekalle, että jos joku lapsi haukkuu niin käskee vaan lopettamaan tai lähtee pois. Tarviiko siihen vanhempia? Pekka on alakoulussa. Missä vaiheessa tämä oikein loppuu? Soitteleeko Irma-Petterin äiti mulle vielä vuosien päästäkin, että meidän lapselle tuli nyt paha mieli kun Pekka pörrää mopolla eikä hänellä ole mopokorttia?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu minkä ikäiset lapset ja mikä asia.
-Alle kouluikäisten jutuissa voidaan selvitellä ihan sitäkin, jos toinen on sanonut tai tehnyt toiselle kurjasti. Tuon ikäiset tarvitsevat jatkuvaa ohjausta sosiaalisissa suhteissaan, mutta tässäkin on eroa. Eskareilta odotetaan jo jonkin verran kykyä selvittää itse, 4-vuotiailta ei.
-Alakouluikäisten kohdalla otetaan kyllä vanhempien kanssa puheeksi, jos lapset ovat katsoteet jotain ikärajan ylittävää elokuvaa. Trailerista en osaa sanoa.
-Teinien alkoholi- tupakka ym. jutut selviteen yhdessä toisten vanhempien kanssa.Kiusaamiseen puututaan ihan kaiken ikäisillä ja todellakin aikuiset puuttuvat aina kun sellaisesta kuulevat tai näkevät.
Sen sijaan nuo mainitsemasi esimerkit, niin ei todellakaan mitään kavereiden välisiä kinoja aikuiset selvitä enää kouluikäisiltä lapsilta. Mutta jos näissä ilmenee kiusaamista tai jotain todella typerää (kuvien levittäminen nettiin ym.), niin sitten tietenkin.
Näköjään kuitenkin selvittää. Jotkut lapset juoksevat heti kertomaan vanhemmille jos tulee pientäkin kinaa kaverin kanssa ja äiti sitten soittaa minulle ja nämä lapset ovat koululaisia. Huom. Isät eivät koskaan ole olleet mukana missään vastaavassa, vaan lapsen kavereiden äidit ovat yhteydessä minuun. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Alle kouluikäisten jutuissa voidaan selvitellä ihan sitäkin, jos toinen on sanonut tai tehnyt toiselle kurjasti. Tuon ikäiset tarvitsevat jatkuvaa ohjausta sosiaalisissa suhteissaan, mutta tässäkin on eroa. Eskareilta odotetaan jo jonkin verran kykyä selvittää itse, 4-vuotiailta ei.
-Alakouluikäisten kohdalla otetaan kyllä vanhempien kanssa puheeksi, jos lapset ovat katsoteet jotain ikärajan ylittävää elokuvaa. Trailerista en osaa sanoa.
-Teinien alkoholi- tupakka ym. jutut selviteen yhdessä toisten vanhempien kanssa.Kiusaamiseen puututaan ihan kaiken ikäisillä ja todellakin aikuiset puuttuvat aina kun sellaisesta kuulevat tai näkevät.
Sen sijaan nuo mainitsemasi esimerkit, niin ei todellakaan mitään kavereiden välisiä kinoja aikuiset selvitä enää kouluikäisiltä lapsilta. Mutta jos näissä ilmenee kiusaamista tai jotain todella typerää (kuvien levittäminen nettiin ym.), niin sitten tietenkin.
Näköjään kuitenkin selvittää. Jotkut lapset juoksevat heti kertomaan vanhemmille jos tulee pientäkin kinaa kaverin kanssa ja äiti sitten soittaa minulle ja nämä lapset ovat koululaisia. Huom. Isät eivät koskaan ole olleet mukana missään vastaavassa, vaan lapsen kavereiden äidit ovat yhteydessä minuun. Ap
No, millaisia ne pienet kinat ovat siis? Haukkuuko tai satuttaako hän muita?
Onko se yksi äiti joka aina soittaa vai useampi? Sano sille äidille suoraan, että lopettaa sen lasten kantelemisen eikä mene niihin mukaan. Meidänkin taloyhtiössä asui vastaava perhe, jossa ka k arat olivat riivinrautoja, mutta hyökkäsi jatkuvasti toisten lasten kimppuun jos lapset tekivät stopin kiusaamiselle tai antoi takaisin samalla mitalla.
-Teinien alkoholi- tupakka ym. jutut selviteen yhdessä toisten vanhempien kanssa.
Kiusaamiseen puututaan ihan kaiken ikäisillä ja todellakin aikuiset puuttuvat aina kun sellaisesta kuulevat tai näkevät.