Miksi englanninkieliset sanat word, world jne. on niin vaikea sanoa?
Näitä r-sisältöisiä sanoja on tosi paljon, joita en saa selkeästi lausuttua. Miten mun pitää muuttaa suutani/ilmaisutapaani, jotta vaikeat sanat saisi sanottua helpommin? Jotenkin ne vaan tökkää aina lausuttaessa ja menee muussiksi ja kuulostaa väärältä.
Saa luetella myös muita hankalia sanoja :)
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Queue
Pelottavan näköinen sana joka kuitenkin lausutaan vain "kjuu".
Itselleni hankalia on rd:t, esim hard. Sitten kun lisätään vielä heti perään or, niin on kunnon sössötys saatu aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Queue
Sano vain Q
Vierailija kirjoitti:
Squirrel on myös hankala.
Saksalaisille. Ei niinkään suomalaisille. :)
Minusta mikään englannin sana ei ole yksinään vaikea ääntää, mutta itselleni on joskus hankalaa saada puheen yleisestä intonaatiosta riittävän iloinen ja innostunut. Joskus se taas sujuu oikein hyvin.
Hyi, vihaan sanoja squirrel, rural, particularly. Nämä eivät istu suomalaiseen peruna-aksenttiin sitten yhtään. Itselläni on eniten vaikeuksia jos sanassa on sekä l- että r-kirjaimia, mutta minulla olikin lapsena ärrävika. Paitsi jos niissä jos kiva rytmi/painotus jonka avulla sana on helpompi lausua tyylin 'extraordinarily' (eks-troo-di-nä-ri-li).
Ja toisaalta tykkään sanasta worchestershire.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaikea saada eroa beer:iin ja bear:iin.
Täh? Eihän nuo muistuta toisiaan millään tapaa lausuttuna. Biör vs. beer.
Hakekaa vaikeita sanoja nettisanakirjoista, joissa voi myös kuunnella lausumistavan, esim. Cambridge/Oxford/Macmillan/Merriam-Webster(jenkki). Kuuntelee ja toistaa niin kauan kunnes alkaa sujua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaikea saada eroa beer:iin ja bear:iin.
Täh? Eihän nuo muistuta toisiaan millään tapaa lausuttuna. Biör vs. beer.
Bear ääntyy kutakuinkin "beö".
Tear merkityksessä kyynel ääntyy "tiö", mutta merkityksessä repiä "teö".
Ei siis mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, vihaan sanoja squirrel, rural, particularly. Nämä eivät istu suomalaiseen peruna-aksenttiin sitten yhtään. Itselläni on eniten vaikeuksia jos sanassa on sekä l- että r-kirjaimia, mutta minulla olikin lapsena ärrävika. Paitsi jos niissä jos kiva rytmi/painotus jonka avulla sana on helpompi lausua tyylin 'extraordinarily' (eks-troo-di-nä-ri-li).
Paitsi, että se on worcestershire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joka tietenkin lausutaan wustershiir
Mulla vaikeuksia aiheuttaa borough, executive ja quintessentially
Kaikki j:llä alkavat sanat. Ei taivu kieli dz-yhdistelmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsi, näin onkin! Mitähän muitakin sanoja kirjoitan vielä tietämättäni väärin. Ikinä en muista myöskään strength strenght length lenght ja kirjoitan mikä nyt ekana sattuu näppäimistöltä karkaamaan :D
t. lukihärö
Oman kokemuksen mukaan salmon on yllättäen melkein aina lausuttu väärin, joten se on varmaan suomalaisille tosi vaikea sana ja itseasiassa tosi monille muillekin ei englantia äidinkielenään puhuville.
T: ravintola-alalla oleva ulkosuomalainen
Suomalaiset uutistenlukijat lausuvat usein Tony Blairin "Blöö", joka kirjoitettaisiin Blur. (Blair lausutaan ~ Bleö)
Vierailija kirjoitti:
Overdrive
Miksi alapeukut? Minusta d ja r on yksi pahimmista yhdistelmistä.
Ihan älytöntä, ettei niitä lausuta kuten kirjoitetaan.