Kirjahaaste: ehdottakaa hyvän mielen kirjoja
Ehdottakaa kirjoja joista tulee hyvälle mielelle.
Saa olla fantasiaa, fiktiota tai faktaa. Ihan kaikki tyylit ja kaikenlaiset kirjoittajat käyvät. Ainoa vaatimus on, että kirjan lukemisesta jää hyvä ja iloinen mieli.
Tarvitsemme kaikki sellaista näinä aikoina.
Kommentit (285)
Yksi ihanimpia rakkausterinoita on Charlotte Bronten Kotiopettajattaren romaani.
P.G Wodehousen kaikki Jeeves-kirjat. Olin nähnyt 90-luvulla tehdyn Jeeves-sarjan kaikki jaksot (Stephen Fry Jeevesinä, Hugh Laurie Bertie Woosterina), mutta kerrankin tämä ei haitannut kirjasta nauttimista lainkaan, melkeinpä päin vastoin. Vaikka itse tarinoista muisti jonkinlaisen rungon, äärimmäisen herkullinen kirjoitustyyli hekotutti monesti. Kirjojen lukemisen jälkeen myös tajusi kuinka upeasti sarjat oli tehty koomisen ajoituksen, näyttelijävalintojen ja ohjauksen ja leikkauksen suhteen.
Kirjailija luo mielestäni todella hienosti maailman jossa kartanoissaan elävät hienostoihmiset kiusaantuvat sosiaalisista velvoitteistaan ja sätkivät odotuksia vastaan.
Maiju Lassila: Kuolleista herännyt
Flann O'Brien - Kolmas konstaapeli
Mika Waltari: Ihmeellinen Joosef
Heikki Lounaja - Peni, ystäväni - erämuistelmia
Rauhallista metsästäjän ja hänen koiransa eräilykokemuksen kuvausta. Metsästäjän ja koiran läheisyys ja yhteistyö on keskipisteessä, mukana lisäksi paljon tunnelmointia iltanuotioilta.
Vierailija kirjoitti:
Linnunradan käsikirja liftareille.
Kyllä. Trilogian kaikki viisi osaa :D
Tulipa mieleen että nykyään osa antikvariaateista on myös netissä. antikvaari.fi on antikvariaattien yhteistoimintaverkkokauppa. Helppo suositella... Tilasin tuota kautta kaksi kirjaa eri antikvariaateista ja ne tulivat maksun jälkeen alle viikossa suoraan postiluukusta sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahus vie kun kadun sitä että nakkasin tuon kirjan kiukuissani paperinkeräykseen pari vuotta sitten. Olin saanut sen lahjaksi siskoltani ja hänen poikaystävältään about 23 vuotta sitten. Ja sitten yksi kirottu kiukunpuuska ja poks, kirja olikin "roskiksessa", eli kierrätyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Alexander McCall Smith: Naisten etsivätoimisto no 1 (näitä on paljon). Tosi symppiksiä 👍
Just ajattelin, et eikö kukaan mainitse näitä!
Mulle tulee näistä ehdottomasti ekana mieleen "hyvän mielen kirja" 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahus vie kun kadun sitä että nakkasin tuon kirjan kiukuissani paperinkeräykseen pari vuotta sitten. Olin saanut sen lahjaksi siskoltani ja hänen poikaystävältään about 23 vuotta sitten. Ja sitten yksi kirottu kiukunpuuska ja poks, kirja olikin "roskiksessa", eli kierrätyksessä.
Ja mä lainasin sen ekan osan osan yhdelle kaverille, joka ei sitä palauttanut ja on nyt hävinnyt jonnekin. Damn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alexander McCall Smith: Naisten etsivätoimisto no 1 (näitä on paljon). Tosi symppiksiä 👍
Niissä on kyllä aika paljon turhaa jaarittelua ja sen semmoista. Mutta tykkäsin esimerkiksi siitä orpopojan tarinasta kirjassa Nainen joka käveli auringossa.
Miika Nousiainen: Vadelmavenepakolainen
Arto Paasilinna: Hirtettyjen kettujen metsä (nimestään huolimatta on ihan hauska)
Carol Shieldsin ja Anne Tylerin kirjat. Helppolukuisia, mutta eivät mitään "hömpänpömppää".
Elly Griffithsin Ruth Galloway -dekkarisarja. Juonet kietoutuvat arkeologian ympärille Norwichissa. Sujuvaa kevyehköä kerrontaa ja mielenkiintoisia juttuja suolamarskimaisemista ja sen menneisyyteen kietoutuvista murhamysteereistä.
Lisa Jewellin Löysin sinut -kirja oli pitkästä aikaa sellainen, jota en olisi malttanut laskea käsistäni. Tässäkin on dekkarimainen juoni, kuten myös Jewellin Sitten hän oli poissa -kirjassa. Kannattaa tutustua, jos tykkää kirjoista, joissa on jonkunlainen mysteeri ratkaistavana.
Kate Atkinsonin kirjat ovat parasta, mitä olen viime vuosina lukenut. Todella taitavaa kerrontaa (ja suomennosta), joka rivillä tapahtuu jotain ja kirjan hahmot ovat eläviä ja todentuntuisia. Ihan huippua.
Kaikki Nancy Thayerin kirjat. Verbaalista nautintoa ja iloa kaikille aisteille naisen ja naisten elämästä, rakkaudesta, perheistä.
Nancy asuu Nantucketin saarella Yhdysvalloissa. On aikoinaan asunut hetken myös Suomessa. Tähän aikaan pohjautuen hän on kirjoittanut kirjan Puolinainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on mainittu täällä jo moneen kertaan.
Apua, ei. Musta koko sarja oli ihan tosi ahdistava, ei todellakaan mitään hyvän mielen teoksia.