Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-vuotias ei keksi mitään tekemistä

Vierailija
06.06.2020 |

On sovittu että saa nyt lomalla olla 3h päivässä ruudulla ja tuo 3h on pyritty jakamaan muutamaan osaan. Siinä välissä ei kuitenkaan onnistu keksimään mitään muuta tekemistä, olla möllöttää vaan ja odottaa seuraavaa ruutuaikaa. Ulos kyllä lähtee, mutta jos on sadesää niin sisällä ei keksi mitään. Ei suostu lukemaan eikä kuuntelemaan äänikirjoja, ei kiinnosta askartelu.. ideoita?? Itse olen (etä)töissä joten en voi ihan hirveästi kontribuoida. Mitä teidän samanikäiset tekee?

Ja ennen kuin joku ehdottaa, on myös testattu olla rajoittamatta ruutuaikaa, siitä seuraa vain ja ainoastaan se että muuta ei sitten teekään. Mä koen että mun vastuulla on säädellä ruudulla olemista, koska 10v ei siihen selvästikään itse kykene, kokeilemalla todettu.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ihan oikeesti te jotka sanotte että 3h ruutuaikaa on paljon kun siihen kuuluu oikeasti kaikki, niin herätys:) seuraatteko yhtään omien saman ikäistenne ruutuaikaa, esim. paljon ovat whatsappissa, youtubessa jne.? Tuo 3h ei tarkoita 3h fortnitea päivässä (niitäkin päiviä on kyllä joskus ollut, en kiellä).

Vierailija
42/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruutuaika passivoi ja luovuus kuihtuu. Tämä näkyy juuri siinä, ettei keksitä mitään muuta kuin sitä ruudun tuijottamista.

Eikö ole mitään eroa toiminnoissa, joita ruudun ääressä tehdään:

Katsotaan videoita

Pelataan

Kuunnellaan äänikirjoja

Haetaan tietoa

Luetaan kirjoja

Luetaan lehtijuttuja

Piirretään

Maalataan

Koodataan

Tehdään graafista suunnittelua

Muokataan kuvia

Kirjoitetaan viestejä

Kirjoitetaan runoja

Pidetään yllä omaa pelissä olevaa storea

Seurataan omaan harrastukseen liittyviä sivustoja ja instaa

Pidetään yhteyttä kaukana asuviin kavereihin

Jutellaan isovanhempien kanssa

Jne.

Tappavatko kaikki nämä tekemiset luovuuden?

T. Ruudun ääressä runsaasti aikaa viettävä designeri ja taiteilija, jolla on suurperhe ja luovia lapsia, jotka tekevät koneilla kaikenlaista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä herättää kysymyksen, milloin ja miten lapsi oppii itse säätelemään ruutuaikaansa. Sinä et voi sitä ikuisesti hänen puolestaan tehdä...

Kuvitteletko tosiaan, että nykyajan lapset oppivat joskus itse säätelemään ruutuaikaansa? On kyse menetetystä sukupolvesta.

Kun minä olin lapsi, vanhempani huolehtivat aina siitä, että ehdin ajoissa kouluun aamulla. Lopputuloksena on, että en osaa vieläkään mennä mihinkään ajoissa, vaan myöhästyn hyvin usein. Tämä rajoittaa esim. sitä, minkälaisia töitä voin tehdä.

Kannattaa miettiä, minkälaisen tulevaisuuden lapsilleen haluaa!!!!!!!!

Vierailija
44/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruutuaika passivoi ja luovuus kuihtuu. Tämä näkyy juuri siinä, ettei keksitä mitään muuta kuin sitä ruudun tuijottamista.

Katsotaan videoita

Pelataan

Kuunnellaan äänikirjoja

Haetaan tietoa

Luetaan kirjoja

Luetaan lehtijuttuja

Piirretään

Maalataan

Koodataan

Muokataan kuvia

Kirjoitetaan viestejä

Kirjoitetaan runoja

Jne.

T. Ruudun ääressä runsaasti aikaa viettävä designeri ja taiteilija, jolla on suurperhe ja luovia lapsia, jotka tekevät koneilla kaikenlaista

Joo, on aivan eri asia tehdä tietokoneella jotain järkevää/kehittävää kuin vain tuhlata aikaansa. Mutta eikö jokin ole pielessä, jos lapsi ei halua tehdä mitään luettelemistasi asioista muuten kuin "ruutujen" välityksellä?

Vierailija
45/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ihan oikeesti te jotka sanotte että 3h ruutuaikaa on paljon kun siihen kuuluu oikeasti kaikki, niin herätys:) seuraatteko yhtään omien saman ikäistenne ruutuaikaa, esim. paljon ovat whatsappissa, youtubessa jne.? Tuo 3h ei tarkoita 3h fortnitea päivässä (niitäkin päiviä on kyllä joskus ollut, en kiellä).

Varmaan seuraisin, jos minulla olisi saman ikäinen lapsi. Sori, ettei ole.

Vierailija
46/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä en ainakaan pidä viestien lähettelyä "ruutuaikana", vaan lankapuhelimessa puhumiseen verrattavana asiana. Myöskään sitä en laske ruutuajaksi, jos telkkari on päällä eikä sitä kukaan varsinaisesti katso.

Vierailija
47/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsotaan videoita

Pelataan

Kuunnellaan äänikirjoja

Haetaan tietoa

Luetaan kirjoja

Luetaan lehtijuttuja

Piirretään

Maalataan

Koodataan

Muokataan kuvia

Kirjoitetaan viestejä

Kirjoitetaan runoja

Jne.

Joo, on aivan eri asia tehdä tietokoneella jotain järkevää/kehittävää kuin vain tuhlata aikaansa. Mutta eikö jokin ole pielessä, jos lapsi ei halua tehdä mitään luettelemistasi asioista muuten kuin "ruutujen" välityksellä?

Mikä olisi se asia, mikä on pielessä? Onko "paperiruutu" parempi kuin sähköinen ruutu? Onko lautapeli parempi kuin koneella oleva peli? Onko vesiväripaperi parempi kuin digitaalinen maalauspohja?

Aikoinaan traktoreita vastustettiin - ja kännyköitä, mutta niin ne vain tulivat yleiseen käyttöön.

Vierailija
48/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsotaan videoita

Pelataan

Kuunnellaan äänikirjoja

Haetaan tietoa

Luetaan kirjoja

Luetaan lehtijuttuja

Piirretään

Maalataan

Koodataan

Muokataan kuvia

Kirjoitetaan viestejä

Kirjoitetaan runoja

Jne.

Mikä olisi se asia, mikä on pielessä? Onko "paperiruutu" parempi kuin sähköinen ruutu? Onko lautapeli parempi kuin koneella oleva peli? Onko vesiväripaperi parempi kuin digitaalinen maalauspohja?

Aikoinaan traktoreita vastustettiin - ja kännyköitä, mutta niin ne vain tulivat yleiseen käyttöön.

Vierailija
49/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollaisin toistaiseksi ruutuajan kokonaan, tai ainakin vähentäisin max tuntiin per ilta. Eikö lapsella ole mitään leluja? Kavereita? Miksei lukeminen, piirtäminen yms kiinnosta? Voisiko ottaa kesäksi jonkun isomman projektin, tyyliin oman vaatteen ompelu tai joku puutyö tmv jos vanhemmat osaavat ohjata?

Miten tilanne on päässyt sellaiseksi, ettei lasta kiinnosta mikään muu kuin ruutu?

Vierailija
50/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasto? Uimahalli? Uimaan järvelle? Jätskirahaa ja lapsi käy ostamassa itselleen jäätelön? Leijan lennätys? Frisbee? Muita kesäpelejä? Kaverille kylään? Pyöräilyä? Jalkaplloa/narunhyppyä? Kuurupiilo/tai vastaava lasten yhteispeli? Kokkaaminen? Leipominen? Linnunpöntön nikkarointi? Lukeminen esim Aku Ankka? Mm. näistä oli minun ihanat kesät 90-luvulla tehty :D

Vierailija
51/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä herättää kysymyksen, milloin ja miten lapsi oppii itse säätelemään ruutuaikaansa. Sinä et voi sitä ikuisesti hänen puolestaan tehdä...

Kuvitteletko tosiaan, että nykyajan lapset oppivat joskus itse säätelemään ruutuaikaansa? On kyse menetetystä sukupolvesta.

Kun minä olin lapsi, vanhempani huolehtivat aina siitä, että ehdin ajoissa kouluun aamulla. Lopputuloksena on, että en osaa vieläkään mennä mihinkään ajoissa, vaan myöhästyn hyvin usein. Tämä rajoittaa esim. sitä, minkälaisia töitä voin tehdä.

Kannattaa miettiä, minkälaisen tulevaisuuden lapsilleen haluaa!!!!!!!!

No on kyllä aika keskenkasvuista verhoilla myöhästymisensä aikuisena sen taakse että lapsena vanhemmat huolehtivat kouluun ehtimisestä..

Vierailija
52/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos kokeilisit toisenlaista lähestymistapaa. Komenna lapsi olemaan "ruudulla" koko valveillaoloaikansa. Mitään muuta ei saa tehdä. Eiköhän lapsi kyllästy jatkuvaan ruutuaikaan.

Vierailija
53/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sille kitara/sello/koskettimet. Jos ei opi, niin vaihtoon.

Vierailija
54/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän luovaa ap on hommannut lapselle, että voi olla luova?

Vierailija
55/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos se lapsi tekisi kyykkyjä sillä tavalla että menee kyykkyyn ja sitten nousee seisomaan vuoronperää. Tosi hauskaa tekemistä! Kyykkyjä voi tehdä missä vaan!

Tai juoksisi vaikka taloa ympäri! Voi miten viihdyttävää :D

Vierailija
56/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsotaan videoita

Pelataan

Kuunnellaan äänikirjoja

Haetaan tietoa

Luetaan kirjoja

Luetaan lehtijuttuja

Piirretään

Maalataan

Koodataan

Muokataan kuvia

Kirjoitetaan viestejä

Kirjoitetaan runoja

Jne.

Mun lapsi oli myös tuollainen monipuolinen tietokoneen käyttäjä ja ehkä sen vuoksi en kokenut tietokoneella olemista ongelmana. Hän teki myös paljon muita juttuja, joihin tietokonetta ei tarvittu, mutta usein se tietokoneen käyttö limittyi toisiin harrastuksiin. 

Lapsissa on eroja sen mukaan miten helposti he koukuttuvat tietokonepeleihin. Jotkut jäävät helposti koukkuun ja alkavat käyttäytyä aggressiivisesti, jos eivät pääse pelaamaan. Toiset saattavat pelata kausittain enemmän ja sitten on kausia, jolloin tekevät paljon muutakin. Vaikka omalta lapselta ei tarvinnut koskaan tietokoneen käyttöä rajata, niin voin silti uskoa että joidenkin lasten kohdalla se voi olla tarpeen.

Vierailija
57/58 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsotaan videoita

Pelataan

Kuunnellaan äänikirjoja

Haetaan tietoa

Luetaan kirjoja

Luetaan lehtijuttuja

Piirretään

Maalataan

Koodataan

Muokataan kuvia

Kirjoitetaan viestejä

Kirjoitetaan runoja

Jne.

Tästä syystä meillä ei ole kaikkea ruutuaikaa niputettu yhteen. Peliaika on rajoitettu, samoin videoiden katseluaika. Jos sen lisäksi esim. editoi kuvia, lukee e-kirjaa, viestittelee kaverille yms. se on OK, mutta jossain kohtaa päivän aikana pitää kuitenkin tehdä jotain muutakin kuin olla ruudun ääressä. Pelejäkin on erilaisia. On ihan eri asia pelata jotain "aivot narikkaan" räiskintäpeliä kuin loogista päättelykykyä tai matemaattista ongelmanratkaisykykyä vaativaa peliä.

Etäkouluaikana saattoi meidän 10 vuotiaalle tulla jo pelkästään kouluhommista se 3 tuntia ruutuaikaa täyteen päivässä. 

Vierailija
58/58 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 10v ei enää leiki. Mitä mä teen- kyselee kaiken muun ajan. Antaa tulla kokeneet äidit, millaisia teidän 10 v lapset ovat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi