10-vuotias ei keksi mitään tekemistä
On sovittu että saa nyt lomalla olla 3h päivässä ruudulla ja tuo 3h on pyritty jakamaan muutamaan osaan. Siinä välissä ei kuitenkaan onnistu keksimään mitään muuta tekemistä, olla möllöttää vaan ja odottaa seuraavaa ruutuaikaa. Ulos kyllä lähtee, mutta jos on sadesää niin sisällä ei keksi mitään. Ei suostu lukemaan eikä kuuntelemaan äänikirjoja, ei kiinnosta askartelu.. ideoita?? Itse olen (etä)töissä joten en voi ihan hirveästi kontribuoida. Mitä teidän samanikäiset tekee?
Ja ennen kuin joku ehdottaa, on myös testattu olla rajoittamatta ruutuaikaa, siitä seuraa vain ja ainoastaan se että muuta ei sitten teekään. Mä koen että mun vastuulla on säädellä ruudulla olemista, koska 10v ei siihen selvästikään itse kykene, kokeilemalla todettu.
Kommentit (58)
Pelaamattomia kavereita seuraksi ja pistä johonkin liikuntaharrastukseen asap, kesäleiri. Kalastus, uinti, telttailu. Pistäisin myös ruutuilun kokonaan tauolle ja sallisin vain viikonloppuna. Hommaa sille aktiivisuusmittari ja seuraa sitä. Sopikaa palkinto kun joku isompi määrä tulee täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Pelaamattomia kavereita seuraksi ja pistä johonkin liikuntaharrastukseen asap, kesäleiri. Kalastus, uinti, telttailu. Pistäisin myös ruutuilun kokonaan tauolle ja sallisin vain viikonloppuna. Hommaa sille aktiivisuusmittari ja seuraa sitä. Sopikaa palkinto kun joku isompi määrä tulee täyteen.
Aktiivisuusranneke palkitsee vain fyysisestä aktiivisuudesta, mikä toki on tärkeää, mutta myös fyysisesti passiivisissa hommissa pitäisi olla muuta kuin se ruutu. Lukemista, leikkimistä, piirtämistä, rakentelua...
Tämä herättää kysymyksen, milloin ja miten lapsi oppii itse säätelemään ruutuaikaansa. Sinä et voi sitä ikuisesti hänen puolestaan tehdä...
Ruudut kokonaan kiinni pariks päiväks, eiköhän sit rupee luovuus kukkimaan
Vierailija kirjoitti:
Kolme tuntia päivässä kuulostaa aika paljolta, jos siihen ei lasketa kaikkea mahdollista tyyliin televisio on auki taustalla.
Tähän lasketaan mukaan ihan kaikki ruutuaika (puhelin, pelit, tv). Väitän että 90% samanikäisistä on keskimäärin yli kolme tuntia päivästä ruudun ääressä ainakin kesäaikaan kun ei ole koulua. Kuulostaa se munkin mielestä paljolta mutta sitä tää nykyaika on. On tosi vaikea uida vastavirtaan kun kaverit on myös ruuduilla koko ajan.
Ja niille jotka kysyy että eikö oo kavereita, ongelma on se että kavereita ei kiinnosta tulla jos ei saa pelata. Surullista mutta todellisuutta.
En tarkoita nyt ap:ta, mutta usein aikuiset näyttävät esimerkkiä tuijottamalla itse niitä ruutuja koko ajan.
Laita tekemään kotitöitä. Ruuanlaitto, siivous, käsin tiskaaminen, pyykinpesu, silitys jne eli asioita, jotka tulisi jonkun ajan päästä kumminkin hallita. Jos nämä eivät nappaa, löytyy hänellä se muu tekeminen aika nopeasti.
Meidän lapsella on hieno keppi jolla se leikkii. Keksii kaikkea sillä. Heittelee ilmaan ja välillä hakee sitä. Pyörittelee keppiä.
Reikien tekeminen korviin kuulostaa tosi kivalta idealta. Siinä riittää tekemistä koko kesäksi! Ja on cool!
3h ruutuaikaa on liikaa 10 vuotiaalle. Kokeilkaapa vemppausta huvin vuoksi. Siinä vempataan edes takaisin ja tulee hiki ja kunto kasvaa !
Mikset ole ilmoittanut lasta päiväleirille alkukesäksi? Niitä järjestää seurakunnat, kunnat, järjestöt, urheiluseurat ja monet muut tahot. Siellä on lapsille tekemistä.
Pahus , minulla on ihan sama, paitsi ruutuaikaa on n 9 tuntia. Mitä nyt välillä teen ruuat, syön ja harrastan liikuntaa.( kotikin on siisti ja järjestyksessä). Mutta, kun vuorokaudessa on 24 tuntia ja nukkumiseen menee vaan 6-8h, niin täällä netissä löytyy niin valtavasti mielenkiintoista luettavaa käden ulottuvilla.
Elämä on ihmeellistä ,täynnä mielenkiinnon aiheita.
Meillä on ikäeroa ap:n pojan kanssa kuusikymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mikset ole ilmoittanut lasta päiväleirille alkukesäksi? Niitä järjestää seurakunnat, kunnat, järjestöt, urheiluseurat ja monet muut tahot. Siellä on lapsille tekemistä.
En tiedä missä olet viime kuukaudet ollut mutta ainakin meidän kunnassa kaikki kesän leirit ja tapahtumat peruttiin ajat sitten, että se siitä:)
ap
Kolme tuntia PÄIVÄSSÄ???
Älytön määrä.
Kokeile tunti päivässä, ja ehtona sillekin on se, että keksii tekemistä muulle ajalle.
3h päivässä on ihan kohtuullinen jaksotettuna. Aikuisena mahdollisena toimistotyöläisenä ei heti silmät väsy kun ruutuaikaa onkin 7h töissä ja sitten vielä kotona töllön, kännyn tai tietokoneen äärellä :-)
Te täydelliset äidit, lakatkaa nyt jo syyllistämästä ap:ta lapsen ruutuajasta. Ei ole helppoa keksiä lapselle tekemistä. Lomapäivät ovat pitkiä ja yksi ohjelmanumero on nopeasti suoritettu.
T: Epätäydellinen äiti, joka mielellään antaa lapsen tuijottaa ruutua
Meillä on välillä noita tilanteita, ettei lapset osaa ajatella muuta kuin ruudulla olemista. Silloin tulee ruuduttomia päiviä, useita. "Ruuduttomina" päivinäkin voi saada ruutuaikaa esim. tekemällä jotain kotitöitä, kuten siitä että täyttää tai tyhjentää astianpesukoneen.
Meillä ei ole mitään ennalta sovittuja ajankohtia, jolloin saa olla ruudun ääressä, vaan se riippuu ihan siitä, kuinka sitä muuta tekemistä keksitään. Ideani on siinä, että lapsen ajatukset pitää saada välillä pois siitä, mitä hän ruudulla näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkääkö voimistella? Laita television ruudulle tällä kertaa Elinan ja Sofian opetusvideoita esim. kärrynpyörään.
Tykkääkö olla kavereiden kanssa/saako teille tulla kavereita?
Jos saa, niin pyydä laittamaan kaverille viestiä että voiko alkaa.Jos on vähän coolimpi, niin voitte mennä laittamaan ENSIKORVANREIÄT:) kysy lapselta haluaako se.
Tai: menkää kauppaan ostamaan joku kiva lehti.
Reiät korviin. No siinäpä mielenkiintoista kesäpuuhaa.
Kyllä; koko kesäksi ohjelmaa.
Meillä oli samanlainen tilanne, kun ruutuaika oli jaettu kahteen osaan. Sitten tehtiin niin, että ruutuaika on heti aamiaisen jälkeen kokonaisuudessaan, ja lounaan jälkeen pitää tehdä muita juttuja. Nyt poika lähtee esim. puistoon katsomaan onko siellä kavereita tai kysymään jotakuta ulos, kun ei enää "tarvitse" odottaa sitä päivän toista ruutuaikaa. Suosittelen!
Mitä jos se lapsi tekisi kyykkyjä sillä tavalla että menee kyykkyyn ja sitten nousee seisomaan vuoronperää. Tosi hauskaa tekemistä! Kyykkyjä voi tehdä missä vaan!