Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help, kuinka suuri on nuoren koulutustuki verrattuna elatusmaksuun?

Vierailija
06.06.2020 |

Mun lukiolainen täyttää kohta 18, mutta asuu kotona vielä kaksi vuotta. Elatusmaksu on ollut 260, vaikka ei saatu siitä sopimusta.
Ex ei ole vastannut mulle mitään koulutustuen maksamisesta, joten oon varannut ajan lastenvalvojalle.
Nyt vaan lastenvalvoja ei ota mitään kantaa eikä neuvo, miten suuri sen maksun pitäisi olla, ja mitä sen pitäisi kattaa. Olisiko täältä tietoa?

Omasta mielestäni tietysti se olisi lähellä elatusmaksua tai ainakin edes se 200, että siinä huomioitaisiin asumiskulut ja ruoka, lääkkeet, vaatteet, nää normaalit. Ei vain koulukirjat.

Mun mielestä isä sit maksaisi tämän nuorelle itselle tilille, hän maksaisi koulunsa ja vaatteensa yms sieltä, ja mun osuus olisi tää muu elatus, asunto ja ruoka.

Jos joudun käräjille, mulla pitäisi olla selkeä kuva mikä on kohtuullista, auttakaa?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan aiot kupata hurvittelurahaa exältäsi kakaran varjolla? Itse olet lapsen halunnut, elätä nyt hänet ja itsesi.

Vierailija
2/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain lapsi voi hakea koulutustukea etävanhemmalta, et sinä. Tuen suuruudessa huomioidaan koulutuskustannukset ja elämiseen menevä summa, jos ne ovat kohtuullisella tasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käräjille menee, nuori itse on siellä peräämässä koulutustukea, et sinä.

Tuo 200e on kohtuullinen määrä koulutustukeen.

Kelan maksama elatustuki on noin 167e nykyisin, joten vähintään se.

Vierailija
4/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ex:llä ei ole maksukykyä, niin maksaako kela tuotakin?

Vierailija
5/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi koulutustukea ei makseta koulun loma-ajoilta. Laitat nyt täysi-ikäistyvän lapsesi keskustelemaan etävanhemman kanssa ja hoitamaan asian. Lapselle se raha menee, ei sinulle. Sinä voit keskustella lapsen kanssa ruokakuluihin osallistumisesta. Kelalta et voi koulutustukea hakea, mutta sieltä saatte opintotukea ja asumistukea, jos siihen tarvetta.

Vierailija
6/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan aiot kupata hurvittelurahaa exältäsi kakaran varjolla? Itse olet lapsen halunnut, elätä nyt hänet ja itsesi.

Itselläni lapsen halusi isä ja minä idiootti suostuin. Kyllästyi vuodessa. Itse maksan kaiken ilman mitään tukia. Turhaa v.ttuilua tuollainen.

Ohis

Vierailija
7/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tyytyä Nyrkki-Kyllikkiin, kuten sinäkin. Halpaa ja käytössä tarvittaessa. Ei jäsenmaksuja. ❤

Vierailija
8/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei se lapsi täyttää 18 vuotta eli ei oo lapsi enää. Miten sä joudut käräjille?

Vierailija
9/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain lapsi voi hakea koulutustukea etävanhemmalta, et sinä. Tuen suuruudessa huomioidaan koulutuskustannukset ja elämiseen menevä summa, jos ne ovat kohtuullisella tasolla.

niin kauan kuin hän on alaikäinen, minä edustan häntä

Ap

Vierailija
11/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi koulutustukea ei makseta koulun loma-ajoilta. Laitat nyt täysi-ikäistyvän lapsesi keskustelemaan etävanhemman kanssa ja hoitamaan asian. Lapselle se raha menee, ei sinulle. Sinä voit keskustella lapsen kanssa ruokakuluihin osallistumisesta. Kelalta et voi koulutustukea hakea, mutta sieltä saatte opintotukea ja asumistukea, jos siihen tarvetta.

Lapsi on niin alakynnessä isäänsä nähden, että olisi minulta pelkurimaista ja laiskaa olla hoitamatta tätä ja hoitamatta hänen etujaan.

Tietenkään raha ei tule minulle vaan lapselle, siksi en voi vain antaa asian olla.

Pärjäämme aina vaikka sukulaisavulla, mutta lapselle ei ole reilua olla reikäisissä vaatteissa, jos isä tienaa 5000 kuussa mutta ei vain halua maksaa lapselle mitään.

Ap

Vierailija
12/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos isä ei suostu sopimaan asiasta niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin viedä käräjille. Alaikäisellä sen tekee vanhempi

Ap

Vierailija
14/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kiinnostaisi minuakin. Meillä on myös kohta 18 v lukiolainen jonka isä on ”varaton” eli on kikkaillut ja sumplinut asiansa siten että sai nollasopimuksen elareihin. Nyt nuori vasta sitä rahaa tarvitsisikin kun jaloilleen pitäisi päästä eikä satunnaisilla kesätyötienesteillä kateta opiskelukuluja tai muuta ylöspitoa. Teini toki saa asua luonani niin pitkään kuin haluaa, enkä minä vaadi taloudellista panostusta häneltä, tietenkään. Vituttaa vaan itsekäs ex, joka kyllä oli lapsia kovasti tekemässä, mutta minkäänlaista halua ei ole kantaa vastuuta mistään.

Vierailija
15/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 18-vuotiaan puolesta lähivanhempi voi pistää asian vireille. Paljon kivempi lapsellekin niin, että ei ole varsinaisesti itse "kinuamassa" etävanhemmalta rahaa, vaikka se rahan saaja tosiasiassa sitten onkin. Raha tulee suoraan nuoren itsensä tilille, ei vanhemmalle.

Vierailija
16/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos isä ei suostu sopimaan asiasta niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin viedä käräjille. Alaikäisellä sen tekee vanhempi

Ap

Pikapikaa yhteys oikeusaputoimistoon, laittavat asian vireille lapsen asiana eikä siitä tule sulle kustannuksia. Toimivat siis oikeudessa avustajana ja tekevät alustavat laskelmat.

Meillä sama edessä...

Vierailija
17/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kiinnostaisi minuakin. Meillä on myös kohta 18 v lukiolainen jonka isä on ”varaton” eli on kikkaillut ja sumplinut asiansa siten että sai nollasopimuksen elareihin. Nyt nuori vasta sitä rahaa tarvitsisikin kun jaloilleen pitäisi päästä eikä satunnaisilla kesätyötienesteillä kateta opiskelukuluja tai muuta ylöspitoa. Teini toki saa asua luonani niin pitkään kuin haluaa, enkä minä vaadi taloudellista panostusta häneltä, tietenkään. Vituttaa vaan itsekäs ex, joka kyllä oli lapsia kovasti tekemässä, mutta minkäänlaista halua ei ole kantaa vastuuta mistään.

Ihan sama meillä :( Luuseripaska itkee Kelan suuntaan ettei ole varaa maksaa elatusmaksuja. On elänyt ihan mukavaa keskiluokkaista elämää eromme jälkeen, mm. matkustelee enemmän kuin kukaan muu tuntemani. Aina muka joku toinen on maksanut matkat...! Mä en ymmärrä miten tuollaiset miehenkuvatukset voivat katsoa itseään peilistä - eikö ne näe sitä iljetystä, mikä sieltä katsoo vastaan? Ihan selkärangattomia paskaluusereita. Vastuu lapsista päättyy eroon, eikä mitään väliä onko ipanoilla asiat kunnossa vaiko ei. Olis kirveellä töitä!

Vierailija
18/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mä haluun nähdä sen oikeusistuimen, joka määrää aikuiselle lapselle mitä tahansa rahallista tukea vanhemmalta.

Itsekin sanoit aloituksessa, että tukea tulee saada 18 vuotiaasta parikymppiseksi.

Vierailija
19/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutustuki on vähemmän kuin elatustuki. Idea on kattaa koulun kuluja, jossain määrin myös elämistä.

Vierailija
20/55 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuruusluokka on tyyliin puolet elatusmaksuista. Täysi-ikäisen oletetaan edes osittain jo kykenemään tienaamaan omaa elantoa. Lisäksi koulutustuen ei ole tarkoitus kattaa esim harrastuksia. Ja huomaa, että lapsesi voi hakea koulutustukea myös sinulta (ei toki kannata, jos maksat asumisen jne mutta mahdollista on).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi