Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help, kuinka suuri on nuoren koulutustuki verrattuna elatusmaksuun?

Vierailija
06.06.2020 |

Mun lukiolainen täyttää kohta 18, mutta asuu kotona vielä kaksi vuotta. Elatusmaksu on ollut 260, vaikka ei saatu siitä sopimusta.
Ex ei ole vastannut mulle mitään koulutustuen maksamisesta, joten oon varannut ajan lastenvalvojalle.
Nyt vaan lastenvalvoja ei ota mitään kantaa eikä neuvo, miten suuri sen maksun pitäisi olla, ja mitä sen pitäisi kattaa. Olisiko täältä tietoa?

Omasta mielestäni tietysti se olisi lähellä elatusmaksua tai ainakin edes se 200, että siinä huomioitaisiin asumiskulut ja ruoka, lääkkeet, vaatteet, nää normaalit. Ei vain koulukirjat.

Mun mielestä isä sit maksaisi tämän nuorelle itselle tilille, hän maksaisi koulunsa ja vaatteensa yms sieltä, ja mun osuus olisi tää muu elatus, asunto ja ruoka.

Jos joudun käräjille, mulla pitäisi olla selkeä kuva mikä on kohtuullista, auttakaa?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko palstalla muita joilla kokemusta tällaisesta? Niille jotka eivät tiedä, laki sanoo ihan selvästi, että esim lukiolaisen elatuksesta edelleen vastaavat vanhemmat.

Joku täällä sanoi että muuttaa omilleen ja ottaa lainaa, minusta olisi aika tylyä kun isä tienaa hyvää palkkaa. Miksi lapsen äitinä en hakisi isältä lapselle sitä mikä lain mukaan lapselle kuuluu, jos isä ei itse ymmärrä vanhemman vastuuta.

Ap

Vierailija
42/55 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain lapsi voi hakea koulutustukea etävanhemmalta, et sinä. Tuen suuruudessa huomioidaan koulutuskustannukset ja elämiseen menevä summa, jos ne ovat kohtuullisella tasolla.

niin kauan kuin hän on alaikäinen, minä edustan häntä

Ap

Mutta eihän hän ole siinä vaiheessa enää alaikäinen.

Tämän prosessin aikana on. Ei nyt juututa tähän.

Ap

Ei sitä voi hakea ennen kuin lapsesi on täysi-ikäinen ja siinä vaiheessa hän itse hakee sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo aikaa, kun puolison lapsi on jo hyvän matkaa aikuinen, mutta siihen aikaan puoliso  maksoi koulutustukea lapselleen ensimmäisen toisenasteen tutkinnon suorittamisen loppuun asti noin kolmasosan siitä, mitä elatusmaksu oli. Jonkun sortin laskurin mukaan se meni ja sen hän maksoi. Muuten sitten vielä auttoi taloudellisesti melko pitkään erinäisissä asioissa.

Vierailija
44/55 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on jo aikuaa, kun puolison lapsi on jo hyvän matkaa aikuinen, mutta siihen aikaan puoliso  maksoi koulutustukea lapselleen ensimmäisen toisenasteen tutkinnon suorittamisen loppuun asti noin kolmasosan siitä, mitä elatusmaksu oli. Jonkun sortin laskurin mukaan se meni ja sen hän maksoi. Muuten sitten vielä auttoi taloudellisesti melko pitkään erinäisissä asioissa.

Kiitos kun tulit vastaamaan. En ole löytänyt mitään laskuria tähän eikä lastenvalvojasta ole mitään apua.

Ap

Vierailija
45/55 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on jo aikuaa, kun puolison lapsi on jo hyvän matkaa aikuinen, mutta siihen aikaan puoliso  maksoi koulutustukea lapselleen ensimmäisen toisenasteen tutkinnon suorittamisen loppuun asti noin kolmasosan siitä, mitä elatusmaksu oli. Jonkun sortin laskurin mukaan se meni ja sen hän maksoi. Muuten sitten vielä auttoi taloudellisesti melko pitkään erinäisissä asioissa.

Kiitos kun tulit vastaamaan. En ole löytänyt mitään laskuria tähän eikä lastenvalvojasta ole mitään apua.

Ap

Ei varmaan sen takia lastenvalvojasta olekaan apua, kun hänen alaansa ei kuulu täysi-ikäisten asiat. Mutta pahoittelen, etten muista enää mistä se laskuri löytyi.

Vierailija
46/55 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä elatustuki oli 250 e, ja kun lapsi täytti 18, suostui isä maksamaan lapselle 150 e. Lapsi asui luonani ja minä maksoin kaiken muun. Tuo 150 e oli käyttörahaa.

Ei toista enää voi pakottaa maksamaan yhtään mitään.

Koulutustuki myös pian ajankohtainen. Lapsi asuu äidillään ja käy lukio-opintoja. Me vanhemmat olemme "normaali"tuloisia ja elämäntilanteet ok. Luonnollisesti tulen maksamaan koulutustukea lapsen täytettyä 18-vuotta, ainakin lukion päättymiseen saakka. Kaipaisin näkemyksiä koulutusrahan suuruudesta elatusmaksuun nähden tai jotain muita mietteitä koulutusrahan suuruudesta.

Vierailija
48/55 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutustuki on nykyään minimaalinen kun lukiokin on maksuton

Vierailija
49/55 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain lapsi voi hakea koulutustukea etävanhemmalta, et sinä. Tuen suuruudessa huomioidaan koulutuskustannukset ja elämiseen menevä summa, jos ne ovat kohtuullisella tasolla.

Ap

Meillä edusti lastenvalvoja ja molemmat vanhemmat maksaa koulutustukea. Minun osuudeksi sovittiin 175€ ja sen jälkeen meni helposti etävanhemmalle sama . Maksan kyllä lapsen menoista enemmän, mutta näin saimme myös etävanhemman jatkamaan maksuja.

Vierailija
50/55 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan, miten menee koulutusavustus toisen asteen ollessa maksuton? Mikä olisi kohtuullinen summa, jos elatusmaksua on maksettu hieman päälle 200 euroa. Jos toinen vanhempi maksaa jatkossakin mm. ruuan, vedet ja sähkön (asumismuoto tai asunnon kustannukset eivät muuttuisi, vaikka nuori muuttaisi pois kotoa), mikä voisi olla esim. nuoren tarvitsemien hygieniatarvikkeiden, puhelinlaskun yms. elämän pakollisten hankintojen osuus?

Olisiko mielestänne 100 euroa kohtuullinen kuukausittainen koulutusavustus suoraan 18-vuotiaalle?

Vierailija
51/55 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan, miten menee koulutusavustus toisen asteen ollessa maksuton? Mikä olisi kohtuullinen summa, jos elatusmaksua on maksettu hieman päälle 200 euroa. Jos toinen vanhempi maksaa jatkossakin mm. ruuan, vedet ja sähkön (asumismuoto tai asunnon kustannukset eivät muuttuisi, vaikka nuori muuttaisi pois kotoa), mikä voisi olla esim. nuoren tarvitsemien hygieniatarvikkeiden, puhelinlaskun yms. elämän pakollisten hankintojen osuus?

Olisiko mielestänne 100 euroa kohtuullinen kuukausittainen koulutusavustus suoraan 18-vuotiaalle?

Kyllä mielestäni on. Itsellä sama asia tulossa ja lastenvalvoja tapaamisaikaa sovittaessa arvioi että 100 euroa voisi olla sopiva kun elatusmaksu on ollut 250 euroa.

Vierailija
52/55 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on itselleni ihan uus asia. Toinen lapsista täyttää kohta 17 ja lapsilisät loppuu. Olen ihmetellyt että vanhempien elatusvastuu loppuu kun nuori täyttää 21v, mutta elatustuki loppuu jo 18v. Että miten tässä pärjätään. Lapset asuvat äidin luona ja elatuspaperit on tehty aina lastenvalvojan luona, isä on työtön. Miten tämö koulutustuki oikein nyt menee?

Vierailija
53/55 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mielestäni on. Itsellä sama asia tulossa ja lastenvalvoja tapaamisaikaa sovittaessa arvioi että 100 euroa voisi olla sopiva kun elatusmaksu on ollut 250 euroa.

Minuakin kiinnostaa, millaisia nämä summat yleensä on nyt kun lukio ei maksa mitään. Onko tuo 100€ teistä sopiva?

Vierailija
54/55 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pidä nyt jo kiirettä että ehdit, muuten rahat menee lapselle ja jäät nuolemaan näppejä

Vierailija
55/55 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut elatusapua lapsen äidille 200 € ja tämän lisäksi puolet kännykkämaksusta ja matkailusta sekä lapsen lääkärikäynneistä. Tämän lisäksi olen antanut lapselle 40 € kuukausirahaa.

Nyt kesällä lukiota käyvä lapsi täytti 18 v ja maksan koulutusavustusta suoraan hänen tililleen 200€ + edelleen puolet kännykkämaksusta.

Mielestäni tämä on ihan reilu summa ja halutessaan lapsi voisi toki aina muuttaa samassa kaupungissa olevaan asuntooni, jolloin vastaisin hänen asumis- ja ruokakustannuksista.

Kirjallista sopimusta koulutusavustuksesta ei ole tehty.

Lapsi kuitenkin antaa saman tien pois toiselle vanhemmalle tuon 200 € ja vaatii nyt minulta 50 kuukausirahaa, bussilippuja, yo-maksuja yms. Mielestäni se ei ole enää reilua, vaan pitäisi kuulua tuohon maksamaani 200 €:n avustukseen. Oma taloudellinen tilanteeni on haastava ja mielelläni avustaisin enemmän kuin tuon maksani rahasumman, jos olisi varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä