Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskon nyt ymmärtäväni miltä pitkäaikaistyöttömistä tuntuu. Ei varmasti ole helppoa! Sympatiat ja onnea heille työnhakuun!

Vierailija
06.06.2020 |

Itse olen ollut turhan naiivi, myönnetään.
Totuin siihen, että saan töitä aina niitä hakiessani ja että pystyn puhumaan myös palkankin kohtuullisen hyväksi.

Kunnes minut potkittiin pellolle koronan vuoksi.
Ei siinä mitään, olinkin päätynyt asemaan omasta tahdostani, jossa näin todennäköisesti kävisi jos firma ei pystyisi pitämään jokaista työntekijäänsä.
Tykkäsin vaihdella oman jaksamisen mukaisesti työpaikkoja - ja työtehtäviä.
Olen aina ollut kyllä tunnollinen ja työihminen uupumisiin asti, joten joskus vaihdoin paikkaa jos kävi liian raskaaksi ja olin tyytyväinen.

Mutta enpä olisi uskonut, että myös työttömyys, lukemattomien työhakemuksien lähettäminen., sekä osaamistani huonompiin paikkoihin yrittämistä tuloksettomasti voi uuvuttaa ja masentaa. Lisäksi vielä nöyryyttävät haastattelut etänä olivat aika.. no itsetuntoon vaikuttavia kokonaisuudessaan kaiken muun lisäksi.
Siinä sivussa mies pärjää hienosti työmarkkinoilla, palkankorotuksia saaden kun itse tunnen olevani väliinputoaja.
Tähän riitti useampi kuukausi kun turhautuminen ja ahdistus alkoi vaivaamaan.
Kyllä se niin on, että työ pitää ihmisen elämässä kiinni ehkä useimpien kohdalla vaikka ymmärrän myös työelämän järjettömyyden jos antaa itsestään liikaa eikä pidä rajoistaan kiinni tai niitä tunnista.

Nyt ehkä sain töitä.
Viimeisin haastattelu ei olisi paremmin voinut mennä ja toivon todella, että minut valitaan.
Olisi aivan upeaa, oli jopa kiva päästä tiloihin "pitkästä" aikaa, jotka olivat tuttua ympäristöä, sitä minua ja olisin voinut siltä istumalta aloittaa.
Joudun tyytymään kuitenkin hyvin pieneen palkkaan vaikka vastaavanlaisia tehtäviä tehdessäni palkkaus ennen oli huomattavasti parempi, se ei kuitenkaan haittaa jos pääsee toteuttamaan itseään ja pääsee arkeen kiinni.

Onnea jokaiselle työnhakuun! Sekä jaksamista myös työtä tekeville!

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaku nykypäivänä on äärimmäisen haastavaa ellei sinulla ole suhteita alalle jolle haet töihin.

Lisäksi työkkäri stressaa niskan takana soitteluineen ja (jos käy huono säkä) ihan pihalla alastasi ja kyvyistäsi oleva kokematon mutta virkaintoinen TE-virkailija on koko ajan taustalla painostamassa karenssin uhalla sinua mielivaltaisesti ja sinua kuuntelematta ihan mihin sattuu/täysin eli luokattomiin juttuihin työllistämistoimeenpiteellä oikeuttaen .

Työhaastattelut sinänsä ovat oma lukunsa jos niihin edes pääsee.

Siellä saa työnhakija tottua kuinka ensi kertaa pätemään pääsevät saavat kerrankin tilaisuuden maiskutella toisen tilanteella oikein olan takaa teettämällä mm täysin naurettavia "tehtäviä" hakijoilla työhaastattelun sisällä, eikä sen jälkeen edes välitetä ilmoittaa haastattelun tuloksista.

Vierailija
2/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla  ei ole soveliasta tuntea myötätuntoa työttömiä kohtaan! Ilmoitin asiattomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla  ei ole soveliasta tuntea myötätuntoa työttömiä kohtaan! Ilmoitin asiattomaksi.

Kummasti alkaa myötätuntoa löytymään kun tilanne koskettaa nykyään näitä nenäänsä pitkin  aiemmin muita työnhakijoita ylimielisinä katselleita.

Vierailija
4/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien määräaikaishaastatteluista ja TE-hallinnon rekisterikäytännöistä  johtuen  on  mahdollista että osalla työttömistä yhtäjaksoinen työttömyys katkesi hetkellisesti  ja jatkui hetken päästä uudelleen , mutta henkilö ei enää kirjautunut pitkäaikaistyöttömäksi.

Anteeksi kuinka?

https://www.helsinginseudunsuunnat.fi/fi/tyomarkkinat/tyottomyys/pitkaa…

Vierailija
5/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystilastot on muutoinkin hurjassa nousussa koronan vuoksi.

https://yle.fi/uutiset/3-11370197

Vierailija
6/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olit pari kuukautta työttömänä samalla kon miehesi porskuttaa hyvällä palkalla, ja tämän perusteella nyt tiedät miltä pitkäaikaistyöttömästä tuntuu?

EI, et TODELLAKAAN tiedä millaista on olla pitkäaikaistyötön. Olet saanut vain ensituntuman millaista on olla pätkätyöläinen jolla on työjaksojen välissä parin kuukauden vapaapudotus. Tervetuloa pari-kolmekymppisten todellisuuteen!

Vierailija
7/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ajatella perustavasi perheen ja ostavasi asunnon jos työhistoriasi ja -tulevaisuutesi olisi tuollaista? 6-12kk pätkä, sitten kuvailemasi sekasortovaihe 2-4kk, 6-12kk pätkä, jne. aina hamaan tappiin saakka. Osaatko nyt samaistua paremmin nuorten (työ)elämästressiin ja loppuunpalamisiin, monille kun työelämä on juuri tätä?

Vierailija
8/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ammatissa ap toimit kun noin helposti olet aina saanut töitä?

Vierailija
9/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa, mutta epäilen tekstin aitoutta, kun olet korona-aikana irtisanottu ja "Tähän riitti useampi kuukausi kun turhautuminen ja ahdistus alkoi vaivaamaan."

Hirveen montaa kuukautta et voi olla ollut työtön koronan takia.

Vierailija
10/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olit pari kuukautta työttömänä samalla kon miehesi porskuttaa hyvällä palkalla, ja tämän perusteella nyt tiedät miltä pitkäaikaistyöttömästä tuntuu?

EI, et TODELLAKAAN tiedä millaista on olla pitkäaikaistyötön. Olet saanut vain ensituntuman millaista on olla pätkätyöläinen jolla on työjaksojen välissä parin kuukauden vapaapudotus. Tervetuloa pari-kolmekymppisten todellisuuteen!

Ja meidä 50 v. täyttäneiden todellisuuteen. Et kelpaa edes ilmaiseen työharjoitteluun.

Vierailija
11/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin sanomaan saman. Ap ei tiedä paskaakaan pitkäaikaistyöttömyydestä hädin tuskin työttömyydestä.

Vierailija
12/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi koronatyötyömän arvostus on eri luokkaa kuin muun työttömän. Jos olet muuten työtön, niin sinussa on jotain vikaa. Jos olet koronatyötön, niin se on koronan vika.

Vierailija
13/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä ammatti sulla on ap???

Vierailija
14/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin täytyy nostaa hattua loisille. Olin reilu parikuukautta lomautettuna ja pää alkoi todellakin hajota siihen tekemättömyyteen. En kyllä ikinä pystyisi loisimaan vuodesta toiseen toisten elätettävänä sohvalla.

Vierailija
15/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa, mutta epäilen tekstin aitoutta, kun olet korona-aikana irtisanottu ja "Tähän riitti useampi kuukausi kun turhautuminen ja ahdistus alkoi vaivaamaan."

Hirveen montaa kuukautta et voi olla ollut työtön koronan takia.

Olet oikeassa. Ihmettelinkin jo, olinko ainoa, joka tunnisti tuon kokoomus-EK -provon. Niin ihanaa on päästä vaikka alipalkittuun kakkatyöhön. Oikeastaan olisi juhlaa saada tehdä vaikka palkatonta työtä, vaikka puhelinmyyjänä tai mansikkapellolla, kunhan saisi pidettyä päänsä kasassa. Vain kokkareiden puoluetoimistolla kirjoitellaan noin kömpelöitä provotyperyyksiä.

Vierailija
16/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin täytyy nostaa hattua loisille. Olin reilu parikuukautta lomautettuna ja pää alkoi todellakin hajota siihen tekemättömyyteen. En kyllä ikinä pystyisi loisimaan vuodesta toiseen toisten elätettävänä sohvalla.

Onneksi minulla on mukava tuoli, missä istua.

T. Pitkäaikaisloinen

Vierailija
17/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhaku nykypäivänä on äärimmäisen haastavaa ellei sinulla ole suhteita alalle jolle haet töihin.

Lisäksi työkkäri stressaa niskan takana soitteluineen ja (jos käy huono säkä) ihan pihalla alastasi ja kyvyistäsi oleva kokematon mutta virkaintoinen TE-virkailija on koko ajan taustalla painostamassa karenssin uhalla sinua mielivaltaisesti ja sinua kuuntelematta ihan mihin sattuu/täysin eli luokattomiin juttuihin työllistämistoimeenpiteellä oikeuttaen .

Siellä saa työnhakija tottua kuinka ensi kertaa pätemään pääsevät saavat kerrankin tilaisuuden maiskutella toisen tilanteella oikein olan takaa teettämällä mm täysin naurettavia "tehtäviä" hakijoilla työhaastattelun sisällä, eikä sen jälkeen edes välitetä ilmoittaa haastattelun tuloksista.

Työnhaussa teetettävät tehtävät pitäisi kieltää. Olin juuri tosi pitkässä ja raskaassa hakuprosessissa, jossa ensin haastateltiin, sitten annettiin muutama päivä aikaa tehdä palvelustrategia, sitten se piti esitellä, sitten haastateltiin, sitten oli psykometriset testit ja toimitusjohtajan haastattelu. Olin aivan poikki tuosta höykytyksestä! Enkä tullut valituksi, koska asia x. Ja asia x oli haastattelijalla tiedossa ihan alusta asti, ja sen näkee jo cv:stä. Miksihän hän sitten höykytti minua monta viikkoa noissa haastatteluissa, testeissä ja tehtävissä, jos lopulta kriteerinä oli asia joka hänellä oli minusta tiedossa alusta asti? Ja nuo ennakkotehtävät sais olla laittomia.

Vierailija
18/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronairtisanomisia ei ole juurikaan tapahtunut, ainoastaan lomautuksia. Ja kuten yllä jo on todettukin, niin koronakriisi alkoi meillä näkyä kaksi kuukautta sitten, joten irtisanomisajan jälkeen ei kukaan ole vielä ehtinyt olla työttömänä kuin enintään kuukauden.

Vierailija
19/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä ammatti sulla on ap???

👆👆👆 ja teetkö oman alasi töitä koko ajan?

Vierailija
20/37 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhaussa teetettävät tehtävät pitäisi kieltää. Olin juuri tosi pitkässä ja raskaassa hakuprosessissa, jossa ensin haastateltiin, sitten annettiin muutama päivä aikaa tehdä palvelustrategia, sitten se piti esitellä, sitten haastateltiin, sitten oli psykometriset testit ja toimitusjohtajan haastattelu. Olin aivan poikki tuosta höykytyksestä! Enkä tullut valituksi, koska asia x. Ja asia x oli haastattelijalla tiedossa ihan alusta asti, ja sen näkee jo cv:stä. Miksihän hän sitten höykytti minua monta viikkoa noissa haastatteluissa, testeissä ja tehtävissä, jos lopulta kriteerinä oli asia joka hänellä oli minusta tiedossa alusta asti? Ja nuo ennakkotehtävät sais olla laittomia.

Olen täysin 100% samaa mieltä kanssasi.

Työnhakutehtävät ja työhaastattelun taso (kunnioitetaanko hakijaa)  kertoo mitä selkeimmin onko kyseessä täysin pallinaamojen valtaama ala/paikka.

Ei ymmärretä omassa pätemisentarpeessaan ja typeryydessään että työnhakijat ovat mitä tehokkain  käyntikortti ko paikasta ulospäin.

Fiksu kohtelee hakijoita asiallisesti ja kyeten jopa samaistumaan tämän asemaan.

Idiootit toimivat päinvastoin ja höykkyyttävät työnhakijoita kunnolla tyyliin "ihan tossa kalkkiviivoilla sitte toi toinen oliki parempi kuin sinä hakija x".