Kertokaa te kasvissyöjät mitä hyötyä on jättää liha pois ruokavaliosta?
Lihassa on kuitenkin aineita joita ihminen tarvitsee.
Kommentit (32)
Olen vegaanina hoikempi. Ihoni ja hiukseni ovat upeassa kunnossa.
Minäkin olen vegaani!
Parasta siinä on se, että pääsee pätemään asialla aina, kun tulee puhetta ruuasta tai ruokavaliosta.
Instassakin saa hyvesignaloida, kuinka on lihapäitä parempi ihminen! Facebookista puhumattakaan.
Tää kasvissyöntiuskonto ei vaan kerää niin paljon peukkuja. Miten olis lihakriittinen uskonto, jossa enimmäkseen syötäisiin kasveja, mutta joskus saisi syödä pihvin?
No lähinnä mun mielestä ruoka maistuu paremmalta ja on rakenteeltaan kivempaa (en tykkää lihan suutuntumasta ollenkaan, omituista kumia). Lisäbonuksena reipusti kasvispainotteiseen ruokaan tulee enemmän erilaisempia ihmisen tarvitsemia ravintoaineita - se b12 on ainoa eläinkunnan tuotteista saatava välttämätön osa, jota ei saa muualta, eikä sillä oikeasti pelkästään kauan elä. Muuten lihassa ei oikeastaan ole kovin monipuolisesti ravintoaineita.
Minä olen laktovegetaristi, joten ruokavaliostani saa kaiken tarpeellisen, jopa se b12- vitamiinin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen vegaani!
Parasta siinä on se, että pääsee pätemään asialla aina, kun tulee puhetta ruuasta tai ruokavaliosta.
Instassakin saa hyvesignaloida, kuinka on lihapäitä parempi ihminen! Facebookista puhumattakaan.
No jos se on sinulle tärkeää, niin eikös sitten ole hienoa että olet löytänyt keinon siihen? Kyllä minusta vegaanina elävä ihminen on arvostettavampi kuin sellainen joka liha- ja maitotuotteita käyttää. Toinen huomioi ympäristöään ja näkee vaivaa sen eteen, toinen tuhoaa. Sama juttu esim lentäessä lomalle yms. Ympäristönsä ja hiilijalanjäljestään huolehtivat ihmiset ovat minusta arvostettavampia kuin sellaiset joita ei kiinnosta jättää hyväkuntoista maapalloa jälkipolville.
Vierailija kirjoitti:
Tää kasvissyöntiuskonto ei vaan kerää niin paljon peukkuja. Miten olis lihakriittinen uskonto, jossa enimmäkseen syötäisiin kasveja, mutta joskus saisi syödä pihvin?
Mites jos et ajattelisi uskontoja ollenkaan, miettisit vain terveyttäsi jättämällä ne lihat ja maitotuotteet vähälle, miettisit ympäristöäsi vähentämällä niitä eläinperäisten tuotteiden käyttöä ja sitten kun söisit lihaa, niin panostaisit laatuun ja nauttisit siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites jos et ajattelisi uskontoja ollenkaan, miettisit vain terveyttäsi jättämällä ne lihat ja maitotuotteet vähälle, miettisit ympäristöäsi vähentämällä niitä eläinperäisten tuotteiden käyttöä ja sitten kun söisit lihaa, niin panostaisit laatuun ja nauttisit siitä?
Öö taisin ajatella just sitä.
Ostan naudan luomujauhelihaa lähituottajalta, luomukananmunia samoin. Broileria en, koska eläinten olot niin epäinhimilliset. Kalaa syön, kun raaskin. Ahventa. Lähinnä eettisistä.syistä olen muuttanut lihansyöntitottumuksia. Hyvä liha kyllä maistuu, ei siitä ole kiinni.
Jos on lapseton ja autoton, niin ne ovat huomattavasti suurempia ekologisia tekoja kuin olla syömättä lihaa. Minä voin maksaa testamentissa sen oman osani Suomen valtionvelastakin, joka on tällä hetkellä noin 21000 euroa henkeä kohden.
Nori-levästäkään ei imeydy b-12 vitamiini elimistöön, koska se ei ole sellaisessa muodossa jotta elimistö voisi käyttää hyödykseen. Pakko ottaa b-12 purkista.
Olin joskus lakto-ovo-vege 15 vuotta. Nyttemmin syön lihaa jos sitä tarjotaan, mutta ei tule itselle ostettua.
Huomaan tukkoisemman ja väsyneemmän olon jos olen syönyt lihaa useampana päivänä peräkkäin.
Toki siitä saa proteiinia ym tarpeellista mutta ei se pakollista ole, ei myöskään tarvitse mennä ääripäästä toiseen.
Liha lisää kehon tulehdusta ja aiheuttaa syöpää, ympäristön rasituksesta puhumattakaan.
Kun jätin lihan pois rupesi soijaa pukkaamaan.
Kolestroliarvot tippuivat, triglyseridit tippuivat, Lipidit alas. Paino 7kg vuodessa. Kalaa ja joskus kanaa.
No onhan sillä ympäristölle isokin hyöty aivan kuten sillä että en lentomatkusta.
Voi kehua kaikkialla kuinka hyvä ihminen oon ja pelastan maapallon.
Vierailija kirjoitti:
No onhan sillä ympäristölle isokin hyöty aivan kuten sillä että en lentomatkusta.
No aika moni kasvislainen kuitenkin lentää. Tai autoilee. Ei kukaan voi olla täydellinen. Ääriuskonnot vain sekottavat ihmiset eivätkä halua ihmisten ajettelevan aivoillaan.
Minä olen sekasyöjä, mutta vähensin lihansyöntiä pariin kertaan viikossa. Laihduin samalla seitsemän kiloa viidessä kuukaudessa. Jäi tosin leipäkin pois, kun ei leikkeleitä syö. Olo on muutenkin kevyempi, pierutkaan ei haise. Verenpaine on laskenut ja sokerit pysyneet alhaalla. Olen aika tyytyväinen, ei joka ruualla tarvitse lihaa syödä, vaikka se hyvää onkin.
Vierailija kirjoitti:
No lähinnä mun mielestä ruoka maistuu paremmalta ja on rakenteeltaan kivempaa (en tykkää lihan suutuntumasta ollenkaan, omituista kumia). Lisäbonuksena reipusti kasvispainotteiseen ruokaan tulee enemmän erilaisempia ihmisen tarvitsemia ravintoaineita - se b12 on ainoa eläinkunnan tuotteista saatava välttämätön osa, jota ei saa muualta, eikä sillä oikeasti pelkästään kauan elä. Muuten lihassa ei oikeastaan ole kovin monipuolisesti ravintoaineita.
Minä olen laktovegetaristi, joten ruokavaliostani saa kaiken tarpeellisen, jopa se b12- vitamiinin.
Lihassa on rautaa, hyvää proteiinia, energiaa, rasvaa, sinkkiä ja muita kivennäisaineita. Nämäkö ei mielestäsi ole tärkeitä tai "monipuolisia" ravintoaineita?
Lopetin lihan ja maitotuotteiden syömisen hetkeksi kokonaan, mutta lopputuloksena kaikki ruoka ällötti minua. On fyysisesti parempi olo kun syön lihaa. Ehkä joidenkin kehot toimivat muutenkin paremmin lihaa syöden. Muuten elän suht ekologista elämää.
Syöpäriski pienenee, yleensä terveys kohenee kun lihan kalorit korvataan kasviksilla. Ainoa mitä vegaani ei saa ruokavaliosta on b12-vitamiini, joka on köyhtynyt maaperästämme nykyaikaisen viljelyn vuoksi. Sitä pitää ottaa lisänävitamiinina.
Totta kai on myös epäterveellisia tapoja olla kasvissyöjä/vegaani, mutta yleensä kasvisten lisääminen on puhtaasti hyvä asia. Ennen kaikkea maapallo kiittää kun jättää lihat ostamatta.