Kuukautiset 8-vuotiaalla? Onko tämä normaalia?
Tyttöni on siis 8v. Nyt huomasin, kun olin siivoamassa, että sängyn alla oli pikkuhousut joissa oli verta. Kysyin tytöltä, että onko sulla menkat alkanu?
Tyttö vastasi että ”ei oo”
No, olen huomannut hänessä muitakin murrosiän muutoksia. Joten onko tämä ennenaikainen murrosikä? APUA!
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kyse kuukautisista, on kyse väkivallasta. Mutta kyllä 8-vuotiaalla voi alkaa menkat.
Väkivallasta tai muusta. Itse täräytin lapsena haaravälin pyörän tankoon ja vuosin verta alapäästä.
Mun tyttökaverilla alkoi 8 ja puoli vuotiaana. Ei siinä mitään, aika monella sitten 9, 10,ja11 vuotiaina. Minä olin 12-13 vuotiaana jo ihan aikuisen naisen näköinen. Täytyy puhua tytölle siitä.. Aika monet luulivat minua silloin n. 16 vuotiaaksi. Nyt pitäis sitten oppia varomaan poikia ja miehiä. Ettei mene koskaan samaan tilaan yksin miesten kanssa. Eikä autoon, eikä hyttiin vaikka houkutellaan. Kaikilla ei ole omaa bestistä tai muuta jonka kanssa jakaa intiimiasiat.
Lasten lihavuus on kolmin–nelinkertaistunut 1970-luvulta, ja on kovasti epäilyjä, että myös murrosiän aikaistuminen liittyy osaltaan ylipainoon.
Tuskin tuo nyt niin epänormaalia on. Itsellä alkoivat 9-vuotiaana ja ihan terve olen.
Vierailija kirjoitti:
No onko muka tosi, että jää lyhyemmäksi pituudeltaan, jos menkat alkaa varhain... Ristiriitaiselta kuulostaa, että 80- luvulta tähän päivään menkat olisivat varhaistuneet, mutta kuitenkin samalla väestön keskipituus kasvanut?
Minulla alkoivat 9v ja olen 170 cm pitkä.
Minun lapsellani joka on poika, alkoi murrosikä jo 9-vuotiaana, ja tytöillähän se alkaa vuoden pari aikaisemmin kuin pojilla. Joten harvinaista, mutta normaalia. Toisaalta aikainen murrosikä lisää huomattavasti ylipainon riskiä vanhemmalla iällä.
Vierailija kirjoitti:
Tytön pituus on 131. Paino 39. On tavallaan aika semmoinen vankka.
Isosiskoa ei ole.
Aika vankka?? Ylipainoinen on, sen takia murrosikä alkanut ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Painaa 39kg ja 8v. Aika paljon ellei nyt ole todella pitkä. Meillä tyttö painoi 7v 20kg joten tuskin oli 8v lähelläkään 30kg. Ylipaino lisää ennenaikaista murkkuiän riskiä. Kannattaa mennä ihan lastenlääkäriin.
Meillä painaa 8v tyttö 31kg ja on 138cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yleistä, mutta normaalia :)
Onko se siis harvinaista, jos minulla on alkanut kuukautiset vasta 13v:nä ja tytöllä 8-vuotiaana?
AP
Sinulla on alkanut aika myöhään. Mites tytön isän puolen suvussa? Paino = rasvakudoksen määrä vaikuttaa merkittävästi murrosiän alkamiseen. Samoin se, jos äidin puoliso ei ole oma isä. Etninen tausta vaikuttaa myös.
Ai 13 myöhään? Aika normaali etenkin useampi vuosikymmen sitten, kuten oletettavasti ap:n tapauksessa. Itse olin jo 16v, kun olin niin pieni että 40kg vasta tuolloin painoa ja sen myötä hormonitoiminta käynnistyi..
Siis oikeesti, joku löytää esim. tästäkin alapeukutettavaa :D Joskus olis kiinnostava tietää mitä ihmisten mielessä liikkuu (vai liikkuuko sitten mikään) :D
Ehkä on hyvä tietää kuienkin, että tytölle voi hakea lääkityksen jolla murrosiän alkaminen myöhentyy. Saattaa olla että kiittää sitten aikuisena sinua. En tiedä milloin se aloitetaan, mutta pitää käydä ensin labrassa. Lastenlääkäri osaa nää jutut. Ehkä myös luustikö¨pitää määritellä käden röntgenkuvasta. Jos olisi oma lapsi alottaisin sen lääkityksen. Ei ole pakko kuitenkaan. Onko tyttö teidän biologinen lapsi , kun tuntuu suhde aika etäiselle. Uskon että kyseessä on murrosikä. Lasta näkemättä ei voi sanoa mitään. Jos sinunon vaikea puhua , anna lepselle jokin tyttöjen asiaa koskeva kirja. Lukekaa YHDESSÄ sitä.
Täällä on nyt väärää tietoa tuosta 40 kilon rajasta. Kun tytön paino ylittää 40 kg, niin se ei tarkoita, että menkat alkaa heti vaan tuon 40 kg tulee siitä, että jos tyttö tai vaikka aikuinen nainen painaa alle 40 kg, niin menkkoja ei silloin yleensä tule. Mutta jo nuorella tytöllä on painoa yli 40 kg niin ei siis tarkoita, että menkat alkaa saman tien.
itse olin vankkarakenteinen ja painoin 9,5-vuotiaana 39 kg ja silti menkat alkoi vasta 13,5-vuotiaana, jolloin painoin noin 60 kiloa. Itsellä kävi vielä hyvä tuuri, että alkuun menkat tuli tosi harvoin, oli 4 kuukauden taukoja ja vasta 15-vuotiaana alkoi tulla vähän säännöllisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Isosiskoa ei ole.
https://www.kaypahoito.fi/pgr00068
Tuolta voi tarkistaa lapsen painoindeksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isosiskoa ei ole.
Aika lyhyeksi jää jos nyt on jo kuukautiset. Kuukautisten alkamisesta kasvaa pituutta enää ehkä vain 5 senttiä. Äkkiä lääkäriin.
Ei päde niihin joilla menkat alkaa hyvin aikaisin. Voi hyvin kasvaa 15 cm menkkojen alun jälkeen. Varsinkin jos menkat aikaistuu ylipainon takia (rasvakudos erittää estrogeeniä) niin ei ole vielä merkki kasvun lopusta.
Eihän alapää ole hankautunut missään pyörällä ajaessa tms.? Meillä oli tytöllä 8-vuotiaana verta pikkuhousuissa, ja huomasi sen itse kun kävi vessassa.. Säikähdin silloin, ettei kuukautiset ole jo alkaneet, mutta lopulta selvisi että satula oli hangannut ratsastuksessa.. Itsellä alkoi kuukautiset 11- tai 12-vuotiaana.
[/quote]
Pakko kysyä, että mistä tämmönen tieto on peräisin? Itsellä kun menkat alkoi 11v ja tuolloin en todellakaan ollut lähelläkään 40 kilogrammaa. Tuo maaginen 40 kilogramman raja taisi mennä rikki vasta täysi-ikäistyttyäni.
t:aito luuviulu[/quote]
Jep. Minä painoin vielä aikuisiälläkin 38 kg ja menkat alkoi 14v.
Hei, lapsi on voinut myös itse räplätä itseään, katsellut vaikkapa puhelimelta jotain sellaista "opetusvideota" missä huijataan tyttöjä tekemään itselleen typeriä juttuja... Ei välttämättä ole kyse mistään hyväksikäytöstä, vaan lapsi voi itsekin kokeilla laittaa sisälle jotain.
Onhan sitä maailmalla jotkut 8 vuotiaat saaneet jo lapsenkin. Eli aikaiset menkat vain kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isosiskoa ei ole.
Aika lyhyeksi jää jos nyt on jo kuukautiset. Kuukautisten alkamisesta kasvaa pituutta enää ehkä vain 5 senttiä. Äkkiä lääkäriin.
Tuo pitää paikkansa. Tietämätöntä porukkaa paikalla. https://yle.fi/uutiset/3-10344819
Kannattaa ehdottomasti hoitaa asia tuon pituuskasvun takia jo. Ei ole mukava olla alle 140cm pitkä loppuelämänsä.
Jos tyttö on ylipainoinen (lasten painoindeksi lasketaan eri tavalla kuin aikuisten painoindeksi...) ja elämäntavoiltaan passiivinen (ei harrasta liikuntaa suosituksen mukaan), on täysin normaalia, että kuukautiset alkavat jo 8 - 10 vuoden iässä.
Rasvakudos tuottaa estrogeenia, joten ylipainoisten tyttöjen murrosiän alkaminen nopeutuu, koska tytöllä on liikaa rasvakudosta elimistössään. Jos sama tyttö olisi normaalipainoinen tai hoikka, hänen murrosikänsä alkaisi myöhemmin.
By the way, nykyinen suositus lasten liikunnalle on "vähintään 1 - 2 tuntia päivässä". Kyllä, siis joka päivä tuo määrä liikuntaa. Tuo suositus on julkaistu vuonna 2008, joten kukaan ei voi väittää olevansa epätietoinen siitä.
https://www.ukkinstituutti.fi/filebank/1477-Fyysisen_aktiivisuuden_suos…
Lain mukaan jokaisella vanhemmalla on velvollisuus tarjota lapselle oikea (lapsen ikätason mukainen) hoito ja huolenpito, ruokavalio, liikunta ja levon määrä (yöuni). Hämmästyttävän moni vanhempi jättää nämä tehtävät suorittamatta ja sitten valittaa, miten "vaikeaa" on kasvattaa lapsi. Pankaa ne kakarat huostaan, jos ette älyä itse hoitaa kunnolla.
On äärimmäisen harvinaista, että normaalipainoisen, fyysisesti hyväkuntoisen, aktiivisen tytöt kuukautiset alkaisivat 8 -vuotiaana. Aktiivinen liikunta pitää ylimääräisen rasvakudoksen poissa ja hidastaa murrosiän alkamista.